Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Ja, det är strax över 400 000 kr, men jag ville inte skriva det exakta beloppet.

3, 7, 10% årlig avkastning över 26år

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Kollade nu. Det var inte många kronor in första åren. Så lite att det faktiskt gick minus på fondavgifter.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det är väl runt 30 procent av pensionsinbetalningen som är premiepensionsandelen, och pensionsandelen är ca 18-19 procent av lönen. Det blir bara ca 23 000 kr/mån i snitt.

Jag tolkade dig som att värdet på din Premiepension var 400 tusen, varför då blanda in avsättningen till den vanliga pensionen? Premiepensionsavsättningen är 2.5% av din lön (upp till taket).

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Kollade nu. Det var inte många kronor in första åren. Så lite att det faktiskt gick minus på fondavgifter.

Fondavgifter är % av ditt värde...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Uppdatering såhär 3 år senare, och som man ser är det tjänstepensionen jag kommer förlita mig på för en majoritet av pensionen då det är den som växer i högre tempo.

Inkomstpension: 1,1 MSEK
Premiepension: 0,35 MSEK
Tjänstepension: 1,9 MSEK

Det går upp snabbt nu när både intjäning och kapital är högre, gått upp en hel del sedan juli.

Inkomstpension: 1,25 MSEK
Premiepension: 0,4 MSEK
Tjänstepension: 2,2 MSEK

Med 5% i realavkastning och knappt någon löneutveckling som antagande så kommer bara tjänstepensionen ge högre pension än min nuvarande lön ifall jag går vid 65.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Fondavgifter är % av ditt värde...

De står som minusposter.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

De står som minusposter.

Fick du hem en räkning från pensionsmyndgheten då? Med tanke på att du låg minus på ditt konto?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Ja, vissa år plus, men som sagt, väldigt många år som det gick back. Har man börjat stoppa in pengar senaste 10-12 åren ser det nog bättre ut än om man varit med länge. Det första som gick in från mig raderades väl mer eller mindre ut.

Jag har varit med sen start 1995 och har som sagt passerat både it-bubblan och finanskrisen men ligger ändå +10% per år i snitt. De som gått in efter finanskrisen har bättre siffror givetvis.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

De står som minusposter.

Ja självklart redovisar dem avgifterna men säg att du har 1000kr som går +10% så har du 1100 och sen drar dem sin % på 0.2% och då har du 1078kr kvar. Du är fortfarande +78kr..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Men inte när man räknar bort den genomsnittliga inflationen under samma period. Då stämmer den fint.

Vad grafen visar är avkastningen över "riskfri ränta" (~statslåneräntan) och efter inflation så ja i snitt är väl avkastningen precis under 10%, eller en fördubbling på insatt kapital efter ~12 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Choppe:

40 år

Totalt
3,9 MSEK

Inkomstpension
1,3 MSEK

Premiepension
0,4 MSEK (överlåter mina premiepensionsrätter till min fru sedan något år tillbaka)

Tjänstepension
2,2 MSEK

Jag har tyvärr inte varit jätteintresserad eller särskilt insatt gällande pensionsplaceringarna. Ska ta tag i det.

Privat pensionssparande har jag aldrig riktigt kommit igång med. Men månadssparar i en ISK.

Uppdatering ca fyra år senare.

Förvånad över hur tjänstepensionen har utvecklat sig då jag inte direkt gjort något stort lönelyft eller löneväxlat.

44 år

Totalt
6,9 MSEK

Inkomstpension
1,8 MSEK

Premiepension
0,7 MSEK (överlåter mina premiepensionsrätter till min fru sedan något år tillbaka)

Tjänstepension
4,4 MSEK

Jag är fortfarande inte jätteintresserad eller särskilt insatt gällande pensionsplaceringarna. Ska ta tag i det. Kanske.

Privat pensionssparande har jag fortfarande inte riktigt kommit igång med och kommer troligen aldrig att göra det då effekten blir relativt liten på det stora hela. Men månadssparar fortfarande i en ISK.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Choppe:

Inte illa med +3 miljoner på fyra år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Choppe:

Förvånad över hur tjänstepensionen har utvecklat sig då jag inte direkt gjort något stort lönelyft eller löneväxlat.

44 år

Totalt
6,9 MSEK

Inkomstpension
1,8 MSEK

Premiepension
0,7 MSEK (överlåter mina premiepensionsrätter till min fru sedan något år tillbaka)

Tjänstepension
4,4 MSEK

Jag är fortfarande inte jätteintresserad eller särskilt insatt gällande pensionsplaceringarna. Ska ta tag i det. Kanske.

