Intel Core i7-6700K "Skylake" mot i7-4790K i fler prestandatester

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KalBumling:

Tänk om Intel skulle få för sig att skippa gpu delen och släppa en hexacore till sin konsumentplattform, men dom vill tydligen inte ha mina pengar.

Det finns ju köp en 5930k som jag gjorde:-)

Ops sorry för bump...

bump
Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaloW:

Som du kan se i hans signatur så ligger hans 2600k på 4.5GHz, en 4790k (och därför även en 6700k om dessa tester stämmer) är någonstans runt 10% snabbare då, förutsatt att han kan få upp den på 4.5GHz också.

Ja och sen slutligen i spel (som de flesta av oss här använder sin dator till skulle jag gissa) så är det i princip 0% skillnad... Så ja.

Visa signatur

Moderkort: ASUS Prime B650M-A CPU: Ryzen 7 7800X3D CPU kylare: Corsair H60v3 GPU: MSI GeForce RTX 4090 GAMING X SLIM RAM: 32GB Corsair Vengeance DDR5 6000 mhz Nätagg: MSI MAG A850GL Lagring: Samsung 250gb SSD + M.2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Fractal Design Focus G Mini

Permalänk
Medlem

@jonas1972: Måste säga att jag är nöjd med 5930K. Klockar väldigt fint. Hade jag varit prismedveten så hade jag tagit en 5820K istället då den klockar till liknande nivåer. Men jag ville ha alla 40 PCIe lanes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas1972:

Det går med luftkylning,min 2500k som jag uppgraderade nyligen gick bra att köra i 5 ghz på min noctua nh-d14 men inte var det stabilt. Så jag körde på 4,7 ghz i över 3 år innan jag bytte till min nuvarande haswell-e plattform:-)
Däremot gav bytet från 4 till 12 kärnor en ganska så grov prestandapush rent generellt även om jag bara kör min 5930k i 4,2 ghz:-)

Hur får du din 2500k över 4,3GHz? Min jävel slår i någon vägg så fort jag försöker nosa minsta lilla över men går stabilt på 4,3GHz

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Hur får du din 2500k över 4,3GHz? Min jävel slår i någon vägg så fort jag försöker nosa minsta lilla över men går stabilt på 4,3GHz

Gäller att ha lite tur med binning. Min kör 4.4Ghz utan problem men mycket högre så blire kaos.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Och du tror att en 6-kärnig till 1150/1151 skulle vara billigare än 5820K? Du skulle spara några hundralappar på moderkortet.

När Haswell-e släpptes 1 år efter Haswell så var det betydligt mer än några hundralappar som skilde mellan plattformarna pga övergången till ddr4 som i princip gav 0 prestanda på konsumentsidan (sen rör det sig om minst 500+ för att få motsvarande moderkort). Men ja vill folk fortsätta att betala mer och vänta längre för att få en glorifierad server/workstation plattform som inte ens får en chipset refresh under sin livstid så varför inte.

Hade Intel fortsatt som med x58 och släppt "entusiast" segmentet före mainstream hade jag haft mindre problem med det hela. Skulle du allvarligt råda någon i dagsläget att införskaffa en 5820k när du kan få en skylake-quad inom 1-2 månader som pga 2 generationer av IPC förbättringar/högre stock-clocks förmodligen kommer ligga relativt nära prestandamässigt för en bråkdel av priset? För att inte tala om att du får en sprillans ny plattform?

Intel skulle utan större problem kunna släppa en ny hexcore sku (utan gpu) till 115x men utan konkurrens från AMD kommer det dröja många generationer innan det sker tyvärr.

Permalänk
Medlem

Boring!

Jaha ja!
Resultaten är väl i linje med vad jag trott, CPU utvecklingen slutade för många år sedan.
Den stora frågan är hur bra klockar 6700K? Jag misstänker att den blir riktigt dålig.
Att k-serien innehåller grafik är ju galet men antagligen är denna serie för liten för att kunna ha en egen arkitektur.
Jaja, här har man väntat och väntat på att få byta ut sin Sandy Bridge.

Permalänk
Datavetare

@KalBumling: vad skulle en genomsnittlig användare kunna köra snabbare på en 6-kärnor CPU?

