Nvidia Shield, chromecast 4K, Google TV streamer eller nuc?

Permalänk
Medlem

Nvidia Shield, chromecast 4K, Google TV streamer eller nuc?

På jakt efter en streamer.
Vet bara inte vilken. Det är såklart en fråga om prisklass, men jag vill hellre ha något som kostar lite mer och något som jag blir nöjd med, men med en maxbudget på 2000kr.

Med tanke på att chromecast kommer upphöra sin tillverkning och uppdateringar och Nvidia Shield har några år på nacken redan(kanske fortfarande värt det?). Sedan har TV streamer fått en del kritik för att inte vara så kraftfull?
Vad rekommenderas?!

Permalänk
Medlem

Lon Seidman hade en video om Shield nyligen:
https://www.youtube.com/watch?v=DbT_gCMV4nk
Verkar som att den fortfarande är ett bra val.

Permalänk
Medlem

Shield Pro (Viktigt med Pro!) är det givna valet fortfarande år 2024. Det ryktas om en uppdaterad modell i samband med att Switch 2 kommer under 2025 men inget som är säkert.

Shield klarar det mesta man kastar på den men vissa nyare protokoll såsom Youtube VP9 och HDR stödjs tyvärr inte men annars är den king och fixar alla ljudformat samt HDR/HDR10 och Dolby Vision.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Shield Pro (Viktigt med Pro!) är det givna valet fortfarande år 2024. Det ryktas om en uppdaterad modell i samband med att Switch 2 kommer under 2025 men inget som är säkert.

Shield klarar det mesta man kastar på den men vissa nyare protokoll såsom Youtube VP9 och HDR stödjs tyvärr inte men annars är den king och fixar alla ljudformat samt HDR/HDR10 och Dolby Vision.

Ah tack, tror ni inte det kommer uppdatering så småningom för det? Känner inte till VP9 dock.

Lutar mot en Shield Pro ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geuse:

Ah tack, tror ni inte det kommer uppdatering så småningom för det? Känner inte till VP9 dock.

Lutar mot en Shield Pro ja.

VP9 är en codec och detta kräver ny hårdvara, dvs ny version av Shield.
Shield har VP9 Profil 1, inte Profil 2 som är HDR, så ingen YouTube HDR, bara vanlig YouTube VP9.

I praktiken är detta inte ett problem. Den specifika videon kan alltid spelas utan HDR etc.

Permalänk
Medlem

Google TV streamer lirar allt jag har kastat på den såhär långt. Inklusive råa BluRay remux med DolbyVision. Är bra flyt i menyerna till skillnad från förra versionen. Rekommenderar starkt.