Inkörning av 30cc motor till 1:5 RC bil bensinare

Permalänk

Nja manualen innehåller lite tips om inkörning hur man startar motorn och lite säkerhetstips. Det finns också sprängskisser på de olika delarna men inte en monteringsmanual som till de bilar man bygger från grunden, som på vår gamla tid.

Permalänk
Rekordmedlem

Ok, att fota och fundera räcker långt det också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Konstaterat att diff är trasig efter en timmes körning. Ska bli spännande hur Nitrotek svarar. Om de är ett seriöst företag så kommer de skicka mig en ny diff men om de bara är där för att sälja och ljuger på sin hemsida om service o support så kommer de skita i mig eller säga att det är mitt fel.
Kommer att uppdatera er om hur det går.

Permalänk

STOR VARNING FÖR NITROTEK.SE de sålde mig en bil vars diff gick sönder efter en körning. Nu efter väldigt stor korrespondans mellan deras support och mig så känns det som att de bara halar upp det. återkommer med mer info!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Manne Saint:

STOR VARNING FÖR NITROTEK.SE de sålde mig en bil vars diff gick sönder efter en körning. Nu efter väldigt stor korrespondans mellan deras support och mig så känns det som att de bara halar upp det. återkommer med mer info!

Det verkar vara en Engelsk firma som bara har en Svensk hemsida ?
Du köpte bilen färdigbyggd ? I så fall kanske du ska kontakta konsumentvägledaren i kommunen eller de som har hand om det vid handel inom EU.
http://www.konsumenteuropa.se/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe: det är en lösning men jag fick just nu reda på från deras support att de vill att jag skickar de trasiga delarna till dem. Det är bara så jvl tradigt att behöve skicka delar till England som jag och dom redan konstaterat är trasiga genom bilderna. De vill nu göra en undersökning på delarna men vad fn ska de konstatera - diff kuggarna är trasiga troligtvis pga dålig smörjning. Öppnade Diffen och kollade in och där fanns nästan ingen smörjning alls. Metalrester fanns i det lilla fettet där va och kuggarna var lite skavda i kanten. Dessutom kostar det pengar och tid kanske flera veckor innan jag får tillbaka om jag får tillbaka delar. Och så vill man ju köra en timme körning gav ju mersmak och så händer detta. Det känns som de förhalar hela tiden och använder sig av protokoll eller färdiga manus till svar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Manne Saint:

@mrqaffe: det är en lösning men jag fick just nu reda på från deras support att de vill att jag skickar de trasiga delarna till dem. Det är bara så jvl tradigt att behöve skicka delar till England som jag och dom redan konstaterat är trasiga genom bilderna. De vill nu göra en undersökning på delarna men vad fn ska de konstatera - diff kuggarna är trasiga troligtvis pga dålig smörjning. Öppnade Diffen och kollade in och där fanns nästan ingen smörjning alls. Metalrester fanns i det lilla fettet där va och kuggarna var lite skavda i kanten. Dessutom kostar det pengar och tid kanske flera veckor innan jag får tillbaka om jag får tillbaka delar. Och så vill man ju köra en timme körning gav ju mersmak och så händer detta. Det känns som de förhalar hela tiden och använder sig av protokoll eller färdiga manus till svar.

Att skicka in delarna för kontroll för garanti är ju inget konstigt och frakten vet jag inte hur det blir med, hade det varit i Sverige så hade du inte behövt betala den, det kan ju mycket väl vara så att växellådan inte varit fettfylld eller hur den nu är tänkt att smörjas men flytfett av nån typ låter ju rimligt att använd.
Edit:
Det verkar som minst gälla 2 års reklamationsrätt och ingen kostnad för kunden inom EU.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Såklart, men efter de tjatat om bilder i en vecka på hela bilen över tjugo stycken, för att checka efter skador som jag kunde ha gjort,sen bad de mig montera ner diffen och skicka bilder på den och nu efter allt detta ber de mig skicka delar till dom så nu börjar det iallafall för mig tryta på tålamodet. Jag har tom. bett om att få köpa delarna istället men de svarade bara med att de vill ha delarna.

Permalänk
Medlem

Följ tillverkarens anvisningar. Svårare än så är det inte.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk

Skickat den trasiga diffen för över en vecka sedan till Nitrotek väntar svar...samtidigt har jag beställt en uppgraderingspaket till 4wd (från Kina) i det paketet ingår nämligen en ny diff som jag hoppas passar. Detta för att jag inte har något förtroende för leverantören. Men den som väntar får se..