Anledningen att vi fått multicore CPUer är inte för att det på något sätt är önskvärt på konsumentdatorer, det beror på att man runt 2005 såg att krympning av transistorer alls gav samma minskning i strömförbrukning som man sett tidigare. Fram till denna punkt observerade man att perf/W följde samma utvecklingskurva man såg för pris/transistor, den förra observationen är känd som Dennard scaling och den senare känner nog alla till som Moores lag.

Multicore CPUer fanns långt innan 2005 då det redan innan fanns fördelar i absolut prestanda om man använde flera kärnor, men man använde bara sådana system inom de områden där problemet man jobbade med faktiskt passar multicore CPUer väl. Interaktiv användning, som är typisk för PC-datorer, lämpar sig extremt dåligt för multicore då flaskhalsen inte är beräkningskraft/throughput utan det är latens (tiden från stimuli från användare till respons från systemet).

Resultatet av detta är att en förkrossande majoritet får en bättre upplevelse på en högre klockad i3:a än vad de skulle få på en 8-kärnors i7-5980X, bättre här är att programmen de kör regerar snabbare. Så redan 4-kärniga modeller är en nisch, 6/8-kärniga modeller är ju en nischmarknad även för den teknik/dator-intresserade publik som skriver på SweC.

Så varför kan man inte öka IPC då? Därför att ökad IPC betyder att man måste hitta parallellism i en sekvens av instruktioner som i väldigt många fall har beroenden sinsemellan, detta ska man göra i realtid med restriktioner som att enkla matematiska operationer på argument som befinner sig inuti CPUn (i register) utförs på en CPU-cykel (Haswell kan faktiskt utföra fyra sådana operationer under samma cykel) samtidigt som man måste "gissa" vilken data som behövs från RAM i framtiden då det kan ta >300 cykler att hämta något därifrån.

Alla som läst optimeringslära borde rimligen inse hur extremt komplicerat detta problem är. Så länge Dennard scaling fungerade var det bara att fortsätta att skriva upp klockfrekvensen, det introducerar inga problem kring beroenden mellan instruktioner. Nu när vi är fast vid ~4GHz så måste man försöka utföra mer per cykel. Problemet här är detta

f1 = x * y + z * v f2 = f1 + w

Oavsett hur avancerad CPU jag försöker lösa detta problem så kan jag inte räkna ut f2 innan jag vet f1, de två produkterna i uttrycket för f1 kan beräknas parallellt medan additionen måste invänta resultatet från multiplikationerna.

En CPU har exakt samma problem med instruktionsströmmen. Även om man kunde använda oändligt med transistorer finns det normalt sett inte mer potentiell parallellism i en enskild ström motsvarande en genomsnittlig IPC på ~2.5 (om I här är x86 instruktioner). Haswell kan i teorin utföra 5 x86 instruktioner per cykel, i praktiken når man typiskt 1.5-2.5, d.v.s. man ligger redan väldigt nära det teoretisk maxvärdet.

Läs @Zotamedu kommentar om S-kurvan så borde det klara varför AMD inte enkelt kommer ikapp Intel trots att det händer väldigt lite i IPC per generation. Kort så är Intel väldigt lågt ute på spetsen av S-kurvan (och man har kommit längst), det krävs enormt med jobb för att komma dit. Det positiva för AMD är formen på en S-kurva betyder att även om man ligger ganska långt efter Intel i sträcka så kan man hamna relativt nära i "höjd" (om höjd representerar faktiskt prestanda). Så är fullt realistisk att Zen kommer nära, det borde rimligen vara totalt hopplöst att ta sig förbi givet AMDs FoU-budget.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

Jaha ja!
Resultaten är väl i linje med vad jag trott, CPU utvecklingen slutade för många år sedan.
Den stora frågan är hur bra klockar 6700K? Jag misstänker att den blir riktigt dålig.
Att k-serien innehåller grafik är ju galet men antagligen är denna serie för liten för att kunna ha en egen arkitektur.
Jaja, här har man väntat och väntat på att få byta ut sin Sandy Bridge.

Gjorde en SB utan gpu, men den var inte billigare än vanliga cpu:n (kosta någon hundralapp mindre). I för sig var gpu:n bara avstängd (defekt). Det jag menar är att priset troligen inte blir bättre utan gpu.

