Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Albinfiskare:

eftersom processorn är begränsad av dina gpuer. När grafikkorten hänger med kan processorn sträcka på benen. Eller får du högre fps vid höga\medel än på absolut lägsta inställningar?

Skickades från m.sweclockers.com

Lägsta får jag mest FPS så klart.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tvelander:

Beror helt på spel

Min 3930k gråter i Crysis 3 haha

Jag är inte helt nöjd med min förra förklaring. Alldeles för luddig tycker jag själv.

Men såhär då:
Det beror på vad målet är. Vill man behålla flaskhalsen på grafikkortet trots låga grafikinställningar så är svaret ja. Då behövs bättre processor. Annars är svaret nej. Bättre processor behövs ej.

Man kan jämföra vad som händer mellan GPU och CPU på flera sätt när grafikinställningarna sänks. Antingen pratar man belastning eller prestanda. Belastningen förskjuts mot processorn när grafikinställningarna dras ner. I en belastning/grafikinställningsgraf har CPU och GPU motsatta riktningar. Första grafen visar att vid en viss punkt flyttas flaskhalsen från grafikkort till processorn.

Detta tolkas av en del som att processorn levererar färre FPS av lägre grafikinställningar men det stämmer ju inte alls. Processorn får jobba hårdare men FPSen kommer ändå att gå upp. Därför har jag ritat även en andra graf här nedan (i paint ). Den andra visar FPS-prestanda/grafikinställningar. Det relevanta i den andra grafen är att CPU och GPU-linjerna inte har motsatt riktning utan båda linjerna visar på fler FPS ju lägre grafikinställningar man har.

Så summan av kardemumman är att man inte behöver bättre processor när man kör lägre grafikinställningar. Visst kommer flaskhalsen att flyttas över men FPS kommer i alla lägen att ökas när grafikkraven skruvas ner. Skillnad på belastning och prestanda helt enkelt ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

ont om gpu-minne?

Visa signatur

Ghost S1 + Lenovo T5
30" 21:9 IPS 200 Hz

tidigare:
SGPC K39 - 9600k, 1660S, 350w 1U

Permalänk
Skrivet av thompson:

Vad pratar du om? Ett spel kan mycket väl belasta processorn till 99%. Beror såklart på hur många trådar processorn har och hur många trådar spelet kan dra nytta av. Ja en sex eller åttakärnig processor eller ännu värre en sexkärnig med hyperthreading kommer troligtvis ha för många trådar för att spelet ska kunna dra nytta av dem och då flaskar processorn innan den kommer upp i 99% load men om man har en två eller fyrakärnig (utan hyperthreading) processor finns det gott om spel som kan belasta alla trådarna fullt.

I TS fall så är det högst troligen så att processorn går i taket innan 99% load och att överklockning kommer att hjälpa.

Anledningen till att din processor går i taket innan den når 99% load beror på några olika grejer. För det första ja Battlefield 4 är väldigt bra på att utnyttja många trådar men jag tvivlar starkt på spelmotorn är så effektiv att den kan utnyttja alla åtta trådar fullt ut.

Nästa anledning är att du har en processor med 4 fysiska kärnor och en teknik som kallas hyperthreading vilken gör det möjligt för varje kärna att ha två trådar, detta ger en viss prestanda ökning över att bara ha 4 trådar men det är inte lika effektivt som att ha en processor med 8 fysiska kärnor.

Vad detta innebär är att när du tittar på cpu load så räknar den på alla åtta trådarna och en load på 50% skulle innebära en load på 100% utan hyperthreading (alltså med 4 kärnor och 4 trådar) så om du ligger runt 60% så kan vi nog säga att du ligger nära maxload.

Väldigt bra information! Tack så mycket:) får en mycket bättre inblick i det hela. Okej, ja då är det bara att överklocka CPU och GPU. Med tanke på värme på grafikkortet så bör dem inte gå över 85-90 grader?

Skrivet av Florrpan:

Tvivlar på att det är flaskhals.
Min CPU jobbar på ca 40-50% i BF4, GPU runt 90-95%.
Skillnaden mellan 2600k och 3770k är så förbannat liten, det borde inte vara en flaskhals alls.
Sanning är väl den att GPUna inte konstant är behov av att arbeta fullt ut?

