Hur köper ni era mobiltelefoner?

Permalänk
Medlem

Varför skulle det generellt sett vara en förlustaffär att ta telefonen på köpet ihop med abbonemanget?
Det är ju stenhård konkurrens i mobilbranschen och räntorna är toklåga, så det rimliga är ju att ta telefon på köpet på "avbetalning" eller köpa telefon & abbonemang separat är ungefär lika dyrt.
Det som självklart avgör mycket för totalkostnaden är ju vad för abbonemang man väljer, men det är ju obereoende hur telefonen betalas.

Och visst kan man hitta bra resp dåliga erbjudanden, men det är ju en annan sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vad har du då för abonnemang? AllTele/Universal är knappast bästa alternativet för de flesta.

Hallon Stor med obegränsade sms/mms, fria samtal, 7GB data kostar 249kr/mån.

Comviq Fastpris med fria samtal, obegränsade sms/mms, och 6GB data kostar 245kr/mån.

Halebop Rubbet med 600 samtal, 6000 sms/mms och 6GB data kostar 269kr/mån.

Halebop Rubbet Stor med fria samtal, sms/mms och 10GB surf kostar 369kr/mån.

Tele2 Fastpris med fria samtal, sms/mms, och 5GB data (nästa steg är 20GB) kostar 248kr/mån.

Telia Mobil Komplett med fria samtal, sms/mms, och 12GB kostar 399kr/mån.

Tre 3Total med fria samtal, sms/mms och 12GB kostar 449kr/mån.

Telenor Mobil M med fria samtal, sms/mms och 12GB data kostar 399kr/mån.

Allt abonnemang och med 4G. Finns säkert något mer att välja på.

Det är vad som är hela min poäng. Personen jag svarade på ansåg att alla abbonemang som var dyrare än AllTeles var det för att de har ett extremt påslag. Jag förklarade att de är dyrare för att de är mycket snabbare, och att AllTele inte passar alla. AllTele och de du listar erbjuder inte samma sak. Så att säga att Telia abbonemanget för 400kr är exakt samma sak som AllTele abbonemanget för 78kr fast med ett gigantiskt påslag är direkt felaktigt. De riktar sig inte till samma personer och de erbjuder inte samma sak.

Jag kör Telia mobil komplett 27 med 6gb data.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rajat:

Vet inte vad du menar med frälst, har du följt tråden så noga som du påstår så har jag även skrivit om behovet och jag ger mindre nu med mobil än vad jag gjorde innan utan mobil, med det tycker tydligen du och några till är helt galet dyrt och tycker man ska byta till ett "billigare" abonnemang som i slutändan blir dyrare, är bara fasta månadskostnaden som är billigare, sen tillkommer alla samtal, sms/mms & surf.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrev så här förut. Som jag förstått det så har poängen här varit att påvisa att en mobil alltid är dyrare med ett abonnemang än helt utan eller med kontantkort.

Men ja... för att kunna använda telefonen till annat än WiFi så måste man ju ha ett abonnemang eller kontantkort. Dock kan man inte säga att det överlag är billigare med abonnemang.

För mig vore ett kontantkort mycket billigare... eftersom jag mest använder mobilen för att ta emot samtal.

Har du ett abonnemang så är du tvungen att betala samma månadsavgift varje månad utan någon som helst hänsyn till användningen. En anledning till att abonnemang blir dyrare.

Felet många gör är att teckna ett dyrt abonnemang under 24 mån utan att tänka på vad det totalt kostar. De bryr sig bara om att själva mobilen blir billigare. Det tankesättet är så otroligt idiotiskt.

Permalänk
Medlem

Kom på varför jag nästan aldrig behöver tanka på pengar på mitt kontantkort. Min sambo förklarade att hon betalar 99 kr/mån för att det ska bli fria samtal och sms mellan 5 stycken Telia-mobiler varav min och barnens mobiler ingår. Eftersom jag mest ringer och smsar sambon och barnen så går det inte åt några pengar på mitt kontantkort och inte heller på barnens mobiler.