Sitter på SB själv, är det sista överklocksvänliga cpu:n

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Sitter på SB själv, är det sista överklocksvänliga cpu:n

Håller inte med dig där. 4690k är väldigt överklockarvänlig. Visst, taket verkar ju vara runt 4.8GHz men den är fortfarande väldigt lätt att överklocka. Det bästa är ju att den klockar med låg spänning vilket innebär att man inte behöver så maffig kylning samt att TDP inte rusar iväg.

Verkar inte vara något stort kliv i IPC med Skylake för övrigt.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Skrivet av slusk:

Hur får du din 2500k över 4,3GHz? Min jävel slår i någon vägg så fort jag försöker nosa minsta lilla över men går stabilt på 4,3GHz

Skickades från m.sweclockers.com

Gäller som sagt å ha tur. Min 2500k klarar 4,5 GHz dock med temperatur på runt 83 grader efter 1,5 timmar Prime.. Så är inte hållbart med min kylning.

Visa signatur

Detta är galet!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jonas1972:

Det finns ju köp en 5930k som jag gjorde:-)

Ops sorry för bump...

Och du kallar det ett 5930 ett prismedvetet köp för 5800kr? Är du ironisk? Ska man köra ekonomiskt X99 så kör man 5820.

Permalänk
Medlem

Vilken besvikelse! Blir att sitta kvar på gamla goda Sandy!

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Skrivet av slusk:

Hur får du din 2500k över 4,3GHz? Min jävel slår i någon vägg så fort jag försöker nosa minsta lilla över men går stabilt på 4,3GHz

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har fortfarande en gammal 2500k som jag kört överklockad i snart 3 år.
103.0 x46 4,738 Ghz utan problem med noctuakulare. Bumpar jag upp den över 5ghz klarar den inte stabilitetstesterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agenttangent:

Jag har fortfarande en gammal 2500k som jag kört överklockad i snart 3 år.
103.0 x46 4,738 Ghz utan problem med noctuakulare. Bumpar jag upp den över 5ghz klarar den inte stabilitetstesterna.

Var ju mesigt är ju sweclockers ju (allt under 10Ghz räkans inte som överklockning ).

Seriöst, själv slår jag i temperaturvägg vid 4.4Ghz, när den i stressprogram och vissa spel kommer upp i 74 grader så stängs nätverkschippet på moderkortet av (kör spänningen på 1,36/1,30). kan ju leka lite till med att sänka spänningen, men behöver inte mer prestanda än vad 4,2Ghz ger mig och är stabil.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Så länge det inte finns vettiga alternativ för hex/octo-processorer mellansegmentet så kommer vi inte heller få se bra optimeringar för 4+ trådar i spel på bred front, samma problem vi satt med för ett par år sedan då i princip allt var optimerat för dual cores.

Även med 100% effektiv optimering för flera trådar så är det ändå bättre att lägga transistorerna på att göra 4 lite starkare kärnor än 6 lite svagare.

Fler kärnor är sämre i ungefär 99% av alla fall jämfört med samma beräkningskraft på färre kärnor.

Att vi har fler kärnor idag beror på att vi har stött på problem och helt enkelt inte kan göra så stora och snabba kärnor.
Istället har vi fått kompromissa och hitta en balans mellan antal kärnor och hur starka kärnorna är för att ha så bra prestanda som möjligt vid rimlig strömförbrukning.

Fler än 4 kärnor är helt meningslöst i mellansegmentet, det handlar inte om optimeringar, det handlar helt enkelt om hur saker och ting fungerar.
https://en.wikipedia.org/wiki/Amdahl%27s_law
Alla beräkningar går inte att göra parallela och kärnorna måste synka ihop sig osv.

Vill man ha fler kärnor så finns det, men att pusha för fler kärnor i mellansegmentet visar bara på att man inte riktigt förstår vad man pratar om.

(Nu förstår jag inte heller vad jag pratar om iofs. Men det är en annan sak...)

Permalänk
Skrivet av ArcticFire:

Att listpriset är högt är tydligen vanligt för osläppta produkter. Intel är nog inte så dumma att de släpper en 4-kärnig till samma pris som en 6-kärnig. Betala några hundralappar extra för ett X99-moderkort? Tror nog de flesta skulle tänka 5820k>6700k då om inte de absolut vill ha någon Skylake-funktion.

