Reformatering av datorn funkade men ändå inte...?

Permalänk
Medlem

Reformatering av datorn funkade men ändå inte...?

Hejhej!

Jag har precis reformaterat min dator, alltså att återställa den till fabrikinställningar. Jag gjorde detta eftersom jag hade en massa skit på datorn och ville ha en "fresh start", men något verkar inte funka...

För att omformatera min dator gjorde jag såhär:

Kontrollpanelen --> System och Säkerhet --> Säkerhetskopiering och Återställning --> Återställ Systeminställningar eller datorn --> Avancerade Återställningsmetoder --> Installera om Windows (Jag har Windows 7)

Allting funkade bra och så, när allt var klart så hade jag bakgrundsbilden som jag hade när datorn kom, Aktivitetsfältet hade bara de ikoner som den har när datorn kommer ut ur lådan, alla ikoner osv var också borta. (Datorn var alltså exakt som den var när den kom ut ur lådan för första gången). Däremot står det fortfarande att både min SSD och Hårddisk nästan har slut på plats (Exakt samma som det var innan formateringen), sedan när jag gå in på dom så har de exakt samma filer i sig som de hade förut. Någon som vet vad jag har gjort fel och hur man fixar detta?

Såhär ser det alltså ut: http://gyazo.com/b0da29b23cac1e4577e3d25e2782b3d1 även fast jag precis omformaterade datorn...

EDIT: (FIX OM NÅGON ANNAN HAR SAMMA PROBLEM:)
Om någon har försökt sig av samma sak som jag gjorde och mött på samma problem så har jag lösningen här: Gå in på din SSD och radera "Windows.old" mappen, högerklicka sedan på din Hårddisk och välj "formatera" efter detta tar du bort bocken ur "snabbformatering" och startar processen. (Credit till Basse) Såhär såg det ut för mig när jag var klar: http://gyazo.com/9f9f58fe0e241d79a8a1896b871f1be4

Tack så mycket i förhand!

/John

Permalänk
Medlem

Du har helt enkelt inte formaterat de hårddiskarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robsth:

Du har helt enkelt inte formaterat de hårddiskarna.

Grejen är ju att jag kan inte söka på pogram som jag hade förut, till exempel LoL, Google Chrome eller vad som helst. Det står att jag har filerna på både min SSD och min Hårddisk men de finns liksom inte där ändå. Jag laddade till exempel precis ner Google Chrome även om jag hade det innan.

Som jag sa så innan så är datorn PRECIS som den var när jag fick den bara att det fortfarande står att diskarna är fulla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av john1080:

Grejen är ju att jag kan inte söka på pogram som jag hade förut, till exempel LoL, Google Chrome eller vad som helst. Det står att jag har filerna på både min SSD och min Hårddisk men de finns liksom inte där ändå. Jag laddade till exempel precis ner Google Chrome även om jag hade det innan.

Som jag sa så innan så är datorn PRECIS som den var när jag fick den bara att det fortfarande står att diskarna är fulla.

Har du någon polare som har en dator du kan låna?
Isådanafall så sök upp denne och ta med din ssd/hårddisk du vill blåsa och gör en formatering där.
Sen kan jag säga att det inte lär finnas något kvar sen.
/Lifooz

korrektur.
Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Har du någon polare som har en dator du kan låna?
Isådanafall så sök upp denne och ta med din ssd/hårddisk du vill blåsa och gör en formatering där.
Sen kan jag säga att det inte lär finnas något kvar sen.
/Lifooz

Hejhej

Antar att det skulle funka, men det känns som att det borde finnas en bättre/snabbare lösning. Får testa detta ifall inget annat funkar.
Tack så mycket för svaret!

Permalänk

Om du har installationsmedia till datorn (windows 7-skiva, tillexempel) starta då upp datorn med denna. Vid installationsprogrammet, välj avancerat och "ta bort" samtliga partitioner. Diskarna kommer då att formateras och du får sen välja vart du skall lägga operativsystemet.

Kruxet med att göra det på detta vis är att du kan behöva ladda ner drivrutiner till nätverkskortet på en annan dator och föra över och installera dem. Ett annat krux är windows 7-licenser, men på de flesta lite äldre datorerna sitter det en klisterlapp någonstans.

