Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HMB:

Har du ens läst rapporten själv? (Du skriver ju bara om dödligt våld men ignorerar allt övrigt?)

Nej jag orkade inte läsa allt utan valde ut det som jag anser värst, dvs dödligt våld. Att dödligt våld minskar ser jag som ett tecken på att vi, trots alla rubriker, faktiskt går åt rätt håll.

Det jag menar är att du påstår att det går åt helvete, men postar själv bevis för att så inte är fallet. När vi andra därefter påpekar det
blir du defensiv och försöker avsluta diskussionen samt plockar russinen ur kakan med diverse nyhetsartiklar.

Det är inget konstigt att ha fel ibland, men i detta läget bör du vara glad istället.

Permalänk
Medlem

Vad är syftet med tråden? Högre instanser kan både höja och sänka straffet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Nej jag orkade inte läsa allt utan valde ut det som jag anser värst, dvs dödligt våld. Att dödligt våld minskar ser jag som ett tecken på att vi, trots alla rubriker, faktiskt går åt rätt håll.

Det jag menar är att du påstår att det går åt helvete, men postar själv bevis för att så inte är fallet. När vi andra därefter påpekar det
blir du defensiv och försöker avsluta diskussionen samt plockar russinen ur kakan med diverse nyhetsartiklar.

Det är inget konstigt att ha fel ibland, men i detta läget bör du vara glad istället.

Dödligt våld är en väldigt liten del av hela kakan. Det jag ser som en dålig utveckling är att grovt våld har ökat mycket, fler blir misshandlade samt misshandeln blir allt grövre.

Att antalet anmälningar för våldtäkter har ökat lavinartat är knepigt att diskutera då det nuförtiden inte är samma tabu kring ämnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Enligt massmedia så är ju dock Sverige säkrare än någonsin, det är allt man sagt sedan framförallt morden på IKEA. Kaoset i Malmö låtsas man inte om.

Andra kul saker - odla cannabis, åk i fängelse i sju år. Våldta ett barn, två år. Det är så skevt att det är så här, förstår inte varför man inte ser över straffen.

Dock blir personen märkt för livet om den utför en våldtäkt, oavsett ålder på offret (även om det är värre om offret är ung).

Även vid vanligt fängelsestraff blir man märkt i livstid (få ha jäkligt tur att få ett jobb sen).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av HMB:

Dödligt våld är en väldigt liten del av hela kakan. Det jag ser som en dålig utveckling är att grovt våld har ökat mycket, fler blir misshandlade samt misshandeln blir allt grövre.

Att antalet anmälningar för våldtäkter har ökat lavinartat är knepigt att diskutera då det nuförtiden inte är samma tabu kring ämnet.

Var har du läst om att "grovt våld har ökat mycket, fler blir misshandlade samt misshandeln blir allt grövre"? Enligt den rapport du själv länkade har just misshandelsbrotten, efter att ha ökat sen 90-talet, gått ner de senaste 5 åren. Framförallt är jag nyfiken på hur du fått fram att misshandeln blivit grövre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DenSammeSamme:

Var har du läst om att "grovt våld har ökat mycket, fler blir misshandlade samt misshandeln blir allt grövre"? Enligt den rapport du själv länkade har just misshandelsbrotten, efter att ha ökat sen 90-talet, gått ner de senaste 5 åren. Framförallt är jag nyfiken på hur du fått fram att misshandeln blivit grövre.

Från 20 000 anmälningar 1975 till 80 000 anmälningar 2313. Ja, det är en ökning.

Citat:

Antalet anmälningar om misshandel har ökat mer eller mindre kontinuerligt sedan mitten av 70-talet. Mellan 1990 och 2010 mer än fördubblades det årliga antalet. 2012–2013 sker en tydlig minskning, men det senaste året har kurvan vänt uppåt igen.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HMB:

Stödjer min sak? Jag visste inte att jag har någon agenda? Jag har länkat relavant information/statistik, du påstår att jag vinklar det hela?

Färre dör idag för att sjukvården har blivit bättre. Så på det stora hela så är situationen i Sverige betydligt sämre idag.

Hursomhelst så får du fortsätta ha din åsikt, jag ser ingen större vits med att fortsätta denna diskussion.

"Sverige är verkligen inte "tryggare idag än på förbaskat länge", det har gått käpprätt åt helvete om vi följer brottsstatistiken."

Din "sak" i detta, även om mitt språkbruk må vara lite slarvigt och riskera i att ge sken av att jag tror du har ett större motiv bakom det du skriver, är att du har en förutfattad mening gällande tryggheten i Sverige.