Köpte min i7-5820k för 3k rakt och mitt Asus x99-a för 1900kr och ram för 800kr per 4x2 GB någon vecka efter släppet förra hösten och då kostade i7-4790 rätt precis 3k det med, samt de riktigt "high end" moderkorten för den sockeln kosta lite i samma nivå, mest ramet som var dyrare. Så ja är inte direkt stor skillnad på billigaste E plattformen än den dyraste lga1150.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasted Hobbit:

Köpte min i7-5820k för 3k rakt och mitt Asus x99-a för 1900kr och ram för 800kr per 4x2 GB någon vecka efter släppet förra hösten och då kostade i7-4790 rätt precis 3k det med samt de riktigt "high end" moderkorten för den sockeln kosta lite i samma nivå, mest ramet som var dyrare. Så ja är inte direkt stor skillnad på billigaste E plattformen än den dyraste lga1150.

Var billigt du fick tag i moderkort till E-plattformen, brukar ju annars ligga på närmare 3000kr och uppåt (sen brukar dom billigaste moderkorten ha en del buggar på E-plattformen).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Var billigt du fick tag i moderkort till E-plattformen, brukar ju annars ligga på närmare 3000kr och uppåt (sen brukar dom billigaste moderkorten ha en del buggar på E-plattformen).

Har funkat finfint ända tills jag börja köra windows 10 beta då alla möjliga roliga fel har dykt upp och försvunnit men det är som det är.

Kronan var bra mycket starkare då så de lägre segmentet av modekorten låg mellan 2200-2500 och i7-5820k låg på 3300 som standard och minnena på 1k. Anledningen att jag fick det så billigt var för att Alina hade riktigt fina kampanjpriser till släppet av Haswell-E. Bästa dator dels köpet jag någonsin gjort.

Nu är dollar hög och kronan svag så det är inte alls lika roligt, samma processor ~3700, moderkort ~2700 fast minnena har blivit billigare i alla fall.

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Gjorde en SB utan gpu, men den var inte billigare än vanliga cpu:n (kosta någon hundralapp mindre). I för sig var gpu:n bara avstängd (defekt). Det jag menar är att priset troligen inte blir bättre utan gpu.

Sitter på SB själv, är det sista överklocksvänliga cpu:n

Nja håller jag inte med om, i7-5820k och i7-5930k går att pressa rätt fint. Min 5820 drog jag upp till 4,1 GHz under ett snabbt test och kan nog pressa den över 4,5 GHz och det är från 3,3 GHz. Inte så pjåkigt enligt mig själv

Permalänk
Medlem

wow detta va ju mycket sämre en man hade hoppats på . Well får se vad AMD Zen går för

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaloW:

Som du kan se i hans signatur så ligger hans 2600k på 4.5GHz, en 4790k (och därför även en 6700k om dessa tester stämmer) är någonstans runt 10% snabbare då, förutsatt att han kan få upp den på 4.5GHz också.

Nja, riktigt så är det ju inte. Tittar man på ett renodlat CPU-test mellan dessa två CPUer så är det markant större skillnad än ynka 10%, i både en-trådat och fler-trådat test (se länk).

CPU-test: http://www.sweclockers.com/test/19191-intel-core-i7-5960x-i7-...

Men i de flesta spel är det oftast inte så stor skillnad mellan dessa CPUer, men det har ju egentligen bara å göra med att ditt grafikkort är klenare än din CPU jämförelsevis. Kör man spel som Witcher 3 eller GTA 5 då får CPU svettas mer än vanligt och där skulle ett 4790K "tillåta" högre FPS än ett 2600K.

Spel-test (scrolla ner för att se test där man belastar CPUn istället för grafikkortet): http://www.sweclockers.com/test/19191-intel-core-i7-5960x-i7-...

I praktiken (mellan tummen och pekfingret) innebär detta att ifall du skall spela spel och klarar dig med 60fps så kommer det inte göra dig någon skillnad med ett 4790K mot ett 2600K, men har du en 144Hz skärm så vill du ha en kraftfull CPU som tillåter din GPU att jobba "obehindrat" så den kan leverera höga FPS och då kan det eventuellt vara värt med ett 4790K eller bättre (beroende på spel såklart).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yoshman:

@KalBumling: vad skulle en genomsnittlig användare kunna köra snabbare på en 6-kärnor CPU?

