Permalänk
Medlem

600w är det på gränsen?

Hej!

Har ett 600w nättagg till min dator just nu och undrar om det är på gränsen till lite? Alltså vad skulle ni rekommendera till min dator? (Burken finns i signaturen) Tänkte att höra medans jag ändå håller på vad jag skulle behöva när jag köper ett till 770 och kör på sli?

MVH MrPeakon

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Inga som helst problem, kör hårt!

Permalänk
Medlem

Med PSU räknarprogram så hamnar ditt system med 770 Sli på 599 watt(har då räknat med att CPUn är överklockad fortfarande). Sådana beräkningsprogram brukar räkna lite extra högt. Det bör funka men det är på gränsen.

Räknat med: http://extreme.outervision.com/PSUEngine

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Enligt signatur har du ett CX. De två första generationerna CX var av mycket tveksamt kvalitet och 600W-modellen gav enbart 480W på 12V. Har du ett sådant avråder jag starkt från 770 i SLI. Jag avråder även med v3 eftersom effekten är på gränsen ändå. Skaffa ett bra 750W.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av MrPeakon:

Hej!

Har ett 600w nättagg till min dator just nu och undrar om det är på gränsen till lite? Alltså vad skulle ni rekommendera till min dator? (Burken finns i signaturen) Tänkte att höra medans jag ändå håller på vad jag skulle behöva när jag köper ett till 770 och kör på sli?

MVH MrPeakon

Just CX-serien som du har är ett ganska ökänt dåligt nätagg. Skulle faktiskt rekommendera att byta om det inte är typ sprillans nytt.
Annars ska 600W räcka utan problem. Troligen drar du runt 500W från väggen eller 400-450W internt med 2st 770s.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Just CX-serien som du har är ett ganska ökänt dåligt nätagg. Skulle faktiskt rekommendera att byta om det inte är typ sprillans nytt.
Annars ska 600W räcka utan problem. Troligen drar du runt 500W från väggen eller 400-450W internt med 2st 770s.

Skrivet av MultiMan:

Enligt signatur har du ett CX. De två första generationerna CX var av mycket tveksamt kvalitet och 600W-modellen gav enbart 480W på 12V. Har du ett sådant avråder jag starkt från 770 i SLI. Jag avråder även med v3 eftersom effekten är på gränsen ändå. Skaffa ett bra 750W.

Skrivet av Arazand:

Med PSU räknarprogram så hamnar ditt system med 770 Sli på 599 watt(har då räknat med att CPUn är överklockad fortfarande). Sådana beräkningsprogram brukar räkna lite extra högt. Det bör funka men det är på gränsen.

Räknat med: http://extreme.outervision.com/PSUEngine

Skrivet av Belzer:

Inga som helst problem, kör hårt!

Ja har även läst att det ska vara rakligt såhär i efterhand, den är bara någon månad gammal så kommer nog att byta ut den när jag ska köpa ett till 770. Men vad kan ni rekommendera för nätagg isf? Tänkte att jag skulle köpa ett på minst 750w för att ha lite marginal.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPeakon:

Ja har även läst att det ska vara rakligt såhär i efterhand, den är bara någon månad gammal så kommer nog att byta ut den när jag ska köpa ett till 770. Men vad kan ni rekommendera för nätagg isf? Tänkte att jag skulle köpa ett på minst 750w för att ha lite marginal.

Det som MultiMan länkade är riktigt bra för sin peng.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av MrPeakon:

Ja har även läst att det ska vara rakligt såhär i efterhand, den är bara någon månad gammal så kommer nog att byta ut den när jag ska köpa ett till 770. Men vad kan ni rekommendera för nätagg isf? Tänkte att jag skulle köpa ett på minst 750w för att ha lite marginal.

Multimans förslag är riktigt fint, Cooler Master V700 är riktigt fint det med (dock 700W), corsairs AX serie är nice men ganska dyr, och mer eller mindre alla XFX och seasonic fungerar ju fint.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPeakon:

Ja har även läst att det ska vara rakligt såhär i efterhand, den är bara någon månad gammal så kommer nog att byta ut den när jag ska köpa ett till 770. Men vad kan ni rekommendera för nätagg isf? Tänkte att jag skulle köpa ett på minst 750w för att ha lite marginal.

Läs om EVGA supernova g2 på Sweclockers testlabb, efteråt när du har läst testet och sett resultatet beställer du ett, antingen 750 watt eller 850 watt. Du får inte ett bättre nytt nätaggregat för pengarna!

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Det som MultiMan länkade är riktigt bra för sin peng.

Skrivet av DavidtheDoom:

Multimans förslag är riktigt fint, Cooler Master V700 är riktigt fint det med (dock 700W), corsairs AX serie är nice men ganska dyr, och mer eller mindre alla XFX och seasonic fungerar ju fint.

Skrivet av NatureBoyyy:

Läs om EVGA supernova g2 på Sweclockers testlabb, efteråt när du har läst testet och sett resultatet beställer du ett, antingen 750 watt eller 850 watt. Du får inte ett bättre nytt nätaggregat för pengarna!

Ja jag har läst deet testet men ska nog läsa de igen, dom finns dock inte inne på Inet förens 6 juni (750W) så blir nog att beställa efter de, kanske slänger in ett 770 i den korgen medans jag ändå beställer! Tack för bra svar allihopa!!

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MrPeakon:

Ja jag har läst deet testet men ska nog läsa de igen, dom finns dock inte inne på Inet förens 6 juni (750W) så blir nog att beställa efter de, kanske slänger in ett 770 i den korgen medans jag ändå beställer! Tack för bra svar allihopa!!

Du ska nog inte vänta med att beställa. Alla inneliggande beställningar skickas ju först (i turordning), så det lär vara stor risk att de aggen som kommer in inte räcker till de som tänker beställa när leveransen väl kommer in. Det är dock enbart min spekulation och något som Inet kan svara bäst på.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPeakon:

Ja jag har läst deet testet men ska nog läsa de igen, dom finns dock inte inne på Inet förens 6 juni (750W) så blir nog att beställa efter de, kanske slänger in ett 770 i den korgen medans jag ändå beställer! Tack för bra svar allihopa!!

Det gör du rätt i, det kanske hinner komma ett bra erbjudande på 770 tills dess också så du kan fynda

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Som jag förutspådde efter Swecs recension av EVGA G2 750; dom kommer sälja slut och finns en risk att priset går upp också när efterfrågan överstiger tillgången. Synd.. hoppas priserna håller sig nere. Om inte annat så är Cooler Master V700 ett väldigt bra alternativ till G2 750.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av lacrits:

Som jag förutspådde efter Swecs recension av EVGA G2 750; dom kommer sälja slut och finns en risk att priset går upp också när efterfrågan överstiger tillgången. Synd.. hoppas priserna håller sig nere. Om inte annat så är Cooler Master V700 ett väldigt bra alternativ till G2 750.

Var väl precis samma på v700, fanns på netonnet för 999 kr tills folk började skriva om det på forumet sen kostade det typ 1200 kr, glad att jag köpte mitt 850 g2 för ca 1200 kr tror inte det kommer gå ner i pris i första taget!

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2