Dags att gå ifrån AMD till Intel

Permalänk
Datavetare

Är inget fel på ditt grafikkort, däremot är kombinationen AMD CPU + AMD GPU + DX11 ingen höjdare då AMDs drivare är mer krävande av CPU-delen än Nvidia.

Sedan mår väldigt många spel och applikationer bättre av få starka kärnor än flera svagare, så Skylake + behålla din nuvarande GPU kommer ge ett lyft främst i "vanliga" program som är CPU-tunga, faktum är att många webbplatser är rätt CPU-tunga idag och sådan brukar vara väldigt uselt på att utnyttja många CPU-kärnor. Även vissa spel borde bli ett lyft, t.ex. CPU-tunga titlar som GTA V, Project CARS, Witcher 3 m.fl.

Skulle fungera med Haswell baserad i7 modell också, typ 4790k. Då kan du ju behålla RAM-stickorna också.

Byta från 290 OC till 390 verkar däremot helt meningslöst, ska du uppgradera från den GPUn lär du upp på 980ti / Fury X för att det ska vara värt det, i.m.h.o.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stuffe:

Jag ser vad du skriver men jag kan inte låta bli att undra varför köpa nytt bara för att...

Har haft en FX-8350 i över 2 år och tyngre spel ligger på 30-50% load, räknar med att kunna ha den i 2 år till.
Om du främst vill spela tycker jag att fokus bör läggas på grafikkortet. Köp ett 970 eller 390 (kanske X).
Det enda negativa jag kan se med moderkortet är att det bara är PCI-E 2.0, vet inte när det kan tänkas bli en flaskhals.
Lägg pengarna där de behövs...

Dina minnen är på 1333Mhz och minst 1600 är att föredra, dock så vet jag inte om det är värt att lägga pengar på det eftersom att ditt nästa moderkort säkerligen kommer att ha DDR4.

Kollade runt lite på tester angående det här med r9 290 samt gtx 970, De tester de har gjort där är inte så stor skillnad på länkar ett här t.ex
http://gpuboss.com/gpus/Radeon-R9-290-vs-GeForce-GTX-970

även här
http://www.trustedreviews.com/opinions/nvidia-geforce-gtx-970...

Vet dock inte hur seriös källan i sig är. Men antar det är någonting att gå efter iallafall.

Så har ju svårt att se att min GPU skulle vara flaskhalsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

@Raywin:Skylake & moderkort med ddr4 minnen blir nog ingen direkt prestandaökning.
skulle nog väntat på zen

Skrivet av Bernd_P1:

Som andra har redan sagt. Skulle någ avstå ifrån att "uppgradera" just nu o vânta på Zen istället. Antingen kommer det blir bättre än Intels nuvarande CPU:er eller även om det bara kommer dra jämnt med Intel så pressas ju i alla fall priserna ner.

Det man hört av AMD är att Zen har ca 40% högre IPC än den AMD CPU som har högst just nu, vilket enligt beräkningar ger något mellan Sandy och Ivy. Alltså sämre än Skylake.

Zen blir nog knappast bättre än Intel. Intels FoU-budget är mycket större än AMD:s.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Är inget fel på ditt grafikkort, däremot är kombinationen AMD CPU + AMD GPU + DX11 ingen höjdare då AMDs drivare är mer krävande av CPU-delen än Nvidia.

Sedan mår väldigt många spel och applikationer bättre av få starka kärnor än flera svagare, så Skylake + behålla din nuvarande GPU kommer ge ett lyft främst i "vanliga" program som är CPU-tunga, faktum är att många webbplatser är rätt CPU-tunga idag och sådan brukar vara väldigt uselt på att utnyttja många CPU-kärnor. Även vissa spel borde bli ett lyft, t.ex. CPU-tunga titlar som GTA V, Project CARS, Witcher 3 m.fl.

Skulle fungera med Haswell baserad i7 modell också, typ 4790k. Då kan du ju behålla RAM-stickorna också.

