Vad är det jag behöver köpa? Streaming..

Permalänk

Vad är det jag behöver köpa? Streaming..

Tja

I år och dar har jag alltid flyttat min bärbara dator till tv:n då jag har velat kika på en rulle i tv-soffan. Kopplat in hdmi kabeln, tryck "Windowsknapp + P" och sedan rullat igång filmen, ni vet hur det fungerar...

Idag är jag sambo och om jag vill spela så kan min sambo inte kolla på någon film eller dylikt. Hon har själv ingen dator och har heller inget behov av det. Så ibland får jag offra mig och då ser vi båda film tillsammans eller så får hon offrar sig och sysselsätta sig med något annat med jag sitter å spelar på datorn. Ni förstår nog nu vad min fråga handlar om. Hur ska jag kunna spela på datorn i ett rum medan hon sitter i vardagsrummet vid tv:n och kikar på filmer från hårddisken i min dator.

Jag har redan tänkt ut två alternativ.
* Kopplat in USB-hårddisken direkt i TV. Problemet är att tv är en modell med beteckning LG 47LH3000, ca 5 år gammal och stödjer inte filmer genom USB-uttaget

*Köpa en till dator av typ media dator HTPC och ha vid tv:n. Problemet är att det är för dyrt.

Så vad har ni för tips och råd? Vad är det för streamingprodukter som ni använder och kan tipsa om. Tacksam för svar
Både sambon och jag har iPhone, (om det är till någon hjälp)

Permalänk
Medlem

Finns det någon här som har erfarenhet av Chrome Cast? Kan det vara ett alternativ för trådskaparen?

Visa signatur

Ridbyxan på Steam.

Permalänk

Jag har kikat på den!
Men vad jag har förstått så är det typ bara användning av Youtube och dylikt, eller har jag fel?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Ronnbaeck:

Jag har kikat på den!
Men vad jag har förstått så är det typ bara användning av Youtube och dylikt, eller har jag fel?

Du får köra en smart androidsticka, de kan läsa direkt från hårddiskarna såvida du har delat ut hårddisken (eller åtminstone mappen) över nätverket, kostar väl 3-400kr ca. Dock har jag ej rekommendationer på vilka som fungerar bäst då jag själv inte har tv att testa med

Skulle tippa på att chrome-cast fungerar utmärkt med PLEX vilket används för att stream:a över nätverket. Kostar 310kr på Google Play Store.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Rasberry pi med rasbmc (xbmc) kanske ? Om du har filmen på en dator redan
Jag kör en pi vid Tvn inte det snabbaste men funkar kostar ca 600
Styrs lätt med en mobil app som är gratis

Permalänk
Medlem

Chromecast+Plex borde fungera för att streama från datorn.

Min Chromecast bör komma idag eller på måndag så tänkte testa direkt..Kan uppdatera när jag testat

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Medlem

Jag har 2 st Raspberry Pi, 2 st htpc (en gammal Asrock för runt 3000 och den i min signatur) plus en Chromecast, alla klarar det du vill.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Western Digital WD TV HD annars? 729kr, läser från hårddisk eller nätverk, klarar Spotify, Netflix och Youtube bland annat. Troligen enklaste lösningen och klarar 24p.

Permalänk

Finns Chromecast bara på nätet för beställning? Med det låter bra, det är som sagt så lite pengar ändå, så det är värt att prova.

Har någon hört talas om Andersson Sm@rt-TV 3.0 och om det fungerar? http://www.siba.se/product/16095194/andersson-sm-rt-tv-3-0-an...

Permalänk
Medlem

Chromecast är nog den billigaste och bästa lösningen. Undvik produkter från Andersson, det är i 9 fall av 10 skräp.

Visa signatur

Corsair 600T white - Gigabyte GA-Z68-XP-UD4 - 16 GB corsair vengeance - Intel core i5 2500K @4,5GHz (65°C @ 1,32V) - Corsair H100 - SSD Intel 320 series - EVGA GTX 780 ACX - Cooler master silent pro 850W - Asus Xonar DX - Cougar vortex fans - 27" Crossover S-IPS 2560x1440 display - Qpad MK50 keyboard - Corsair M90 mouse - Synology 210j NAS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronnbaeck:

Finns Chromecast bara på nätet för beställning? Med det låter bra, det är som sagt så lite pengar ändå, så det är värt att prova.

Har någon hört talas om Andersson Sm@rt-TV 3.0 och om det fungerar? http://www.siba.se/product/16095194/andersson-sm-rt-tv-3-0-an...

Chromecast säljs lite överallt: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2081824
Skippa Anderssonskit.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk

Okej som du lutar mot nu så är det antingen WD TV HD Live Media Player Gen 3 eller chromecast. Vad tycker ni är för- och nackdelarna med dessa då?

Permalänk
Medlem

Om ni nu redan har iphones så kanske en apple tv + airvideo kan vara en lösning? Kör det själv på våra plattor. Har en airvideo server på datorn som delar ut en mapp. Min iPad ansluter till datorn som konverterar filmen i realtid och strömmar till plattan som i sin tur strömmar det till apple tv'n. Misstänker att samma sak borde funka med iphone istället för ipad, men det kan ju vara värt att kolla upp först. Vet att airvideo för min platta kostade typ 30 spänn och det kanske är en investering ni kan göra för att se att det faktiskt funkar med iphone innan ni köper något mer.

En ATV är dock dyrare än chromecast och då jag inte testat den senare kan jag inte uttrycka mig om hur bra eller mindre bra de olika lösningarna är gentemot varandra

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Har haft en WD TV HD Live Media Player Gen 3 i ett par år (den står nu hos exfrun), den fungerar felfritt fortfarande och är i mitt tycke ett bra val.

Visa signatur