Telia Fiberlan, VLAN ID för olika tjänster?

Permalänk
Medlem
Skrivet av viRioL:

Fan va dum jag är, kom precis på att det borde fungera jättebra att bara flytta SFP:n från Intenon till din GS724 (eller annan switch). Problem solved

Hade det bara varit så lätt. SFP, själv om det är en "standard", det är inte 100% att det kommer fungera mellan olika tillverkare. Oftast manufacturer lock, så bara cisco fungerar på cisco, hp på hp, etc. Fan, HP sfp fungerar ej på alla olika HP switchar.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Hade det bara varit så lätt. SFP, själv om det är en "standard", det är inte 100% att det kommer fungera mellan olika tillverkare. Oftast manufacturer lock, så bara cisco fungerar på cisco, hp på hp, etc. Fan, HP sfp fungerar ej på alla olika HP switchar.

OK! Hade jag ingen aning om. Har jobbat med MRV- och Huawei-switchar, Alcatel- och Cisco-noder/routrar men även Telias Inteno-switchar på privatkundsidan och har aldrig försökt byta SFP från ett märke till ett annat. Specifikationen brukar väl röra våglängd och räckvidd så tog för givet att en SFP bara var just en SFP/"Plug and play" oavsett utrustning. Alltid lär man sig något nytt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av viRioL:

Fan va dum jag är, kom precis på att det borde fungera jättebra att bara flytta SFP:n från Intenon till din GS724 (eller annan switch). Problem solved

Har nu fått hem en Zyxel gs1910-24 och har kopplat in allt med Inteno switchen och det fungerar klockrent.

Trodde att det var ett fast uttag i Inteno switchen men där satt det en SFP!!!

Har nu flyttat över SFP:n till min Zyxel och internet fungerar, men får inte tvn att fungera.
Har satt upp olika Vlan (845 iptv, fungerade med samma inställningar med Inteno)
Kan även se att motorola boxen skickar förfrågningar över switchen och att telia skickar tillbaka men boxen får inget IP.

Har fått det att fungera nu, körde en reset på switchen och valde att inte bocka i "Leave Proxy Enabled" och "Proxy Enabled" under IGMP Snooping.
Får se om telia gnäller på att det inte går att komma åt switchen utifrån som det är tänkt med Intenon.

Permalänk
Medlem

Hjälp med inställning ut av VLAN Netgear GS108Tv2

Hej.
Jag skulle vilja få input om jag är på rätt väg vad gäller VLAN configureringen för Telia Fiber.

Har köpt en Netgear Switch GS108Tv2.
Som jag försöker Konfigurera.
Men jag kanske är helt fel ute och cyklar.

De 3 översta Vlanen kan jag inte ta bort eller går det?

Det jag vill gör är följande.

Telia Fiber Wan in på port 1
Telia Fiber Wan ut på port 2 till brandvägg.
Från brandväggen till lokalt nätverk Port 3 VLAN ID 100
Lokalt nätverk Port 4 VLAN ID 100
Telia IP Telefoni port 5 VLAN ID 855
Telia IP TV port 6 VLAN ID 845
Managed port 7
( vill skicka iväg signalen för IPTV och IP Telefoni till nästa swicth ) samt lokalt Lan på port 8

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Fick hem en "Netgear GS108E" idag som jag först anslöt till enbart datorn och körde konfigurationsverktyget.

Sedan anslöt jag den som första enhet från nätverksuttaget ute i hallen. Ifrån switchen är Telia-boxen och ASUS RT-AC66U anslutna.

Men nu är min fråga... är det möjligt att på något sätt komma åt att konfigurera om switchen när man har en router mellan? Eller måste man ansluta switchen direkt till datorn?

I övrigt så fungerar det kalas nu.

Lite jobbigt men det går.

Du har kopplat en switchport till WAN porten på ac66u, sen en port till telia tv boxen eller hur.
Det som måste göras nu är att du konfigurerar en ny VLAN under Switching > VLAN, typ 20.

Sen konfigurerar du port membership under Switching > VLAN > Advanced > VLAN membership.
Välj vlan överst, och under port så setter du en U på en port som inte är använd, typ 8.

Sen går du under System > IP configuration
och sätter en ip i samma subnät som din router delar ut, med tillhörande mask, etc.
På management vlan sätter du 20, eller whatever du konfade i förra steg.

Anslut en av LAN portar på asus routeren till port 8, eller porten du konfigurerade U på, och vips så har du möjlighet att styra switchen via router

Måste springa nu, men kan ta lite screenshots när jag kommer hem i kväll.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Skrivet av GaMeR2K5:

Fick hem en "Netgear GS108E" idag som jag först anslöt till enbart datorn och körde konfigurationsverktyget.

