Det första jag funderar över, är varför butiken nämns så lite här egentligen?
Med tanke på det jag vet (med säkerhet då jag faktiskt har insikt bakom dörrarna till denna butik) är att det är butiken som gör felbeskrivningarna till Infocare, och av vad jag har sett av de felbeskrivningarna är de helt galet usla ibland
Inte här för att hänga ut butiken mer, men erfarenheterna gör en vis ibland.. min egen systers dator skickade de in med felbeskrivningen "funkar inte!!" -jag som gammal pctekniker och retailer hade skrivit en utförlig felbeskrivningen och lagt med, men den hade personalen lagt ur för " den var ju inte relevant!"
Gissa om datorn kom tillbaka åtgärdad? -svaret på det är ett rungande nej, efter att ha skickat in den fem gånger, kryper till sist butiken dit och lämnar ut efter mycket bråkande, själva exchangeinformationen mellan butiken och verkstaden, det gör de inte direkt frivilligt kan jag ju säga, och det var ungefär samma jargong "funkar inte fortfarande, backreparation måste göras, samma fel som förut!" och liknande
Så, det kanske inte är bara en i de här parterna här som felar och jag tror att butiken nog gärna skyller på tillverkaren
Men, här kommer det fina i kråksången för dig som konsument och privatperson - R E K L A M E R A!
Men, det ska du göra mot butiken, inte mot tillverkaren
Ska inte klanka ner på dig för att göra dig mer ledsen eller upprörd än du redan är, för det här lär nog vara nog så jobbigt, det förstår jag absolut
Vill bara tipsa dig lite om hur du ska gå tillväga, du ska reklamera mot butiken, det är de enda du kan reklamera mot så länge din butik finns, eller som de säger i konsumentvägledningen att "du skall reklamera gentemot din säljare"
För, tillverkarna är inte din säljare i det här läget
Ytterligare en sak som gör det bra för dig som kund, är att det här är Mediamarkts ansvar att ta hand om när du reklamerar, allt bråk med asus tjänar noll till som tillverkare, de kommer hänvisa till sina rapporter etc men det blir däremot väldigt svårt för butiken att göra när den varit inne på reparation såhär många gånger, så du har faktiskt gjort rätt som låtit butiken ta hand om det för då ska du själv slippa bråka annat än med dem
Sen en sak till ska du tänka på, Mediamarkt är DIN motpart (stor text för att understryka vikten) och ASUS är Mediamarkt´s motpart, dvs inte din
Hoppas du har fått nåt lite mer matnyttigt till livs.. erfarenhet som sagt som återförsäljare av nästan alla märken på marknaden och har råkat ut och sett och hört om sådant här förut från allihop, ingen är undantagen kan jag ju säga
Alla tillverkare vill tjäna stålar, och en del är förstås sämre än andra på kundvård, asus är väldigt Taiwanesiska i sitt sätt, dvs interna regler är gud och bibel, Acer är väl ganska likadana på så vis också, Samsung har jag nog som privatperson sämst upplevelse av inom garantiproblem osv privat vilket gör att jag inte i mitt liv köper mig en samsungprodukt igen om inte absolut tvunget
Nåja, nu är min textvägg klar här^^
Hoppas du fick något matnyttigt utav mina upplevelser, sitter här o käkar min mat och läser igenom tråden och ser att en del härinne har väldigt konstiga uppfattningar om hur det fungerar i konsumenträtt och vem som har ansvar osv, även du stackars trådskapare gör det också svårare för dig själv än du behöver egentligen
Hade jag varit i dina kläder, hade jag marscherat omgående till Mediamarkt imorgon och krävt reklamation pga alla reparationerna och krävt dem på kompensationen då det faktiskt är de som är de ansvariga här då de skickat in din dator på service...känns mycket som att de kunnat göra så galet mycket mer
Alternativt att de bara på stående fot gör ett återköp till dig som kund för att skapa servicemind och goodwill och sen får de bråka med tillverkaren själva..
Nåja, nu blöder fingrarna och jag är hungrig som attan och min fredagsöl står bredvid;)
Lycka till trådskapare!:)