Styrketräning – tips på övningar, scheman med mera

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr kanin:

Hej jag vet inte om det går bra att fråga er eller inte men iaf så tog jag och körde biceps och underarmar för flera veckor sen och har haft ont i höger underarm sen den dagen.

Men det är inte en sån smärta så jag inte orkar röra den utan kan träna men gör fortfarande ont,

det är som en punkt som gör ont å trycka på för tränade inte på 2 veckor efter för va sjuk och sånt men nu när jag började igen så gör det fortfarande ont.

Vad kan ha hänt?? kan jag fortfarande träna?

Yes bara att träna på. Var även noga med att göra hela rörelsen ( tänker mest på curl nu ), gör man inte de kan man få en konstig värk. Försök att inte krama stången så hårt om du nu gör det.

Visa signatur

Asus 3080 TI | 5900X | MSI X570S Torpedo Max | Kingston Fury 3600 Mhz | Seasonic Focus GX 850W | Torrent Compact | Dark Rock Pro 4

Permalänk
Medlem

Har precis börjat gymma och skulle behöva lite tips efter övningar som övar upp ens explosivitet. Tränar boxning flera dagar i veckan, så har tänkt att ha gymmet som extra träning, utöver att springa. Men skulle som sagt gärna ha tips på övningar som är bra för explosiviteten. Tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HMB:

Lite knepigare än så Finns en ebook man kan köpa, googla jim wendler 5 3 1.

Finns en tråd på kolozzeum som förklarar rätt bra, speciellt ett av inläggen: http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3892193&postcou...

Men kortfattat så kör man första perioden med 5or i de tunga setten, period två kör man 3or i de tunga setten, period 3 kör man 5->3->1reps i de tunga setten, period 4 kör man deload med lätta vikter. Under de tre första tunga perioderna så har man ett set per pass där man ska gå till failure i huvudövningen.

Hur har det gått för dig?

Jag har kört mina första två Wendler veckor nu och jag gillar det än så länge. Första månaden blir ju lättare än vanligt men det känns skönt att kunna fokusera på tekniken :).

Någon som har förslag på övningar till överkroppsdagarna? Kör just nu antingen bänk eller axelpress beroende på dag. Följt av snebänk alternativt hantelpress om det är axelpress som huvudövning, låg rodd i maskin, stångrodd och någon slags axelövning varierar mest mellan reversed flies, sidolyft och shrugs.

Klarar tyvärr inte av pullups men försöker jobba mig upp till det med latsdrag, kanske ska köra på excentriska pullups istället?

Visa signatur

Antec Designer 500| Antec Earth 500W | Asus M3A Socket Am2+ | AMD Phenom 9500 | Kingston 2x1024mb| Sapphire Radeon HD3850| Western Digital Caviar WD2500KS 250GB 7200rpm 16MB SATA2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawrgasm:

Har precis börjat gymma och skulle behöva lite tips efter övningar som övar upp ens explosivitet. Tränar boxning flera dagar i veckan, så har tänkt att ha gymmet som extra träning, utöver att springa. Men skulle som sagt gärna ha tips på övningar som är bra för explosiviteten. Tack på förhand.

Frivändningar! Svårt, men lättare än ryck. Om du är ambitiös kolla om du har nån tyngdlyftningsklubb eller friidrottsklubb där de kan visa dig tekniken :)!

Lägger in en video på "hang-clean" som är bra nybörjar teknik! Tycker han som lyfter drar lite för mycket med armarna, stången ska ha en rakare linje uppåt men jag hade svårt att hitta en bättre video.

Visa signatur

Antec Designer 500| Antec Earth 500W | Asus M3A Socket Am2+ | AMD Phenom 9500 | Kingston 2x1024mb| Sapphire Radeon HD3850| Western Digital Caviar WD2500KS 250GB 7200rpm 16MB SATA2

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag hade tänkt komma igång med lite styrketräning efter ett tags uppehåll. När jag hade som mest rutin på gymmandet så var det ändå på en nybörjarnivå. Har länge mer fokuserat på kondition (cykling).