Jag säger inte heller att du vinklar något. Det är ju rätt uppenbart att du helt enkelt inte läser statistiken du tror stödjer dina förutfattade meningar. Det hjälper ju inte när du nu helt plötsligt infogar dina egna hypoteser om varför statistiken ser ut som den gör när det berör saker som BRÅ inte tar upp i sin statistik, som du tidigare stödde dig på.

Det märks att du inte tänkt så mycket på detta. Jag antar att du är ganska ung och/eller är präglad av social media och nyhetsrapporteringen som gör ett bra jobb i att få undantagen att se ut som annat än just undantag.

Skrivet av Storage Jar:

Från 20 000 anmälningar 1975 till 80 000 anmälningar 2313. Ja, det är en ökning.

Ja. Det är en ökning i antalet anmälningar.
Anmälningar och bekräftade brottsfall är olika saker och beror olika punkter i statistiken.

Det kan ju trots allt vara så att antalet faktiska brottsfall är i princip oförändrad sedan 1975 men toleransen för brotten minskat vilket ökat antalet anmälningar. Eller att människor anmäler brott som de inte själva drabbats av utan som en bekant delat med sig av. Etc etc.

Permalänk
Skrivet av Mr.Borka:

Anmälningar och bekräftade brottsfall är olika saker och beror olika punkter i statistiken.

Det kan ju trots allt vara så att antalet faktiska brottsfall är i princip oförändrad sedan 1975 men toleransen för brotten minskat vilket ökat antalet anmälningar. Eller att människor anmäler brott som de inte själva drabbats av utan som en bekant delat med sig av. Etc etc.

Är det dock inte rimligt att anta att antalet brott ökat om anmälningarna ökat med 400%? Jag tog upp statistiken för att visa att vi går åt rätt håll i Sverige och att det faktiskt är så att vi har det bättre än på länge när det gäller grovt våld och brottslighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

"Sverige är verkligen inte "tryggare idag än på förbaskat länge", det har gått käpprätt åt helvete om vi följer brottsstatistiken."

Din "sak" i detta, även om mitt språkbruk må vara lite slarvigt och riskera i att ge sken av att jag tror du har ett större motiv bakom det du skriver, är att du har en förutfattad mening gällande tryggheten i Sverige.

Jag säger inte heller att du vinklar något. Det är ju rätt uppenbart att du helt enkelt inte läser statistiken du tror stödjer dina förutfattade meningar. Det hjälper ju inte när du nu helt plötsligt infogar dina egna hypoteser om varför statistiken ser ut som den gör när det berör saker som BRÅ inte tar upp i sin statistik, som du tidigare stödde dig på.

Det märks att du inte tänkt så mycket på detta. Jag antar att du är ganska ung och/eller är präglad av social media och nyhetsrapporteringen som gör ett bra jobb i att få undantagen att se ut som annat än just undantag.

http://www.dn.se/sthlm/fa-offer-vill-anmala-allt-grovre-vald-...

Jag är inte förvånad att du börjar kategorisera mig när du svävar iväg och funderar på ifall faktiska brottsfall sedan 1975 är oförändrade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Kan vara, men knappast troligt.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |

Permalänk
Medlem

Kanske har länkats tidigare: SopingStraffSkala, #SopigStraffSkala!

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Kanske har länkats tidigare: SopingStraffSkala, #SopigStraffSkala!

Men ja det är ju tur att det inte finns några brott i länder där det är mycket hårdare straff. Saudi Arabien t.ex, helt fritt från mord, stöld, våldtäkter osv! Härligt

Permalänk
Skrivet av MrAdde:

Enligt massmedia så är ju dock Sverige säkrare än någonsin, det är allt man sagt sedan framförallt morden på IKEA. Kaoset i Malmö låtsas man inte om.

Andra kul saker - odla cannabis, åk i fängelse i sju år. Våldta ett barn, två år. Det är så skevt att det är så här, förstår inte varför man inte ser över straffen.

Jag var i Malmö och besökte en vän. Han visade mig en gata där polisen hade förbjudit biltrafik mellan 21-06 pga att det var så många skjutningar där.
Jag har förvisso inte kollat upp sanningshalten bakom, men om det är så, så är det ju tragiskt

Visa signatur

Det är inte lätt att va tung...

Permalänk
Medlem
Skrivet av HMB:

http://www.dn.se/sthlm/fa-offer-vill-anmala-allt-grovre-vald-...

Jag är inte förvånad att du börjar kategorisera mig när du svävar iväg och funderar på ifall faktiska brottsfall sedan 1975 är oförändrade.

