Synology DS110j slö efter DSM5

Permalänk

Synology DS110j slö efter DSM5

Tja!
Min snart 3-4 år gamla NAS Synology DS110j (DSM2 vid köp, 1-disk med backup till extern USB) börjar bli himla trött efter alla DSM-uppdateringar. Jag tycker det är fantastisk att det kommer nya features med DSM hela tiden men känner tyvärr att min DS110j inte riktigt hänger med längre. Filöverföring är ok men det är andra tjänster som DLNA/Flex-server, Audiostation(via WD HDTV), responsen från web-UI', antivirus som gör att den känns mer än någonsin "luggish" sedan DSM5. Jag vill även påpeka att den blev slö redan efter DSM4 men då hade jag inte så många tjänster igång.

Kanske har den bara behov av en ren ominstallation (4k disk i den) men jag tror mer det är processorn/ramminnet som inte pallar längre.

Min Synology är "navet" i mitt hem och används dagligen, jag har googlat lite men inte hittat så mycket om att DS110j skulle bli laggig med DSM5 så det kanske kan va värt att testa en ren installation?

Om det nu krävs en kraftfullare modell - vilket (1bay) modell rekommenderar nu då från Synology?

[mod] visste inte riktigt om tråden skulle passa här eller nätverk, får flytta isf.

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Hedersmedlem

Du kanske skulle dra ner på lite tjänster istället? Jag tror inte att din NAS har blivit slö av uppdateringarna utan för att du kör fler och fler tjänster på den.

Ska du uppgradera så är detta den kraftigaste 1-disks varianten, vilken du lätt hade kunnat kolla upp själv.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2273853

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!