Nätverkskabel som beter sig minst sagt mystiskt

Permalänk
Medlem

Nätverkskabel som beter sig minst sagt mystiskt

Alltså jag får spel snart, har ni någon feedback kring nedanstående?

Jag har en nätverkskabel dragen till garaget av elektriker. Monterade nyss på en kontakt och kopplade in min POE-kamera som fungerade direkt. Alltså är kontakten okej.

När jag sätter på en skarvdosa och en 10 meters skarvsladd fungerar inte kameran.

Men samma skarvdosa och 10 meterssladd fungerar när jag kopplar in det direkt i min POE-switch.

Vad kan vara fel, allt fungerar individuellt men just skarvdosa + 10 meteressladden fungerar inte i garaget men i tvättstugan där switchen står?

Håller på att tappa det så all input är välkommen 😊

Permalänk

För mycket spänningsfall kanske?

Sopa i nått som kan mata på poe igen i uttaget å se om den hoppar igång.

Ta ner kameran och testa koppla den utan förlängningen så ser du ju om du kommer få be elltrikern göra en gör om gör rätt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

För mycket spänningsfall kanske?

Sopa i nått som kan mata på poe igen i uttaget å se om den hoppar igång.

Ta ner kameran och testa koppla den utan förlängningen så ser du ju om du kommer få be elltrikern göra en gör om gör rätt.

Kameran fungerar direkt in i nätverkskabeln i garaget. Men det kosntiga är ju att 10 meterskabeln fungerar med skarvdosan direkt i switchen också, borde vara samma spänningsfall där också?

Permalänk
Medlem

Sätt en aktiv enhet där du försöker skarva kabeln, typ valfri switch så kommer det förmodligen fungera bättre.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Sätt en aktiv enhet där du försöker skarva kabeln, typ valfri switch så kommer det förmodligen fungera bättre.

Ska testa det. Om jag drog om nätverkskabeln så jag slapp skarven men fick samma längd som emd skarv, skulle det funegra bättre då tror du? Avståndet ska väl inte vara ett problem egentligen? Nu är det kanske 10-20 m fast dragning + 10 meters extra kabel.

Permalänk
Medlem

Satte du en RJ45 kontakt direkt på en installationskabel med solid kärna?

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | MSI B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX 3600 MT/s | ASUS TUF RTX 3060 OC | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | 2 st 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Skrivet av Laban80:

Kameran fungerar direkt in i nätverkskabeln i garaget. Men det kosntiga är ju att 10 meterskabeln fungerar med skarvdosan direkt i switchen också, borde vara samma spänningsfall där också?

Inte nödvändigtvis iom att i garaget som jag förstår så får du den dragna kabeln + förlängning aka längre totalläng = högre resistans = mer spänningsfall.

Troligen ligger du nära nedre gränsen när du kommer till uttaget i garaget och den extra längden är vad som behövs för att det ska bli för mycket.

Elektriska enheter brukar generellt ha en specad matningsspänning och sen ~10% marginal så ska den ha 5V så brukar den acceptera 4.5-5.5V ungefär.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Satte du en RJ45 kontakt direkt på en installationskabel med solid kärna?

Ja, men detta är inte kablar som är tänkte att gå till nätverksuttag. Denna och flera andra är framdragna vid husbygget till takfot för att vara till POE-kameror. Eller kanske missförstår jag din fråga?

Inte nödvändigtvis iom att i garaget som jag förstår så får du den dragna kabeln + förlängning aka längre totalläng = högre resistans = mer spänningsfall.

Troligen ligger du nära nedre gränsen när du kommer till uttaget i garaget och den extra längden är vad som behövs för att det ska bli för mycket.

Elektriska enheter brukar generellt ha en specad matningsspänning och sen ~10% marginal så ska den ha 5V så brukar den acceptera 4.5-5.5V ungefär.

Okej, så inte säkert att det blir bättre för att en elektriker drar fram en ny längre kabel?

Permalänk
Medlem

Kan lägga till att kameran blinkar med en vit LED så någon slags ström får den i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laban80:

Ja, men detta är inte kablar som är tänkte att gå till nätverksuttag. Denna och flera andra är framdragna vid husbygget till takfot för att vara till POE-kameror. Eller kanske missförstår jag din fråga?

"Mjuk och solid kabel
Mjuk kabel är mångkardelig, vilket innebär att de åtta ledarna i sin tur består av många tunna trådar (kardeler). Den mjuka kabeln används till anslutningskablar (patch­kablar). Vid montering av RJ45-kontakter ska mjuk kabel användas.

Solid kabel är lite stelare då den är enkelkardelig (enkeltrådade ledare). Solid kabel används vid fast installation. För att kunna slitsa (kontaktera) kabeln i plint krävs solid kabel. Plintar för slitsning sitter i alla nätverksuttag och patchpaneler."
Från: https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/internet/kabe...

D.v.s. om det är en installationskabel med solid kärna (vilket det låter som att det är) så borde den kontakteras till ett fast uttag eller patchpanel. Finns även RJ45 kontakter som är gjorda för installationskabel.

Vad jag vill komma till är att du kanske inte har full kontakt på alla 8 trådarna i nätverkskabeln med nuvarande RJ45 kontakt.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | MSI B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX 3600 MT/s | ASUS TUF RTX 3060 OC | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | 2 st 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Skrivet av Laban80:

Där har du ett problem. Aldrig en bra id'e att pressa rj45 kontakter direkt på enkardeliga kablar. Är som att be om problem.

Skrivet av Laban80:

Okej, så inte säkert att det blir bättre för att en elektriker drar fram en ny längre kabel?

Inga garantier på att det kommer ändra något.

Det bästa du kan göra är att sätta något som injecerar ny färsk poe i garaget vid uttaget om det nu är pga för mycket spänningsfall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Där har du ett problem. Aldrig en bra id'e att pressa rj45 kontakter direkt på enkardeliga kablar. Är som att be om problem.

Inga garantier på att det kommer ändra något.

Det bästa du kan göra är att sätta något som injecerar ny färsk poe i garaget vid uttaget om det nu är pga för mycket spänningsfall.

Tack för hjälpen! Jag lyckades få dit en ny kontakt på den lilla stumpen nätverkskabel som fanns kvar och nu verkar det fungera, msåte blivit någon konstigt vid första försöket trots att kameran fungerade direkt mot den nypressade kontakten. Får se om det håller eller om en elektriker behövs för att dra ny kabel.