Byta från 290 OC till 390 verkar däremot helt meningslöst, ska du uppgradera från den GPUn lär du upp på 980ti / Fury X för att det ska vara värt det, i.m.h.o.

Ja, det var lite det jag kom fram till nu när jag sökte runt på lite tester angående mitt grafikkort jämnförelse vis med andra i lite högre klass samt även kostnad.

Men Intel CPU + AMD GPU (den jag har idag) kan vara en relativt stor uppgradering i säg, spelmässigt med lite blandade spel. Csgo, Arma 3, GTA V osv

Låt oss säga att jag skaffar mig en i5 6600k, är enda alternativet för mig, att skaffa ett moderkort som enbart stödjer DDR4 vilket innebär att jag måste skaffa nya RAM minnen också? Samma fråga ställer jag angående i7 6700k? Eller kan jag skaffa ett intel moderkort som klarar nämnda CPUer med DDR3?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raywin:

Detta låter kanske som ett alternativ, men känns som att det blir snäppet sämre än vad jag har just nu, Vill ju gärna inte lägga pengar på något som kommer sänka min prestanda etc. känns ändå som att i5 6xxxk eller vassare är något att fundera på för min del.

Du undrar vad jag har för CPU kylare just nu, kommer dessvärre inte ihåg vilken sort, men det är en vattenkylning med enkel fläkt ifrån netonnet.

Det blir absolut inte snäppet sämre än vad du har nu! Hur kan du ens antyda något sånt? No offence...

Kolla på Sweclockers prestandamätningar i stället:

http://www.sweclockers.com/test/20862-intel-core-i7-6700k-och...

En i7 4790k är bland det bästa och snabbaste man kan ha i en gaming-pc!

Visa signatur

VCS 2600 + E.T. New Mexico Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raywin:

Ja, det var lite det jag kom fram till nu när jag sökte runt på lite tester angående mitt grafikkort jämnförelse vis med andra i lite högre klass samt även kostnad.

Men Intel CPU + AMD GPU (den jag har idag) kan vara en relativt stor uppgradering i säg, spelmässigt med lite blandade spel. Csgo, Arma 3, GTA V osv

Låt oss säga att jag skaffar mig en i5 6600k, är enda alternativet för mig, att skaffa ett moderkort som enbart stödjer DDR4 vilket innebär att jag måste skaffa nya RAM minnen också? Samma fråga ställer jag angående i7 6700k? Eller kan jag skaffa ett intel moderkort som klarar nämnda CPUer med DDR3?

1151 med DDR3:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=1320#rparams=m=s2351753...

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

Vanliga DDR3-stickor kan han glömma med Skylake. Enbart DDR3L eller DDR4.

Visa signatur

VCS 2600 + E.T. New Mexico Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av iCannot:

Vanliga DDR3-stickor kan han glömma med Skylake. Enbart DDR3L eller DDR4.

Äsch, glömde det.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iCannot:

Det blir absolut inte snäppet sämre än vad du har nu! Hur kan du ens antyda något sånt? No offence...

Kolla på Sweclockers prestandamätningar i stället:

http://www.sweclockers.com/test/20862-intel-core-i7-6700k-och...

En i7 4790k är bland det bästa och snabbaste man kan ha i en gaming-pc!

Jag antyder ingenting, jag gissar rakt ut, som sagt jag kan nästan 0 när det kommer till cpu etc.
Hade det vart märkbar prestanda ökning, gaming relaterat med det paketet du nämnde? om man skippar Intel Core i5-5675C som du sa du själv skulle testat för nyfikenhetens skull.

Skrivet av iCannot:

Vanliga DDR3-stickor kan han glömma med Skylake. Enbart DDR3L eller DDR4.

Fast på de moderkort han länkade ser det faktiskt (för mig) ut som att man kan använda ddr3 i samtidigt med skylake CPUer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raywin:

Jag antyder ingenting, jag gissar rakt ut, som sagt jag kan nästan 0 när det kommer till cpu etc.
Hade det vart märkbar prestanda ökning, gaming relaterat med det paketet du nämnde? om man skippar Intel Core i5-5675C som du sa du själv skulle testat för nyfikenhetens skull.

