För höga processor temperaturer? I7 4790k Noctua NH-U9B SE2

Permalänk
Medlem

Datorn inlämnad till inet,hoppas det går på garantin..

Skrivet av Pamudas:

Volten på en oklockad 4790k (med vcore på auto) går max upp i 1.250vcore, vilket inte alls är farligt. Det är knappast det dina temps beror på, och då är alltså turbo-frekvensen på 4.4GHz.
Inte ens med stockkylaren ska du uppnå dessa temps.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av palme13:

Datorn inlämnad till inet,hoppas det går på garantin..Skickades från m.sweclockers.com

Vad sa de då? Inga konstigheter med att lämna in den antar jag.

Permalänk
Medlem

Dom sa att det skulle kosta 499 kr men då sa jag att det borde väl gå på garantin? Då svarar dom att det beror på vad för fel det är.

Skrivet av Markus Kleven:

Vad sa de då? Inga konstigheter med att lämna in den antar jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av palme13:

Dom sa att det skulle kosta 499 kr men då sa jag att det borde väl gå på garantin? Då svarar dom att det beror på vad för fel det är.
Skickades från m.sweclockers.com

499kr är väl för felsökning och diverse annat. Sen om det är fel så bör dem själva stå för kostnaden. Beror helt på vilket fel det är - som de själva säger. Upptäcker dom att kylaren är felmonterad eller att det är något annat som du själv kan ha åstadkommit så är det nog tveksamt dock..

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Skrivet av Pamudas:

499kr är väl för felsökning och diverse annat. Sen om det är fel så bör dem själva stå för kostnaden. Beror helt på vilket fel det är - som de själva säger. Upptäcker dom att kylaren är felmonterad eller att det är något annat som du själv kan ha åstadkommit så är det nog tveksamt dock..

Helt enkelt avvakta tills domen kommer så får vi se vad resultatet blir.

Permalänk
Medlem

Update: Dom har bytt kylpasta så den gick ner i temps , fortfarande "höga" temps runt 80 i stresstest.
Dom hittar inget fel verkar det som.
Har sagt åt dom att sätta på en Noctua D15 nu, vad för temps ska man räkna med att ha nu? Borde väl vara max 60 i CS/Load.

Kommer hämta datorn idag så skriver senare idag vad jag har för temps i load.
Återkommer med en längre och mer noggrant update.

Tillägger att det är bra service hittills!

Skrivet av Pamudas:

499kr är väl för felsökning och diverse annat. Sen om det är fel så bör dem själva stå för kostnaden. Beror helt på vilket fel det är - som de själva säger. Upptäcker dom att kylaren är felmonterad eller att det är något annat som du själv kan ha åstadkommit så är det nog tveksamt dock..

Skrivet av Markus Kleven:

Helt enkelt avvakta tills domen kommer så får vi se vad resultatet blir.

Permalänk
Medlem
Skrivet av palme13:

Update: Dom har bytt kylpasta så den gick ner i temps , fortfarande "höga" temps runt 80 i stresstest.
Dom hittar inget fel verkar det som.
Har sagt åt dom att sätta på en Noctua D15 nu, vad för temps ska man räkna med att ha nu? Borde väl vara max 60 i CS/Load.

Kommer hämta datorn idag så skriver senare idag vad jag har för temps i load.
Återkommer med en längre och mer noggrant update.

Tillägger att det är bra service hittills!

En D15 vs en D14 är ingen stor upgrade, kommer bli en marginell skillnad - om någon.
80grader i denna värme kan vara möjligt, även utan överklockning(1.25volt är i princip där du liggre vid överklockning vilket som) så 80grader är mycket möjligt.

Har en tråd som jag skapade då min 4790k blev riktigt varm med en D15 kylare, OCH med custom loop. Slutade med Delid och gick ner 20grader ungefär.

*EDIT*
Har inte en aning om vart jag fick D14 ifrån. Men din kylare mot en D15 borde bli en större uppgradering, men räkna inte med jätte låga temps. Kommer nog hålla sig kring 70-grader om du fortsätter på auto vcore.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Skrivet av palme13:

Update: Dom har bytt kylpasta så den gick ner i temps , fortfarande "höga" temps runt 80 i stresstest.
Dom hittar inget fel verkar det som.
Har sagt åt dom att sätta på en Noctua D15 nu, vad för temps ska man räkna med att ha nu? Borde väl vara max 60 i CS/Load.