Tidigare i tråden var det någon som tyckte man behövde vara 70 år för att klara sig flera månader på 200 kr på kontantkortet. Tydligen räcker det att ha en smart sambo.

Permalänk

Köper alltid kontant, hade gärna köpt begagnat men har allt för många vänner som blivit lurade genom Blocket, Tradera osv.

Visa signatur

Stationär: CPU: Intel i5 4690k GPU: ASUS Strix GTX 970 4GB Moderkort: Asus Maximus VII Ranger RAM: Crucial Ballistix Sport 2x8GB Chassi: NZXT H440 CPU-kylare: Corsair H80i PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W SSD: Samsung 850 Evo 256GB
Laptop: MacBook Pro 15", late 2016
Programspråk: Java, C++, Python, PHP, Javascript
Hemsida: http://jmcsocial.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ReZZiE:

Skrev så här förut. Som jag förstått det så har poängen här varit att påvisa att en mobil alltid är dyrare med ett abonnemang än helt utan eller med kontantkort.

Men ja... för att kunna använda telefonen till annat än WiFi så måste man ju ha ett abonnemang eller kontantkort. Dock kan man inte säga att det överlag är billigare med abonnemang.

För mig vore ett kontantkort mycket billigare... eftersom jag mest använder mobilen för att ta emot samtal.

Har du ett abonnemang så är du tvungen att betala samma månadsavgift varje månad utan någon som helst hänsyn till användningen. En anledning till att abonnemang blir dyrare.

Felet många gör är att teckna ett dyrt abonnemang under 24 mån utan att tänka på vad det totalt kostar. De bryr sig bara om att själva mobilen blir billigare. Det tankesättet är så otroligt idiotiskt.

För min del så är delen att jag har fria samtal viktigast, att jag ger halva priset (totalt) för ny mobil i samband med förlängningen av mitt abonnemang vartannat år är bara en bonus, mig gör det inget att ha bindningstid då jag inte byter operatör stup i ett och mobilen är inte operatörsbunden längre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Tidigare i tråden var det någon som tyckte man behövde vara 70 år för att klara sig flera månader på 200 kr på kontantkortet. Tydligen räcker det att ha en smart sambo.

Eller så kan det hända att att folk är sociala utanför familjen.

Hur mycket man ringer är personligt, men jag har svårt att se att en vettig vuxen människa fipplar med kontantkort, när man bekvämt kan ha ett abonnemang istället.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Personen jag svarade på ansåg att alla abbonemang som var dyrare än AllTeles var det för att de har ett extremt påslag.

Fast det var nu inte vad jag sa. Jag angav alltele som ett exempel, eftersom jag har deras abonnemang. Det utgör en strålande motpol mot abonnemang för flera hundra kronor, där användarna inbillar sig att de behöver blixtrande hastighet, och massiva överföringsmängder, och därför betalar många gånger mer. Det finns som påvisats flera abonnemang som är billigare än ditt, men fyller dina påstådda behov på överföring, och hastighet.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Fast det var nu inte vad jag sa. Jag angav alltele som ett exempel, eftersom jag har deras abonnemang. Det utgör en strålande motpol mot abonnemang för flera hundra kronor, där användarna inbillar sig att de behöver blixtrande hastighet, och massiva överföringsmängder, och därför betalar många gånger mer. Det finns som påvisats flera abonnemang som är billigare än ditt, men fyller dina påstådda behov på överföring, och hastighet.
B!

Har inte sätt ett enda bevis på det. Du får gärna visa dem om några nu existerar. Det är snarare så att du hela tiden hävdat att jag går inom de faktorer du själv har för mobilanvändning eller som du utan någon grund har satt upp för andra, när jag själv bevisat att så inte är fallet. När jag valde det här abbonemanget så var jag väldigt noga med att få så bra pris som möjligt. Och sen valde jag det billigaste abbonemanget, vilket var det från Telia som jag tog.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Eller så kan det hända att att folk är sociala utanför familjen.