Privat pensionssparande har jag fortfarande inte riktigt kommit igång med och kommer troligen aldrig att göra det då effekten blir relativt liten på det stora hela. Men månadssparar fortfarande i en ISK.

Överlåta pensionsrätterna lät intressant, min pension är många ggr större men jag tänker att om jag kastar in pinnen först så finns det försäkringar (efterlevandepension?) som täcker för henne. Nu när jag tänker efter så fungerade det rätt dåligt för en fattigpensionär till släkting jag har...

Visa signatur

I7-4790K - GTX970 - Asus ROG Swift PG278Q >
I7-8700K - 1080ti - Asus ROG Swift PG278Q >
9800x3d - 7900XTX - LG 38WR85QC-W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sub:

Överlåta pensionsrätterna lät intressant, min pension är många ggr större men jag tänker att om jag kastar in pinnen först så finns det försäkringar (efterlevandepension?) som täcker för henne. Nu när jag tänker efter så fungerade det rätt dåligt för en fattigpensionär till släkting jag har...

Jo, det finns ju andra aspekter att ta hänsyn till som skilsmässa (gud förbjude) men även allvarlig sjukdom etc. I vårt fall så innebär det att min fru får ca 13 300 kr från min pensionsrätt för premiepensionen. Inga jättesummor men det är alltid någonting.

Knepigt det där som man inte går och tänker på särskilt ofta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Choppe:

Jo, det finns ju andra aspekter att ta hänsyn till som skilsmässa (gud förbjude) men även allvarlig sjukdom etc. I vårt fall så innebär det att min fru får ca 13 300 kr från min pensionsrätt för premiepensionen. Inga jättesummor men det är alltid någonting.

Knepigt det där som man inte går och tänker på särskilt ofta.

En ide till fredagsmyset, ta upp det att du vill ha kontrakt på återbetalning om hon beslutar sig för att hon vill skilja sig...
När stämningen blir dålig kan du peka på all statistik som tydligt visar att det är kvinnor överlag som initierar skilsmässor.

Det är lite synd att så få äktenskap håller nuförtiden att man tvingas titta på sitt eget och fundera varför man skulle vara annorlunda.

Jag blev intresserad främst för att det tar udden av ett lite större privat pensionspar för henne isåfall... och jag avvarar helst inte ännu mer av min lön till pension än det som redan åker automatiskt. Sånt sparande och investerande är till pre pension...

Visa signatur

I7-4790K - GTX970 - Asus ROG Swift PG278Q >
I7-8700K - 1080ti - Asus ROG Swift PG278Q >
9800x3d - 7900XTX - LG 38WR85QC-W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sub:

En ide till fredagsmyset, ta upp det att du vill ha kontrakt på återbetalning om hon beslutar sig för att hon vill skilja sig...
När stämningen blir dålig kan du peka på all statistik som tydligt visar att det är kvinnor överlag som initierar skilsmässor.

Det är lite synd att så få äktenskap håller nuförtiden att man tvingas titta på sitt eget och fundera varför man skulle vara annorlunda.

Jag blev intresserad främst för att det tar udden av ett lite större privat pensionspar för henne isåfall... och jag avvarar helst inte ännu mer av min lön till pension än det som redan åker automatiskt. Sånt sparande och investerande är till pre pension...

Ja, blir ett fint samtalsämne på nyårsafton. Fick dessutom nyligen reda på att CSN-lån inte särbehandlas vid bodelning. För parten som har CSN-skulder dras dessa alltså av från dennes giftorättsgods innan man delar allt på hälften. Jag har noll i CSN och min fru har några hundratusen kvar. Ska ha skriftligt på det också.

Sant, överlåtandet av premiepensionsrätterna kan absolut kompensera ett annat pensionssparande. Go for it!

Permalänk
Medlem

Orangea Kuvert-dags så kort update!
40+, jobbat stadigt i runt 20år.

Totalt: Cirka 4,4M SEK

Inkomstpension:
~1,7M SEK

Premiepension:
~800K SEK (AP7 Såfa)

Tjänstepension:
~1,8M SEK

Privat sparande:
Finns

Funderar på att flytta tjänstepensionen från Alecta till Nordea. Verkar gå och deras historiska avkastning är betydligt högre.
Tyvärr kan jag inte flytta min tjänstepension som är av "Traditionell" till typ Avanza som jag skulle vilja, hoppas att de ändrar flytträtten i framtiden!