Kommer hämta datorn idag så skriver senare idag vad jag har för temps i load.
Återkommer med en längre och mer noggrant update.

Tillägger att det är bra service hittills!

Såg nu när jag tittade på din HWMonitor att din Vcore ligger på 1,7V. Vill bara tillägga att min ligger nu på ca 1,2V. I typ idle. Så det kanske är som andra säger att den är för hög.

Du kanske ska se om det finns ett nya bios att ladda ner sen. Om det kanske justerar aoutoclocken bättre.
Det är tydligen fler som har samma problem som du har med samma typ av moderkort:
http://www.overclock.net/t/1541874/asus-sabertooth-z97-mk2-i7...

Hoppas det löser sig snart. Men ta gärna upp det med inet och visa på konstiga Vcore-volt samt att fler haft knas med tempsen....

Permalänk
Medlem

Hej,
Har nu en Noctua D15 som kylare, ligger på 29-30 grader idle. Max 69 grader i load.
Inet sa ingenting om min Vcore dock..

Skrivet av Markus Kleven:

Såg nu när jag tittade på din HWMonitor att din Vcore ligger på 1,7V. Vill bara tillägga att min ligger nu på ca 1,2V. I typ idle. Så det kanske är som andra säger att den är för hög.

Du kanske ska se om det finns ett nya bios att ladda ner sen. Om det kanske justerar aoutoclocken bättre.
Det är tydligen fler som har samma problem som du har med samma typ av moderkort:
http://www.overclock.net/t/1541874/asus-sabertooth-z97-mk2-i7...

Hoppas det löser sig snart. Men ta gärna upp det med inet och visa på konstiga Vcore-volt samt att fler haft knas med tempsen....

Permalänk
Skrivet av palme13:

Hej,
Har nu en Noctua D15 som kylare, ligger på 29-30 grader idle. Max 69 grader i load.
Inet sa ingenting om min Vcore dock..

Ok. Jag har suttit och spelat lite World of warships nu. Maxtemp 56. Och max Vcore 1,22. Men 69 grader är ju rimligare än det du hade tidigare. Du kanske skulle testa att ändra volten i bios till typ 1,3 (om du inte har den klockad så den måste gå högre då). Det borde ju iaf göra processorn svalare.

Permalänk
Medlem

Hej,
Är det lätt att ändra volten i bios? Vill inte pajja något hehe..

Skrivet av Markus Kleven:

Ok. Jag har suttit och spelat lite World of warships nu. Maxtemp 56. Och max Vcore 1,22. Men 69 grader är ju rimligare än det du hade tidigare. Du kanske skulle testa att ändra volten i bios till typ 1,3 (om du inte har den klockad så den måste gå högre då). Det borde ju iaf göra processorn svalare.

Permalänk
Skrivet av palme13:

Hej,
Är det lätt att ändra volten i bios? Vill inte pajja något hehe..

Läs på i forumet innan du ändrar volt manuellt, annars är det inga svårigheter.
Håller dock inte med föregående talare, 1.3 vcore för en oklockad i7-4790k är alldeles för högt!

Permalänk
Medlem

Jag har dock 1,7 vcore.. :/

Skrivet av ayamingesh:

Läs på i forumet innan du ändrar volt manuellt, annars är det inga svårigheter.
Håller dock inte med föregående talare, 1.3 vcore för en oklockad i7-4790k är alldeles för högt!

Permalänk
Skrivet av palme13:

Jag har dock 1,7 vcore.. :/

Det tvivlar jag stark på! Din processor hade snabbt gått sönder med 1.7 i vcore.
Enligt denna bilden du la upp var vcore för din processor 1.236 som max, inte 1.792.

Permalänk
Medlem

Hej,
Såhär ser det ut nu, se nedan bild:

Det står ju VCORE 1,7? Eller kollar jag fel?

Skrivet av ayamingesh:

Det tvivlar jag stark på! Din processor hade snabbt gått sönder med 1.7 i vcore.
Enligt denna bilden du la upp var vcore för din processor 1.236 som max, inte 1.792.

