"Sverige är verkligen inte "tryggare idag än på förbaskat länge", det har gått käpprätt åt helvete om vi följer brottsstatistiken."
Din "sak" i detta, även om mitt språkbruk må vara lite slarvigt och riskera i att ge sken av att jag tror du har ett större motiv bakom det du skriver, är att du har en förutfattad mening gällande tryggheten i Sverige.
Jag säger inte heller att du vinklar något. Det är ju rätt uppenbart att du helt enkelt inte läser statistiken du tror stödjer dina förutfattade meningar. Det hjälper ju inte när du nu helt plötsligt infogar dina egna hypoteser om varför statistiken ser ut som den gör när det berör saker som BRÅ inte tar upp i sin statistik, som du tidigare stödde dig på.
Det märks att du inte tänkt så mycket på detta. Jag antar att du är ganska ung och/eller är präglad av social media och nyhetsrapporteringen som gör ett bra jobb i att få undantagen att se ut som annat än just undantag.
Ja. Det är en ökning i antalet anmälningar.
Anmälningar och bekräftade brottsfall är olika saker och beror olika punkter i statistiken.
Det kan ju trots allt vara så att antalet faktiska brottsfall är i princip oförändrad sedan 1975 men toleransen för brotten minskat vilket ökat antalet anmälningar. Eller att människor anmäler brott som de inte själva drabbats av utan som en bekant delat med sig av. Etc etc.