Sedan anslöt jag den som första enhet från nätverksuttaget ute i hallen. Ifrån switchen är Telia-boxen och ASUS RT-AC66U anslutna.

Men nu är min fråga... är det möjligt att på något sätt komma åt att konfigurera om switchen när man har en router mellan? Eller måste man ansluta switchen direkt till datorn?

I övrigt så fungerar det kalas nu.

Nu har jag en GS108T.
Men under "System ===> Management" under "Ip configuration" så kan du sätta en static ip adress i samma nät som du själv har.
typ: 192.168.0.15 till exempel om du har ett 192.168.0.0/24 nät, vilket är vanligast.

Visa signatur

Mvh Emil

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Port 1: Inkommande anslutning
Port 2: Router
Port 3: Digital-TV-box

Jag kom ju på sen att de lite dyrare switcharna oftast har en dedikerad port för "management". Men samtidigt så har jag ju ingen anledning till att pilla på inställningarna nu när det fungerar bra.

Dessutom så är ju en 8-portars switch lite väl onödigt då det enbart är uppdelningen av IPTV och internet som den ska användas för. Vilket gör att 3 portar är allt som kommer att krävas. Eventuellt en fjärde om jag ska använda telefonen också.

Alla 4 portar på routern är nu upptagna av 2 datorer, 1 NAS och 1 TV. Så ska jag utöka platserna byter jag nog ut nuvarande switch mot en GS105E.

Men jag ska kika på det där eftersom det är kul att pilla med saker... speciellt när de fungerar.

Nej absolut If it works, dont fix it
Switchar med management port är som regel i 20000+ kr klassen. Finns många modeller av cisco layer 2 och layer 3 switchar som inte har dedikerad mgmnt port, och dom kan kosta över 50000kr.

Om du t.ex gör det jag har beskrivit, så behöver du bara lägga flera portar i vlan 20, typ 5,6,7,8 , så kommer allt du kopplar dit fungera på LAN sidan till routeren om du är med. Dom kommer få dhcp från routeren, etc.

IP configuration : http://prntscr.com/30krly

VLan config : http://prntscr.com/30ktba

Vlan membership : http://prntscr.com/30ktjp
Du ser här att jag kör U=otaggad på flera portar, dvs att alla portar agerar som extension från min router.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Är det någon som har fått zappa appen att fungera med egen switch/router?

Visa signatur

Macbook Air 13" (2012)

Permalänk
Medlem
Skrivet av wisdom:

Är det någon som har fått zappa appen att fungera med egen switch/router?

Appen kräver att mobil och TV-box sitter på samma ip-nät, dvs så länge du har mobilen och boxen på två olika nät kommer det inte att fungera.

Permalänk
Medlem

precis, samma problem hemma... men man slipper iallafall den jäkla Telia routern!

Permalänk
Medlem

Boxen verkar få ett publikt ip som det är idag. Har avtaggat vlan 845 på den port som tv-boxen är kopplad till. Måste det vara på samma ip-nät eller fungerar det om man routar standard vlanet till vlan 845?
Hur är telia smarten uppsat så att det fungerar på den?

Visa signatur

Macbook Air 13" (2012)

Permalänk
Medlem

Har själv nyligen gjort slut med min Smart-router, vi skiljdes som vänner, men gladast blev nog jag.

Lösningen blev Tomato och ett par GS105e switchar. Funkar kalas!

Visa signatur

- none -

Permalänk
Medlem

Är i samma sits som många av er, ska flytta till lgh med telia fiber snart och vill inte vara låst till deras thomsom tg789vn, utan vill köra med min pfsense router, switch & accesspunkt.

Vi kommer få både IPtv, bredband & BBT, men kommer bara utnyttja bredband & tv.

Jag har förstått att det går att få thomsonen bryggad, men jag undrar om det går att skippa den helt?

Jag har ändå tänkt byta ut mina d-link switchar mot en enda Netgear GS724T (v4) så jag tänkte om det går att koppla in den inkommande kabeln direkt i den och sedan ställa in den istället.

Vi har ingen fiberkonverter i varje lgh utan allt sitter i en central med switchar & SFP i källarn. Bara en inkommande kabel/lgh & en thomson router.

