Bredbandsbolaget fiber utan medföljande router?

Permalänk

Bredbandsbolaget fiber utan medföljande router?

Hej!

Lång beskrivning:
Bostadsrättsföreningen har precis bytt Com Hem mot Bredbandsbolagets FiberLan(d.v.s. datakontakt i varje lägenhet). Detta byte var dock lättare sagt än gjort. Efter ca 30 minuter kommer man äntligen fram till kundtjänst för att få veta att denne ska koppla vidare än till några avdelning, 30 minuters kö till = 1h. När jag sedan fått tag i min aktiveringskod aktiverar jag nätet och det verkar fungera. Även IPTV är med.

Beskrivningen ovan förutsätter att jag använder mig av Bredbandsbolagets router, en Zyxel P2812. Jag skulle självklart föredra att använda min egen Asus RT-N66U. Min första tanke var jag kunde strunta i BBBs router helt, vilket även killen på kundtjänst intygade att det skulle fungera - vilket det gör, dock krånglar TVn. Har dedikerat en port, nummer 4 i Asus routern genom att ändra "IPTV STB PORT". TVn visar bild, men ca var 5te sekund hackar bilden och ljudet till, för att sedan fungera igen.

Då valde jag istället att sätta BBBs router i bryggat läge. Även detta var lättare sagt en gjort då BBB tagit bort routern gränssnitt. Efter 45 minuter till i telefonkö berättar en av deras så kallade "experter" att man kan fabriktsåterställa routern utan koppling till internet. Gör detta, och lyckas få den i bryggat läge till ASUS routern. Internet fungerar prima, men TVn(som sitter i ASUS) hackar fortfarande.

Kort beskrivnig
Har fått in BBBs fiber, 100/100Mbps. Vill använda min egna Asus RT-N66U router, istället för BBBs Zyxel P2812. Hur jag än vrider och vänder på inställningar, bryggat läge, och konfigurationer så krånglar TVn. Internet fungerar fläckfritt. TVn visar bild, men bilden hackar ca var 5te sekund. Däremot fungerar det om jag skippar min ASUS router i konfigurationen.

Förstår att BBB inte kommer hjälpa mig lösa detta med egen utrustning, därför vänder jag mig nu till er. Är det möjligt att få TVn att fungera lika fläckfritt som internet UTAN att använda BBBs Zyxel P2812?
Tack på förhand!

MVH
Artur

Visa signatur

Dator: Mobo: MSI Z390 MPG Cpu: Intel Core i7 9700K --- CoolerMaster Hyper 212 EVO GFX-card: Asus Geforce RTX 2070 8GB Dual PSU: Corsair CV 650W RAM: 32 Gb(8GbX4) @ 2666Mhz.
Telefon: Oneplus 7T

Permalänk
Medlem
Permalänk

Det låter som du skulle behöva koppla in en switch till inkommande, sedan koppla in din router i switchen för Internet och en ledig port i switchen för IPTV.

Detta då routrar tycker om att förstöra för multicasttrafik (om nu detta är protokollet som IPTVn går via), eftersom routrar inspekterar trafik mm. vilket jag inte kommer gå in på mer då det är ett helt eget kapitel.

Så helt enkelt:

Inkommande (W) > RJ45 kontakt (Z) > Egen switch (X) - Egen router (Q) - Dator (D)
Inkommande (W) > RJ45 kontakt (Z) > Egen switch (X) - IPTV box (R) eller hur denna signal nu termineras vidare

Sätter bara bokstäver för att visa på att det är samma enhet !

Lycka till.
Obs: Nej jag jobbar inte hos Com Hem eller Bredbandsbolaget.

Permalänk

När den är bryggad så sätter du tv:n direkt i bbb's router så kommer de fungera. sen kopplar du asus i valfri övrig port å kör övrigt på den

Alltså:
Väggen - > BBB's -> port 1 Asus routern -> övriga saker.
-> port 2 tv

Permalänk
Skrivet av aluser:

Oj, ber om ursäkt för att ha startat en ny! :O, hittade tyvärr inte denna gamla på telefonen

Skrivet av Aurastream:

Det låter som du skulle behöva koppla in en switch till inkommande, sedan koppla in din router i switchen för Internet och en ledig port i switchen för IPTV.

Detta då routrar tycker om att förstöra för multicasttrafik (om nu detta är protokollet som IPTVn går via), eftersom routrar inspekterar trafik mm. vilket jag inte kommer gå in på mer då det är ett helt eget kapitel.

Så helt enkelt:

Inkommande (W) > RJ45 kontakt (Z) > Egen switch (X) - Egen router (Q) - Dator (D)
Inkommande (W) > RJ45 kontakt (Z) > Egen switch (X) - IPTV box (R) eller hur denna signal nu termineras vidare

Sätter bara bokstäver för att visa på att det är samma enhet !

Lycka till.
Obs: Nej jag jobbar inte hos Com Hem eller Bredbandsbolaget.

Det tänkte jag inte på! Ska testas så fort jag kommer hem. Borde ha en gammal switch liggande!

Tack för svaren!

Visa signatur

Dator: Mobo: MSI Z390 MPG Cpu: Intel Core i7 9700K --- CoolerMaster Hyper 212 EVO GFX-card: Asus Geforce RTX 2070 8GB Dual PSU: Corsair CV 650W RAM: 32 Gb(8GbX4) @ 2666Mhz.

Permalänk
Skrivet av Rugbyspelaren:

När den är bryggad så sätter du tv:n direkt i bbb's router så kommer de fungera. sen kopplar du asus i valfri övrig port å kör övrigt på den

Alltså:
Väggen - > BBB's -> port 1 Asus routern -> övriga saker.
-> port 2 tv

Testade denna lösning också! Då säger boxen "Väntar på internet" för att sedan säga: "DHCP servern svarar inte". Ska testa med switch(enligt Aurastream's lösning) när jag kommer hem ikväll.

Tack för svaret!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Själv brukar jag alltid köra IP-telefoni och IP-TV via DMZ läge. Dvs skippa brandäggen för just den enheten, då det brukar skapa konstiga hack och så när konsument routrar inte gör sitt jobb rätt.

Permalänk
Medlem

Det borde räcka med en switch om du kan köra så. Vet ej hur det är konfat på just det nätet du sitter mot men ofta kör de ut multicast i accessnätet på privata interna adresses som t.ex 10.*.*.* och även att själva iptv boxarna tar dessa adresser. Så jag skulle bli förvånad om det inte skulle fungera.

Och om det nu är så att boxarna tar publika internet adresser så har BBB haft som standard att ge ut 5st ip adresser per kund/tjänst. Fast kanske de skiljer sig om de gjort ett avtal med din bostadsrätts förening.

Sedan så kan störningar bero på andra saker och inte just din router, men ganska enkelt att kolla om du direkt kopplar in i en switch eller uttaget.

Permalänk

Nu har jag äntligen haft tid och testa era förslag! Efter att ha kopplat switch till bredbandskontakten som delar uppkopplingen enligt följande:

Switch ---> BBB Zyxel P2812 ---> TV Box
Switch ---> Asus RT N66U ---> Datorer och trådlöst

Fungerar prima!

Tack för alla svar

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av metalkiller78:

Nu har jag äntligen haft tid och testa era förslag! Efter att ha kopplat switch till bredbandskontakten som delar uppkopplingen enligt följande:

Switch ---> BBB Zyxel P2812 ---> TV Box
Switch ---> Asus RT N66U ---> Datorer och trådlöst

Fungerar prima!

Tack för alla svar

Zyxeln kan du koppla bort, den behövs inte om du kopplar så.