Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop

Tråden Om Sega Saturn

Permalänk
Medlem

Tråden Om Sega Saturn

Tänkte kolla om det finns fler än jag som samlar och spelar på denna underbara konsol eller om jag blir ensam i tråden:)

INFO:
"The Sega Saturn is a video game console manufactured by Sega and was the successor to the Sega Mega Drive (as opposed to add-ons such as the Sega 32X and Mega-CD). Initially released in 1994, the Saturn was touted as a "32-bit" compact disc-based system, and was a key player in what is now widely known as the fifth generation of video game consoles. The Saturn was first released on November 22, 1994 in Japan, May 11, 1995 in North America, and July 8, 1995 in Europe.

Depending on where you live, the Saturn could be described as either Sega's most successful console of all time (Japan) or one of their biggest commercial failures (North America). Its complex hardware and inability to meet rapidly evolving consumer expectations and demands put it in a distant third place in the Western world, but a combination of above-average 2D rendering capabilities and a strong marketing campaign made the Saturn the most successful Sega console in Japan. It is estimated that in total, roughly ten million Saturns were sold.

The Saturn's main competitors were the Sony PlayStation released in 1995 and the Nintendo 64 released in 1996. It was replaced by the Sega Dreamcast in late 1998."

Källa: http://segaretro.org/Sega_Saturn

Sammanfattningsvis kan man säga att Saturn tillverkades för att bli den ultimata 2D Konsolen men fastnade i övergången till 3D. Tittar man på det idag så är ju Saturns 2D spel bra mycket snyggare än vad tidens relativt lama 3D spel är.

Permalänk
Medlem

Själv skaffade jag Sega Saturn när jag gick i Gymnasiet någon gång på 90-talet.
Då hade Saturn redan lagts ner och PS1 var det självklara valet för ungdomar i min ålder.

Men jag som föddes 1982 hade spelat konsolspel från dag ett plus att jag var en flitig besökare av arkadmaskiner och där var det Sega som var "king of the hill”.
Efter 16-17 år med Nintendo var det dags för byte, kontrollen på PS1 gillade jag inte plus att titlar som Virtual On, Virtua Fighter och Daytona USA lyste med sin frånvaro på andra konsoler.
Valet var enkelt.

Tiden gick och jag har avverkat den samt Xbox, Game Cube, Wii, Xbox 360 och senast PS4 som jag sålde.
Nu såhär strax över 30års åldern så blir man lite nostalgisk och har börjat spela gamla 8-bit och 16-bit igen.
Och självklart köpt en ny Saturn.

Det roliga med den idag är att:
Jag har råd att köpa fler spel.
Fattat att man ska ha en Action Replay och köra Japanska spel.
INTERNET, man kan hitta spel, researcha dem, köpa dem, byta dem osv.

Jag skaffade först de gamla favoriterna men nu är det i princip bara Japanskt som gäller.
Det finns så många guldklimpar till den att det är galet.

Det enda som är synd är att det är mycket populärt att samla Saturn så priserna stiger.
Men vi har tur här i Sverige eftersom det är ett av de billigaste länderna att köpa spel i och jag har flera gånger de sensate veckorna köpt spel på blocket för hundralappar, sålt dem för tusenlappar och sedan använt pengarna till fler Japanska ”Gems”.

Här står hon

Ett urval av mina titlar,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Själv skaffade jag Sega Saturn när jag gick i Gymnasiet någon gång på 90-talet.
Då hade Saturn redan lagts ner och PS1 var det självklara valet för ungdomar i min ålder.

Men jag som föddes 1982 hade spelat konsolspel från dag ett plus att jag var en flitig besökare av arkadmaskiner och där var det Sega som var "king of the hill”.
Efter 16-17 år med Nintendo var det dags för byte, kontrollen på PS1 gillade jag inte plus att titlar som Virtual On, Virtua Fighter och Daytona USA lyste med sin frånvaro på andra konsoler.
Valet var enkelt.

Tiden gick och jag har avverkat den samt Xbox, Game Cube, Wii, Xbox 360 och senast PS4 som jag sålde.
Nu såhär strax över 30års åldern så blir man lite nostalgisk och har börjat spela gamla 8-bit och 16-bit igen.
Och självklart köpt en ny Saturn.

Det roliga med den idag är att:
Jag har råd att köpa fler spel.
Fattat att man ska ha en Action Replay och köra Japanska spel.
INTERNET, man kan hitta spel, researcha dem, köpa dem, byta dem osv.

