Jag tänkte låna tråden lite om det går bra (Jag hoppas det går bra i a f ), jag tänkte fråga samma fråga, fast vid denna tidpunkt då jag såg att såväl tipsen som forumtråden är väldigt gammal, och det har hunnit rinna mycket vatten under broarna vad gäller 3D-skrivare och att de har blivit än bättre för konsumentmarknaden.
Och det krav jag har högst på listan är att den ska ha hög yt-finish samt kunna skriva ut väldigt detaljerat vad gäller utskrifterna.
Då vi leker med tanken:
Jag har en trasig metalldel, ska kunna skriva ut denna, fast en som jag har scannat in i datorn och även fixat via datorn där delen är trasig, kunna ta med den utskrivna delen till ett produktionsband, ge de den färdiga delen, och de då kan göra exakt samma del i metall.
(titta på Jay Leno så förstår ni syftet
Dock är priset och sen vart man ska köpa den de största frågetecknen, kan man få en bra 3D-skrivare för strax under 4 000? Tänker på denna som fått bra kritik från 3 privatpersoner på prisjakt, och som ligger högst i listan populärt sett:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3135530
Eller finns det vettigare alternativ? Och vilka butiker är att rekommendera? Då jag förstått det som att det är mycket scam-företag som startas så här års till julhandeln :/
Priset jag tänkt hålla mig inom annars för övrigt är 3-6 tusen SEK, om man kan få en skrivare som åtminstone är något som kan vara värt pengarna, jag förväntar mig inte en top-of-the-line-printer, men en som gör sitt jobb åtminstone, med helst så lite felmarginal som möjligt.
Och jag ser helst en färdig 3D-skrivare som man ev får skruva ihop enstaka komponenter, som man eventuellt kan modifiera så den kan göra större utskrifter, om max 50x50x50cm ex.
Detta är dock inget krav alls att den ska kunna gå att modifiera, även det som 3D-skrivaren är gjord för funkar fullgott.
Då det verkar vara väldigt förekommande med mått om 20x20x18 exempelvis när jag kollat runt på 3D-skrivare.
Anar att det inte är så lätt att bara göra större ram, förlänga armarna och sen kalibrera den på nytt i den större ramen med längre leder som den automatiskt hittar efter lite redigerande i ev mjukvara.
Och har ni något annat alternativ i delar, istället för färdiga 3D-skrivare som man ev behöver montera ihop lite själv så är även det ett alternativ, då man kan köpa lite delar var månad, så länge det finns en manual eller någon guide hur man sen monterar ihop det.
Har nästintill tummen mitt i handen kan ni tänka när det gäller DIY, men antar gärna utmaningar.
Tack på förhand för svar.
Med vänliga hälsningar RazerBlader.