Mycket nöje!

Permalänk
Medlem

Du har installerat om Windows 7 men inte formaterat om lagringsenheterna. Gör som Containerfox sa, så ska det fixa sig.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Skrivet av john1080:

Hejhej!

Jag har precis reformaterat min dator, alltså att återställa den till fabrikinställningar. Jag gjorde detta eftersom jag hade en massa skit på datorn och ville ha en "fresh start", men något verkar inte funka...

För att omformatera min dator gjorde jag såhär:

Kontrollpanelen --> System och Säkerhet --> Säkerhetskopiering och Återställning --> Återställ Systeminställningar eller datorn --> Avancerade Återställningsmetoder --> Installera om Windows (Jag har Windows 7)

Allting funkade bra och så, när allt var klart så hade jag bakgrundsbilden som jag hade när datorn kom, Aktivitetsfältet hade bara de ikoner som den har när datorn kommer ut ur lådan, alla ikoner osv var också borta. (Datorn var alltså exakt som den var när den kom ut ur lådan för första gången). Däremot står det fortfarande att både min SSD och Hårddisk nästan har slut på plats (Exakt samma som det var innan formateringen), sedan när jag gå in på dom så har de exakt samma filer i sig som de hade förut. Någon som vet vad jag har gjort fel och hur man fixar detta?

Såhär ser det alltså ut: http://gyazo.com/b0da29b23cac1e4577e3d25e2782b3d1 även fast jag precis omformaterade datorn...

Tack så mycket i förhand!

/John

Du har helt enkelt installerat om Windows, inget annat, du har inte formaterat dina hårddiskar, eller omformaterat vad det nu är för något begrepp du hittat på. Starta om datorn, ändra bootenhet i bios/uefi och välj den enhet som du har Windows på. Datorn startar från den enheten, välj installera om Windows samt, viktigt, ta bort tidigare partitioner.

Permalänk
Medlem

Saknar du en installationsskiva så kan du ladda ner en och lägga den på ett USB-minne/skiva:
http://www.sweclockers.com/artikel/15673-installera-windows-7...

Men kolla upp så du har licenskoden tillgänglig innan du börjar radera partitioner så det inte strular med aktiveringen. Antagligen så har du en klisterlapp nånstans på datorn med koden, annars får du ladda ner ett program som tar fram den åt dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Containerfox:

Om du har installationsmedia till datorn (windows 7-skiva, tillexempel) starta då upp datorn med denna. Vid installationsprogrammet, välj avancerat och "ta bort" samtliga partitioner. Diskarna kommer då att formateras och du får sen välja vart du skall lägga operativsystemet.

Kruxet med att göra det på detta vis är att du kan behöva ladda ner drivrutiner till nätverkskortet på en annan dator och föra över och installera dem. Ett annat krux är windows 7-licenser, men på de flesta lite äldre datorerna sitter det en klisterlapp någonstans.

Mycket nöje!

Hejhej!

Uppskattar verkligen din hjälp. Har tyvärr ingen Windows skiva. :/ Däremot har jag en sån där klisterlapp på sidan av min dator med en serie-kod.

EDIT: Fick precis hjälp av Mieriola så det kanske löser sig ändå fast jag inte har skiva!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nandai:

Du har helt enkelt installerat om Windows, inget annat, du har inte formaterat dina hårddiskar, eller omformaterat vad det nu är för något begrepp du hittat på. Starta om datorn, ändra bootenhet i bios/uefi och välj den enhet som du har Windows på. Datorn startar från den enheten, välj installera om Windows samt, viktigt, ta bort tidigare partitioner.

Hej!

Tack för din hjälp, det stod däremot att alla filer skulle raderas om jag gjorde detta, såhär stod det: http://gyazo.com/d3aba2028de3a8955e3c2c7613634a06 . Tycker att det är lite konstigt, eller så var det bara jag som förstod helt fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Saknar du en installationsskiva så kan du ladda ner en och lägga den på ett USB-minne/skiva:
http://www.sweclockers.com/artikel/15673-installera-windows-7...

