(Hur många?) Användandet av 4K på Youtube

Permalänk
Medlem

(Hur många?) Användandet av 4K på Youtube

Hej allesammans,

Finns det något sätt att se hur många det faktiskt är som använder sig av 4K på Youtube?

Funktionen att kolla på 4K videos har ju funnits ett tag nu på Youtube, ändå är det väldigt ovanligt att se folk som laddar upp högre än 1440p (om ens det). Det skulle vara intressant att veta hur stor del av youtube som faktiskt laddar upp och folk som tittar på 4K material.

Permalänk
Medlem

Dom som har bra internet och en UHD eller 4K skärm ?

Antar att det bara kommer bli vanligare med apparater som klarar att spela in högupplöst (kameror/videokameror/telefoner).
Men kan ju hända att det dröjer tills nästa år innan det kommer riktigt prisvärda skärmar.
Sedan ska Nvidia Pascal släppas 2016, det kommer altså grafikkort som är som gjorda för att driva dom nya högupplösta skärmarna.

Permalänk
Medlem

Mitt nät pallar inte över 480p men jag försöker köra 1440p när jag är på platser som har möjlighet till det

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk

Förlåt att lånar tråden lite men är det någon som vet hur mycket data och hastighet behövs för dom olika upplösningarna?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define XL R2 Titanium
Grafikkort: palit 1070 Jetstream
Nätaggregat: Silver Power SP-SS500 500W
CPU: Intel Core i7-2700K Processor 3500 MHZ
Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS V FORMULA

Permalänk
Medlem

LinusTechTips har väl ett par, sen vet jag att samsung laddat upp några 4K filmer på YouTube. Sök på YouTube efter 4K

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Medlem

MKBHD har själv sagt att YouTube analytics inte visar hur många som tittar i 4K, så det kan bli svårt att få reda på det om inte Google själva kommer ut med siffror.

Sedan finns det en del klipp i 4K, mycket uppskalat för att nyttja den högre bandbredden, men en del är inspelade i 4K också. Dock väger de negativa aspekterna tyngre än fördelarna och det är därför som många inte laddar upp i 4K.

Permalänk
Medlem

Finns 4k kör jag 4k. Har en 1440p skärm och jag märker skillnad mellan 1440p och 4k på tex youtube. Dock ytterst liten.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av milo_:

MKBHD har själv sagt att YouTube analytics inte visar hur många som tittar i 4K, så det kan bli svårt att få reda på det om inte Google själva kommer ut med siffror.

Sedan finns det en del klipp i 4K, mycket uppskalat för att nyttja den högre bandbredden, men en del är inspelade i 4K också. Dock väger de negativa aspekterna tyngre än fördelarna och det är därför som många inte laddar upp i 4K.

Tråkigt att Google inte har implementerat det. Skulle vara kul att se siffrorna.

Det känns som att 4K har stagnerat rejält för att det inte finns material att titta på. Det var ju en väldans hets när de större TV-tillverkarna började rulla ut relativt billiga 4K TV, plus alla reor som har varit. Men när det kommer till material att titta på så är det helt dött..

Permalänk
Medlem
Skrivet av DDemis:

Tråkigt att Google inte har implementerat det. Skulle vara kul att se siffrorna.

Det känns som att 4K har stagnerat rejält för att det inte finns material att titta på. Det var ju en väldans hets när de större TV-tillverkarna började rulla ut relativt billiga 4K TV, plus alla reor som har varit. Men när det kommer till material att titta på så är det helt dött..

Jupp. Netflix hörde man lite om när de började sända utvalda serier i 4K, annars är det helt tyst.