Fast på de moderkort han länkade ser det faktiskt (för mig) ut som att man kan använda ddr3 i samtidigt med skylake CPUer.

I princip ingen skillnad mellan Skylake i7 6700K och Haswell i7 4790k i spel.

Du har en budget på 5000 kr och vill byta till Intel. Du fick ett bra förslag av mig på både ett kraftigt prissänkt och bra moderkort samt en kanon-CPU samtidigt som det fortfarande finns utrymme att köpa ett till R9 290. Glöm inte att en i7 6700k kostar ca 4000 kr och då är inte moderkortet inräknat som går loss på ytterligare 2000 kr. Plus att du INTE kan använda dina gamla DDR3-stickor utan det är som sagt DDR3L eller DDR4 som gäller.

Visa signatur

VCS 2600 + E.T. New Mexico Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Äsch, glömde det.

Även solen har fläckar

Visa signatur

VCS 2600 + E.T. New Mexico Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av iCannot:

Vanliga DDR3-stickor kan han glömma med Skylake. Enbart DDR3L eller DDR4.

Skrivet av Raywin:

Jag antyder ingenting, jag gissar rakt ut, som sagt jag kan nästan 0 när det kommer till cpu etc.
Hade det vart märkbar prestanda ökning, gaming relaterat med det paketet du nämnde? om man skippar Intel Core i5-5675C som du sa du själv skulle testat för nyfikenhetens skull.

Fast på de moderkort han länkade ser det faktiskt (för mig) ut som att man kan använda ddr3 i samtidigt med skylake CPUer.

Står faktiskt inget på Gigabytes hemsida om att GA-Z170-HD3 DDR3 skulle behöva DDR3L. Står endast DDR3-1333 och DDR3-1600.
http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=5488

Fatal1ty Z170 Gaming K4/D3
http://www.asrock.com/mb/Intel/Fatal1ty%20Z170%20Gaming%20K4D...
Supports Dual Channel DDR3/DDR3L 2133+(OC)

Asus Z170-P D3
http://www.asus.com/Motherboards/Z170-P-D3/
DDR3/DDR3L memory compatibility

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iCannot:

I princip ingen skillnad mellan Skylake i7 6700K och Haswell i7 4790k i spel.

Du har en budget på 5000 kr och vill byta till Intel. Du fick ett bra förslag av mig på både ett kraftigt prissänkt och bra moderkort samt en kanon-CPU samtidigt som det fortfarande finns utrymme att köpa ett till R9 290. Glöm inte att en i7 6700k kostar ca 4000 kr och då är inte moderkortet inräknat som går loss på ytterligare 2000 kr. Plus att du INTE kan använda dina gamla DDR3-stickor utan det är som sagt DDR3L eller DDR4 som gäller.

Okej, tack så hjärtligt! blir till 90% chans att man beställer hem detta paket i brevlådan. avvaktar nog med det extra grafikkortet tills vidare iallafall. extra pengar man kan behålla i fikan resten utav månaden är alltid extra pengar!

En snabb fråga till, det moderkortet du hänvisade till finns både i E modell och A modell? vad är den största skillnaden på dessa två?
La även märke till att det finns bara plats till 1 cpu fläkt samt 3 chassi fläktar i det moderkortet du hänvisade till. Jag har dessvärre 5 fläktar just nu, men kanske inte är hela världen om man lägger undan 1 utav dom?