Men för ett år sedan krossade jag ledkulan i vänster axel och har efter det stundvis varit allmänt omotiverad (och kanske oförmögen) att komma igång. Idag har jag full rörlighet igen men styrkan är ganska nollställd för vänsterarmen. T.ex. så att vissa tyngre dörrar kan vara svåra att få upp, och tyngre arbeten som utförs en bit ut från kroppen blir för tungt och kan ge en obehaglig känsla i axeln.

Lagomt motstånd (simning, bröst) fungerar fint dock. Lätt att reglera hur hårt man ska ta i.

Resten av kroppen är det inte något fel på, och äntligen har jag kommit fram till det jag vill fråga om:

Jag behöver tips på hur jag ska börja träna, hur ska jag tänka och hantera osymmetrin? Jag gissar att jag får gå på mer muskelspecifika övningar istället för de som aktiverar stora muskelgrupper?

Jag känner mig nog lite obekväm med fria vikter nu då jag är lite osäker på hur armen(axel) fungerar i olika lägen/vinklar under påfrestning.

Idag går jag ca 2-4mil/vecka, cyklar kanske 5 mil och simmar 2-3km. Allt fördelat ganska jämnt. Mycket kan räknas som vardagsmotion och är inga långa rena träningspass.

Alla tips mottages!

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nightcrawl:

Hej!

Jag hade tänkt komma igång med lite styrketräning efter ett tags uppehåll. När jag hade som mest rutin på gymmandet så var det ändå på en nybörjarnivå. Har länge mer fokuserat på kondition (cykling).

Men för ett år sedan krossade jag ledkulan i vänster axel och har efter det stundvis varit allmänt omotiverad (och kanske oförmögen) att komma igång. Idag har jag full rörlighet igen men styrkan är ganska nollställd för vänsterarmen. T.ex. så att vissa tyngre dörrar kan vara svåra att få upp, och tyngre arbeten som utförs en bit ut från kroppen blir för tungt och kan ge en obehaglig känsla i axeln.

Lagomt motstånd (simning, bröst) fungerar fint dock. Lätt att reglera hur hårt man ska ta i.

Resten av kroppen är det inte något fel på, och äntligen har jag kommit fram till det jag vill fråga om:

Jag behöver tips på hur jag ska börja träna, hur ska jag tänka och hantera osymmetrin? Jag gissar att jag får gå på mer muskelspecifika övningar istället för de som aktiverar stora muskelgrupper?

Jag känner mig nog lite obekväm med fria vikter nu då jag är lite osäker på hur armen(axel) fungerar i olika lägen/vinklar under påfrestning.

Idag går jag ca 2-4mil/vecka, cyklar kanske 5 mil och simmar 2-3km. Allt fördelat ganska jämnt. Mycket kan räknas som vardagsmotion och är inga långa rena träningspass.

Alla tips mottages!

Hantera osymmetrin genom att träna på som vanligt, men du låter den svaga sidan bestämma nivån. Kör ett beprövad program för nybörjare.

Har du fortfarande problem med axeln skulle jag ha gått till en fysioterapeut för tips och rådgivning.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Big0:

Hur har det gått för dig?

Jag har kört mina första två Wendler veckor nu och jag gillar det än så länge. Första månaden blir ju lättare än vanligt men det känns skönt att kunna fokusera på tekniken :).

Någon som har förslag på övningar till överkroppsdagarna? Kör just nu antingen bänk eller axelpress beroende på dag. Följt av snebänk alternativt hantelpress om det är axelpress som huvudövning, låg rodd i maskin, stångrodd och någon slags axelövning varierar mest mellan reversed flies, sidolyft och shrugs.

Klarar tyvärr inte av pullups men försöker jobba mig upp till det med latsdrag, kanske ska köra på excentriska pullups istället?