Anledningen att vi fått multicore CPUer är inte för att det på något sätt är önskvärt på konsumentdatorer, det beror på att man runt 2005 såg att krympning av transistorer alls gav samma minskning i strömförbrukning som man sett tidigare. Fram till denna punkt observerade man att perf/W följde samma utvecklingskurva man såg för pris/transistor, den förra observationen är känd som Dennard scaling och den senare känner nog alla till som Moores lag.

Multicore CPUer fanns långt innan 2005 då det redan innan fanns fördelar i absolut prestanda om man använde flera kärnor, men man använde bara sådana system inom de områden där problemet man jobbade med faktiskt passar multicore CPUer väl. Interaktiv användning, som är typisk för PC-datorer, lämpar sig extremt dåligt för multicore då flaskhalsen inte är beräkningskraft/throughput utan det är latens (tiden från stimuli från användare till respons från systemet).

Resultatet av detta är att en förkrossande majoritet får en bättre upplevelse på en högre klockad i3:a än vad de skulle få på en 8-kärnors i7-5980X, bättre här är att programmen de kör regerar snabbare. Så redan 4-kärniga modeller är en nisch, 6/8-kärniga modeller är ju en nischmarknad även för den teknik/dator-intresserade publik som skriver på SweC.

Så varför kan man inte öka IPC då? Därför att ökad IPC betyder att man måste hitta parallellism i en sekvens av instruktioner som i väldigt många fall har beroenden sinsemellan, detta ska man göra i realtid med restriktioner som att enkla matematiska operationer på argument som befinner sig inuti CPUn (i register) utförs på en CPU-cykel (Haswell kan faktiskt utföra fyra sådana operationer under samma cykel) samtidigt som man måste "gissa" vilken data som behövs från RAM i framtiden då det kan ta >300 cykler att hämta något därifrån.

Alla som läst optimeringslära borde rimligen inse hur extremt komplicerat detta problem är. Så länge Dennard scaling fungerade var det bara att fortsätta att skriva upp klockfrekvensen, det introducerar inga problem kring beroenden mellan instruktioner. Nu när vi är fast vid ~4GHz så måste man försöka utföra mer per cykel. Problemet här är detta

f1 = x * y + z * v f2 = f1 + w

Oavsett hur avancerad CPU jag försöker lösa detta problem så kan jag inte räkna ut f2 innan jag vet f1, de två produkterna i uttrycket för f1 kan beräknas parallellt medan additionen måste invänta resultatet från multiplikationerna.

En CPU har exakt samma problem med instruktionsströmmen. Även om man kunde använda oändligt med transistorer finns det normalt sett inte mer potentiell parallellism i en enskild ström motsvarande en genomsnittlig IPC på ~2.5 (om I här är x86 instruktioner). Haswell kan i teorin utföra 5 x86 instruktioner per cykel, i praktiken når man typiskt 1.5-2.5, d.v.s. man ligger redan väldigt nära det teoretisk maxvärdet.

Läs @Zotamedu kommentar om S-kurvan så borde det klara varför AMD inte enkelt kommer ikapp Intel trots att det händer väldigt lite i IPC per generation. Kort så är Intel väldigt lågt ute på spetsen av S-kurvan (och man har kommit längst), det krävs enormt med jobb för att komma dit. Det positiva för AMD är formen på en S-kurva betyder att även om man ligger ganska långt efter Intel i sträcka så kan man hamna relativt nära i "höjd" (om höjd representerar faktiskt prestanda). Så är fullt realistisk att Zen kommer nära, det borde rimligen vara totalt hopplöst att ta sig förbi givet AMDs FoU-budget.

Tackar som vanligt för en alldeles utmärkt detaljerad beskrivning! Dock så tror jag du menar att Intel ligger "långt" och inte lågt ute på spetsen?

Permalänk
Medlem

10721a"]
Nja, riktigt så är det ju inte. Tittar man på ett renodlat CPU-test mellan dessa två CPUer så är det markant större skillnad än ynka 10%, i både en-trådat och fler-trådat test (se länk).