Placerade i följande ordning (lite halv skum fläktsetup dock men det bjuder jag på)
1 top fläkt som suger ut. 1 front fläkt som suger in, 1 sido fläkt som suger in samt 2 övrebackre som suger ut.
Med följande chassi: Cooler Master Elite 430 Black Mid Tower

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Står faktiskt inget på Gigabytes hemsida om att GA-Z170-HD3 DDR3 skulle behöva DDR3L. Står endast DDR3-1333 och DDR3-1600.
http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=5488

Fatal1ty Z170 Gaming K4/D3
http://www.asrock.com/mb/Intel/Fatal1ty%20Z170%20Gaming%20K4D...
Supports Dual Channel DDR3/DDR3L 2133+(OC)

Asus Z170-P D3
http://www.asus.com/Motherboards/Z170-P-D3/
DDR3/DDR3L memory compatibility

https://en.wikipedia.org/wiki/LGA_1151

Men nu när jag kollade på dina länkar så verkar det finnas några udda moderkort som har stöd för DDR3. Första gången jag hör det i alla fall. Någon som vet helt säkert och kan bekräfta? @Yoshman ???

Visa signatur

VCS 2600 + E.T. New Mexico Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Det är ju ingen extrem uppgradering att gå från en FX-8350 till en i5 4690K om man säger så. Då skulle jag lagt till lite och kört på en i7:a istället inför DX12.

Tänk dock på att det kan bli ett rejält uppsving för AMD's åttakärniga processorer när DX12 spel börjar komma.

En 4690K spöar en 8350. Överklocka prollen till något fint, typ 4.5-4.8 om det går så blir det mycket saftig prestanda

Håller inte med om att uppgraderingen inte skulle vara så stor. Även med DX12 kommer Intel vinna stort, folk säger att det blir till fördel för AMD när det egentligen antagligen är Intel som kommer vinna mest på det. Prestanda per tråd är fortfarande viktigast i spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

En 4690K spöar en 8350. Överklocka prollen till något fint, typ 4.5-4.8 om det går så blir det mycket saftig prestanda

http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/10433?key=be31f9d226719ea46bbcf791a770e542

http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/10440?key=563cbccf457914cf7aa2ec67bdcfb0e8

http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/10422?key=70ac45e9469633295ac4a624af0fee37

Håller inte med om att uppgraderingen inte skulle vara så stor. Även med DX12 kommer Intel vinna stort, folk säger att det blir till fördel för AMD när det egentligen antagligen är Intel som kommer vinna mest på det. Prestanda per tråd är fortfarande viktigast i spel

Menar du överklocka den jag har nu, eller överklocka eventuellt inhandlade i7 4790k?

EDIT: förstod nu att du menade i5 4670k. my bad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raywin:

Okej, tack så hjärtligt! blir till 90% chans att man beställer hem detta paket i brevlådan. avvaktar nog med det extra grafikkortet tills vidare iallafall. extra pengar man kan behålla i fikan resten utav månaden är alltid extra pengar!

En snabb fråga till, det moderkortet du hänvisade till finns både i E modell och A modell? vad är den största skillnaden på dessa två?
La även märke till att det finns bara plats till 1 cpu fläkt samt 3 chassi fläktar i det moderkortet du hänvisade till. Jag har dessvärre 5 fläktar just nu, men kanske inte är hela världen om man lägger undan 1 utav dom?

Placerade i följande ordning (lite halv skum fläktsetup dock men det bjuder jag på)
1 top fläkt som suger ut. 1 front fläkt som suger in, 1 sido fläkt som suger in samt 2 övrebackre som suger ut.
Med följande chassi: Cooler Master Elite 430 Black Mid Tower

Gör inget överhastat nu

Klockan är mycket nu och jag tror inte att vi har kommit fram till något slutgiltigt än. Jag tycker att du ska kika förbi här i morgen eftermiddag/kväll när det är lite fler användare inloggade. Finns massor med goda råd att få här.

Stackars mig är på jobbet hela natten och jag har bara hunnit ögna igenom tråden och skriva lite hastigt när jag hade
vägarna förbi tangentbordet ,-) Ska nog ta och göra lite nytta nu...

Vi kanske ses här i morgon då!

Visa signatur

VCS 2600 + E.T. New Mexico Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av iCannot:

Gör inget överhastat nu

Klockan är mycket nu och jag tror inte att vi har kommit fram till något slutgiltigt än. Jag tycker att du ska kika förbi här i morgen eftermiddag/kväll när det är lite fler användare inloggade. Finns massor med goda råd att få här.

