Oculus Rift CV1 i högupplösta bilder

Permalänk
Medlem
Skrivet av PixelMiner:

För DK1 och DK2 har det ju följt med lite olika utbytes linser. Dessa har framförallt varit tänkta för de som är översynta (hypermetropi), för oss andra som har perfekt syn eller är närsynta (myopi) skall standardlinserna räcka. Om man däremot lider av svåra brytningsfel (Astigmatism) så kanske custom linser kan vara något. Har för mig att någon postat på Oculus forum om vilka styrkor man skall be sin optiker om.

Huruvida CV1 kommer ha utbytbara linser vet jag ej.

Du gjorde min dag!

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk

Gud vilken jobbig intervju. Han kan knappt svara på något alls. Bara massa prat runt alla frågorna, förutom de korkade frågorna som om man behöver en dator för att köra Oculus Rift....

Tror mer på HTC Vive i detta ögonblick.

Skrivet av PixelMiner:

För DK1 och DK2 har det ju följt med lite olika utbytes linser. Dessa har framförallt varit tänkta för de som är översynta (hypermetropi), för oss andra som har perfekt syn eller är närsynta (myopi) skall standardlinserna räcka. Om man däremot lider av svåra brytningsfel (Astigmatism) så kanske custom linser kan vara något. Har för mig att någon postat på Oculus forum om vilka styrkor man skall be sin optiker om.

Huruvida CV1 kommer ha utbytbara linser vet jag ej.

Jag är närsynt och har brytningsfel. Och det fungerade helt värdelöst utan linser/glasögon. Eftersom du focuserar på oändligheten är du körd om du har närsynthet som gör att du måste ha glasögon 24/7. DK1 satt dessutom otroligt obekvämt med glasögonen under, oanvändbart enligt mig. Vi får hoppas att de blivit bättre ergonomiskt till CV1

Visa signatur

En sån där datamaskin är det jag har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Battlefield:

Gud vilken jobbig intervju. Han kan knappt svara på något alls. Bara massa prat runt alla frågorna, förutom de korkade frågorna som om man behöver en dator för att köra Oculus Rift....

Tror mer på HTC Vive i detta ögonblick.

Jag är närsynt och har brytningsfel. Och det fungerade helt värdelöst utan linser/glasögon. Eftersom du focuserar på oändligheten är du körd om du har närsynthet som gör att du måste ha glasögon 24/7. DK1 satt dessutom otroligt obekvämt med glasögonen under, oanvändbart enligt mig. Vi får hoppas att de blivit bättre ergonomiskt till CV1

Har hört att man får med någon ram för slipade glas så att det skall vara så ergonomiskt som möjligt för oss med synfel?

Visa signatur

Alienware 17 | i7-4800MQ | 16GB RAM | GTX 780M 4GB | Raid0 Intel 330 SATA 3.0 SSD 120(x2) GB | WD 2TB SATA 3.0 | Razer Ouroboros | Razer DeathStalker | Razer Goliathus Speed | Benq 27" 4ms 80Hz

Permalänk
Medlem

Om man tänker teoretiskt, kan det funka att gå runt på stan med en laptop i en ryggsäck på ryggen med Oculus inkopplat och använda den inbyggda kameran för att ta upp omgivningen (typ som en webbcam) och sedan visa det i Oculusen fast man lägger till andra färger (på byggnader, gräs istället för kullersten, rainbow in the sky) och massa fluffiga kaniner som springer runt på marken och clowner med paraplyn i himlen som flyger runt?

Alltså kan man typ göra en reality sagovärld?

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Extremaz:

Om man tänker teoretiskt, kan det funka att gå runt på stan med en laptop i en ryggsäck på ryggen med Oculus inkopplat och använda den inbyggda kameran för att ta upp omgivningen (typ som en webbcam) och sedan visa det i Oculusen fast man lägger till andra färger (på byggnader, gräs istället för kullersten, rainbow in the sky) och massa fluffiga kaniner som springer runt på marken och clowner med paraplyn i himlen som flyger runt?

