Duger inte tv med 3840x2160 pixlar som datorskärm?!

Permalänk
Medlem

Duger inte tv med 3840x2160 pixlar som datorskärm?!

Den enda datorskärm med 3840x2160 pixlar jag hittar på Prisjakts kategori "Bildskärmar" är Philips Philips BDM4065UC (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2839433).

Bland tv-apparater finns det många fler med samma antal pixlar, just nu 178 stycken (http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=107#rparams=m=s21409388...).

Duger inte "tv-apparaterna" som datorskärm?!

Vad är skillnaden?! Jag hittar inte några tydliga skillnader.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Hjälpsam

Inputlag är en väldigt stor sak, kontrast och färger optimerade för TV/film vilket är rätt olämpligt som datorkskärm men många har idag ett dator-läge.

Ang input lag så är det inget som deklareras, utan man behöver förlita sig till recensioner, mätningar och/eller testa själv.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Här har du fler 3840x2160 datorskärmar: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s214095408&o=produkt_pr...

Angående skillnaderna så finns det väl en viss risk för att man får en fördröjning med TVn. De är ju designade för att sa film och låg responstid är inte en prioritet. Detta gäller givetvis inte alla TV, och vet inte hur vanligt det är idag. TVn jag sitter med tex har ett "game"-läge där fördröjningen minskas rejält.

Många TV har även "features" aktiverade som standard som gör dem jättejobbiga att använda som datorskärm. Detta brukar ju dock gå att stänga av.

Permalänk
Bildexpert 📺

Färger hos en modern TV som visar HD-material och en datormonitor baseras alla på samma färgstandard, ITU Rec.709, så färgerna är i sig inte ett problem. Däremot är det som skrivet vanligt att det är en hel del bondfångeri-finesser påslagna i TV:n som gör att de ska "bra ut i butik". Men det där går att stänga av på i princip samtliga apparater.

Det som talar emot är (som också skrivet) hög latens/input lag som ofta ligger runt 100 ms även med bondfångerifinesserna avstängda.

Problemet som kan vara ett större hinder är att även om kretsar baserade på HDMI 2.0 börjar förekomma så är apparaterna endast kapabla till 4K i 30 Hz med full färgupplösning. Kör man 60 Hz är det ofta med begränsad färgupplösning, (chroma subsampling 4:2:0) vilket i praktiken innebär att färger återges med 1920x1080-upplösning. Med en dator som källa kan det ge direkta problem som att 1 pixlar breda streck försvinner och liknande.

Det krävs också nyare sorters grafikkort för att få 4K/60 Hz att fungera med full färgupplösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Färger hos en modern TV som visar HD-material och en datormonitor baseras alla på samma färgstandard, ITU Rec.709, så färgerna är i sig inte ett problem. Däremot är det som skrivet vanligt att det är en hel del bondfångeri-finesser påslagna i TV:n som gör att de ska "bra ut i butik". Men det där går att stänga av på i princip samtliga apparater.

Det som talar emot är (som också skrivet) hög latens/input lag som ofta ligger runt 100 ms även med bondfångerifinesserna avstängda.

Problemet som kan vara ett större hinder är att även om kretsar baserade på HDMI 2.0 börjar förekomma så är apparaterna endast kapabla till 4K i 30 Hz med full färgupplösning. Kör man 60 Hz är det ofta med begränsad färgupplösning, (chroma subsampling 4:2:0) vilket i praktiken innebär att färger återges med 1920x1080-upplösning. Med en dator som källa kan det ge direkta problem som att 1 pixlar breda streck försvinner och liknande.

Det krävs också nyare sorters grafikkort för att få 4K/60 Hz att fungera med full färgupplösning.

Tack alla för svaren, men vad betyder "färger återges med 1920x1080-upplösning"?! Det låter väldigt konstigt. Jag förstår inte alls vad som menas.

För att utrycka sig lite naivt, lägger man lågupplösta färgskikt ovan på ett högre upplöst svartvitt lager?

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Vad är du ute efter? Den optimala dator- och spelupplevelsen med 4k eller spelar det mindre roll?

Skall du köra fps (first person shooter) spel där det är viktigt att spelen flyter på i hög fps (frames per second) så är en datorskärm i 4k att föredra.
Om inte så fungerar det säkert bra med 4k tv.

Bäst är att googla på info om 4k tv och gaming så får du läsa på i tester osv.

Permalänk
Medlem

Det krävs en del av grafikkortet för att köra spel i 4k. Först måste man ha ett grafikkort som stödjer upplösningen och sen kommer man få sämre fps i 4k än 1080p.
HDMI 2.0 och HEVC till TV är ett måste för 4k.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av sAAb:

Tack alla för svaren, men vad betyder "färger återges med 1920x1080-upplösning"?! Det låter väldigt konstigt. Jag förstår inte alls vad som menas.

För att utrycka sig lite naivt, lägger man lågupplösta färgskikt ovan på ett högre upplöst svartvitt lager?

Ganska precis så. Signal som överförs är YCbCr där Y är svart/vitt - luma och Cb och Cr är färgkomponenterna, chroma. Genom att hålla en lägre upplösning på chroma sparar man rejält med kapacitet med förhållandevis liten kvalitetsförlust. Detta är grunden för all video vi normalt konsumerar. DVD, BD, Youtube etc. 4:2:0 innebär en halvering av den råa datamängden innan komprimering.

http://en.wikipedia.org/wiki/Chroma_subsampling

Men det är inte önskvärt ihop med en dator, av förklarliga själ, utan där vill man som regel använda en RGB-signal eller YCbCr med full färgupplösning 4:4:4 vilket alltså är en svår sak att få till med HDMI och 4K i 60 Hz i dagsläget.

Permalänk
Medlem

En del av LGs 4k tv apparater klarar 60hz och 4:4:4 bl.a lg ub950v tror även ub850 skall klara det. Samsung och Sony verkar det knivigare med.

I LGs fall så den mycket mindre input lag när den matas med 4k än en 1080p.

Permalänk
Medlem

Jag ser nu, när jag vet vad man ska leta efter, att Laxpudding varit inne på det här tidigare och där kriterierna var:

Citat:

(1) En TMDS pixelklocka på 600 MHz
(2) Förmågan att ta emot 4:4:4 i 60 Hz 4K/UHD-signal
(3) Intern bildbehandling som håller kvar chroma i 4:4:4

Man inser varför många tillverkare inte vill skylta med specar, än.

Visa signatur