Skulle rekommendera att köra SL (stronglift) 5x5, baserat på basövningar väl beprövat och fungerande i princip kan man börja på tom stång som nybörjare och det kommer öka fort då man hela tiden höjer vikten med 2,5kg för varje träningstillfälle. Men observera det är viktigt att hålla bra form i övningarna så man inte skadar sig, ta gärna hjälp av någon seriös icke discogymmare på gymmet som kan visa hur man gör.

Väldigt enkelt du kör varannan dag enligt detta 5set 5 reps:

Pass A:
Knäböj 5x5
Bänkpress 5x5
Stångrodd 5x5

Pass B:
Knäböj 5x5
Militärpress 5x5
Marklyft 1x5

mer info här: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=168071

Visa signatur

“Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.”

Permalänk

Har den senaste tiden haft en hel del ''kraftlösa'' pass, speciellt bröst har varit dåliga.
Kör rygg dagen innan bröst, kan det spela någon roll? Förra passet vilade jag mellan rygg och bröst passet och då var passet skitbra! Men idag var passet skit och vikterna ville knappt upp Äter alltid innan gymmet och dricker maltodextrin och bcaa under passen.

Visa signatur

OKEJ, JA KANSKE ÄR ARG? VEM FAN BRYR SEJ??!!

Permalänk
Medlem

Har satt ihop ett litet träningsschema, men är inte helt säker på om det är bra, finns det något som kan förbättras?

Överkropp:
Bänkpress
Skivstångscurl
Tricepspushdown med rep
Militärpress
Chins
Hantelrodd

Underkropp:
Benpress
Knäböj
Utfall
Benspark
Makrlyft.

Kör passen varannan gång

Sen kör jag även diverse magövningar efter varje pass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jackeek_the_bull:

Har den senaste tiden haft en hel del ''kraftlösa'' pass, speciellt bröst har varit dåliga.
Kör rygg dagen innan bröst, kan det spela någon roll? Förra passet vilade jag mellan rygg och bröst passet och då var passet skitbra! Men idag var passet skit och vikterna ville knappt upp Äter alltid innan gymmet och dricker maltodextrin och bcaa under passen.

Det är inte så att du tappar fokus och missar lite i tekniken? För ett halvår sedan hade jag några veckor då mina reps inte fungerade överhuvud taget tills jag kom på att mina tankar var någon helt annan stans. Skärpte mitt fokus och gjorde repsen lite långsammare för att hålla koll på tekniken och viola så var jag tillbaka i den formen jag skulle vara i.

Skrivet av Rawrgasm:

Har satt ihop ett litet träningsschema, men är inte helt säker på om det är bra, finns det något som kan förbättras?

Överkropp:
Bänkpress
Skivstångscurl
Tricepspushdown med rep
Militärpress
Chins
Hantelrodd

Underkropp:
Benpress
Knäböj
Utfall
Benspark
Makrlyft.

Kör passen varannan gång

Sen kör jag även diverse magövningar efter varje pass.

Marklyft tar ju mest på rygg och även om ben samt mage hjälper till så tycker borde den ligga på överkroppen men det blir nog lite mycket om du varierar mellan att köra överkropp ena dagen och underkropp nästa.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cjal:

Marklyft tar ju mest på rygg och även om ben samt mage hjälper till så tycker borde den ligga på överkroppen men det blir nog lite mycket om du varierar mellan att köra överkropp ena dagen och underkropp nästa.

Finns ingen logik, om man tittar på vilka muskler som faktiskt gör vad.

Wikipedia beskrev det rätt bra:

The deadlift is a compound movement that works a variety of muscles groups:

The grip strength (finger flexors) and the lower back (erector spinae) work isometrically to keep the bar held in the hands and to keep the spine from rounding.
The gluteus maximus and hamstrings work to extend the hip joint.
The quadriceps work to extend the knee joint.
The adductor magnus works to stabilize the legs.

http://en.wikipedia.org/wiki/Deadlift

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Klarade precis knäböj 75 kg 5x5! Men är osäker ifall formen sitter, detta var efter 5x5 så var trött, men det var ungefär det djupet jag gick till!
https://www.youtube.com/watch?v=k8FG4ZR4LjY