Jag tror faktiskt inte det är några problem alls. Men sen va ju BF4 väldigt dåligt optimerad för SLI, kan ju vara en faktor?

Kan ju vara en blandning av dåligt optimerat spel för SLI och klen CPU?

Skrivet av Galarix:

Antar att du har rätt inställningar på nvidias kontrolpanel, såsom föredra maximal prestanda?

Japp det har jag!

Skrivet av UnkeN:

Hej!
vad har du för skärmupplösning och uppdateringsfrekvens? Kör du med vsync eller maxvariablefps 120??

Mvh, Jakob

Upplösningen är 1920x1200
60hz
Inge vsync eller något.

Skrivet av Slarr3n:

ont om gpu-minne?

Ligger runt 1500 mb med AA av.

Skrivet av Tobbbe__:

Höj dina inställningar tills du når 1950mb i v-ram usage.
Antar att det är 2gb 660 versioner du har.

Sen klockar du din 2600 så högt du kan.
Överklocka dina 660 kort också.

Se till att hyper-threading är aktiverat i bios.
Installera Windows 8. Battlefield 4 är väldigt dåligt optimerat för Windows 7. Win 8 hanterar kraften i Cpun mycket bättre.
Nyaste drivrutinerna från Nvidia.

Går du igenom alla dom här sakerna så får du den bästa möjliga spel upplevelsen du kan få med ditt system.

Japp 2 gb versionen, japp nyaste drivrutinerna har jag, får överklocka och se hur myclet det hjälper!

Skrivet av Iwar:

Har exakt samma problem med min rig, men har 7970 crossfire. Testat både med min 4.6ghz clock och med stock. får fortfarande samma problem.... Ibland ligger gpu load på ca 40% på båda korten! Men tror snarare det är en bug i spelet, tabbar jag ner, stängar av o på crossfire, startar om spelet etc, så brukar jag efter ett tag hamna i ett läge där korten ligger på ca 85% load och jag får "bra fps" i spelet (kör på 2560x1600 och får ca 35-45fps när det "bråkar" och ca 90-140 fps när det flyter som det skall på lite custum high settings xD

Det är altså inte din cpu som flaskar, det är spelet som suger^^

Olej får testa det där med bugggrejen, kanske hjälper. Märker bara att det blir smålagg när jag kör på high/ultra med AA på. Medium så är det inget smålagg.

Skrivet av Damir2d:

Jag kör 2600K med klock på 4.4 ghz och kör amd 280x med klock till 1100mhz och gpu kör alltid 100%. Jag har även unparked alla kärnor via unparked verktyget. Kör en auto klock på CPU så blir det nog bra.

hur unparka du kärnorna då? Nej tror jag klockar manuellt i så fall:)

Skrivet av Albinfiskare:

eftersom processorn är begränsad av dina gpuer. När grafikkorten hänger med kan processorn sträcka på benen. Eller får du högre fps vid höga\medel än på absolut lägsta inställningar?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej får högra ju lägre inställningar jag har. Så det är mina grafikkort som inte är tillräckliga mot min CPU?

Visa signatur

Asrock z77 Extreme 4 | Intel I7 2600K 4,6 GHz | GTX 970 EVGA | G.Skill RipjawsX 8GB 2400 MHz | Fractal Design Define R4

Permalänk

Tänkte om jag nu ska överklocka grafikkorten så ska jag ta ut ett och klocka det sedan byta och klocka det andra eller ska jag klocka båda samtidigt ?

Visa signatur

Asrock z77 Extreme 4 | Intel I7 2600K 4,6 GHz | GTX 970 EVGA | G.Skill RipjawsX 8GB 2400 MHz | Fractal Design Define R4

Permalänk
Skrivet av gamingfreak:

Nej får högra ju lägre inställningar jag har. Så det är mina grafikkort som inte är tillräckliga mot min CPU?

Det var bara ett svar på det tvelander påstod.

Titta på söderbäcks svar om flaskning, mkt snygga grafer

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

Jag hade problem med att mitt 780 inte jobbade 100%. Löste det med att gå ifrån boarderless till fullscreen. Testa?

Visa signatur

i5 4670k|GTX 780