Nej, nej. Det kallas att problematisera
Statistiken säger att det kommer in fler anmälningar om misshandelsbrott och sexualbrott. Men det är ju bara bevis på att anmälningarna blir fler. Inte att de faktiska brotten blir vanligare.

Det är sedermera lustigt att se hur du väljer dina källor.
Först tar du fram statistik från BRÅ, vilket är bra. Men det visade sig att datan inte stämde med din tes om tryggheten i samhället. Så istället går du från nationell statistik och väljer att hänvisa till individuella artiklar i dagstidningar.

Ska du börja citera enstaka bloggare eller Facebook-inlägg som nästa insats?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Nej, nej. Det kallas att problematisera
Statistiken säger att det kommer in fler anmälningar om misshandelsbrott och sexualbrott. Men det är ju bara bevis på att anmälningarna blir fler. Inte att de faktiska brotten blir vanligare.

Det är sedermera lustigt att se hur du väljer dina källor.
Först tar du fram statistik från BRÅ, vilket är bra. Men det visade sig att datan inte stämde med din tes om tryggheten i samhället. Så istället går du från nationell statistik och väljer att hänvisa till individuella artiklar i dagstidningar.

Ska du börja citera enstaka bloggare eller Facebook-inlägg som nästa insats?

Sen när stämmer inte BRÅ:s statistik om att det anmäls mer idag? Du fokuserade på det dödliga våldet (som är en ytterst liten del av kakan). Jag fokuserade mer på våldsbrott i allmänhet. Det anmäls väldigt mycket mer idag samtidigt som det verkar vara färre yngre (antagligen överrepresenterade i nämnd statistik) som anmäler, vilket jag hänvisade till via DN:s artikel (som i sin tur hänvisar till Södersjukhusets statistik).

Finner du någon stolthet i att hävda att Sverige är ett säkrare land att leva i idag jämfört med för några årtionden sen?

Permalänk
Medlem

On Topic, kan bli skärpt kan minskad påföljd.

Personligen anser jag att vi kan skrota tingsrätten. Bara slöseri med tid och pengar. Bättre att ge 2x hovrättsförsök.

Personligen anser jag straffskalan i Sverige är ett STORT skämt. Materiella skador värderas ofta högre än personskador/lidande. Man hävdar att det är "komplicerat" att höja straffskalor. Vadå det är väl bara att använda multiplikationstabellen, 2x eller 3x ökad straff rakt av.

Jag ser inte USA som ett föredöme, men deras 3rd strike system verkar rätt bra. Har du suttit i fängelse 2 gånger och åker dit igen, då ska denne person INTE ut igen.

Sen borde vi absolut skrota "rabattsystemet" vi har på straffskalan. Har jag mördat 1 person och åker dit får jag kanske 10 års fängelse ( i bästa fall), mördar jag 2 får jag kanske 15år, dvs 50% rabatt på mord nr 2. Istället borde jag få 10+10 år.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av HMB:

Sen när stämmer inte BRÅ:s statistik om att det anmäls mer idag? Du fokuserade på det dödliga våldet (som är en ytterst liten del av kakan). Jag fokuserade mer på våldsbrott i allmänhet. Det anmäls väldigt mycket mer idag samtidigt som det verkar vara färre yngre (antagligen överrepresenterade i nämnd statistik) som anmäler, vilket jag hänvisade till via DN:s artikel (som i sin tur hänvisar till Södersjukhusets statistik).

Finner du någon stolthet i att hävda att Sverige är ett säkrare land att leva i idag jämfört med för några årtionden sen?

Enkelt: ge mig statistik.
Enligt BRÅ så har det dödliga våldet minskat men personer som skadats genom misshandel (samt skottskadats) har ökat något sedan 1975.

Detta handlar inte om stolthet. Det handlar om fakta. Det handlar sedermera om perspektiv.
Sverige är fenomenalt mycket tryggare idag än 1975. Du kanske har missat den detaljen att Kalla Kriget faktiskt var en grej.

Permalänk
Skrivet av Nautilus011:

On Topic, kan bli skärpt kan minskad påföljd.

Personligen anser jag att vi kan skrota tingsrätten. Bara slöseri med tid och pengar. Bättre att ge 2x hovrättsförsök.

Personligen anser jag straffskalan i Sverige är ett STORT skämt. Materiella skador värderas ofta högre än personskador/lidande. Man hävdar att det är "komplicerat" att höja straffskalor. Vadå det är väl bara att använda multiplikationstabellen, 2x eller 3x ökad straff rakt av.

Jag ser inte USA som ett föredöme, men deras 3rd strike system verkar rätt bra. Har du suttit i fängelse 2 gånger och åker dit igen, då ska denne person INTE ut igen.

