Hej!
Vill inleda med att skriva att jag läst 50+ trådar på detta forum och flertalet på andra men inte hittat svaret på mina funderingar, min hårdvara står i min signatur.
Köpte i fredags en i7 4790K med CM Hyper Evo 212 och MX-4 pasta, ligger i idle på 30-35° och under spelande ca 57-65°. Dvs inte farligt högt alls och inte lever burken om speciellt mycket heller. Men likväl så finns funderingen om det går att komma ner lite grann i temperatur under last.
Min fråga är alltså om det finns någon som bytt ut den medföljande fläkten mot 1/2st andra och vilka resultat de har sett? Tom's hardware antyder att det gör 1-4° i skillnad med en andra fläkt tillagd. Frågan är då om man kan se 5-9° skillnad om man sätter dit 2st av "rätt" modell? Annars kan jag alltid sälja Evo 212 kylaren och dra dit en Phanteks PH-TC14PE
Sidnotis: Nej jag har inte dubbelkollat vilken volt moderkortet ger processorn, kollar det efter jobbet ikväll. Oavsett kvarstår frågan då jag gärna sänker temperaturen under last några grader till.