Alltså kan man typ göra en reality sagovärld?

http://www.sweclockers.com/nyhet/19003-uppfinnare-anvander-oc...

I teorin ja men det är lite lurigt att placera en kamera på ett sådant sätt att den filmar i samma vinkel som man ser. Att bara sätta en kamera på huvudet blir lätt konstigt för att du då kommer känna dig två decimeter längre än vad du faktiskt är. Det är också lite lurigt att hantera så mycket data i realtid men det går. Är man ute efter AR är det lättare att ha en transparent skärm som Microsoft kör. Finns för övrigt headsets som är designade just för AR som har en inbyggd kamera. Jag minns inte vad det heter men prototypen var rätt stor och klumpig fast verkade sjukt häftig. Den var designad så att man skulle kunna gå runt i ett rum och den hade koll på var man befann sig och la upp väggar i "spelet" så man inte gick in i en vägg på riktigt. Oklart hur användbar den är i verkliga spel eftersom den krävde ett tomt rum. Men det såg häftigt ut.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Extremaz:

Om man tänker teoretiskt, kan det funka att gå runt på stan med en laptop i en ryggsäck på ryggen med Oculus inkopplat och använda den inbyggda kameran för att ta upp omgivningen (typ som en webbcam) och sedan visa det i Oculusen fast man lägger till andra färger (på byggnader, gräs istället för kullersten, rainbow in the sky) och massa fluffiga kaniner som springer runt på marken och clowner med paraplyn i himlen som flyger runt?

Alltså kan man typ göra en reality sagovärld?

Det där är tredjepersonsvy, Extremaz pratade om första personsvy.

Skrivet av Zotamedu:

I teorin ja men det är lite lurigt att placera en kamera på ett sådant sätt att den filmar i samma vinkel som man ser. Att bara sätta en kamera på huvudet blir lätt konstigt för att du då kommer känna dig två decimeter längre än vad du faktiskt är.

Just det problemet går att lösa med att sätta speglar som påverkar den optiska vägen så att kamerans nodpunkt hamnar där ögats nodpunkt befinner sig.

Skrivet av Zotamedu:

Det är också lite lurigt att hantera så mycket data i realtid men det går. Är man ute efter AR är det lättare att ha en transparent skärm som Microsoft kör. Finns för övrigt headsets som är designade just för AR som har en inbyggd kamera. Jag minns inte vad det heter men prototypen var rätt stor och klumpig fast verkade sjukt häftig. Den var designad så att man skulle kunna gå runt i ett rum och den hade koll på var man befann sig och la upp väggar i "spelet" så man inte gick in i en vägg på riktigt. Oklart hur användbar den är i verkliga spel eftersom den krävde ett tomt rum. Men det såg häftigt ut.

Nja, att säga att Optisk see-through (som Hololens använder sig av) är lättare än Video see-through är en kraftig förenkling. Båda teknikerna har sina styrkor och svagheter. Så vad som är lättast beror nog snarare på tillämpningen. Tracking problematiken är mycket svårare för Optisk see-through i och med att du ser verkligheten helt utan fördröjning. Minsta lilla lagg och dina virtuella objekt kommer börja flyga runt relativt omvärden. I video see-through system köper du dig lite extra tid genom att videosystemet också har lite fördröjning. Video see-through har också fördelen att du kan göra virtuella objekt som helt täcker den verklig världen. I optiska system blir alla objekt lite halvgenomskinliga.

Oculus har ju köpt det svenska företaget 13th Lab, som har visat lite spännande prototyper gällande video see-through. Skall bli intressant att se vad de kan göra ihop i framtiden (35 sekunder in i videon visas ungefär den applikation som Extremaz pratade om):

Vill man se ett lite längre klipp så rekommenderar jag William Steptoe's AR-rift. Han jobbar också numera på Oculus:

Permalänk

Han som intervjuar måste vara efterbliven eller inte påläst för fem öre, Sen att börja med "Vad kostar den" sen bara fortsätta tjata om priset istället för produkten, sen resterande kommentarer och frågor... jösses.