Sen borde vi absolut skrota "rabattsystemet" vi har på straffskalan. Har jag mördat 1 person och åker dit får jag kanske 10 års fängelse ( i bästa fall), mördar jag 2 får jag kanske 15år, dvs 50% rabatt på mord nr 2. Istället borde jag få 10+10 år.

Vilken effekt är du tror att detta får? Skulle vi automatiskt få minskad brottslighet i och med att straffen dubblas eller tredubblas?

Permalänk
Medlem

Men gossar hallå... är det så svårt att komma överens om att morden minskat och övriga brott ökat...

Man måste ju räkna per person. Nu är jag ju riktigt kass på matte men ändå... 50 mord eller 100 mord är ju lika mycket om man slår ut detta på hela Sveriges befolkning och tänker att risken att råka ut för detta är högst minimal så länge du inte ställer dig utför gängledarens port för att sälja brass.

Tacka fan för att våldet ökar när man tänker... När jag var ung så slogs det som fan. Det var poppis att träna kampsport och gå ut på diskoteket för att sparka ner någon. Men inte fan anmälde någon det där...

Man kunde gå någonstans och bara få en smäll rätt av utan anledning. Kompisen fick en smäll rätt på näsan så blodet sprutade... tanken att ringa polisen fans inte överhuvudtaget.

I dag räcker det väl att säga att man vill slå någon så åker man på en anmälan så det bara tjongar till. jag vill med detta säga att så klart beror detta ochså på om man vill anmäla eller inte.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem

@DenSammeSamme:
Kanske, ju färre brottslingar som går fria på gatorna...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DenSammeSamme:

Vilken effekt är du tror att detta får? Skulle vi automatiskt få minskad brottslighet i och med att straffen dubblas eller tredubblas?

Med tanke på att det är en väldigt liten del som utför väldigt många brott, så drabbas så klart inte andra då dessa typer sitter inlåsta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

3rd strike systemet har dock fått tagit rejält med välgrundad kritik, när folk som stjäl en ask tuggummi åker in på 20år osv.

Hur som haver måste straffskalan dimensioneras efter det samhället anser vara huvudsyftet med straff. Sett till att minska våldet i samhället måste syftet med straff vara rehabilitering, och då måste straffskalan vara i proportion till brottet (varför 3rd strike systemet inte fungerar).

Grundproblemet är att så länge vi inte vill låsa in folk på livstid/införa dödsstraff för nästan alla brott måste vi räkna med att personerna som blir dömda förr eller senare kommer gå fria. Det är därför vi som samhälle har sagt att rehabilitering är meningen med fängelse, och straffskalan är satt därefter.

Att vilja ändra på straffskalan är också att vilja ändrå på syftet med straff. Vill man straffa folk för att straffa och inte för att rehabilitera måste man inse att detta kommer att öka mängden brott och våld i samhället. Tycker man det är värt det för att få en större känsla av "rättvisa" så kan man argumentera för det, men att tro att samhället blir säkrare genom att sluta rehabilitera fångar är rent ut sagt korkat.

Notera att detta är väldigt generella punkter. Det finns många problem med straffskalan när man tittar på detaljnivå dvs om man jämför olika straff inom systemet ser man att vissa brott förefaller ha värre straff än andra i relation till andra (som inte är i linje med brottens relation till varandra) och det kan finnas mycket som kan behöva ses över. Det handlar dock om att ombalansera straffen för att stå i proportion till varandra, inte öka dom generellt.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av l4nky:

Men ja det är ju tur att det inte finns några brott i länder där det är mycket hårdare straff. Saudi Arabien t.ex, helt fritt från mord, stöld, våldtäkter osv! Härligt

För länder utan rättssystem är ju verkligen superbra.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

För länder utan rättssystem är ju verkligen superbra.

Så enda alternativet istället för superhårda straff är inget rättssystem? Bra argument

Permalänk
Medlem

@Triffid:
Måste väl understryka att dessa är mina högst personliga åsikter. Då det heller EJ finns några fakta bakom dessa utan just är åsikter

Jag anser att just "straffet" är sekundärt. Det primära enligt mig är att "skydda" medborgarna. Ta ex en serievåldtäcktsman, som om och om igen begår brott. Han ska inte ut igen, där ska medborgarna skyddas. Om det är genom avrättning, behandling eller genom inlåsning av förövaren.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Dagens Nyheter hade en artikel "Bland statistikskeptikerna". Där beskrev man diskussionen i denna tråd i förväg. Man skrev bl a att "en påstådd upptrappning av våldet stämmer nämligen in på deras kritik mot en ökande invandring. Att flyktingarna blir fler "måste" givetvis vara kopplat till mer våld." Om det då visar sig att våldet minskar måste det vara fel på statistiken.