CPU-test: http://www.sweclockers.com/test/19191-intel-core-i7-5960x-i7-...

Nej, i ditt test så körs 4790k'n i 4.0GHz och 2600k'n i 3.4GHz. Om du läser mitt inlägg igen så ser du att jag noterar att personen i fråga kör sin 2600k i 4.5GHz, vilket gör att ett test mellan dessa CPUs där dom körs i sin standard-frekvens blir högst irrelevant. Det som däremot blir intressant är att titta på hur bra 4790k'n överklockar, och gör man det så inser man att man når ungefär samma frekvens med den som 2600k. Och när man insett detta så inser man också att det viktiga att kolla på då är IPC (instructions per cycle), och detta gör man genom att jämnföra dessa CPUs vid samma frekvens, därav testet jag länkade i min förra kommentar. Och på det ser man klart och tydligt att en 4790k presterar ungefär 10% bättre än en 2600k vid samma klockfrekvens. Så personen i fråga kommer vinna ungefär 10% prestanda på att uppgradera sin 2600k till en 4790k, om han lyckas få upp 4790k'n i 4.5Ghz också, vilket är ett rätt stort om dessutom då det är långt ifrån alla chip som klarar det. Förstår du?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MaloW:

Nej, i ditt test så körs 4790k'n i 4.0GHz och 2600k'n i 3.4GHz. Om du läser mitt inlägg igen så ser du att jag noterar att personen i fråga kör sin 2600k i 4.5GHz, vilket gör att ett test mellan dessa CPUs där dom körs i sin standard-frekvens blir högst irrelevant. Det som däremot blir intressant är att titta på hur bra 4790k'n överklockar, och gör man det så inser man att man når ungefär samma frekvens med den som 2600k. Och när man insett detta så inser man också att det viktiga att kolla på då är IPC (instructions per cycle), och detta gör man genom att jämnföra dessa CPUs vid samma frekvens, därav testet jag länkade i min förra kommentar. Och på det ser man klart och tydligt att en 4790k presterar ungefär 10% bättre än en 2600k vid samma klockfrekvens. Så personen i fråga kommer vinna ungefär 10% prestanda på att uppgradera sin 2600k till en 4790k, om han lyckas få upp 4790k'n i 4.5Ghz också, vilket är ett rätt stort om dessutom då det är långt ifrån alla chip som klarar det. Förstår du?

4790k går i 4.4GHz direkt ur kartong. Att klocka upp den 100MHz är nog inte så svårt. Annat man vinner på är lägre strömförbrukning och modernare plattform.

Däremot är det nog ingen idé att uppgradera från SB till Haswell. Skylake är ju fortfarande ett frågetecken men där har man ju mer att hämta med fler PCI-e lanes, USB 3.0 och DDR4. Både tråkigt och roligt att det inte händer så mycket på CPU fronten. En Haswell-r borde hålla ett tag.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipw00t:

4790k går i 4.4GHz direkt ur kartong. Att klocka upp den 100MHz är nog inte så svårt. Annat man vinner på är lägre strömförbrukning och modernare plattform.

Däremot är det nog ingen idé att uppgradera från SB till Haswell. Skylake är ju fortfarande ett frågetecken men där har man ju mer att hämta med fler PCI-e lanes, USB 3.0 och DDR4. Både tråkigt och roligt att det inte händer så mycket på CPU fronten. En Haswell-r borde hålla ett tag.

Är ju i turbo läget och det gäller väl en kärna itaget? Eller hur det nu exakt hur dom gjort turbo på nyare cpuer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Är ju i turbo läget och det gäller väl en kärna itaget? Eller hur det nu exakt hur dom gjort turbo på nyare cpuer.

Skickades från m.sweclockers.com

Vet inte om det är skillnad på i5 och i7 i det avseendet men min i5:a ligger på 4.5GHz på alla kärnor i performance läget.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Datavetare
Skrivet av chipw00t:

4790k går i 4.4GHz direkt ur kartong. Att klocka upp den 100MHz är nog inte så svårt. Annat man vinner på är lägre strömförbrukning och modernare plattform.