Permalänk
Medlem
Skrivet av palme13:

Hej,
Såhär ser det ut nu, se nedan bild:

http://s14.postimg.org/qdq9gnf9d/j_tte_nya_temps.png

Det står ju VCORE 1,7? Eller kollar jag fel?

Ja, du kollar på värden som är listade under sektionen för ditt moderkort.

Du får kolla efter sektionen för din processor istället, där hittar du värdet VID som är av intresse i detta fallet.

Bild > http://prntscr.com/7p1cjc

Visa signatur

¤ Myllox ¤

# NZXT H510 # Corsair RMx 850 # Windows 11 Pro 64bit # i5-13500X # ASUS TUF GAMING B760-PLUS WIFI D4 # 16GB Trident Z Neo @ 3600 # 970 EVO NVMe 500GB # Noctua NH-U12A Chromax Black # Gigabyte RTX3070 Eagle# Acer Predator XB237U 1440p@170hzT # Kuriosabild: RX580 8GB Dual OC [noctua mod]

Permalänk
Medlem

Det bästa vore om du gick in i bios och kollade på temperaturerna. Sen finns det moderkort som har automatisk överklockningslägen, du kanske slog på den funktionen. Ändra BIOS inställningarna till default se om det hjälper.

Permalänk
Skrivet av palme13:

Hej,
Såhär ser det ut nu, se nedan bild:

http://s14.postimg.org/qdq9gnf9d/j_tte_nya_temps.png

Det står ju VCORE 1,7? Eller kollar jag fel?

HWmonitors beteckningar är lite förvirrande, där det står Vcore är input voltage till FIVR (fully integrated voltage regulator) och inte den direkta spänningen till processorn.

Max uppnådda vcore på den nya bilden du skickade är 1.236V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av palme13:

Hej,
Är det lätt att ändra volten i bios? Vill inte pajja något hehe..

Du bör inte ändra volten om moderkortet är i default läge.

Edit: Du bör också göra en virusökning. För det finns ett virus som höjer CPU tempen: https://en.wikipedia.org/wiki/Power_virus

Permalänk
Skrivet av palme13:

Hej,
Är det lätt att ändra volten i bios? Vill inte pajja något hehe..

Skrivet av ayamingesh:

HWmonitors beteckningar är lite förvirrande, där det står Vcore är input voltage till FIVR (fully integrated voltage regulator) och inte den direkta spänningen till processorn.

Max uppnådda vcore på den nya bilden du skickade är 1.236V.

Ok! Då har jag också sett fel. Bra att andra rättar också.
Då känns det som att man kan utesluta att volten är fel.

Permalänk
Medlem

Hej,
Den går inte över 69 grader i load just nu. Känns ändå högt för att spela cs, eller?
mvh

Skrivet av Pamudas:

En D15 vs en D14 är ingen stor upgrade, kommer bli en marginell skillnad - om någon.
80grader i denna värme kan vara möjligt, även utan överklockning(1.25volt är i princip där du liggre vid överklockning vilket som) så 80grader är mycket möjligt.

Har en tråd som jag skapade då min 4790k blev riktigt varm med en D15 kylare, OCH med custom loop. Slutade med Delid och gick ner 20grader ungefär.

*EDIT*
Har inte en aning om vart jag fick D14 ifrån. Men din kylare mot en D15 borde bli en större uppgradering, men räkna inte med jätte låga temps. Kommer nog hålla sig kring 70-grader om du fortsätter på auto vcore.

Permalänk
Medlem

Är så frustrerande att höra folk ligga på 50c i bf4 när jag ligger på 69 i CS..
vet inte heller om det är så att min har auto vcore på..
Men jag får väll anta att allt är rätt eftersom Inet fixade den för 2-3 veckor sen?

Skrivet av Markus Kleven:

Ok! Då har jag också sett fel. Bra att andra rättar också.
Då känns det som att man kan utesluta att volten är fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av palme13:

Är så frustrerande att höra folk ligga på 50c i bf4 när jag ligger på 69 i CS..
vet inte heller om det är så att min har auto vcore på..
Men jag får väll anta att allt är rätt eftersom Inet fixade den för 2-3 veckor sen?

Du kan inte jämföra med vad andra har för CPU temperaturer eftersom andra inte har samma system som din.

Permalänk

Hej!

Hur har det gått för dig? Fortfarande nära 70c ?