Stackars mig är på jobbet hela natten och jag har bara hunnit ögna igenom tråden och skriva lite hastigt när jag hade
vägarna förbi tangentbordet ,-) Ska nog ta och göra lite nytta nu...

Vi kanske ses här i morgon då!

Nej självklart inte. Slutgiltigt är det inte riktigt ännu, men känner mig ganska bekväm här med i7 4790k som du föreslog. Om man tar o kollar på testerna som du länkat och även andra tester folk länkat så ligger ju faktiskt i7 4790k över det mesta. t.om över i5ans 6600k.

Det gick snabbt att fånga mitt intresse! Vi ses säkerligen här imorgon! jobba och slit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raywin:

Kollade runt lite på tester angående det här med r9 290 samt gtx 970, De tester de har gjort där är inte så stor skillnad på länkar ett här t.ex
http://gpuboss.com/gpus/Radeon-R9-290-vs-GeForce-GTX-970

även här
http://www.trustedreviews.com/opinions/nvidia-geforce-gtx-970...

Vet dock inte hur seriös källan i sig är. Men antar det är någonting att gå efter iallafall.

Så har ju svårt att se att min GPU skulle vara flaskhalsen.

Ditt grafikkort är bra, din CPU inte så bra men att uppgradera i dagsläget kostar mer än vad de smakar sålänge du inte tvunget behöver mer prestanda

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

En 4690K spöar en 8350. Överklocka prollen till något fint, typ 4.5-4.8 om det går så blir det mycket saftig prestanda

http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/10433?key=be31f9d226719ea46bbcf791a770e542

http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/10440?key=563cbccf457914cf7aa2ec67bdcfb0e8

http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/10422?key=70ac45e9469633295ac4a624af0fee37

Håller inte med om att uppgraderingen inte skulle vara så stor. Även med DX12 kommer Intel vinna stort, folk säger att det blir till fördel för AMD när det egentligen antagligen är Intel som kommer vinna mest på det. Prestanda per tråd är fortfarande viktigast i spel

Tycker inte att det är en uppgradering stor nog att lägga runt 4000kr på. En FX-8350 går oftast också att överklocka rätt rejält så överklockningsargumentet köper jag inte rakt av.

Det är inget snack om att en 4690K är en bättre processor för spel i dagsläget, men som jag försökt säga här konsekvent tycker jag inte att den är SÅ mycket bättre så att JAG kan rekommendera någon att spendera 4000kr. AMD processorn är fortfarande en kompentent CPU och det är främst om man tvunget vill spela ARMA 3, DAYZ osv som den blir ett problem.

Sedan är dina länkar till grafer helt ointressant då du självklart väljer ut de där skillnaden är störst. I de flesta spel är den inte så stor, och de flesta sitter inte heller på ett GTX 980 Ti.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Datavetare

@iCannot: har ingen vidare koll på vilka moderkort som stödjer vad. Hade ändå fått intrycket att Skylake inte stödjer DDR3, utan bara DDR4 och DDR3L.

Rent tekniskt (d.v.s på signal/protokollnivå) verkar det fullt rimligt att något om stödjer DDR3L också kan kommunicera med DDR3. Skulle ändå utgå ifrån att Skylakes minneskontroller förutsätter den lägre strömförbrukning som DDR3L/DDR4 har.

Ibland kan man ju fixa kompatibilitet med lite extra logik, kan därför vara så att Skylake i sig inte stödjer DDR3 men vissa moderkort har kretsar/logik som rent elektriskt presenterar DDR3 som DDR3L för CPUn, dock ren gissning. Jag skulle försöka hitta något test eller liknande där man verkligen kört DDR3 på Skylake innan jag lade pengar på det.

@Stoff3th3m4n: det som saknas i de flesta jämförelser är minsta FPS (1% "worst case") och "frame variance". Där vet vi att AMDs GPUer har problem med svagare CPU-modeller, främst om enkeltrådprestanda är låg. Så med ett 290 kommer inte genomsnittlig FPS öka speciellt mycket, men rätt säker att lägsta FPS går upp en hel del -> bättre upplevelse i många spel.