Däremot är det nog ingen idé att uppgradera från SB till Haswell. Skylake är ju fortfarande ett frågetecken men där har man ju mer att hämta med fler PCI-e lanes, USB 3.0 och DDR4. Både tråkigt och roligt att det inte händer så mycket på CPU fronten. En Haswell-r borde hålla ett tag.

Nu håller jag med om att värdet av att uppgradera från SNB->HSW är tvivelaktigt, men då folk ibland använder de mest udda benchmarks för att jämföra (och eventuellt framhålla "sitt val") kan man ändå nämna lite saker som sett signifikanta förbättringar mellan generationer.

Från SNB->HSW så har flyttalskapaciteten fördubblats räknat per klockcykel, det tack vare introduktion av s.k. fused-multiply-add (FMA) där man utför

r = a * b + c

med en instruktion (två sådana instruktioner kan köra per cykel och kärna i Haswell).

Värde för normalanvändaren: väldigt nära noll...

Något som dock har ett värde är att Haswell har i visa typer av program, t.e.x program som innehåller mycket villkorade hopp (kompilatorer har typiskt ett sådant beteende) får signifikant större effekt från Hyper Threading. Det är trevligt om man råkar jobba som programmerare och vill jobba på sin Ultrabook med två kärnor + HT. Fortfarande rätt mycket av en nisch, men "IT-någonting" är ändå vanligaste yrkeskategorin bland män i Sthlm

Från HSW->SKL blir det ännu lurigare att riktigt hitta en rejäl förbättring. De enda saker jag kan komma på är:

  • ADX (Multi-Precision Add-Carry Instruction Extensions) som gör det mer effektivt att räkna med godtyckligt stora heltal (långt större än vad som får plats i CPU-register). Värdet för normalanvändaren är nog mikroskopiskt.

  • MPX (Memory Protection Extensions) som kanske verkar rätt meningslöst, men det kan visa sig hyfsat värdefullt även för "vanliga" användare. MPX gör det möjligt att förhindra att en klass av buggar i C och C++ som kan användas av virustillverkare och personer som vill ta sig in på ditt system via andra vägar, d.v.s. olika former av "buffer overflows /buffer overruns". Inget som gör spel snabbare, men det kommer göra din dator säkrare.

  • Sedan händer det fortfarande väldig mycket på perf/W sidan. Core M var en typisk v1.0 i Broadwell, övertygad om att det redan i Skylake kommer bli så pass bra att genomsnittsanvändaren utan problem kan välja ett fläklöst system utan att det på något sätt relevant påverkar användarupplevelsen. Antagligen inget som den genomsnittlige SweC medlemmen går i spinn över, men det kan visa sig vara väldigt viktigt för PC-industrin då problem man har där är att folk tycker att den dator de redan har är "tillräckligt bra"

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Nu håller jag med om att värdet av att uppgradera från SNB->HSW är tvivelaktigt, men då folk ibland använder de mest udda benchmarks för att jämföra (och eventuellt framhålla "sitt val") kan man ändå nämna lite saker som sett signifikanta förbättringar mellan generationer.

Från SNB->HSW så har flyttalskapaciteten fördubblats räknat per klockcykel, det tack vare introduktion av s.k. fused-multiply-add (FMA) där man utför

r = a * b + c

med en instruktion (två sådana instruktioner kan köra per cykel och kärna i Haswell).

Värde för normalanvändaren: väldigt nära noll...

Något som dock har ett värde är att Haswell har i visa typer av program, t.e.x program som innehåller mycket villkorade hopp (kompilatorer har typiskt ett sådant beteende) får signifikant större effekt från Hyper Threading. Det är trevligt om man råkar jobba som programmerare och vill jobba på sin Ultrabook med två kärnor + HT. Fortfarande rätt mycket av en nisch, men "IT-någonting" är ändå vanligaste yrkeskategorin bland män i Sthlm

Från HSW->SKL blir det ännu lurigare att riktigt hitta en rejäl förbättring. De enda saker jag kan komma på är:

  • ADX (Multi-Precision Add-Carry Instruction Extensions) som gör det mer effektivt att räkna med godtyckligt stora heltal (långt större än vad som får plats i CPU-register). Värdet för normalanvändaren är nog mikroskopiskt.