Visa signatur

# pfSense 2.4.3 # Teltonika RUT955 & Huawei B525 # Unifi AP AC
# Unifi US-24, Zyxel GS1900-10HP & GS1200-5HP
# Synology DS1512+ 3x2TB+2x4TB # Optiplex i5-7500 3,4GHz
# MacBookAir 9,1 - Quad-Core Intel Core i5 1.1GHz/16GB/256GB
# Mac Mini 6,2 - Quad-Core Intel Core i7 2.3GHz/16GB/1TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghaster:

Är i samma sits som många av er, ska flytta till lgh med telia fiber snart och vill inte vara låst till deras thomsom tg789vn, utan vill köra med min pfsense router, switch & accesspunkt.

Gör så här, har gjort precis samma sak för flera som vill slippa Telia Smart, en port på switchen kopplas i väggen, en port till din pfsense och en port till tv-boxen.
HBcore's guide: http://hb-ios.blogspot.se/2013/12/att-bli-fri-fran-telia-smar...

får du inte tag på en Netgear ProSafe Plus GS105E så funkar det lika bra med en GS108E

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem
Skrivet av JenzA:

Gör så här, har gjort precis samma sak för flera som vill slippa Telia Smart, en port på switchen kopplas i väggen, en port till din pfsense och en port till tv-boxen.
HBcore's guide: http://hb-ios.blogspot.se/2013/12/att-bli-fri-fran-telia-smar...

får du inte tag på en Netgear ProSafe Plus GS105E så funkar det lika bra med en GS108E

Ja det är ju så som jag vill ha det..
Fast jag skulle nog vilja ha en 24 portars ändå då jag skall dra dubbeluttag till alla rum och även ha en del annan utrustning i anslutning till router/switch.

Fast om det fungerar med en GS105E så borde det väl rimligtvis fungera även med den Netgear GS724T jag tänkt mig?

Visa signatur

# pfSense 2.4.3 # Teltonika RUT955 & Huawei B525 # Unifi AP AC
# Unifi US-24, Zyxel GS1900-10HP & GS1200-5HP
# Synology DS1512+ 3x2TB+2x4TB # Optiplex i5-7500 3,4GHz
# MacBookAir 9,1 - Quad-Core Intel Core i5 1.1GHz/16GB/256GB
# Mac Mini 6,2 - Quad-Core Intel Core i7 2.3GHz/16GB/1TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghaster:

Ja det är ju så som jag vill ha det..
Fast jag skulle nog vilja ha en 24 portars ändå då jag skall dra dubbeluttag till alla rum och även ha en del annan utrustning i anslutning till router/switch.

Fast om det fungerar med en GS105E så borde det väl rimligtvis fungera även med den Netgear GS724T jag tänkt mig?

Den har stöd för vlan, igmp snooping, så det kommer inte vara någon problem.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Rekordmedlem

Är det någon som kopplat in smarten efter en egen switch/router för att enbart använda den till telefoni?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

box-app

Nu har Telia äntligen släppt appen för Samsung tv men den kräver återigen smart då den precis som Zappa troligtvis måste ligga på samma ip-nät. Eller är det något annat i smart som gör det? Har någon lyckas få till appen utan Smart??

Kör Netgear ProSafe Plus GS105E och GS108E som funkar alldeles utmärkt annars.

Permalänk
Medlem

Om man kör en pfsense kan man plocka fram wan-adresser på både native vlan och vlan 845. Sedan ser man till att IPTV boxen går ut till internet på vlan845 adressen, medan resten går ut på vlan1 adressen. Borde fungera i teorin

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Om man kör en pfsense kan man plocka fram wan-adresser på både native vlan och vlan 845. Sedan ser man till att IPTV boxen går ut till internet på vlan845 adressen, medan resten går ut på vlan1 adressen. Borde fungera i teorin

Nja, jag tror inte det. Telia har svarat så här: "digital-tv boxen samt sitta på samma IP nät så den kan prata direkt med digital-tv boxen.
Det blir för mycket fördröjningar om man kör den via internet hela vägen" Så jag misstänker att de måste ligga på ett internt NAT:at nät.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lnn100:

Nja, jag tror inte det. Telia har svarat så här: "digital-tv boxen samt sitta på samma IP nät så den kan prata direkt med digital-tv boxen.
Det blir för mycket fördröjningar om man kör den via internet hela vägen" Så jag misstänker att de måste ligga på ett internt NAT:at nät.

via internet? Skriver ju vlan845 i mitt inlägg.

Har man telias thomsonrouter så ligger ju IPTV boxen i samma lager2 domän som resten av enheterna men går ut via en annan publik adress på vlan845

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

via internet? Skriver ju vlan845 i mitt inlägg.

Har man telias thomsonrouter så ligger ju IPTV boxen i samma lager2 domän som resten av enheterna men går ut via en annan publik adress på vlan845

Visst ligger den på samma lager 2 domän men den bör ju ligga på samma ipnät också alltså lager 3 för det gör dom i alla fall med smart och det är så de hittar varandra då gateway adressen är den samma. Tänker jag fel?

