Permalänk
Medlem

Väcka ESXi med WOL.

Kan man väcka ESXi med Wake On Lan med ett INTEL 9301CT NIC? Biosen stödjer WOL, men gör ESXi det?
Isf hur väcker jag maskinen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hardrade:

Kan man väcka ESXi med Wake On Lan med ett INTEL 9301CT NIC? Biosen stödjer WOL, men gör ESXi det?
Isf hur väcker jag maskinen?

WOL är väl inte beroende av att OSet har stöd för det? Det är väl nätverkskortet och moderkortet som måste supporta det? Sen att få WOL att funka i praktiken är väl inte alltid helt självklart efter vad jag hört men har inte hållt på med det alls själv.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

I proffessionella miljöer använder man IPMI interfacet för att stänga av/sätta på esxi-maskinerna. Då man i stora miljöer automatiskt kan minska antalet aktiva servrar när lasten är låg och när lasten ökar starta upp mer servrar. Så jag är tveksam till om det finns WOL stöd

Permalänk
Medlem

Jag kör WOL fråån min raspberry pi till min HP NL40 som kör ESXI fungerar klockrent.

Permalänk
Medlem

Jag ställer mig fortfarande tveksam till att det skulle behövas stöd i OS/hypervisor för WOL. Det är väl moderkortet som får en signal om att göra power-on från nätverkskortet när sistnämnda får ett särskilt paket?

http://en.wikipedia.org/wiki/Wake-on-LAN

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

För en fysisk maskin är WOL endast hårdvaruberoende, det krävs alltså stöd för det i nätverkskortet och moderkortet. Om du menar för ett specifikt guest OS och inte själva hypervisor så finns det bättre stöd än just WOL, eller vill du ha det för någon form av labbmiljö för att testa specifikt WOL?