Hej!
Skaffade mig en Ux32LN och är väldigt nöjd så när som på två saker. Det ena är en irriterande grej med skärmens ljusstyrka. Den kändes ganska låg från början, så jag kollade i "Power Options". Om jag bytte till "High Performance" så gick den upp. Fortfarande inte jätteljust men tänkte inte mer på det. Dock när man sänker ljusstyrkan gör den först ett stort hopp, och sedan ändras den i stort sätt inte alls efter det. Men det mest irriterande var att jag idag såg att man kunde sätta på något som kallades "ambient light sensor". Jag antog att den skulle typ känna av hur ljust det var runt om, men nu är det mörkt och när jag sätter på den så blir min skärm ASLJUS! Mycket ljusare än max innan jag satte på Ambient Light Sensor...eh så maximal ljusstyrka verkade höjas med den funktionen? Kan någon förklara detta? Jag vill ju inte att datorn ska styra min ljusstyrka, men jag vill ju gärna kunna "unlocka" denna högsta ljusstyrka utan att funktionen måste vara på!
Dessutom undrar jag om det är rätt att vissa informationsrutor och t.ex. Google Chrome ser lite suddigt ut på skärmen. Det är en 13.3" skärm med HD, så det har kanske något med pixeldensiteten att göra? Eller?
Tack för hjälpen!
Nu är jag inte helsäker men..
Prova fitta med funktionsknappen och F5 och F6 (iaf på min UX31A) istället för att ändra i Windows. Om du redan gör det så har jag tyvärr ingen lösning, min skärm är jag helnöjd med.
Jag tror att suddigheten i chrome beror på UI-scaling, har för mig att jag googlade detta. I.o.m att skärmen är så liten och upplösningen så hög så har ASUS skalat upp all text till en storlek som man kan läsa även om man är halvblind. Kombinera detta med dåligt upplösta bokstäver och ikoner så blir det suddigt! Detta kan ändras genom att
Högerklick på skrivbord ->Screen resolution -> Make texts and other things bigger or smaller (eller något sådant), där kan du skala ner Windows UI (som jag upplevde som suddiga i början), själv kör jag på 125% och en textstorlek på 11 punkter. Det tycker jag funkar bra
Lycka till!
Spelnyheter från FZ
Copyright © 1999–2025 Geeks AB. Allt innehåll tillhör Geeks AB.
Citering är tillåten om källan anges.