Flytta till ny dator

Permalänk
Medlem

Flytta till ny dator

Hej! Sitter just nu på den första datorn i signen, men ska snart uppgradera med nytt mobo, cpu, ssd etc. Jag kommer göra en fresh install av Windows 8.1 på en 250gb SSD. När allt är färdigt tänkte jag plugga in mina två gamla HDDs, en 1tb wd black o en 2tb wd green. Green:en har jag bara rena filer på, back-up och långvarig lagring helt enkelt, så den borde inte vara något problem att plugga in i det nya systemet och ha allt kvar? Min fråga är ang. min main-disk, Black:en. Där har jag ju just nu OS och alla system-filer på. Hade det smartaste varit att copya allt viktigt på den till Green:en och sedan formatera den i det nya systemet? För jag kan väl inte formatera den direkt nu i det gamla systemet? Jag kommer alltså ha 3 diskar i det nya systemet, SSD till OS och viktiga applikationer med spel, Black:en med alla andra applikationer och bilder/musik (allt det andra), och Green:en som backup/lagring. Hur hade man smartast gjort detta? Samt, jag vill ju bara ha OS och program jag väljer på SSDn, hur får jag allt det andra(bilder/musik etc.) att automatiskt lägga sig på Blacken? Hoppas ni förstår min(a) frågor

Med vänlig hälsning
Isak E

Visa signatur

System 1||i5 4670K @ 3,4GHz /w H100i||Maximus VI Gene||16GB 1600MHz||ASUS R9 280X 3GB DC2 TOP||840 EVO + 1TB WD Black + 2TB WD Green||AX 860||Corsair 350D|| System 2||Phenom II X4 955 BE /w Noctua NH-U9B SE2||8GB 1600MHz||Gainward GTX 460 1GB "Golden Sample - GS"||1TB WD Black Sata6 + 2TB WD Green||TX 650W||CM Storm Sniper||
||rMBP 13" Late 2013 - i5 4288u 2,6GHz, 8GB, 512GB SSD||iPad 3 16gb||iPhone 5S||

Permalänk
Medlem

Kopiera allt viktigt från "Black" till "Green", redan nu. Koppla in samtliga diskar redan från start i nya systemet och ta bort alla partitioner samt formatera "Black" i installationsprogrammet innan du installerar Windows på SSD:n. Formateringen kan så klart även göras efter OS-installationen. Det viktiga är att ta bort systempartitionen från "Black".
För att få användarmapparna på "Black" som standard, går du till "C:\Users\DittAnvändarnamn" och högerklickar på valfri mapp och väljer Egenskaper/Plats, samt flyttar den till valfri disk/plats. Upprepa med samtliga mappar (utom AppData, om den är synlig) som du vill ha på annan plats.

Permalänk
Medlem

Ok, tack för svar! Har dock hört att windows kan spridas lite på inkopplade diskar, därav tänkte jag bara ha ssdn inkopplad vid installation av OS. Borde väl gå också? Och sedan koppla in de andra diskarna, formatera Black och sedan styra om Användar-mappen till Black?

Visa signatur

System 1||i5 4670K @ 3,4GHz /w H100i||Maximus VI Gene||16GB 1600MHz||ASUS R9 280X 3GB DC2 TOP||840 EVO + 1TB WD Black + 2TB WD Green||AX 860||Corsair 350D|| System 2||Phenom II X4 955 BE /w Noctua NH-U9B SE2||8GB 1600MHz||Gainward GTX 460 1GB "Golden Sample - GS"||1TB WD Black Sata6 + 2TB WD Green||TX 650W||CM Storm Sniper||
||rMBP 13" Late 2013 - i5 4288u 2,6GHz, 8GB, 512GB SSD||iPad 3 16gb||iPhone 5S||

Permalänk
Medlem

Jo det går säkert, men risken är överhängande stor för behörighetsproblem på "Green" om den inte är med från början.
Windows "sprider" ALDRIG några filer någonstans. Se bara till så att SSD:n står först i boot-/diskordningen i BIOS... det är nämligen där Windows lägger sina startfiler. Detta brukar dock ske automatiskt med SSD/Windows 8, men det skadar ju aldrig att kolla en extra gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eberhart:

