Tvinga att göra saker i skolan HJÄLP

Permalänk
Medlem

Bor du i Stockholmsområdet? Jag kan i sådant fall komma och hålla dig i hand under de två s k dagarna D.

Ärligt talat gör du, precis som de allra flesta skriver, nog rätt i att bara göra det. Sen behöver du inte ta åt dig alltför mycket av folks moraliserande i tråden. Vad gäller eventuell plikt kan det troligtvis svårligen klämmas in i skolplikten, eller för den delen något ämne. Det skulle väl vara - med lite välvillig tolkning - hemkunskap (kanske primärt ekonomidelen i ämnet) då. Typ. Fan vet jag...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem

Skärp dig. Stå i caféet och väx upp.

Visa signatur
Permalänk

Tror de här går under lagarna om barnarbete de kan inte tvinga en minderårig person att arbeta det är mot lagen och kallas barnarbete annars får ni skriva ett anställningskontrakt, betala minimilönen osv.

Dessutom tror jag de måste ha tillstånd för att anställa en person under 15 har jag för mig dvs de är nog inte så sugna på att skriva nått kontrakt då de blir massa pappersarbete.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Inaktiv

Skolan är till för att förbereda elever inför kommande livet med arbete etc. Skolans uppgift är inte att lära ut elever klara av de mer komplicerade jobben som att stå i en kiosk och det är mycket dumt att skolan försöker lära eleverna betydligt svårare saker än vad eleverna i sitt senare liv kommer att utsätta sig för.

Vad jag menar med detta är se att stå i kiosken som en utbildning, då i socialförmåga, samt att lära sig att ställa upp.
När det bara handlar om två gånger per termin under ordinarie skoltid så kan det knappast ses som ansträngande utan snarare är det en bra motivering för att fortsätta plugga och stå i en kiosk resten av livet.

Permalänk
Medlem

Gå inte dit. Vad ska de göra? Ge dig löneavdrag? Är det någon som undrar, säg att det är emot din religion.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Om inte du gör det så får ju någon annan göra det lite extra, han/hon kanske inte tycker det är så skoj heller...

givetvis så kan de inte tvinga dig men det blir nog betydligt jobbigare att ta alla disskussioner etc än att bara göra det. Se det som en tjänst till dina kompisar som använder kiosken.

Permalänk
Medlem

Du kan säkert skicka ett mejl till http://www.skolinspektionen.se/, de borde veta vad som gäller.

Däremot, som många andra har sagt, skulle jag bara ha gjort det, vare sig jag vill eller inte. Jag tycker att det är onödigt att göra problem av sådant som inte är ett problem egentligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oggan:

Bor du i Stockholmsområdet? Jag kan i sådant fall komma och hålla dig i hand under de två s k dagarna D.

Ärligt talat gör du, precis som de allra flesta skriver, nog rätt i att bara göra det. Sen behöver du inte ta åt dig alltför mycket av folks moraliserande i tråden. Vad gäller eventuell plikt kan det troligtvis svårligen klämmas in i skolplikten, eller för den delen något ämne. Det skulle väl vara - med lite välvillig tolkning - hemkunskap (kanske primärt ekonomidelen i ämnet) då. Typ. Fan vet jag...

nej i uppsala okej, tack för svaret

Skrivet av Rama:

Skärp dig. Stå i caféet och väx upp.

jaha.

Skrivet av Rouge of Darkness:

Tror de här går under lagarna om barnarbete de kan inte tvinga en minderårig person att arbeta det är mot lagen och kallas barnarbete annars får ni skriva ett anställningskontrakt, betala minimilönen osv.

Dessutom tror jag de måste ha tillstånd för att anställa en person under 15 har jag för mig dvs de är nog inte så sugna på att skriva nått kontrakt då de blir massa pappersarbete.

tack för svaret, jag förstår mer nu

Skrivet av anon159643:

Skolan är till för att förbereda elever inför kommande livet med arbete etc. Skolans uppgift är inte att lära ut elever klara av de mer komplicerade jobben som att stå i en kiosk och det är mycket dumt att skolan försöker lära eleverna betydligt svårare saker än vad eleverna i sitt senare liv kommer att utsätta sig för.

Vad jag menar med detta är se att stå i kiosken som en utbildning, då i socialförmåga, samt att lära sig att ställa upp.
När det bara handlar om två gånger per termin under ordinarie skoltid så kan det knappast ses som ansträngande utan snarare är det en bra motivering för att fortsätta plugga och stå i en kiosk resten av livet.

Jag tror att det är elevrådet som håller i cafeet så det är inte skolan.