Visa signatur

Moderkort: Z790 Aorus Master CPU: i9 13900K Minnen: Kingston 128GB DDR5 5600MHz GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X PSU: Corsair AX1500i Skärm: 3st XB270HU Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic EVO HDD: Kingston KC3000 2Tb X2 Övrigt: "Kan du inte backa upp ett påstående med fakta eller erfarenhet så bör du hålla fingrarna i styr och käften stängd."

Permalänk
Entusiast
Skrivet av PixelMiner:

Det där är tredjepersonsvy, Extremaz pratade om första personsvy.

Just det problemet går att lösa med att sätta speglar som påverkar den optiska vägen så att kamerans nodpunkt hamnar där ögats nodpunkt befinner sig.

Nja, att säga att Optisk see-through (som Hololens använder sig av) är lättare än Video see-through är en kraftig förenkling. Båda teknikerna har sina styrkor och svagheter. Så vad som är lättast beror nog snarare på tillämpningen. Tracking problematiken är mycket svårare för Optisk see-through i och med att du ser verkligheten helt utan fördröjning. Minsta lilla lagg och dina virtuella objekt kommer börja flyga runt relativt omvärden. I video see-through system köper du dig lite extra tid genom att videosystemet också har lite fördröjning. Video see-through har också fördelen att du kan göra virtuella objekt som helt täcker den verklig världen. I optiska system blir alla objekt lite halvgenomskinliga.

Oculus har ju köpt det svenska företaget 13th Lab, som har visat lite spännande prototyper gällande video see-through. Skall bli intressant att se vad de kan göra ihop i framtiden (35 sekunder in i videon visas ungefär den applikation som Extremaz pratade om):
rA2NI4NgsV0

Jag vet att det var tredjeperson. Jag kan läsa det jag länkar till. Det var mer ett exempel på någon som lekt med att livestreama en kamera till Rift.

Att montera speglar löser lite men du behöver även optik som kompenserar för bildvinkeln om du inte ska bli illamående eller om det ska kännas som att du står framför kroppen. Speglar blir också större och klumpigare. Det är alltså trassligt att modifiera Rift i efterhand för att hantera AR. Det hade varit enklare med ett system med inbyggd stereokamera från början än att hacka det i efterhand.

Hack och eftersläpningar i bildhanteringen ställer till det för båda lösningarna.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Att montera speglar löser lite men du behöver även optik som kompenserar för bildvinkeln om du inte ska bli illamående eller om det ska kännas som att du står framför kroppen.

Nej, det går faktiskt att få en fullständigt 1:1 korrekt synvinkel genom att använda sig av en spegel. Att korrigera för distortioner i kameralinser är rätt lätt att göra i mjukvara. Sker på ungefär samma sätt som Oculus egen warping, fast åt andra hållet.

Skrivet av Zotamedu:

Speglar blir också större och klumpigare.

Jo, givetvis blir det så.

Skrivet av Zotamedu:

Det är alltså trassligt att modifiera Rift i efterhand för att hantera AR. Det hade varit enklare med ett system med inbyggd stereokamera från början än att hacka det i efterhand.

Naturligtvis vore det ju enklare om problemet redan var löst. Men mig veterligen så finns det ingen färdig video see-though enhet på konsument marknaden. För proffsmarknaden finns några få i 50 tusen kronorsklassen, men de har ganska dåliga prestanda jämfört med Oculus Rift.

Skrivet av Zotamedu:

Hack och eftersläpningar i bildhanteringen ställer till det för båda lösningarna.

Jo, men för video see-through går det (teoretiskt sett) få perfekt tracking. Det är inte möjligt för optisk see-through, även om Hololens ser ut att göra ett hyfsat jobb.