Jo det går säkert, men risken är överhängande stor för behörighetsproblem på "Green" om den inte är med från början.
Windows "sprider" ALDRIG några filer någonstans. Se bara till så att SSD:n står först i boot-/diskordningen i BIOS... det är nämligen där Windows lägger sina startfiler. Detta brukar dock ske automatiskt med SSD/Windows 8, men det skadar ju aldrig att kolla en extra gång.

man kan överta behörigheten när man formaterat, gjort det fler än en gång i mina dagar har en wd black från -07 som inte har formaterats sen -08 utan bara följt med som lagring.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| 4770K @ 4.3 ghz | Asus z87-Deluxe | EVGA gtx780 ACX SC @ 1057mhz core (1189mhz boost) / 3300mhz ram (25mV) | 8gb G.skill ripjaws cl 11 @ 2133mhz | Intel x25m-g2 80gb | Samsung 840Pro 256gb | WD black 500gb | corsair TX750-v2 | Dell u2711 | benQ XL2420T | Corsair Carbide 500r |

Permalänk
Medlem

Ok, tackar för svar! Så då har jag helt enkelt alla 3 diskar inkopplade, och ändrar till USB some förstahandsval i boot-ordningen (då jag har 8.1 på usb), och väljer sedan SSDn som installationsdisk och sedan kan jag formatera Black i det nya systemet? (Samt ändra boot-priority till SSD nästa gång)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Helt rätt. Glöm bara inte att ta bort partitionen på "Black", innan du startar installationen på SSD:n, annars får du plötsligt problem med 2 bootbara system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaZiSwE:

Ok, tackar för svar! Så då har jag helt enkelt alla 3 diskar inkopplade, och ändrar till USB some förstahandsval i boot-ordningen (då jag har 8.1 på usb), och väljer sedan SSDn som installationsdisk och sedan kan jag formatera Black i det nya systemet? (Samt ändra boot-priority till SSD nästa gång)

Nej, ha bara SSD disken inkopplad. Rättighetsproblem är betydligt lättare att lösa än om du får startpartitioner på en annan HD.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Ok! Men själva "Blacken" kan jag omformatera i det nya systemet utan problem? Och "Greenen" behöver jag inte omformatera så där kan jag lagra alla grejer jag vill ha till det nya systemet?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det var en svåravlivad skröna! ...skapad av folk med otillräckliga kunskaper om hur Windows fungerar.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaZiSwE:

Ok! Men själva "Blacken" kan jag omformatera i det nya systemet utan problem? Och "Greenen" behöver jag inte omformatera så där kan jag lagra alla grejer jag vill ha till det nya systemet?

Ja, men som sagt... viktigt att du tar bort partitionen på "Black" innan du startar nyinstallationen. Vänta ett par minuter så fixar jag en skärmdump som visar vad jag menar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaZiSwE:

Om du bara har en stor partition på din Black så behöver du inte formatera alls, det är ju bara att visa alla dolda filer/systemfiler och radera det som ska bort. Jag gjorde så och behöll mapparna med Spel, Grafik, Musik, Program osv på min disk när jag gjorde den till lagringsdisk.

Sen krånglar jag aldrig med att flytta användarmappen, jag väljer helt enkelt att lägga in allt jag sparar där det ska vara. Filmer i film-mappen, bilder i Grafik/bilder osv. Jag använder inte min användarmapp till annat än det som sparas automatiskt som inställningar och cache till browsers och liknande.

EDIT: Det man får göra är som sagt att ta över rättigheterna i Egenskaper/Säkerhet sen.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Kolla den här skärmdumpen.
Den visar bara en disk, men tänk dig att det är din "Black"

Edit:
Hela poängen med upplägget är att man låter Windows installationsprogram göra hela jobbet. Inget förarbete och inget efterarbete i form av behörighetsändringar och andra problem som kan uppstå. Man slipper dessutom ett "nerklottrat" register med div. obefintliga användare från gamla system. Något som annars är ofrånkomligt om man skall ändra behörigheter i efterhand.