Köpt ny skärm på 144HZ, kommer funka till mitt grafikkort? mm

Permalänk
Medlem

Köpt ny skärm på 144HZ, kommer funka till mitt grafikkort? mm

Hej!
Det är rätt så dumt att jag inte dubbelkollat innan köp ifall mitt grafikkort fungerar till skärmen jag precis köpt.

Skärmen är: https://www.inet.se/produkt/2204966/asus-24-vg248qe-144hz

Frågor
1. Kommer den fungera till min dator? (Graphics Card: NVIDIA GeForce GTX 570, 1280 Mb, Motherboard: MSI, P67A-G45 (MS-7673) )
2. Behöver jag använda en DisplayPort kabel istället för HDMI för att få 144HZ upplevelsen i spel osv?
3. Kommer jag kunna köra 2 skärmar, min gamla BenQ g2420HD (60HZ) och min nya som står ovan?

Tack för svar!

Visa signatur

/Ben~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benna:

Hej!
Det är rätt så dumt att jag inte dubbelkollat innan köp ifall mitt grafikkort fungerar till skärmen jag precis köpt.

Skärmen är: https://www.inet.se/produkt/2204966/asus-24-vg248qe-144hz

Frågor
1. Kommer den fungera till min dator? (Graphics Card: NVIDIA GeForce GTX 570, 1280 Mb, Motherboard: MSI, P67A-G45 (MS-7673) )
2. Behöver jag använda en DisplayPort kabel istället för HDMI för att få 144HZ upplevelsen i spel osv?
3. Kommer jag kunna köra 2 skärmar, min gamla BenQ g2420HD (60HZ) och min nya som står ovan?

Tack för svar!

1. Ja, men det är nog inte många spel som kommer ge dig 144 fps. Åtminstone inte om du ska köra med high/ultra settings i 1080p.
2. HDMI ger inte 144Hz, DP eller DVI-D som gäller.
3. Ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

1. Ja, men det är nog inte många spel som kommer ge dig 144 fps. Åtminstone inte om du ska köra med high/ultra settings i 1080p.
2. HDMI ger inte 144Hz, DP eller DVI-D som gäller.
3. Ja.

Fast ponera att han använder sig av DP/DVI-D för sin 144hz skärm och vad som helst annat till sin gamla 60hz- skärm, kommer inte då båda skärmarna gå i 60hz?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

1. Ja, men det är nog inte många spel som kommer ge dig 144 fps. Åtminstone inte om du ska köra med high/ultra settings i 1080p.
2. HDMI ger inte 144Hz, DP eller DVI-D som gäller.
3. Ja.

Har absolut inte tänkt köra i high/ultra settings då jag vet att min dator inte klarar av det så bra. Men i CSGO tänkte jag mest på att spela med 144HZ, så då måste jag nog inhandla en DP :/

Visa signatur

/Ben~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Fast ponera att han använder sig av DP/DVI-D för sin 144hz skärm och vad som helst annat till sin gamla 60hz- skärm, kommer inte då båda skärmarna gå i 60hz?

Nä, jag använder själv en 60 och en 144Hz. Inga problem.

Permalänk
Medlem

Kommer inte denna skärm med en dual-link dvi kabel? Bara använda den?

Visa signatur

Klaga inte på min dyslexi.

Permalänk
Medlem

Alla skärmar som gör reklam för 120-144hz ingår det alltid en DVI-D kabel.

Permalänk
Medlem

Inga problem bara att köra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maffiz:

Kommer inte denna skärm med en dual-link dvi kabel? Bara använda den?

Jo faktiskt nu när jag tittar efter;
Medföljande tillbehör Strömkabel, DVI-kabel Dual-Link Tack. haha.

Visa signatur

/Ben~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kibstah:

Alla skärmar som gör reklam för 120-144hz ingår det alltid en DVI-D kabel.

Fast konstigt nog inte alltid en Dual-link. Finns exempelvis skärmar från AOC där det medföljer en single-link DVI som inte fungerar för 120/144Hz.

Permalänk
Medlem

väldigt korkat att inte skicka med en DVI dual link kabel ju, fan ska man med en DVI singel till om man köper en 120 eller 144 HZ skärm till liksom. Dåligt, trodde det var standard för alla sånna skärmar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vosax:

väldigt korkat att inte skicka med en DVI dual link kabel ju, fan ska man med en DVI singel till om man köper en 120 eller 144 HZ skärm till liksom. Dåligt, trodde det var standard för alla sånna skärmar.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med. Det medföljer displayport som ju givetvis fungerar på alla nyare grafikkort, men har man ett äldre kort med bara DVI/HDMI så får man skaffa en kabel själv. Är väl ett sätt för dem att hålla nere kostnaderna någon krona.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Nä, jag använder själv en 60 och en 144Hz. Inga problem.

Ser man på fan. Ska jag anta att det är något som fungerar i utvidgad läge, men inte i klonat läge?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Är DVI- Dual ended lika bra som en displayport?

Visa signatur

/Ben~

Permalänk
Medlem

DP är bäst, ny teknik osv.

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Falcon:

2. HDMI ger inte 144Hz, DP eller DVI-D som gäller.
3. Ja.

Skrivet av Mithras:

Fast ponera att han använder sig av DP/DVI-D för sin 144hz skärm och vad som helst annat till sin gamla 60hz- skärm, kommer inte då båda skärmarna gå i 60hz?

Skrivet av Kibstah:

Alla skärmar som gör reklam för 120-144hz ingår det alltid en DVI-D kabel.

Jag vet inte om folk förväxlar ‑D med Dual Link eller bara är otydliga, men DVI‑D finns både som Single Link och Dual Link. Man måste ha en DVI‑D (Dual Link)-kabel för att kunna köra 144 Hz.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Jag vet inte om folk förväxlar ‑D med Dual Link eller bara är otydliga, men DVI‑D finns både som Single Link och Dual Link. Man måste ha en DVI‑D (Dual Link)-kabel för att kunna köra 144 Hz.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/fb/DVI_Conne...

Tänkte just påpeka detta, men du hann före.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Glöm inte att ställa om skärm upplösningen för varje skärm, när du kopplat in dom!

Visa signatur

[ Fractal Design Define R5 ] [ MSI Z97 Gaming 7 ] [ Intel i7 4790k ] [Fractal Design Kelvin S36 ] [ Gigabyte R9 290x Oc Windforce X2 ] [ Crucial Ballistix Tactical 16Gb ] [Corsair RM1000 ] [Samsung SSD Pro 1TB ] [ Benq XL 2430T ] [ Logitech G710+ ] [ Logitech G402 ] [ Asus Essence STX II ] [ Audio- Technica ATH M50X] [ Corsair 2100 cordless ]