Permalänk
Medlem

Jag vill ha dessa för att se på film. Endast film. Hoppas de blir bra för det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Vad folk verkar tveksamma till vilken tillverkare som kommer lyckas bäst...

Själv så tror jag Oculus kommer bli överlägset allt annat, iaf till en början. Carmack ffs!

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Skrivet av Fade-swe:

Själv så tror jag Oculus kommer bli överlägset allt annat, iaf till en början. Carmack ffs!

Fast Carmack jobbar i princip uteslutande med mobilvarianten Gear VR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Jag gissar på någonstans mellan 4 000–6 000 kronor. "Dumma" Gear VR kostar 2 500 kronor och Oculus betraktar det som instegsmodellen. Oculus Rift är high end.

Vill minnas att dom räknade med förlust på första versionen för att kunna pumpa ut så många som möjligt, Facebook affären skulle hjälpa till att täcka omkostnaderna, jag hoppas på närmare 3 000.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Avstängd

Detta kan bli så jävla bra som man tänker sig men jag tror ändå at upplevelsen kommer förstöras pga för låg upplösning, för lågHz, lagg och för dåligt ljud. Det är dessa 4 sakerna som kommer gör att de går åt helvete. Tror dom flesta skiter i hur den ser ut sålunda den sitter bekvämt så man kan ha på sig den länge.

Känns som en ren gamble att köpa första konsumentversionen. Kommer vänta tills folk testat den ett par månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alibaba123:

Detta kan bli så jävla bra som man tänker sig men jag tror ändå at upplevelsen kommer förstöras pga för låg upplösning, för lågHz, lagg och för dåligt ljud. Det är dessa 4 sakerna som kommer gör att de går åt helvete. Tror dom flesta skiter i hur den ser ut sålunda den sitter bekvämt så man kan ha på sig den länge.

Känns som en ren gamble att köpa första konsumentversionen. Kommer vänta tills folk testat den ett par månader.

Det är redan häftigt som faan i DK2:an, men finns såklart potential för förbättring, men förstört skulle jag inte påstå att det blir bara för att det ej kommer bli 4/8K i 144Hz.

Permalänk
Skrivet av Alibaba123:

Detta kan bli så jävla bra som man tänker sig men jag tror ändå at upplevelsen kommer förstöras pga för låg upplösning, för lågHz, lagg och för dåligt ljud. Det är dessa 4 sakerna som kommer gör att de går åt helvete.

Jag skulle vilja identifiera riskerna för Oculus att det går åt skogen ungefär så här:

  1. Inga roliga spel/applikationer - Om det inte kommer något spel som är väldigt mycket roligare att spela i VR så kommer ju folks intresse snabbt att falna. Annars kommer ju många fråga sig varför de skall spendera ett par tusen på något som ger så lite mervärde.

  2. Kassa drivrutiner - Som det ser ut just nu är Oculus support forum helt nedlusat med frågor ifrån folk som inte lyckas få sina DK2 att fungera ihop med deras hårdvara. Särskilt bärbara datorer verkar vara ett stort problem. Här måste verkligen Oculus lösa problemet, det funkar inte om 10-20% av de som köper en Rift inte ens kan få igång prylarna.

Lyckas de inte lösa de två ovanstående problemen så spelar det ju ingen roll vilken upplösning och uppdateringsfrekvens enheten har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PixelMiner:

Lyckas de inte lösa de två ovanstående problemen så spelar det ju ingen roll vilken upplösning och uppdateringsfrekvens enheten har.

Risk nr 1 skulle jag säga är illamående. Det som plågat videoglasögon sedan starten. Det var dock tillräckligt mycket strul med drivrutiner, så hann inte testa några optimeringar för att göra upplevelsen bättre. Men lekte med DK2 under en helg, illamåendet infann sig efter ca en kvart. Och då blir jag varken åksjuk av bil, båt eller hastiga manövrar i småflygplan.