Jag skaffade först de gamla favoriterna men nu är det i princip bara Japanskt som gäller.
Det finns så många guldklimpar till den att det är galet.

Det enda som är synd är att det är mycket populärt att samla Saturn så priserna stiger.
Men vi har tur här i Sverige eftersom det är ett av de billigaste länderna att köpa spel i och jag har flera gånger de sensate veckorna köpt spel på blocket för hundralappar, sålt dem för tusenlappar och sedan använt pengarna till fler Japanska ”Gems”.

Kanske är billiga spel till saturn... ge dig inte in på NES och SNES där är det hutlösa priser i Sverige

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Kanske är billiga spel till saturn... ge dig inte in på NES och SNES där är det hutlösa priser i Sverige

Samlar på de också men jag är väldigt duktig på att hitta billigt

Men det kan vara dyrt till Saturn även i Sverige, det gäller att veta hur man ska leta.
Ta Guardian Heroes som kostar kanske 700kr, det har jag köpt flera gånger för nån 50-lapp.

Men sen finns det spel som tex Radiant Silver Gun som är svåra att hitta under 1000kr även i Sverige, mest för att det inte finns så många.

Ett annat exempel var tre fighting spel jag köpte. De kostar minst 400kr stycke ute i världen och det dubbla i butik. Jag betalade 30kr styck i Sverige.

Vad gäller NES så är det mycket överpriser men man kan fortfarande hitta spel för 10 kronor styck med lite vilja. Till Saturn finns det inga galna 100 000 kr spel utan de dyraste ligger runt kanske 10 000kr.

Permalänk
Medlem

Jag har installerat en modchip i min Saturn som tillåter mig spela brända spel. Har även installerat en switch för 50/60 Hz så jag kan spela NTSC-spel. Till detta har jag även en Action Replay för att ta bort regionskyddet samt få extra RAM vilket vissa spel kräver.

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk

sega saturn, segas last gamble.
synd att inte sega hängde med i gamet längre.
jag gick från mega driven till playstation och nintendo 64 och då enbart för att dessa 2 reklamerades det om överallt, visste inte ens om att sega saturn fanns, men köpte en så fort jag fick reda på det.
dock så hade man vid den tiden redan hunnit bygga upp en spel hög till både N64 och PS och nu skulle man börja bygga en 3:e spel hög till saturn, det blev helt enkelt för dyrt för mig(eller mina föräldrar rättare sagt), så saturn dog ut tyvärr för mig, spelades på några gånger, men samlade för det mesta damm på en hylla, så synd=/

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk

Jag har ett Sega Saturn hemma som jag brukar spela på emellanåt!

Älskar värkligen spelet baku baku, riktigt kul att spela med några kompisar

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

sega saturn, segas last gamble.

Vad kallar du Dreamcast?

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Avstängd

Kul tråd! På den tiden man prenumererade på Super Power/Play. Hade dock aldrig råd med en Saturn trots att jag suktade efter en sån. Livet är hårt.

Lägg gärna upp bilder på era maskiner och samlingar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kul med flera!

Skrivet av Sunray:

Jag har installerat en modchip i min Saturn som tillåter mig spela brända spel. Har även installerat en switch för 50/60 Hz så jag kan spela NTSC-spel. Till detta har jag även en Action Replay för att ta bort regionskyddet samt få extra RAM vilket vissa spel kräver.

En bra grej med Action Replay är ju också extra minnet så man kan flytta över tunga saves som tar mycket plats tex Knights mfl.

Och har man ett flashat så slipper man modchipet, de kostar $28 för extra minne, ram, regionsfri och möjlighet till att spela brända/homebrew. Ganska prisvärt imo.

Skrivet av EpicToaster:

Jag har ett Sega Saturn hemma som jag brukar spela på emellanåt!

Älskar värkligen spelet baku baku, riktigt kul att spela med några kompisar

Baku Baku är trevligt

Skrivet av Jfqvist:

Kul tråd! På den tiden man prenumererade på Super Power/Play. Hade dock aldrig råd med en Saturn trots att jag suktade efter en sån. Livet är hårt.

Lägg gärna upp bilder på era maskiner och samlingar.

Skickades från m.sweclockers.com

Här är en bråkdel av samlingen
Uppdaterade post nr2 med en bild också.