Hur mycket man ringer är personligt, men jag har svårt att se att en vettig vuxen människa fipplar med kontantkort, när man bekvämt kan ha ett abonnemang istället.

Man kan väl vara social utan att använda mobilen?
Snarare så att de med smartphone är icke-sociala och glor in i sina mobiler när man träffas...
Vill någon mig något får de antingen ringa min fasta telefon eller skicka ett mail.
Lämnar inte ut mobilnumret till andra än familjen.

Jag är 47 år och anser mig vara vuxen och har kontantkort.
Tycker det är jobbigare att betala varje månad än att fylla kontantkortet 2-3 gånger om året.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronnylov:

Man kan väl vara social utan att använda mobilen?
Snarare så att de med smartphone är icke-sociala och glor in i sina mobiler när man träffas...
Vill någon mig något får de antingen ringa min fasta telefon eller skicka ett mail.
Lämnar inte ut mobilnumret till andra än familjen.

Jag är 47 år och anser mig vara vuxen och har kontantkort.
Tycker det är jobbigare att betala varje månad än att fylla kontantkortet 2-3 gånger om året.

Det var ju exakt det han sa.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Titta efter och se vad du faktiskt använder. Jag tror du blir förvånad. Faktum är ovanpå det att jag faktiskt får utlovad hastighet överallt, och hela tiden, vilket du sannolikt inte får...

Visst blir det. Tvivlar dock på att det inte skulle räcka till. Min gamla skitlur har inga som helst problem med att synka bilder i bakgrunden medan den spelar Spotify, (det var klart svårare att få Spotify att fungera) eller tittar på Youtube. Det är för all del inget jag normalt gör, men det har inget med att det inte fungerar att göra.

Vad jag menar är att om abonnemanget "ger en billig telefon" så är det för att de tar ut kostnaden för telefonen genom abonnemanget. De ger er inget gratis.

Fastpris för 145:- från Comviq? Låter som om det skulle passa någon som pratar mycket som en hand i handske. Inge vidare för någon som surfar mycket, men det gjorde du ju tydligen inte. Sen vet jag inte varifrån du får att "folk" är emot abonnemang. Det passar ett fåtal med kontantkort, eller yberbilliga abonnemang där man betalar för allt, men därifrån är steget stort till att man "behöver" ett abonnemang för 3-500 spänn. Så stort, att det oftast är inbillade behov, och sällan man faktiskt spar en krona på det viset.
B!

Alla är olika och har olika behov.

Jag har haft allt ifrån kontantkort till abonnemang.
Mitt abb jag hade sist som kosta 24Kr och 5000 gratis sms. samtal fick jag betala minut och öppningsavgift. Data fick man betala per MB man använde.

Sluta när man började använda telen mer med nota på över 300kr i månaden (i början kunde jag hålla den på under 100 kr). Då snitta jag på runt 50 samtal i månaden (nej inte inom jobb) och någon MB i datatrafik.

Så bytte snabbt till ett modernare abb, fungerade inte att ha så hög kostnad som gick till inget. Är riktigt nöjd att ha fria samtal som inte är begränsade till någon minutpott. Nu är kostnaderna under 300kr

Sen för några år sen gick det att få bra avtal som inte gjorde mobilen dyrare än att köpa löst. Jag kunde avbetala min mobil lika dyrt/billigt som jag hade köpt den kontant, men då kunde jag bara låsa det i ett år (2år gjorde mobilen 2000kr dyrare). Abbet i sig var inte dyrt till vad man får, om jag jämför mot mitt gamla abb. Får betydligt mer för pengarna. Men vist kanske kan gå över om det finns billigare abb, som ger mig minst 50 samtal och 500 sms/mms gratis i månaden (då får det vara bra mycket billigare än det jag har nu för det ska märkas):)