  • MPX (Memory Protection Extensions) som kanske verkar rätt meningslöst, men det kan visa sig hyfsat värdefullt även för "vanliga" användare. MPX gör det möjligt att förhindra att en klass av buggar i C och C++ som kan användas av virustillverkare och personer som vill ta sig in på ditt system via andra vägar, d.v.s. olika former av "buffer overflows /buffer overruns". Inget som gör spel snabbare, men det kommer göra din dator säkrare.

  • Sedan händer det fortfarande väldig mycket på perf/W sidan. Core M var en typisk v1.0 i Broadwell, övertygad om att det redan i Skylake kommer bli så pass bra att genomsnittsanvändaren utan problem kan välja ett fläklöst system utan att det på något sätt relevant påverkar användarupplevelsen. Antagligen inget som den genomsnittlige SweC medlemmen går i spinn över, men det kan visa sig vara väldigt viktigt för PC-industrin då problem man har där är att folk tycker att den dator de redan har är "tillräckligt bra"

Många små förbättringar då.

Det jag gillar mest med Haswell-r är att den klockar så snällt på låg V. Min går i 4.5GHz på 1.230 adaptiva V och ligger runt 65C vid full belastning. Har en mindre noctuakylare på den.

Det går att klocka upp den mer men då behöver jag bättre kylning. Känns inte som om det är värt att byta till en NH-D15 för 200-300Mhz mer. Visst, min e-penis skulle växa då men någon prestandaförbättring skulle jag knappast lägga märke till.

Gick från Phenom II till Haswell annars. Visst, man kan sakna 6 kärnor ibland men i det stora hela så går allt mycket snabbare med 4690k.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ariansandstrom:

Jag använder inte en enda USB 3.0 i dagsläget. Sen är det ju så att USB 3,0 ersätts av USB 3,1.

Du menar som USB2 som skulle vara ersatt nu då?
USB3.0 kommer hänga med 5+ år till... sen att vissa vill att vi ska ha nya 3.1 är en annan sak, men USB3 är snabbt nog för det mesta vi gör. Folk behåller sina gamla maskiner mycket mer idag (läs igenom tråden på hur många som stannar på 2500/2600k tex).

Så vi kommer sitta med USB 3.0 lääääänge, då det är för liten vinst att byta hela marknaden och i många fall går det inte att byta (då folk kör äldre delar).

Skrivet av slusk:

Hur får du din 2500k över 4,3GHz? Min jävel slår i någon vägg så fort jag försöker nosa minsta lilla över men går stabilt på 4,3GHz

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av BergEr:

Gäller att ha lite tur med binning. Min kör 4.4Ghz utan problem men mycket högre så blire kaos.

Rätta mig om jag har fel, men 2500k och 2600k generationerna var väl extremt beroende på hur bra moderkortens strömförsörjning var?
Har de du ett bra moderkort med bra faser så gör det enorm skillnad.

Sedan 4xxx serien så är ju detta inbyggt och moderkorten kan göras enklare så CPUn ska göra allt.

Skrivet av Yoshman:

Alla som läst optimeringslära borde rimligen inse hur extremt komplicerat detta problem är. Så länge Dennard scaling fungerade var det bara att fortsätta att skriva upp klockfrekvensen, det introducerar inga problem kring beroenden mellan instruktioner. Nu när vi är fast vid ~4GHz så måste man försöka utföra mer per cykel. Problemet här är detta

f1 = x * y + z * v f2 = f1 + w

Oavsett hur avancerad CPU jag försöker lösa detta problem så kan jag inte räkna ut f2 innan jag vet f1, de två produkterna i uttrycket för f1 kan beräknas parallellt medan additionen måste invänta resultatet från multiplikationerna.

Kan du dock inte räkna ut w / 2 medan multiplikationen sker (2 kommer från antalet tal ovan som ska adderas), och sen addera ihop allt?
Du kör då 3 kärnors beräkningar, och sen en addition, istället för multiplikation, addition och sen addition. (Du vet betydligt mer än mig på hur en CPU räknar, så rätta mig om jag har fel)

Är lite som när man ska planera rutt mellan flera olika punkter i staden. Ibland kan det gå snabbare att faktiskt ta omvägar eller ologisk ordning, pga omständigheterna gör "fågelvägen" långsammare.