Problem med att sätta upp Wi-Fi switch

Permalänk
Medlem

Problem med att sätta upp Wi-Fi switch

Hej!

Jag har fått i uppgift att sätta upp en trådlös router i min flickväns lägenhet där det ligger en ADSL-lina kopplat till ett Ciscomodem. Därifrån har jag dragit en kabel från Cisco-routern till LAN-porten i ett D-Link (DIR-652) modem för att få den att agera switch. Det hela fungerar bra så länge jag bara ansluter med EN enhet mot wifi, men så fort jag koppar upp med mobilen så lägger nätverket av på alla ansluta enheter.

Jag har stängt av DHCP på D-linken (dock är jag inte säker på att jag angivit korrekta värden för IP, Subnet och Gateway) och det fungerar ju som sagt fint när jag bara kör en enhet.

Då hon hyr i andra hand så är Cisco-routern inte hennes och jag vet således inte heller hur den är konfigurerad.

Någon som har koll på vad som kan vara fel?

Tack som attan!

Permalänk
Avstängd

Har cisco historien DHCP, annars får hon nog bara en ip av isp och då går det ju inte.

Permalänk
Medlem

Ciscon har DCHP påslagen :/

Permalänk
Medlem

När jag lyckades komma in i Ciscon så såg jag att även den hade Wi-Fi, men när det sattes upp uppstod precis samma problem som tidigare. Så fort jag kopplar upp mig med mer än 1 enhet så dör nätverket.

Permalänk
Permalänk
Inaktiv

I ert fall hade jag kopplat in kabel i hennes dator sedan delat ut den trådlösa i datorn, sök på "Wifi share". Enkelt och smidigt program.

Permalänk
Avstängd

låter som ciscons DHCP inte är igång, vad får du för ip från den ?

Permalänk
Medlem

DHCPn är på enligt följande inställningar;

http://i.imgur.com/UfO1bn9.png

Permalänk
Medlem

Och vad har D-link för ip, visserligen är DHCP av på den, som du säger. kan hända att det blir ip-konflikt? Bättre lägga dlink på annat ip-nät t.ex 192.168.20.1/255.255.255.0.

Visa signatur

/DragonII