Centraliserad nätverkslagring

Permalänk
Medlem

Centraliserad nätverkslagring

Hej!
I behov av centraliserad nätverkslagring och undrar vilka lösningar som finns.

Behoven är följande:

• 1 SSD disk (för snabba hastigheter och låg ljudnivå, finns inga stora lagringsbehov)

• Centraliserad nätverkslagring dvs. kunna nås från alla enheter via hemnätverket.

• Möjlighet till 2 användare, en inom hemnätverket och en utanför, men båda vill kunna nå utifrån.

• Backup till extern hårddisk och molntjänst t.ex. Backblaze.

• Ingen proprietär programvara där jag förlitar mig på uppdateringar från ett företag. Förslag på Linux-lösning för nybörjare?

Har även funderingar på hosta egen lösenordshanterare, bokmärken, anteckningar osv. men det är inte prio 1. För detta kanske en egen server vore lämpligt.

Vet man kan bygga en egen NAS men är inte så insatt i hur det skulle gå till, främst med mjukvara. Vad rekommenderas? Finns det enklare och mer avancerade? Kan man bygga billigt och praktiskt när man bara ha behov av 1 disk? Plats för 2 diskar är dock bra om man ändå ska bygga en NAS. Behöver inte fler än så dock.

Har funderingar på att koppla extern hårddisk till router (behöver köpa nya router för det dock). Då får jag centraliserad nätverkslagring och det ska gå att göra backups. Dock tveksam på om det kan användas av flera användare, speciellt utanför hemmet?

Finns det säkra sätt att nå sin lagring på utanför hemmet utan att riskera något? Annars får jag kanske överväga att bara nå hemifrån även om det vore smidigt och önskvärt för att dela med en person utanför hemmet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backup:

Hej!
I behov av centraliserad nätverkslagring och undrar vilka lösningar som finns.

Behoven är följande:

• 1 SSD disk (för snabba hastigheter och låg ljudnivå, finns inga stora lagringsbehov)

• Centraliserad nätverkslagring dvs. kunna nås från alla enheter via hemnätverket.

• Möjlighet till 2 användare, en inom hemnätverket och en utanför, men båda vill kunna nå utifrån.

• Backup till extern hårddisk och molntjänst t.ex. Backblaze.

• Ingen proprietär mjukvara där jag förlitar mig på uppdateringar från ett företag. Förslag på Linux-lösning för nybörjare?

Har även funderingar på hosta egen lösenordshanterare, bokmärken, anteckningar osv. men det är inte prio 1. För detta kanske en egen server vore lämpligt.

Vet man kan bygga en egen NAS men är inte så insatt i hur det skulle gå till, främst med mjukvara. Vad rekommenderas? Finns det enklare och mer avancerade? Kan man bygga billigt och praktiskt när man bara ha behov av 1 disk? Plats för 2 diskar är dock bra om man ändå ska bygga en NAS. Behöver inte fler än så dock.

Har funderingar på att koppla extern hårddisk till router (behöver köpa nya router för det dock). Då får jag centraliserad nätverkslagring och det ska gå att göra backups. Dock tveksam på om det kan användas av flera användare, speciellt utanför hemmet?

Finns det säkra sätt att nå sin lagring på utanför hemmet utan att riskera något? Annars får jag kanske överväga att bara nå hemifrån även om det vore smidigt och önskvärt för att dela med en person utanför hemmet.

Det finns ingen lösning som är både enkel och säker när kraven innehåller "acces från utanför lokala nätverket". Det är inte heller supersvårt att sätta upp en bra lösning, men det kräver lite pill och förståelse för hur nätverk fungerar.

Mitt förslag:

1. Bygg en egen NAS (finns gott om guider för vilken hårdvara man ska använda).

2. Installera TrueNAS Scale på servern.

3. Använd TailScale för att hantera extern access .

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