Edit: Några exempel på detta från Tech Reports 6700K review. Detta är med 980 (inte 980ti), vidare skalar lägsta FPS relativt sett betydligt mer med CPU än vad genomsnittlig FPS gör samt att AMDs GPUer tenderar att vilja ha mer CPU än Nvidias. I icke-spel användning är en 6600/4790 ett rätt stor lyft för allt där CPU-delen på något sätt påverkar upplevelsen, speciellt då enkeltrådprestanda brukar vara än viktigare där.

Jag kan själv tycka att rent surfande skiljer sig en hel del mellan en "ok" CPU och en riktigt snabb. JavaScript är tyvärr "by-design" väldigt svår att använda så det utnyttjar flera CPU-kärnor, JS-prestanda är långt bättre på Intels CPUer

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

@ArcticFire: det finns inga siffror, raka faktar så länge. plus du glömmer att amd gå över också till SMT istället för CMT. enkelt sagt skulle jag helt enkelt vänta bara för att Zen kanske tvingar intel att sänka sina priser.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Sapphire PULSE RX 7600 8GB GAMING/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Tycker inte att det är en uppgradering stor nog att lägga runt 4000kr på. En FX-8350 går oftast också att överklocka rätt rejält så överklockningsargumentet köper jag inte rakt av.

Det är inget snack om att en 4690K är en bättre processor för spel i dagsläget, men som jag försökt säga här konsekvent tycker jag inte att den är SÅ mycket bättre så att JAG kan rekommendera någon att spendera 4000kr. AMD processorn är fortfarande en kompentent CPU och det är främst om man tvunget vill spela ARMA 3, DAYZ osv som den blir ett problem.

Sedan är dina länkar till grafer helt ointressant då du självklart väljer ut de där skillnaden är störst. I de flesta spel är den inte så stor, och de flesta sitter inte heller på ett GTX 980 Ti.

Uppenbarligen är TS inte nöjd med sin prestanda. Om det är värt eller ej är upp till honom, han kan se jämförelser och bestämma själv.

Eftersom det handlar om basklock i testerna så ligger ju 4690K 500MHz lägre än 8350s basklock, alltså är båda överklockade till låt oss säga 4.5GHz så blir skillnaden större än det som visas i dessa tester, inte mindre.

Är det inte ganska självklart att man jämför i titlar där man ser skillnad? Alltså, ska man jämföra prestandan mellan 2 GPUer så väljer man ju spel/programvara som utnyttjar GPUn mycket, då väljer man nog inte ett spel som kräver mer CPU. Samma gäller självklart när det är tvärtom. Antar att TS faktiskt spelar spel där skillnaden är betydelsefull nog, och inte något som kräver minimalt med cpu kraft

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Uppenbarligen är TS inte nöjd med sin prestanda. Om det är värt eller ej är upp till honom, han kan se jämförelser och bestämma själv.

Eftersom det handlar om basklock i testerna så ligger ju 4690K 500MHz lägre än 8350s basklock, alltså är båda överklockade till låt oss säga 4.5GHz så blir skillnaden större än det som visas i dessa tester, inte mindre.

Är det inte ganska självklart att man jämför i titlar där man ser skillnad? Alltså, ska man jämföra prestandan mellan 2 GPUer så väljer man ju spel/programvara som utnyttjar GPUn mycket, då väljer man nog inte ett spel som kräver mer CPU. Samma gäller självklart när det är tvärtom. Antar att TS faktiskt spelar spel där skillnaden är betydelsefull nog, och inte något som kräver minimalt med cpu kraft

DX12 kommer förenklat bland annat att innebära minskad belastning på CPU och bättre prestanda med fler trådar. Därför tycker jag att det är viktigt att TS får en annan syn på det.