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem

Periodiska fastan fortsätter. Gått ner 10kg, ska ner i alla fall 5 till. Vill få fram formen och inte se ut som en köttbulle, vilket jag gjort för länge. Blir betydligt roligare att träna när man ser vad man har Tränar alltid innan frukost och då jag inte ätit på 16 timmar, bara lite BCAA under passet. Funkar riktigt bra.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av h0psi:

Periodiska fastan fortsätter. Gått ner 10kg, ska ner i alla fall 5 till. Vill få fram formen och inte se ut som en köttbulle, vilket jag gjort för länge. Blir betydligt roligare att träna när man ser vad man har Tränar alltid innan frukost och då jag inte ätit på 16 timmar, bara lite BCAA under passet. Funkar riktigt bra.

http://cdn.imghack.se/images/e92ecff944176e5c6917e905942713a8...

Bra jobbat so far!

Jag misstänker dock att du inte kommer vilja stanna om 5kg

Once you go ripped...

Permalänk
Medlem
Skrivet av HMB:

Bra jobbat so far!

Jag misstänker dock att du inte kommer vilja stanna om 5kg

Once you go ripped...

Jag tror inte det heller... 5 kg kommer inte räcka misstänker jag. Nej jag kommer nog aldrig vilja väga över 95 eller 100 igen. Muskelmassa ökar man knappt i mer (väldigt lite per år) så nu är det fettet bort som gäller och kommer ge bäst resultat visuellt Jag vill trycka på det här med periodisk fasta för er som har fett ni inte får bort. De första kilona går förbannat enkelt (tyckte jag) även om man slarvar lite med kosten men håller fastan. Går aldrig så hungrig att jag lider av det även om det går 18 timmar mellan målen ibland. Livet har blivit lättare tack vare detta.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av h0psi:

Jag tror inte det heller... 5 kg kommer inte räcka misstänker jag. Nej jag kommer nog aldrig vilja väga över 95 eller 100 igen. Muskelmassa ökar man knappt i mer (väldigt lite per år) så nu är det fettet bort som gäller och kommer ge bäst resultat visuellt Jag vill trycka på det här med periodisk fasta för er som har fett ni inte får bort. De första kilona går förbannat enkelt (tyckte jag) även om man slarvar lite med kosten men håller fastan. Går aldrig så hungrig att jag lider av det även om det går 18 timmar mellan målen ibland. Livet har blivit lättare tack vare detta.

Har man aldrig deffat ner sig "ordentligt" innan så blir man förvånad av hur mycket man behöver/kan skala bort. Min första ordentliga deff startades kring 85kg (178cm lång/kort), jag trodde 5kg skulle räcka. Jag stannade på 72-73kg ungefär. Kan bifoga en efterbild, har dessvärre ingen förebild. Jag hade dock mindre att skala av än vad du har. Appropå periodisk fasta så är det guld värt. Jag har kört med det i 4 år nu och kommer aldrig sluta med det.

Appropå deffen jag utförde så tappade jag ingen styrka, men jag tog det bra långsamt (säkert 4 månader höll jag mig på kaloriunderskott).

Efterbild:

Edit: Styrkestats vid denna bild var 112,5kg bänkpress, 120-130 nånting i knäböj samt 180kg i marklyft.

Edit2: Kan påpeka att jag inte var uppumpad på fotot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HMB:

Har man aldrig deffat ner sig "ordentligt" innan så blir man förvånad av hur mycket man behöver/kan skala bort. Min första ordentliga deff startades kring 85kg (178cm lång/kort), jag trodde 5kg skulle räcka. Jag stannade på 72-73kg ungefär. Kan bifoga en efterbild, har dessvärre ingen förebild. Jag hade dock mindre att skala av än vad du har. Appropå periodisk fasta så är det guld värt. Jag har kört med det i 4 år nu och kommer aldrig sluta med det.

Appropå deffen jag utförde så tappade jag ingen styrka, men jag tog det bra långsamt (säkert 4 månader höll jag mig på kaloriunderskott).