Permalänk
Medlem

Hej gott folk!

Jag försöker få min VLAN-konfig att fungera med Telia fiber. Med följande inställning i Tomato på en Linksys E4200 fungerar TV, men jag får ingen kontakt med internet på mina datorer. Vad är fel?

Internet: "WAN"
Digitalbox: "Port 3"
Datorer: Resten av portarna (1, 2, 4)

Stort tack på förhand!

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Hej gott folk!

Jag försöker få min VLAN-konfig att fungera med Telia fiber. Med följande inställning i Tomato på en Linksys E4200 fungerar TV, men jag får ingen kontakt med internet på mina datorer. Vad är fel?

Internet: "WAN"
Digitalbox: "Port 3"
Datorer: Resten av portarna (1, 2, 4)

Stort tack på förhand!

http://i60.tinypic.com/nfqgjk.jpg

Begränsning i hårdvara gör att du måste ha dina olika VID inom samma intervall på 16. Man måste använda offset för detta.
VID borde dessutom vara 845, inte det du skrivit. Så för att uppnå detta, måste du sätta offset till 832. (spannet blir 832-848)

Jag själv och många andra har försökt få till liknande setup, men det verkar inte gå att fungera på vår hårdvara.
Här skrev jag om mina äventyr när jag försökte få ordning på exakt samma problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- none -

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av aztekk:

Begränsning i hårdvara gör att du måste ha dina olika VID inom samma intervall på 16. Man måste använda offset för detta.
VID borde dessutom vara 845, inte det du skrivit. Så för att uppnå detta, måste du sätta offset till 832. (spannet blir 832-848)

Jag själv och många andra har försökt få till liknande setup, men det verkar inte gå att fungera på vår hårdvara.
Här skrev jag om mina äventyr när jag försökte få ordning på exakt samma problem.

Skrivet av HBcore:

Jag har haft samma problem också, se nedan för länk till "min" lösning

Skickades från m.sweclockers.com

http://hb-ios.blogspot.se/2013/12/att-bli-fri-fran-telia-smar...

Hoppsan, typo när jag skulle göra skärmdump (har som bekant inte internet annnars ). Men tackar ödmjukast för informationen, som av en händelse brickade jag min E4200 efter 100:e flashningen (har grävt fram WRT54GL nu...), så det låter som att det är lika bra att köpa en ny med rätt hårdvara. Rekommenderas någon modell? Jag ser i din guide att du rekommenderar en switch, men jag skulle behöva helt nytt med routingfunktion och WiFi också. Tack på förhand :).

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Köp en billig netgear switch, prosafe GS105E. Ta 108 om du behöver fler portar. Sen köp en ok router.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Hoppsan, typo när jag skulle göra skärmdump (har som bekant inte internet annnars ). Men tackar ödmjukast för informationen, som av en händelse brickade jag min E4200 efter 100:e flashningen (har grävt fram WRT54GL nu...), så det låter som att det är lika bra att köpa en ny med rätt hårdvara. Rekommenderas någon modell? Jag ser i din guide att du rekommenderar en switch, men jag skulle behöva helt nytt med routingfunktion och WiFi också. Tack på förhand :).

Njae, ta en sakplig router som sagt och en i den prisklassen du har tänkt dig!

Permalänk
Medlem

Har försökt att få ip-adress av telia på vlan 845 men inte lyckats. Misstänker att det behövs en dhcp option för att det ska fungera. Har hittat en sida som hade lyckats med hjälp av vendor-id, har testat detta men ändå inte fått någon, även testat att klona mac-adressen från tv-boxen utan att lyckats. Någon som har koll på detta?
Jag vill kunna använda zappa appen så behöver få dhcp till min router på detta vlan för att kunna ha tv-boxen i samma nät som resten av mitt lan.

Visa signatur

Macbook Air 13" (2012)

Permalänk
Medlem
Skrivet av wisdom:

Har försökt att få ip-adress av telia på vlan 845 men inte lyckats. Misstänker att det behövs en dhcp option för att det ska fungera. Har hittat en sida som hade lyckats med hjälp av vendor-id, har testat detta men ändå inte fått någon, även testat att klona mac-adressen från tv-boxen utan att lyckats. Någon som har koll på detta?
Jag vill kunna använda zappa appen så behöver få dhcp till min router på detta vlan för att kunna ha tv-boxen i samma nät som resten av mitt lan.

Känns som att en IGMP-proxy skulle kunna fixa det.

Visa signatur

Medlem #14