Men kolla upp så du har licenskoden tillgänglig innan du börjar radera partitioner så det inte strular med aktiveringen. Antagligen så har du en klisterlapp nånstans på datorn med koden, annars får du ladda ner ett program som tar fram den åt dig.

Hej!

Tack så jättemycket! Jag har ingen skiva så detta är perfekt! Jo, jag har licenskoden på en klisterlapp här, men kan jag använda den koden igen? För jag använde ju den koden första gången jag aktiverade min dator.

Tack än en gång, uppskattar hjälpen!

Permalänk
Medlem

Många här säger att jag inte har formaterat om mina diskar, utan helt enkelt bara ominstallerat Windows, men varför kan inte jag hitta några program då? Till exempel när jag går till "Kontrollpanelen" och sedan till "Avinstallera ett program", då ser det ut såhär: http://gyazo.com/353608b690cce6d14ec8c5a0ee3ec21c (Notera att jag installerade TS, gyazo och Google Chrome efter formateringen)

Skulle också vilja säga att jag verkligen uppskattar att så många av er tar eran tid och hjälper mig! ^^

Permalänk
Medlem

Du bör ha en mapp som heter C:\Windows.old där hela din gamla installation ligger. Ta bort den i så fall

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Du bör ha en mapp som heter C:\Windows.old där hela din gamla installation ligger. Ta bort den i så fall

Det stämmer, har den mappen, är du säker på att jag kan ta bort den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Så jag tar bara bort den sedan formaterar jag min D:\ , eller hur?

Tack så jättemycket för din hjälp. (Windows.old mappen inehåller 66 GB så det verkar stämma det du säger. Tack än en gång!

Permalänk
Medlem
Skrivet av john1080:

Det stämmer, har den mappen, är du säker på att jag kan ta bort den?

Japp, så länge du inte har några program eller annat som du vill återställa från gamla installationen är det bara deleta den.

Skrivet av john1080:

Så jag tar bara bort den sedan formaterar jag min D:\ , eller hur?

Tack så jättemycket för din hjälp. (Windows.old mappen inehåller 66 GB så det verkar stämma det du säger. Tack än en gång!

Har du inget du vill spara på D: är det bara köra på.

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Permalänk
Medlem
Skrivet av john1080:

Hej!

Tack så jättemycket! Jag har ingen skiva så detta är perfekt! Jo, jag har licenskoden på en klisterlapp här, men kan jag använda den koden igen? För jag använde ju den koden första gången jag aktiverade min dator.

Tack än en gång, uppskattar hjälpen!

Koden skall funka, du installerar ju om på samma dator som förut haft licensen. I värsta fall så kan du behöva aktivera den via telefon om den bråkar för dig, men det är inte speciellt krångligt.

Permalänk
Medlem

Skulle vilja tacka alla som har tagit sin tid och hjälpt mig, speciellt Basse, det var hans metod som jag valde att använda mig av.

Om någon har försökt sig av samma sak som jag gjorde och mött på samma problem så har jag lösningen här: Gå in på din SSD och radera "Windows.old" mappen, högerklicka sedan på din Hårddisk och välj "formatera" efter detta tar du bort bocken ur "snabbformatering" och startar processen. (Credit till Basse) Såhär såg det ut för mig när jag var klar: http://gyazo.com/9f9f58fe0e241d79a8a1896b871f1be4

Än en gång skulle jag vilja tacka er alla, uppskattar det verkligen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Koden skall funka, du installerar ju om på samma dator som förut haft licensen. I värsta fall så kan du behöva aktivera den via telefon om den bråkar för dig, men det är inte speciellt krångligt.

Tack så mycket för all din hjälp, men lyckades lösa det på ett lite enklare sätt! ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Japp, så länge du inte har några program eller annat som du vill återställa från gamla installationen är det bara deleta den.

Har du inget du vill spara på D: är det bara köra på.

Skulle bara vilja tacka så mycket för att du tog din tid och hjälpte mig, allting fungerade perfekt!

Nu ser det ut såhär: http://gyazo.com/9f9f58fe0e241d79a8a1896b871f1be4

Tack än en gång!! ^^