Dina punkter är så klart även tunga, men tycker att hårdvaran är tillräckligt simpel för att drivrutinsproblemen ska lösa sig.

Skrivet av moire:

Jag vill ha dessa för att se på film. Endast film. Hoppas de blir bra för det.

Videoglasögon finns redan. Varför vill du betala extra för rörelsesensorer och dylikt som du inte tänker använda?

Permalänk
Skrivet av pre-dator:

Risk nr 1 skulle jag säga är illamående. Det som plågat videoglasögon sedan starten. Det var dock tillräckligt mycket strul med drivrutiner, så hann inte testa några optimeringar för att göra upplevelsen bättre. Men lekte med DK2 under en helg, illamåendet infann sig efter ca en kvart. Och då blir jag varken åksjuk av bil, båt eller hastiga manövrar i småflygplan.

Illamående i VR världar är inte riktigt samma sak som åksjuka. Och det går faktiskt att träna genom att börja med små korta stunder och sedan pausa. Sedan kör man lite längre nästa gång. Osv...

Men har den som programmerat spelet gjort något fel så blir man toksjuk. Råkade själv ut för det i mitt eget Oculus Rift projekt. Råkade ha negera variabel och helt plötsligt blev rotationerna fel i vissa lägen. Blev så illamående att jag var tvungen att lägga mig ner och vila en bra stund innan det gav med sig.

Skrivet av pre-dator:

Dina punkter är så klart även tunga, men tycker att hårdvaran är tillräckligt simpel för att drivrutinsproblemen ska lösa sig.

Man kunde tro det. Men ta en titt in på Oculus Supportforum så visar sig en annan bild. Några vanliga problem:

  • Fungerar inte på de flesta bärbara datorer.

  • Fungerar generellt sätt dåligt på AMD kort.

  • Fungerar dåligt om man har mer än en skärm kopplad till datorn.

  • Strul med att få USB portarna att känna igen Oculus kameran.

  • Oculus drivrutiner kolliderar med andra program, vilket gör att antingen Oculusen eller det andra programmet inte funkar längre. (I vissa fall slutar båda att funka).

Så än så länge är det som Oculus släppt Developer Kit, och det märks. Så de måste verkligen fixa till sina drivrutiner innan "vanliga" människor kan koppla in dem och få dem att fungera på första försöket. Idag är det mest tur om man lyckas få till det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PixelMiner:

Illamående i VR världar är inte riktigt samma sak som åksjuka. Och det går faktiskt att träna genom att börja med små korta stunder och sedan pausa. Sedan kör man lite längre nästa gång. Osv...

Nej det är jag fullt medveten om. Åksjuka är ju riktig rörelse, medan VR är avsaknad av densamma. Tycker dock att folk som som har benägenhet för illamående lättare blir det i de flesta sammanhang. Sjösjuka osv går ju också träna bort till viss del.

Men det fråntar inte det faktum att folk kommer bli avskräckta. Folk gillar inte för stora trösklar. Jag hoppas dock att det kommer fungera, bara framhöll det faktum att användare av videoglasögon plågats av illamående och huvudvärk från dag ett. Ett par Sony Glasstron var min högsta önskan för länge sedan, men en lite saftig prislapp på minst 20kkr.

Skrivet av PixelMiner:

Man kunde tro det. Men ta en titt in på Oculus Supportforum så visar sig en annan bild. Några vanliga problem:

Jag känner till problemen, de jag sa var att jag tror de kommer lösas. Inte att de är lösta nu.

Skrivet av PixelMiner:

Idag är det mest tur om man lyckas få till det.

Fick i princip testa olika versioner av drivrutinen på måfå, tills jag hittade en som fungerade. Sen fungerade ju spelen också bara till specifika versioner, vilket gjorde det svårt att matcha. Duke Nukem 3D var dock lite av en nostalgisk höjdpunkt.