Kollade efter för några dagar sen och nu är det inte lönt. Bättre och köpa mobilen kontant. Fick min för samma pris som billigaste oseriösa butiken på prisjakt och idag verkar ingen bättre mobil slå detta tyvärr (sjunker inte så mycket i pris).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av tooobe:

Men du måste ju jämföra med andra abonnemang även hos andra operatörer också, förutsatt att täckningen inte är avgörande för dig. T.ex Tele2 erbjuder obegränsat samtal, sms och 20GB surf för 298:-. Din S6 Edge kostar alltså 250:- mer per månad än vad du skulle kunnat betala utan den, dvs nästan 6000kr, och fått 8GB surf mer i månaden. Tre räknar helt enkelt med att de flesta ska vilja skaffa abonnemang med mobil och att de inte ska utnyttja abonnemanget fullt ut, det är därför det kan se så "billigt" ut.

Hallon som går i Tre:s nät, erbjuder obegränsat samtal, sms och 7GB surf för 245:-/mån. Din mobil kostar alltså 304:-/mån jämfört med det abonnemanget (visserligen några GB surf mindre...).

Annars skulle jag ju, för att dra exemplet fullt ut: vi säger såhär, jag har nu startat en virtuell operatör. Du kan få obegränsat med samtal, sms och 12GB data. Priset för abonnemanget är 699kr/mån. MEN, innan du säger nej tack - kan du få en S6 Edge med på köpet med abonnemanget för 700kr/mån. Bunden i 24mån. Mobilen kostar dig alltså bara 24kr! Men det inbillar du dig väl inte att den faktiskt gör?

Givetvis har du rätt, tänkte inte riktigt hela vägen Men även om man skulle ta det Hallon abonnemanget du refererar till med en telefonkostnad på 304:-/månad skulle ju totalsumman bli ca 7300:- för telefonen, medans den billigaste på prisjakt ligger på 8490:-

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk

Var det någon som lyckades komma över Vimla student erbjudandet? 99kr för 10GB 4G surf, fria samtal/sms. Fri uppsägningstid och ingen bindningstid.

Måste utan tvekan vara det bestämda ab av alla som har nämnts här

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Skrivet av SupakmeGusta:

Var det någon som lyckades komma över Vimla student erbjudandet? 99kr för 10GB 4G surf, fria samtal/sms. Fri uppsägningstid och ingen bindningstid.

Måste utan tvekan vara det bestämda ab av alla som har nämnts här

Jag fick faktiskt en flyer när de delade ut
Gick att använda referrals som Vimla kör med så blev 90kr/mån. Ytterligare en fördel med att köpa mobil kontant - man kan byta abonnemang så fort ett fördelaktigt kommer ut

Hade Tele2 20GB innan men insett att jag inte behöver så mkt, använder sällan mer än 5GB/mån.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Jag råkar ha ett sjukt bra abonnemang, ger mig fria samtal och SMS/MMS, 200GB surf och en ny telefon varje kvartal.

Allt detta för 19kr/kalenderår..

*troll*

Sluta ljuga om era fantastiska abonnemang. Stava rätt. Förkorta inte "ABB".

Permalänk
Medlem

Själv kör jag Tele2 Kompis abonnemang för 99kr/mån + telefon i 24 månader á 200kr/månad = 299kr/månad.
Sedan har jag uppgraderat till 3GB surf för 50kr/månad extra, vilket ger totalpris på 349kr/månad,
i 4 månader till, då är mobilen betald. vilket då slutar på 149kr/månad för fria sms/mms, samtal inom tele2.

149:-/månad tycker jag är helt okej för ett abonnemang med fria sms/mms + samtal + 3GB surf.

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus PRIME Z590-P - CPU: Core i7 11600k - Kylare: Noctua NH-D14
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 990 PRO 2TB, Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync