Permalänk
Medlem

PHP mail() Outlook-formatering

Hej. Jag har ett märkligt problem där mailens MIME-text syns och bifogade filer blir också bara till text endast i Outlook. Men via webmail ser dom korrekta ut. Har kollat på flera olika datorer och deras outlook, man ser fortfarande MIME texten. Hursomhelst, såhär ser koden ut:

$headers = "From: $fromEmail"; $headers .= "\nMIME-Version: 1.0\n"; $headers .= "Content-Type: multipart/mixed;\n" ; $headers .= " boundary=\"{$mimeBoundary}\""; $subject = "=?utf-8?B?".base64_encode('Mail från hemsidan')."?="; $fromMessage = "This is a multi-part message in MIME format.\n\n" . "--{$mimeBoundary}\n" . "Content-Type: text/plain; charset=\"UTF-8\"\n" . "Content-Transfer-Encoding: 7bit\n\n" . "Namn: " . $fromName . "\nTelefon: " . $fromPhone . "\nEmail: " . $fromEmail . "\n\n" . $fromMessage . "\n\n"; foreach($_FILES as $files){ $tmp_name = $files['tmp_name']; $type = $files['type']; $name = $files['name']; $size = $files['size']; if(file_exists($tmp_name)){ if(is_uploaded_file($tmp_name)){ $file = fopen($tmp_name, 'rb'); $data = fread($file, filesize($tmp_name)); fclose($file); $data = chunk_split(base64_encode($data)); } $fromMessage .= "--{$mime_boundary}\n" . "Content-Type: {$type};\n" . " name=\"{$name}\"\n" . "Content-Disposition: attachment;\n" . " filename=\"{$fileatt_name}\"\n" . "Content-Transfer-Encoding: base64\n\n" . $data . "\n\n"; } } $fromMessage.="--{$mime_boundary}--\n";

...och såhär ser det då ut i outlook:

This is a multi-part message in MIME format. -- Content-Type: text/plain; charset="UTF-8" Content-Transfer-Encoding: 7bit Namn: Robin Telefon: 0701234567 Email: some@mail.com test 3 --==Multipart_Boundary_x494bf91406f7ad34a9df4d534b2cd8e6x Content-Type: image/jpeg; name="6_2.jpg" Content-Disposition: attachment; filename="" Content-Transfer-Encoding: base64 /9j/4RR3RXhpZgAATU0AKgAAAAgABwESAAMAAAABAAEAAAEaAAUAAAABAAAAYgEbAAUAAAABAAAA agEoAAM(.... ....)L/B/uxp3+f8AqX/Qg1P/AJcX/lma/ev/AMdjP++cRpX/APXHo3/vaf8A2f/Z --==Multipart_Boundary_x494bf91406f7ad34a9df4d534b2cd8e6x--

Någon som blir klok på det? För det blir inte jag. Kan tillägga att jag kör via One.com.

Visa signatur

ASUS X99 Deluxe II | Intel i7 6850K 3.6 GHz | 2 x GTX 1080 Strix | 4 x Corsair 8 GB DDR4 3000 MHz CL15 Vengeance | Samsung 850 Evo 500 GB | OCZ Vertex 4 128 GB | Western Digital 2 TB

Permalänk
Medlem

Jag såg felet själv nu. Blir lite blind ibland

det var $mimeBoundary som var boven i dramat. Råkade skriva $mime_boundary på några rader. Problemet löst.

Visa signatur

ASUS X99 Deluxe II | Intel i7 6850K 3.6 GHz | 2 x GTX 1080 Strix | 4 x Corsair 8 GB DDR4 3000 MHz CL15 Vengeance | Samsung 850 Evo 500 GB | OCZ Vertex 4 128 GB | Western Digital 2 TB