Skrivet av Sears:
Jag kanske beskrev det dåligt, men det jag menade var att behovet inte är stort och att jag antagligen kommer vänta med köpet om jag inte väljer en EOS M nu. Man är ju tyvärr inte rik, dessutom köpte man ju nyligen en Nexus 5 som har en hyfsad kamera, för en mobil (OIS gör gott).
Jag vill lära mig mer om fotografi och jag vill ha en bra kamera att fota med. Frågan är bara om jag borde ge mig på en EOS M nu eller vänta lite och inhandla en annan kamera.
Det jag är lite rädd för är tiden det tar att fokusera, annars tror jag inte jag kommer ha några problem med den.
Ok, då missförstod jag dig lite. Om du är intresserad av fotografi så är nog en EOS M inte helt fel. Det enda problemet med EOS M är nog egentligen att Canon inte verkar lägga ner så mycket på det systemet, så utbudet med objektiv till EOS M är väldigt magert. Så som det ser ut just nu så finns det inte särskilt mycket att växa i om man köper en EOS M. Å andra sidan så brukar man inte veta vilken kamera som passar bäst förrän man lärt sig mer om fotografering, så en EOS M kan vara en rätt billig kamera att lära sig med.
Skrivet av Sears:
Vänta, har jag missförstått någonting här?.. Som jag fattade det så kan större sensorer köra med mindre ISO-värden för att de kan släppa in mer ljus, och på detta vis få bättre låg-ljus prestanda. Inte att bilderna med högt ISO blir bättre.
ISO bestämmer hur känslig sensorn är, där dubbelt så högt ISO gör sensorn dubbelt så känslig. Storleken på sensorn är dock inte relevant för exponeringen, så om t.ex. 1/100 s, f/5.6, ISO 200 ger rätt exponering så blir exponeringen samma oavsett storleken på sensorn.
Men högre ISO gör att man får mer brus, eftersom signalen blir svagare. Tänk dig t.ex. att en pixel på sensorn registerar ett värde på 100, med ett fel på +/- 5 (vilket ger bruset). Om man då t.ex. minskar slutartiden med hälften så att man släpper in hälften så mycket ljus så registerar pixeln ett värde på 50 +/- 5. Då kan man öka ISO till dubbelt så mycket, och därmed multiplicera värdet med 2. Då multiplicerar man även felet så man får 100 +/- 10, vilket ger samma exponering men större potentiellt fel. Det som gör större sensorer bättre är att de totalt tar in mer ljus, vilket gör att signalen blir starkare. Men om man t.ex. tar en bild från en fullformats-sensor och beskär den till samma storlek som en bild från en APS-C-sensor, så får man lika mycket brus totalt som från en APS-C-sensor (givet att allt annat är lika).
Skrivet av Sears:
Sedan är jag inte riktigt säker på att jag fattat hur brännvidd/aperture funkar. Ett mindre X i f/X innebär ett längre fokus-djup, medan ett större X (lägre brännvidd) betyder kortare fokus-djup, eller? Och i det fallet betyder det att man använder sig av lägre brännvidd(större X) när man vill ta makro bilder.
Bländaren (eng. aperture) är en mer eller mindre cirkelformad öppning i objektivet som man kan ändra storleken på, och som brukar anges som f/X, där X är brännvidd / diametern på bländaren. På ett 50 mm objektiv så anges t.ex. en bländare på 50 mm som f/1, en bländare på 35 mm (halva arean mot 50 mm) som f/1.4, osv. Orsaken till detta är att om man ställer in ett objektiv på t.ex. f/5.6 så släpper det alltid in lika mycket ljus, oavsett vilken brännvidd det har. Så exponeringen blir endast beroende av slutartid, bländare och ISO-värde. Detta är också orsaken till att zoom-objektiv ofta har olika bländare vid olika brännvidd, t.ex. 18-55 mm f/3.5-f/5.6, eftersom bländarvärdet minskar om man minskar brännvidden utan att ändra storleken på bländaren.
Skrivet av Sears:
Jag har självklart inte uteslutit RAW, men det verkar lite pilligt och har många nackdelar utanför den ökade kvaliteten.
Dumbo har redan gett ett bra svar, men jag kan lägga till att jag endast fotar i RAW. Detta har jag gjort sedan jag började fota för något år sedan, vilket gjort att jag kunnat gå tillbaka och förbättra äldre bilder allt eftersom både jag och mjukvaran blivit bättre på att redigera rå-bilder.