Permalänk

Aktivt standby?

Lite förhistoria:

Jag är en sjusovare av rang och vaknar oftast inte om jag har något starkare ljud än mobilen på morgonen, jag har därför haft en larmklocka på datorn som har väckt mig varje morgon sen 2008.

För ett par dagar sedan skaffade jag ett hemmabiosystem som drivs av en Denon AVR-X2000.

Nu till problemet:

För att jag inte ska bli ruinerad av min elräkning tänkte jag kolla med alla er om det finns någon finurlig inställning så att förstärkaren vaknar då datorn drar igång musiken.

Om det är till någon eventuell hjälp så är datorn kopplad via optiskt.

Verkar lösningen omöjlig så är jag även mottaglig för andra lösningar som kan tänka sig fungera

// Martin

Permalänk

Hur mycket programering kan du, framförallt då nätverksprogramering?

Snabbt googlande tyder på att även detta bör fungera för din modell: http://usa.denon.com/us/downloads/pages/InstructionManual.asp...

Det bör med andra ord gå att väcka den via nätverket.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk

Jag kan nog inte i närheten tillräckligt för att koda något sånt där.

Det ser nog ut som att jag får skaffa en starkare väckarklocka

Permalänk
Medlem
Permalänk

Lite OT kanske; men vad kan den dra när den bara står på utan att spela musik?

Permalänk
Medlem

Kan du inte bara lämna den påslagen? Moderna apparater (som är ordentligt designade) drar väl väldigt lite ström när de inte används? Står t. ex. "Effektförbrukning (standby) 0,1 W" på sidan du länkade. Eller är det när den är "avstängd" kanske?

Visa signatur

RAID is not a backup

Permalänk

Datorn drar ju betydligt mer än förstärkaren hehe. Känns som de kvittar om ändå dator är på hela natten

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jpau94:

Kan du inte bara lämna den påslagen? Moderna apparater (som är ordentligt designade) drar väl väldigt lite ström när de inte används? Står t. ex. "Effektförbrukning (standby) 0,1 W" på sidan du länkade.

Standby är när den är avslagen, men redo att startas via fjärrkontroll. Inte samma sak som att vara på och vänta på att visa bild.

Många moderna förstärkare blir rätt varma efter ett tag även när de inte spelar, det kan nog vara rimligt att anta att de drar 10 - 30 Watt. Det finns säkert bättre siffror om man letar men inget jag kommer åt såhär på semestern.

Permalänk

Att ha den på varje natt blir nog inte ett alternativ, får lösa det på annat sätt om inte annat

Tack för alla bra svar! =D

Permalänk
Skrivet av Figurehead87:

Att ha den på varje natt blir nog inte ett alternativ, får lösa det på annat sätt om inte annat

Tack för alla bra svar! =D

Är den nätverskopplad? Kan du isåfall dess IP-adress? Har du Telnet installerat på datorn?

Prova isåfall följande. Öppna kommandopromten (Kör -> cmd -> enter)
Skriv "Telnet IP-ADRESS", enter
Skriv "PWON\r", enter.

Alternativt bara "PWON" i sista steget.

Funkar något av det så kan jag ge mig på att försöka skriva ett program åt dig som startar den.

(nu förutsätter jag skamlöst att du kör någon hyffsat ny form av windows. Och att all slags fjärrstyrning i förstärkaren är aktiverad)

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Standby är när den är avslagen, men redo att startas via fjärrkontroll. Inte samma sak som att vara på och vänta på att visa bild.

Många moderna förstärkare blir rätt varma efter ett tag även när de inte spelar, det kan nog vara rimligt att anta att de drar 10 - 30 Watt. Det finns säkert bättre siffror om man letar men inget jag kommer åt såhär på semestern.

Ah, ok. Blandade ihop saker då.

Visa signatur

RAID is not a backup

Permalänk
Medlem

Ett annat alternativ är att du installerar eventghost och ett denon avr plugin. Lätt att få igång och du kan skapa en timer och få den att starta. Detta funkar med hjälp av telnet via denons nätverk. Fixat på 10 minuter! Säg till om du vill ha en liten guide!

Permalänk
Skrivet av n_sandstrom:

Är den nätverskopplad? Kan du isåfall dess IP-adress? Har du Telnet installerat på datorn?

Prova isåfall följande. Öppna kommandopromten (Kör -> cmd -> enter)
Skriv "Telnet IP-ADRESS", enter
Skriv "PWON\r", enter.

Alternativt bara "PWON" i sista steget.

Funkar något av det så kan jag ge mig på att försöka skriva ett program åt dig som startar den.

(nu förutsätter jag skamlöst att du kör någon hyffsat ny form av windows. Och att all slags fjärrstyrning i förstärkaren är aktiverad)

Du förutsätter helt rätt! Koda är inte min starka sida, men nätverk i sig kan jag rätt bra Jag har den för närvarande via DHCP, men jag kommer sätta en statisk adress på den istället och testa det du skrev när jag kommer hem.

Permalänk
Medlem

Min Denon 1909 drar väl runt 80W när den är påslagen men inte spelar musik. Kommer inte ihåg exakt, men jag mätte med mätare och kommer ihåg att det var mellan 60-100W nånstans.
Kanske har blivit lite bättre på nyare modeller, men det är stora tomgångsströmmar i många förstärkare.

Permalänk
Skrivet av teejee:

Min Denon 1909 drar väl runt 80W när den är påslagen men inte spelar musik. Kommer inte ihåg exakt, men jag mätte med mätare och kommer ihåg att det var mellan 60-100W nånstans.
Kanske har blivit lite bättre på nyare modeller, men det är stora tomgångsströmmar i många förstärkare.

Jo, att den inte drar standby-ström har jag förstått, därav att det inte är ett alternativ att ha den på 24/7 Kanske borde köra en mätning jag med.

Permalänk
Skrivet av Figurehead87:

Du förutsätter helt rätt! Koda är inte min starka sida, men nätverk i sig kan jag rätt bra Jag har den för närvarande via DHCP, men jag kommer sätta en statisk adress på den istället och testa det du skrev när jag kommer hem.

Annars tror jag det är bättre att köra på metoden som xtrex's inlägg nämner.
Finns det redan stöd för eventghost, tja, då är det hela redan mer eller mindre färdigt

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*