Efterbild:
http://i60.tinypic.com/293vber.jpg

Edit: Styrkestats vid denna bild var 112,5kg bänkpress, 120-130 nånting i knäböj samt 180kg i marklyft.

Edit2: Kan påpeka att jag inte var uppumpad på fotot.

Så är det nog, vi får se Nej fasta kommer jag alltid att köra på, även om jag bara vill hålla vikten. Har fått rätt så många vänner att börja med det med bra resultat, det är kul att se!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är 13(snart 14) år, Har gymmat i 1,5 år och har dom senaste månaderna typ "fastnat" Jag är 1.65 och väger 56 kilo men jag har inte gått upp de senaste månaderna. När jag börjar en "bulk" så går jag upp men bara i fettprocent och inte muskelmassa så jag måste avbryta det hela då. Ser väl hyffsat vältränad ut men jag vill ha mera. Jag ä

Mitt gymmpass ser ut så här: (långt så jag satte en spoiler. har skrivit som det står i min träningsapp och jag kan ha stavat fel så ingen säger att jag ska sluta skolka på engelska lektionerna;) )

Dag 1: Armar och axlar

12 reps "cable triceps pushdown"
superset med 12 reps "cable bicep curl"

12 reps "concentration dumbbell curl"
superset med 12 reps "close grip bench"

12 reps "dumbbell bicep curl"
superset med "barbell tricep extention"

12 reps "military press"
superset med "upright row"

12 reps "Dumbbell lateral raise"
superset med "dumbbell front raise"

Alla supersets kör jag 4 rundor(4*12 på varje övning)
Jag avslutar med 3*10 "cinups"

Dag 2: Rygg och ben
4*12 på varje superset hör också

barbell bent over row
superset med deadlift

one arm row
superset med dumbbell upright row

lat pulldown 4*12

incline y raise 4*10

t bar bent over row 4*12

superset med 3 övningar 4*12:
Barbell lunge
barbell squat
front squat

Maskiner: leg curl, Leg press, leg extension 4*12 på alla

Dag 3: bröst och mage:

bench press 20 reps som uppvärmning

Cable crossover 4*10
superset med lätta vikter i samma övning

4*12
dumbbell bench press
incline dumbbell bench press
dumbbell fly
dumbbell pull-over

Machine chest fly 4*12

pushups 4 sets

ab crunch machine 3*12

bicykle kick 4*20

cable crunch 4*12
superset med kneeling cable crunch

Dold text
Visa signatur

PC-DATOR: CPU:Intel Core i5 2500k 3,3ghz RAM:8gb CorsairVenganceE MODERKORT:Asus P8Z68-Vpro gen 3 GPU:Asus Nvidia gforce GTX560ti LAGRING:2* WD diskar 500gb i RAID0 SKÄRM: LG IPS 226 TANGETBORD:TESORO Durandal Ultimate GN1L MUS: RAT7
Bärbart: Privat LaptopMacBook Retina Late 2013 8gb, 256gb SSD SkoldatorHP EliteBook 2540p 4gb, 320gb HDD TelefoniPhone 5 16gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrswe247:

Är 13(snart 14) år, Har gymmat i 1,5 år och har dom senaste månaderna typ "fastnat" Jag är 1.65 och väger 56 kilo men jag har inte gått upp de senaste månaderna. När jag börjar en "bulk" så går jag upp men bara i fettprocent och inte muskelmassa så jag måste avbryta det hela då. Ser väl hyffsat vältränad ut men jag vill ha mera. Jag ä

Mitt gymmpass ser ut så här: (långt så jag satte en spoiler. har skrivit som det står i min träningsapp och jag kan ha stavat fel så ingen säger att jag ska sluta skolka på engelska lektionerna;) )

Jag skulle nog säga att du måste periodisera och köra tungt, <=5 reps ett tag. Det är lätt att fastna på platåer om man inte varierar antal reps.

Permalänk
Medlem

Finns det någon grym metod för att mäta omkrets på armar, ben osv på ett sätt som ger pålitliga mätvärden? Tips på hur man enklast mäter på samma ställe?

Har funderat på spritpenna eller tatuering ;).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawl:

Finns det någon grym metod för att mäta omkrets på armar, ben osv på ett sätt som ger pålitliga mätvärden? Tips på hur man enklast mäter på samma ställe?

Har funderat på spritpenna eller tatuering ;).

Ett vanligt måttband

Visa signatur

PC-DATOR: CPU:Intel Core i5 2500k 3,3ghz RAM:8gb CorsairVenganceE MODERKORT:Asus P8Z68-Vpro gen 3 GPU:Asus Nvidia gforce GTX560ti LAGRING:2* WD diskar 500gb i RAID0 SKÄRM: LG IPS 226 TANGETBORD:TESORO Durandal Ultimate GN1L MUS: RAT7
Bärbart: Privat LaptopMacBook Retina Late 2013 8gb, 256gb SSD SkoldatorHP EliteBook 2540p 4gb, 320gb HDD TelefoniPhone 5 16gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrswe247:

Ett vanligt måttband

Ja det är vad jag använder, men får olika resultat när jag mäter (eller låter sambon hjälpa mig).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Någon som är sugen på att börja med olympisk tyngdlyftning är hjärtligt välkomna till AKK i Trelleborg som bor med omnejd. Bra vikter och stänger samt hjälp finnes på plats.

Ragnar

Visa signatur

Intel i7 4770K@3.5ghz|Asus Sabertooth Z87|Gigabyte GTX 770 OC 2GB|Corsair Vengeance 1600mhz 8GB|Sandisk Ultra Plus 256GB|Seagate 7200rpm 1TB|Fractal Design R4 Windowed White|Corsair GS700W 2013 Edition|

Permalänk
Medlem

Herregud vad inaktiv denna tråden varit senaste tiden, fick bläddra tillbaka 5-6 sidor

Iaf, någon som köpt från traningspartner.se, seriös butik? Tänkte plocka upp några Abilica gummiklädda hantlar http://www.traningspartner.se/abilica/gummikrom-hantlar men om det är någon form av kvalité av dom, har haft dålig erfarenhet tidigare med gummiklädda saker där gummit släppt efter bara några normala användningstillfällen.

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

Ingen som tränar längre eller? Här går det i alla fall framåt. Gått ner 18kg och ligger på 87kg kroppsvikt med mål att vara i någon slags toppform till jul, långt innan sommarsäsongen. Ökat min periodiska fasta från 16 timmar till mellan 18 och 20 timmar och det känns bättre än 16 för tillfället. Äter bara två mål mat om dagen. Styrkan har samtidigt ökat i de flesta övningar men minskat något i andra, mest för att jag fokuserat på att köra högreppare och inte enbart maxstyrka.

Visa signatur

Permalänk
Entusiast

Här är kanske lite tips för er som tränar. Jag brukar själv titta till honom av och till för tips på träningar och dylikt, måste säga att det fungerar väldigt bra.

Skrivet av h0psi:

Ingen som tränar längre eller? Här går det i alla fall framåt. Gått ner 18kg och ligger på 87kg kroppsvikt med mål att vara i någon slags toppform till jul, långt innan sommarsäsongen. Ökat min periodiska fasta från 16 timmar till mellan 18 och 20 timmar och det känns bättre än 16 för tillfället. Äter bara två mål mat om dagen. Styrkan har samtidigt ökat i de flesta övningar men minskat något i andra, mest för att jag fokuserat på att köra högreppare och inte enbart maxstyrka.

Det här med periodisk fasta skulle jag nog personligen hoppa över, bättre att äta på regelbundna tider och äta nyttigt när man väl gör det istället. (Personlig åsikt)
Själv tränar jag 4-5 dagar i veckan och äter 3 fina, proteinrika och regelbundna mål om dagen, Frukost (06:30-09:30) - Lunch (11:00-12:30) - Middag (16:30-18:30), sen är det slut och då är det bara att hålla munnen borta från skräp. Ett bra tips för att få det lättare kan vara att borsta tänderna(då smakar bannemig allt piss), aktivera "willpowern" och bara ge fan eller enkelt plocka ett mint tuggummi(detsamma här med smaken).