Permalänk
Medlem

Lite japanskt,

Permalänk
Skrivet av Xellofan:

Vad kallar du Dreamcast?

jo, iofs, missade den konsolen.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Dagens tillskott illustrerar väl hur priserna kan gå.

Först har vi lite ball Wrestling samt ett klassiskt och faktiskt rätt reko fighting spel, trots att det är i 3D (Saturn har ju som bekant svart bälte i 2D fighters).
Dessa kostade tillsammans 100kr ink frakt.

Och lite gammal hederlig Castlevania, om än i en av de modernare tappningarna som jag fick för 65 dollar ink frakt eftersom jag är Facebook polare med en samlare som bor i Japan och han frågade om jag ville ha det.

2D shooters ska vi inte ens tala om. Gargegga och Darius tex är lika roliga imo. En kostar 100kr och den andra 2000kr.

Permalänk

Castlevania till Saturn... vilken krånglig grej.

Fler ställen att utforska
Fler spellägen - Maria med sitt trippelhopp och Richter med sin klassiska Castlevania-spelstil...
Mera musik (och bra sådan!)
Saturn-kontrollen är objektivt bättre än den till PS1...i alla fall för 2d-spel.

Men ändå är det ospelbart! Usel framerate, ingen genomskinlighet, japansk text... Riktigt tragiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obligatorisk:

Castlevania till Saturn... vilken krånglig grej.

Fler ställen att utforska
Fler spellägen - Maria med sitt trippelhopp och Richter med sin klassiska Castlevania-spelstil...
Mera musik (och bra sådan!)
Saturn-kontrollen är objektivt bättre än den till PS1...i alla fall för 2d-spel.

Men ändå är det ospelbart! Usel framerate, ingen genomskinlighet, japansk text... Riktigt tragiskt.

Smaken är som baken.

(PS. Japansk text får man ju räkna med i Japanska spel )

Permalänk
Medlem

Det här spelet fångar själva essensen av varför jag föredrar japanska spel.

Permalänk
Medlem

Hm. Ska man skaffa sig en Saturn? Jag har ju allt i Nintendo väg, så det kanske skulle vara uppfriskande. Finns det några bra titlar som motiverar köp, om man är Nintendo fan i grunden? Jag har ett Dreamcast med massor av spel, som jag diggar. Men lirar mest fighters och fps ala Quake på den.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Spelar själv då och då på min vita japanska Saturn

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 3
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thornblom:

Hm. Ska man skaffa sig en Saturn? Jag har ju allt i Nintendo väg, så det kanske skulle vara uppfriskande. Finns det några bra titlar som motiverar köp, om man är Nintendo fan i grunden? Jag har ett Dreamcast med massor av spel, som jag diggar. Men lirar mest fighters och fps ala Quake på den.

Det finns massor av coola fighters och dom är oftast ganska billiga.
Kolla på youtube efter tex,
Vampire Saviour
Vampire Hunter
Waku Waku
X-men children of the atom
X-men vs Street Fighter
Marvel vs Street Fighter
Fighter History Dynamite
Virtua Fighter 1-2
Samurai Shodown 3-4
Elan Doreen
Mfl

Här är en jätte bra guide till just 2d fighters, sidan är förövrigt fantastisk för det mesta.
http://www.racketboy.com/retro/sega-saturn-2d-fighters-librar...

Finns många

Permalänk
Medlem

Själv har jag snöat in rätt hårt på Shooters, här är sensate tillskottet till den samlingen,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Det finns massor av coola fighters och dom är oftast ganska billiga.
Kolla på youtube efter tex,
Vampire Saviour
Vampire Hunter
Waku Waku
X-men children of the atom
X-men vs Street Fighter
Marvel vs Street Fighter
Fighter History Dynamite
Virtua Fighter 1-2
Samurai Shodown 3-4
Elan Doreen
Mfl

Här är en jätte bra guide till just 2d fighters, sidan är förövrigt fantastisk för det mesta.
http://www.racketboy.com/retro/sega-saturn-2d-fighters-librar...

Finns många

Härligt! Är det fighters som är huvudområdet för konsolen? Hur är det med RPG? Jag gillar 2d RPGer har jag kommit på...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det finns det också en del. Kan du japanska finns det dessutom helt gale många
Njae inte fighters just men 2D. Fighetrs, platform, action, shooters osv.

