Köpa Windows 8.1 X64 svensk?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Drasteroid:

Köpt och klart! En spelkod väntar lite senare till "Decimal"

Tusen tack

Va så lite så

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CeciliaB:

En uppgraderingslicens blir inte förbrukad för att man byter ut hårdvara en massa gånger, utan det är tillåtet att flytta den från en dator till en annan. Däremot krävs det att en uppgraderingslicens av Windows 8/8.1 används i en dator som också har en giltig licens för XP, Vista eller Windows 7, om man vill att den ska vara giltig.

Precis det jag har gjort och det fungerar inte, dvs först in med Win7 pro, därefter in med uppgraderingskey till Win8. Kan installera men får meddelande om att Windows inte är aktiverat.

Men är det som du säger får jag nog ringa MS och prata med någon istället, kan ju vara att något är fel också och att min licens är giltig. Men vill minnas att jag läst att det inte går att göra som jag gjort.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon4992:

Precis det jag har gjort och det fungerar inte, dvs först in med Win7 pro, därefter

Onödigt steg. Du behöver bara ha datorn ansluten till internet, samt ladda den uppgraderade installationen när du installerar. Du behöver alltså inte ha in Windows 7.

Citat:

in med uppgraderingskey till Win8. Kan installera

Om du kan installera så har ju nyckeln fungerat.

Citat:

men får meddelande om att Windows inte är aktiverat.

Det är vanligt och inget problem direkt. Orsaken är den att du har haft denna nyckel installerad på annan hårdvara tidigare.
Du måste då aktivera genom telefonen. Du startar Windows. Klickar på "aktivera windows". Då säger den att det inte gick. Sedan klickar du på "ring Microsoft". Du får välja Sverige. Sedan ringer du det nummer du får.
Där för du använda knapptelefonen för att mata in din nyckel. Sedan kommer det att fungera.
OBS, det tar en hel del tid.

Citat:

Men är det som du säger får jag nog ringa MS och prata med någon istället, kan ju vara att något är fel också och att min licens är giltig. Men vill minnas att jag läst att det inte går att göra som jag gjort.

Jo, det går. Din licens är giltig. Den har bara hamnat utanför din hårdvara.

Permalänk
Inaktiv

Se på fan, fick nu iaf en felkod vid aktiveringen, följt av flera andra felkoder.

Googlade på dessa koder som fanns och det som till slut fixade biffen var något slmr- kommando för att "tvinga" in nyckeln.Alla fält för att byta nyckel, ringa telefonsupport osv var helt gråmarkerade, men funkade att köra workaround med kommandotolk i adminläge.

Därefter fick jag köra aktiveringen igen och nu fungerar min ursprunliga uppgraderingskey

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon4992:

Se på fan, fick nu iaf en felkod vid aktiveringen, följt av flera andra felkoder.

Googlade på dessa koder som fanns och det som till slut fixade biffen var något slmr- kommando för att "tvinga" in nyckeln.Alla fält för att byta nyckel, ringa telefonsupport osv var helt gråmarkerade, men funkade att köra workaround med kommandotolk i adminläge.

Därefter fick jag köra aktiveringen igen och nu fungerar min ursprunliga uppgraderingskey

Vad fick du för felkod? Intressant.

Permalänk
Avstängd

Jag hat fått felkod med 2 MS-REA uppgraderings-installationer när jag försökte köra in Windows 8.1 med en Windows 8.0 nyckel. Jag har först fått installera Windows 8.0 och sedan låtit Windows uppdate sköta biffen för att till slut kunna välja Windows 8.1 i Store.
PS - Tog inte med Windows 7 installationen i min beskrivning, Det var ju en uppgradering.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lolight:

Vad fick du för felkod? Intressant.

Ingen aning, 3st olika beroende på vad jag gjorde så var lite hit and miss. Försvann efter omstart hursomhelst.
Aktiverat och färdigt, och uppdaterat till 8.1 vilket var omöjligt innan.

Permalänk
Inaktiv

Kan uppdatera tråden med det som löste det för mig ifall någon googlar upp det senare.

Mitt problem låg också i att telefonaktiveringen var gråmarkerad och att "allt" som hade med nyckeln och aktivering att göra var av någon anledning låst, dvs ej valbart.

Minns inte alla steg i detalj men det som jag tror löste det var följande:
Startade cmd (kommandotolken) i administratörsläge
Skrev:
slmgr.vbs -ipk 00000-00000-00000-00000-00000 (istället för nollor så skriv in din produktnyckel)

Därefter, också i kommandotolken eller i kör skriv:
slui.exe 4 , detta startar telefonaktiveringen. Kör igenom den.

Även med detta kommando stötte jag på patrull under min felsökning då jag tidigare inte kunde välja något annat land än Afghanistan (först i listan), men vill minnas att efter jag tryckt in nyckeln igen (med slmgr ovan) så fungerade det att välja land.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Det gjorde jag också i början av året och 60kr betalade jag... var det billigast hittils?

Men nu när jag ville köpa en nyckel till för att ha på andra datorn så verkar det tyvärr som att Aliexpress har totalt rensat bort ALLA nycklar.

Är det någon som läst något om detta?

Väldigt sorgligt tycker jag, för Ebay är ett himla träsk av scammers och Paypal som man tvingas använda där är rent utsagt evil.

PS. Alla ni som försöker skrämma bort folk från att köpa dessa nycklar genom att säga att de är "pirat" eller tidslåsta, så om man gör lite research så ser man snabbt att de flesta nycklar är från olika Kinesiska universitet som fått dem tilldelade för deras studenter att använda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eobet:

Det gjorde jag också i början av året och 60kr betalade jag... var det billigast hittils?

Men nu när jag ville köpa en nyckel till för att ha på andra datorn så verkar det tyvärr som att Aliexpress har totalt rensat bort ALLA nycklar.

Är det någon som läst något om detta?

Väldigt sorgligt tycker jag, för Ebay är ett himla träsk av scammers och Paypal som man tvingas använda där är rent utsagt evil.

PS. Alla ni som försöker skrämma bort folk från att köpa dessa nycklar genom att säga att de är "pirat" eller tidslåsta, så om man gör lite research så ser man snabbt att de flesta nycklar är från olika Kinesiska universitet som fått dem tilldelade för deras studenter att använda.

Definitivt inte billigast. Jag köpte mina för runt 45 kr och det fanns några kronor billigare än så ett tag

Tror säljaren jag använde mig av fortfarande har nycklar att sälja, men då köper man tex en "tröja" för samma peng och får en nyckel.

Skickar ett PM till dig med hans mail om du vill kontakta honom Har köpt runt 8+ nyckar av honom tidigare.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk
Medlem
Skrivet av eobet:

PS. Alla ni som försöker skrämma bort folk från att köpa dessa nycklar genom att säga att de är "pirat" eller tidslåsta, så om man gör lite research så ser man snabbt att de flesta nycklar är från olika Kinesiska universitet som fått dem tilldelade för deras studenter att använda.

Och den typen av nycklar är inte tillåtna att säljas vidare, alltså bryter man mot licensvillkoren när man använder sådana nycklar och har således en icke giltig Windows-licens.