Kul dock att se att folk kör med periodisk fasta, skönt att det fungera bra också, men att det förhoppningsvis känns ännu bättre! Både du och några/någon till i tråden.

Rock on

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Försöker liva upp tråden med lite resultat från den här veckan.

Dietar lite för tillfället i den ständiga jakten på magrutor men försökte ändå maxa lite på gymmet under veckan och är rätt nöjd med resultaten.
Kroppsvikt: 68,8 imorse
Längd: 1,65 kort
Bänk 1 X 120 och 5X5 @107,5 det här var olika dagar
Böj 1 X 170 och 2 X 3 @ 160 det här var samma pass med seten på 160 innan 170
Mark har inte kommit dit än det sker på fredag men känns som det borde kunna bli lite tyngre än böjen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av h0psi:

http://oi60.tinypic.com/11l05m8.jpg

Läste på om det här med periodisk fasta, och det är tydligen någonting jag har kört med de senaste 8-10 åren utan att tänka på det haha. Har väldigt svårt att få i mig frukost, så lunch blir runt 13-14, middag mellan 19-21 och sedan en protein shake då och då.

Håller på att dra igång igen nu efter lååångt uppehåll. Kom igång för ca 1,5 månad sen, men åkte på dunderförkylning så jag har inte kunnat träna på 1 månad iallafall. Och sängliggandes, lat och bor själv så är det rätt lätt att bara knappa in på telefonen att de ska komma med en pizza till mig.. så idags läget börjar vi på ca 115kg. Som tur är så har jag en bra grund att börja från, är rätt grov i kroppbyggnaden, folk reagerar med tappade hakor när jag säger att jag är 115kg. Har tränat mycket tidigare, och spelat amerikansk football, boxning, rugby osv, och gör det än idag.

Toppformen var ca 3-4 år sedan, då jag tränade med en polare som var ungefär jämnstark, så vi kunde pusha varandra. Pga de tidigare sporterna så gick ett knä åt helvete, och sedan även det andra och efter det tappade man lusten, men 3-4 års "vila" och rehab så fungerar det mycket bättre, ävenifall vikten är alldels för hög.

Jag kommer mest fokusera på överkroppen och "underhållsträning" av ben. Jag vet att det här är diskoträning av rang, men jag har alltid varit stark i benen, som exempel. Jag har inte tränat ben på 2 år, hoppade i benpressen och körde 3x10 195kg på vadera ben. Annars är det lätta vikter, många reps och kontrollerade rörelser. Jag har väldigt lätt att gå upp i vikt, men också väldigt lätt att bli stor när jag tränar, vilket jag vill undvika. Fokus ska ligga på viktminskning.

Börjar denna vecka med att köra 2x proteinshake och sallad med kyckling/kött på kvällen, mest för att krympa magsäcken, och nästa vecka köra på med mer kyckling och sallad men även mellan mål. Och dessa jävla prommenader.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem

Tips på övningar för baksida lår?

Gymmet som jag börjat på här har ingen vettig lår curl, utan den enda jag kan komma på är marklyft (upplever dock inte att det tar särskilt bra på baksida, mest ländrygg...).

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fyren:

Tips på övningar för baksida lår?

Gymmet som jag börjat på här har ingen vettig lår curl, utan den enda jag kan komma på är marklyft (upplever dock inte att det tar särskilt bra på baksida, mest ländrygg...).

Antar att du menar stel/rak marklyft, kör den själv för just baksida lår och tycker det tar bra.

Prova att sänka vikten och så att du kan koncentrera dig på att använda "rätt" muskel. Har du inte tillräckligt bra rörlighet så kan det göra att du inte klarar av att göra övningen korrekt, då är det bara att träna rörligheten.

Den här sidan kanske kan hjälpa dig: http://www.styrkeprogrammet.se/ovningsarkiv/195