Jag blir alltid fundersam när jag läser inlägg om hårdare straff. Varför kopplas det aldrig till en diskussion om risken att åka fast? Det blir bara en plakatpolitik att yrka på hårdare straff.

Permalänk
Medlem

Bara för att man slänger in fler idioter i smeten betyder det inte att det hjälper något värt. Malmö har länge haft problem med för få poliser och helt idioter till utredare som lägger ner fall så fort det bara går oavsätt om det går utreda eller inte. Att de drar in 200 extra poliser är ett sätt för polischefen att försöka trygga folk, likaså som det skrevs att fler poliser skall köra runt och även ha blåljus för att visa att de finns dvs spel för gallerian.

Skrivet av holetaker:

Jag var i Malmö och besökte en vän. Han visade mig en gata där polisen hade förbjudit biltrafik mellan 21-06 pga att det var så många skjutningar där.
Jag har förvisso inte kollat upp sanningshalten bakom, men om det är så, så är det ju tragiskt

Industrigatan mellan Rönnen (studenthuset) samt Vägvärket? Isåfall nej, den skylten är uppe för det var mycket prostitution på den vägen så de satte upp en skylt som förbjöd motortrafik mellan 21-06. Fungerar lika bra som att förbjuda tiggeri med andra ord.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Dagens Nyheter hade en artikel "Bland statistikskeptikerna". Där beskrev man diskussionen i denna tråd i förväg. Man skrev bl a att "en påstådd upptrappning av våldet stämmer nämligen in på deras kritik mot en ökande invandring. Att flyktingarna blir fler "måste" givetvis vara kopplat till mer våld." Om det då visar sig att våldet minskar måste det vara fel på statistiken.

Jag blir alltid fundersam när jag läser inlägg om hårdare straff. Varför kopplas det aldrig till en diskussion om risken att åka fast? Det blir bara en plakatpolitik att yrka på hårdare straff.

Jaså det blir du? Jag blir alltid fundersam när jag läser inlägg där man fullständigt struntar i brottsoffer och talar om någon rehab som uppenbarligen inte fungerar.

I en studie vid Göteborgs universitet kom man fram till att 1% av befolkningen står för 63% av alla våldsbrott. 26% av dessa är dömda tre eller fyra gånger (tänk hur många gånger dom inte blir dömda).
http://www.gu.se/forskning/forskare/Artiklar/Samh%C3%A4lle:+S...

Nyligen blev en kvinna skjuten i huvudet av en återfallsförbrytare som har flera domar av grov misshandel, mordförsök, bankrån, rån osv. Nu får han väl några månader för misshandel och är snart lös igen.
Med den här historien i färskt minne blir jag illamående av att läsa om hur det ska daltas med kriminella medans oskyldiga får lida.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av l4nky:

Skrivet av l4nky:

Så enda alternativet istället för superhårda straff är inget rättssystem? Bra argument

Så enda alternativet till låga straff är extrema (läs Saudiarabien) straff? Bra argument.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Jaså det blir du? Jag blir alltid fundersam när jag läser inlägg där man fullständigt struntar i brottsoffer och talar om någon rehab som uppenbarligen inte fungerar.

I en studie vid Göteborgs universitet kom man fram till att 1% av befolkningen står för 63% av alla våldsbrott. 26% av dessa är dömda tre eller fyra gånger (tänk hur många gånger dom inte blir dömda).
http://www.gu.se/forskning/forskare/Artiklar/Samh%C3%A4lle:+S...

Nyligen blev en kvinna skjuten i huvudet av en återfallsförbrytare som har flera domar av grov misshandel, mordförsök, bankrån, rån osv. Nu får han väl några månader för misshandel och är snart lös igen.
Med den här historien i färskt minne blir jag illamående av att läsa om hur det ska daltas med kriminella medans oskyldiga får lida.

Även om jag tycker att vissa straff är absolut tokigt låga så kan jag inte se att längre straff kommer stoppa en sådan person. Även om han får 10-15-20 år lär han gå och göra exakt samma sak igen när han kommer ut. USA försökte fixa detta med 3 strikes, men man ser hur fel det kan gå när personer åker dit på livstid för att de stal ett äpple.

Problemet i detta fallet är hur de bedömde honom när de släppte personen och vad de kunde göra för att kanske inte släppa han om de nu bedömde honom med hög risk för återfall.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.