Permalänk
Medlem

Problemet med dessa billiga bilar är ju att det är skit...

Jag har själv köpt 2st Rova bilar, (som är hpi baja 5b kopior) och måste säga att det är ganska genomgående skit kvalité på det mesta.

Hade jag köpt mig en hpi direkt så hade jag nog i slutändan sparat pengar.

Mina bilar kostade ca 7000kr styck med tull och avgifter. En hpi hade kostat 10k.

Har redan lagt ner minst 3k på reservdelar etc.

Permalänk

@Tguk: bara skitkvalitet ändå slår de på stora trumman och jämför sig med de stora tillverkarna. Lovar stort levererar skit! Kollade upp Nitrotek först och då hade de bra betyg men efter en större koll nu så visar det sig att det är båg. Kollat på andra sidor där man kan betygsätta företag och det visar sig i många kommentarer att de har blivit lurade. Bilar som går sönder efter par körningar och sedan dålig support som skyller ifrån sig. Har försökt i flera veckor nu skickat delen nu skyller de på mig att de inte fått delarna och att jag måste skicka med försäkring och med söknummer. Det känns som man blivit lurad. Dock har jag inte givit upp hoppet om dem än och hoppas de håller vad som står på deras sida.

Permalänk
Medlem

@Manne Saint: Jag orkade inte ens skicka tillbaka mina dåliga stötdämpare, dom läckte och ramla isär om vartannat. Plockade isär samtliga och en rund toppackning va bara 3/4 av varvet runt så det läckte rakt ut, sen va flera av packningarna sönderklämda. Blir nog tyvärr så när det är någon stackare som inte har en aning va dom håller på med och får 2 öre i timmen betalt för det.
Ha koll på alla skruvar också, det va inte en enda skruv som hade locktight på mina bilar, så hälften av alla skruv har ju lossnat. En del av dom sitter så det inte syns också. Hade en skruv som lossnade och gjorde så att bromsarna låg på vilket ledde till att kopplingen blev dålig ganska omgående.

Risken är att du får ta det för vad det är och byta ut det som går sönder mot riktiga grejer.

Annars har jag en begagnad Rovan du kan få köpa

Permalänk

@Tguk: hehe förutom den nämnda bilen som är ny har jag också köpt en beg 1/6 FG Racing monstertruck som är tillverkad i Tyskland. Den går också på bensin med en 26cc motor. Saknade dock några delar som jag beställt och bilen ser ut att vara rätt hårt körd så jag vet inte om den fungerar när jag väl fått delarna. Tror med två bilar och ingen som fungerar blir det svårt att förklara för tjejen att jag behöver en till. 😊

Permalänk
Medlem

@Manne Saint: Säg bara att det är som med skor eller en handväska

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manne Saint:

Okej nu har jag haft bilen i några dagar och tänkte uppdatera om hur det går. Bilen startar lätt och låter och går ganska bra. Varför ganska ja nu kommer problemen: kör på en stor öppen äng med kortklippt gräs och för att bilen är bakhjulsdriven så sladdar den runt ganska mycket. Man skulle kunna säga att det är svårt att köra rakt men detta kan ha med ett problem som kommit upp. På min andra tank efter ca halva tanken gick den sönder. Det som hände var att motorn accelererar när jag ger gas men bilen följer med accelerationen. Vad jag upptäckte var att hela drivpaketet börjat glapp. Har filmat så om någon har något tips på vad som kan gått sönder https://docs.google.com/file/d/0B2XaJq9yqv3iN2VuQldkenBla2M/e...

Var inte dåligt stor Synd att den gick sönder så fort.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Varning köp inte av Nitrotek! Deras svenska support existerar inte mail fungerar ej och deras order/service telefonnummer leder till en kille som inte pratar svenska eller engelska. Efter att skickat trasiga delar till England som fått godkänt RMA så svarar de inte längre på mina mail. Kommer inom snar framtid att kontakta EU konsumentverk för stöd i denna fråga.

Permalänk

Vill bara dela med mig till de som följt att först idag fick jag tillbaka den delen som gick sönder på bilens andra tank, efter mer än två månader. Nitrotek är inget seriöst företag...