Kolla lite bland Saturn artiklarna på racketboy så får man lite inblick.
http://www.racketboy.com/retro/best-undiscovered-sega-saturn-...

Men kör japanskt, antingen japp konsol eller moddad eller som jag med en europeisk och en billig Action Replay Kasset.
Den gör konsolen regionsfri, ger mer RAM som vissa spel behöver och ger massor av extra lagringsutrymme.
Jag köper enbart Japanska spel pga snyggare omslag och bättre pris samt att det finn flera tusen spel som inte släppts utanför Japan.

Permalänk
Medlem

Jag bedriver själv en liknande samling av nästan uteslutande japanska spel, fast till Dreamcast. Är väl uppe i ca 40+ spel tror jag.
Men intresset för Saturn har ökat suggestivt sedan du börja lägga upp bilder på dina inköp
Bedriver du dina inköp enbart från utlandet, vad jag förmodar Ebay? eller köper du dina spel någon annanstans?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Har även jag ett Sega Saturn. Dock inte mycket spel till det.
Fick det dock billigt som tusan, så var svårt att motstå.
Kändes verkligen som att det var värt sina 100 kr jag gav för det

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Jag bedriver själv en liknande samling av nästan uteslutande japanska spel, fast till Dreamcast. Är väl uppe i ca 40+ spel tror jag.
Men intresset för Saturn har ökat suggestivt sedan du börja lägga upp bilder på dina inköp
Bedriver du dina inköp enbart från utlandet, vad jag förmodar Ebay? eller köper du dina spel någon annanstans?

Dreamcast är jag väldigt sugen på när jag nått målet med Saturn. Det är ju väldigt billigt nu, samma med Nu, kan bara gå upp.

Lite olika, mycket utland men det går att fynda både på tradera och blocket titt som tätt.
Alla utom Cotton på sista bilden är köpta I Sverige till mycket bättre pris än vad jag hittar på ebay.

Sen kan jag tipsa om Sega Saturn gruppen på Facebook. Där får man inspiration och det bedrivs handel.
Finns en kille som säljer spel för $5 styck där.
Han bor förövrigt i Japan och kan hjälpa en hitta dyrgripar. Han fixade Castelvania åt mig.

Skrivet av Flutters:

Har även jag ett Sega Saturn. Dock inte mycket spel till det.
Fick det dock billigt som tusan, så var svårt att motstå.
Kändes verkligen som att det var värt sina 100 kr jag gav för det

Sjukt prisvärt

Permalänk

Vill ha ett Saturn enbart för Rayman och Castlevania: Symphony of the Night. Är inte så jätte inne i Saturn, men de spelen måste jag ha.

Får bli att handla Japanskt, då blir det billigt och bättre (NTSC)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Dreamcast är jag väldigt sugen på när jag nått målet med Saturn. Det är ju väldigt billigt nu, samma med Nu, kan bara gå upp.

Lite olika, mycket utland men det går att fynda både på tradera och blocket titt som tätt.
Alla utom Cotton på sista bilden är köpta I Sverige till mycket bättre pris än vad jag hittar på ebay.

Sen kan jag tipsa om Sega Saturn gruppen på Facebook. Där får man inspiration och det bedrivs handel.
Finns en kille som säljer spel för $5 styck där.
Han bor förövrigt i Japan och kan hjälpa en hitta dyrgripar. Han fixade Castelvania åt mig.

Tack! Ska absolut kolla in facebook-gruppen

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreenSoap:

Vill ha ett Saturn enbart för Rayman och Castlevania: Symphony of the Night. Är inte så jätte inne i Saturn, men de spelen måste jag ha.

Får bli att handla Japanskt, då blir det billigt och bättre (NTSC)

Glöm inte bort snyggare, med alla spinecards

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Här är två videos jag gjort med lite enkel gameplay från mina Shmupar, tar dem tio åt gången.
Det är helt klart mest Sega Saturn.

Ber om ursäkt för att min sunkiga capture device lever sitt eget liv ibland och gör inte alla spel rättvisa (nästan inget).

OBS: Notera att om man i spel nr11 (första i andra videon) väljer den svenske piloten i Sonic Wings Special så flyger man inget annat än ett JA-37 Viggen

Kan köra en tredje "skrytvideo", Saturnspelen kommer mot slutet

Permalänk
Medlem

Men hörrni, kan ni japanska?

Visa signatur