Skrivet av Ilja:

Gå inte dit. Vad ska de göra? Ge dig lön
eavdrag? Är det någon som undrar, säg att det är emot din religion.

lol, tack för svaret

Skrivet av CTH:

Om inte du gör det så får ju någon annan göra det lite extra, han/hon kanske inte tycker det är så skoj heller...

givetvis så kan de inte tvinga dig men det blir nog betydligt jobbigare att ta alla disskussioner etc än att bara göra det. Se det som en tjänst till dina kompisar som använder kiosken.

förstår det, men mina närmaste kompisar är också emot elevcafet

Skrivet av Tazavoo:

Du kan säkert skicka ett mejl till http://www.skolinspektionen.se/, de borde veta vad som gäller.

Däremot, som många andra har sagt, skulle jag bara ha gjort det, vare sig jag vill eller inte. Jag tycker att det är onödigt att göra problem av sådant som inte är ett problem egentligen.

tack det var ett bra svar. Jag får nog försöka med det

Visa signatur

Stationär: Grafikkort: GTX 960, Processor: i5 6600k 4.2 GHz, Minne: 16 GB DDR4, Lagring: ssd 250 gb och WD Green 3tb
Bärbar: Macbook Air 2011, Processor: 1.7 GHz Intel Core i5, Minne: 4 GB 1600 MHz DDR3 Lagring: ssd 64 gb
Tangentbord QPAD MK-85 MX Brown

Permalänk
Entusiast
Skrivet av murklor:

Sen när kan skola *tvinga* en elev till nånting överhuvudtaget, lol?

Bara säga till läraren/rektorn att du vägrar. Säger dom att du måste, säger du till dina föräldrar att du vägrar. Säger dom också att du måste är det bara att sparka riktigt hårt på en dörr och bryta en tå eller nåt, sjukledig w00t. Alternativt hota med BRIS eller nåt.

Med det sagt, är det nånting som skolan har så bör man kanske ändå ställa upp på det även om man inte gillar det. Arbetslivet i ett nötskal, dags att växa upp. Tänk igenom ditt val noga.

Att skita i skolan kan inte straffa dig men det kan leda till böter för dina föräldrar. Polisen får inte hämta upp ungdomar och köra dem till skolan längre men i förlängningen kan LVU tillämpas. Så nej, läraren får inte fysiskt hålla kvar dig men skolplikten är lag. Att bryta mot lagar har ofta konsekvenser så att säga att de inte kan göra något är helt fel.

Skrivet av Rouge of Darkness:

http://www.av.se/dokument/publikationer/adi/adi_043.pdf

Läs där så slipper du gissa vad som gäller. Det finns inga som helst problem att låta minderåriga arbeta men det är begränsat vad de får göra och hur länge de får jobba.

Vidare verkar detta vara en form av praktisk arbetslivsorientering vilket inte är ovanligt i grundskolan. Så det är bara att snacka mer rektorn eller kamma sig och sluta gnälla. Att komma dragandes med någon historia om barnarbete kommer inte få något gehör alls. Vill TS slippa får TS hitta en vettig ursäkt. Tror inte argumentet "jag vill inte bli av med två raster per år" kommer bita heller. Annars kan TS be sina föräldrar prata med rektorn då föräldrarna har betydligt större möjligheter att påverka skolgången. Om de förklarar att TS är så blyg att TS inte kan stå i cafét så kanske TS slipper. Eller är det en bra rektor så blandas en kurator/skolsyster in så TS kan få hjälp med sin blyghet.

Fast personligen tycker jag TS borde lära sig två väldigt viktiga saker.
1, Man måste göra saker man inte vill.
2, Livet är orättvist.

Ju snabbare man accepterar de två sakerna ju enklare blir livet.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Nästan alla skolor hade väl nått café i högstadiet? Var ju as slapp och stå där. Du slipper ju gå på de vanliga lektionerna, så brukade vi ta hur mycket saker från caféet som helst och käka. Typ godis, chockad mjölk, juice, bullar, frallor, osv.

Men de kan väl inte direkt tvinga dig, men tyckte det var ganska skoj. Man är ju oftast där ihop med någon man känner så.

Permalänk
Medlem

Tror definitivt inte att de kan tvinga dig, eller att det får några lagliga konsekvenser om du vägrar. Om detta är något som elevrådet kommit på så skulle jag gissa på att det inte har det minsta med undervisningen att göra, utan snarare handlar om att ha något ställe att köpa godis på i skolan.

Med det sagt så tycker jag som många andra att detta är något du borde göra ändå. Om du har sådana problem med blyghet att du inte vågar gå och prata med rektorn så kan det definitivt vara nyttigt för dig att göra detta. Försök få till så att du kan stå i kassan tillsammans med någon vän så du kan ha hen som trygghet.

Permalänk
Medlem

Bra social träning för dig om du är blyg! Men jag har svårt att tänka mig att dom kan tvinga dig till det.

Visa signatur

Före sändningsdags hade gruppen instruerats av programledningen att inte sjunga ordet higher i textraden "girl we couldn't get much higher" i TV, utan istället byta ut det mot better. Jim Morrison struntade dock i det.