Givetvis är det hans val och kan vi ge lite olika input blir det enklare för honom att ta ett beslut som passar honom. Jag står dock fast vid att det är en dålig uppgradering om man räknar prestanda per krona.

Låt oss försöka att inte vara så biased i tips och råd så blir det också seriösa sådana, oavsett hur man tycker och tänker.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

DX12 kommer bara att ge en boost om spelet är begränsat av CPU'n. Titlar där ditt grafikkort sätter begränsning för fps'en kommer inte att skilja sig nämnvärt.

Idag finns väldigt få spel som begränsas av en i5-4690k. Visst kommer det säkert nya titlar som ser möjligheter i att använda de nya möjligheterna i DX12, men jag tror inte att man ska vänta sig något radikalt uppsving av sådana titlar. Det är betydligt mer intressant att klena CPU'er kommer att vara hjälpta av DX12, dvs man kan komma undan med svagare CPU än vad som rekommenderas idag. Det krävs också stöd för DX12 i spelet för att det ska bli skillnad. Idag finns det en beta av ett spel med DX12 stöd.

Den andra delen av DX12 som handlar om nya grafiska funktioner kommer man att dra nytta av oavsett CPU.

Så vad är egentligen rekommendationen utifrån ditt resonemang? Att inte skaffa en i5-4690k för att den är för snabb?

Vet inte hur dina resonemang fungerar men självklart så menar han att en i5 inte är tillräckligt mycket bättre för att motivera en uppgradering.
Har man en skaplig CPU så är det alltid bättre att lägga relativt mera pengar på grafikkort det ger mera FPS/krona vs. ny CPU.

Permalänk
Medlem

Personligen så skulle jag satsa på en i5-5675 eller om ts tycker att det är värt det med i7 och ett billigt/begagnat mobo. Håller själv på att spara ihop till en bättre dator och så som det ser ut nu så tycker jag inte att skylake är värt pengarna samtidigt som 4690k/4790k hamnar lite i skymundan nu med de senaste testerna. Fortfarande bra produkter dock.

Visa signatur

Moderkort: ASRock H61M- DGS, Processor: Intel i3 3225, Grafik: GTX 460SE, RAM 2x4 GB 1600MHz ddr3 , 1TB HDD Seagate Barracuda, 450W Antec VP450P PSU och en stor svart jävla låda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iCannot:

Vanliga DDR3-stickor kan han glömma med Skylake. Enbart DDR3L eller DDR4.

Stämmer inte riktigt. Jag har trippelkollat angående Asus DDR3 brädor för Z170 och alla stöder 1.5v och 1.65v minnen, tom på den officiella listan av fungerande minnen . Har inte kollat vad som gäller för andra tillverkare dock, men gissar att många kör samma grej.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

@iCannot: har ingen vidare koll på vilka moderkort som stödjer vad. Hade ändå fått intrycket att Skylake inte stödjer DDR3, utan bara DDR4 och DDR3L.

Rent tekniskt (d.v.s på signal/protokollnivå) verkar det fullt rimligt att något om stödjer DDR3L också kan kommunicera med DDR3. Skulle ändå utgå ifrån att Skylakes minneskontroller förutsätter den lägre strömförbrukning som DDR3L/DDR4 har.

Ibland kan man ju fixa kompatibilitet med lite extra logik, kan därför vara så att Skylake i sig inte stödjer DDR3 men vissa moderkort har kretsar/logik som rent elektriskt presenterar DDR3 som DDR3L för CPUn, dock ren gissning. Jag skulle försöka hitta något test eller liknande där man verkligen kört DDR3 på Skylake innan jag lade pengar på det.

Funkar garanterat på Asus Z170-P D3 i alla falla:
1.65v minnen med på deras QVL:
http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1151/Z170-P-D3/Z170-P_...

Fler källor:
http://www.kitguru.net/components/motherboard/anton-shilov/as...

Verkar vara samma sak gällande Gigabyte GA-Z170-HD3 DDR3
http://download.gigabyte.eu/FileList/Memory/mb_memory_ga-z170...

Tror de har lagt till en egen liten minneskontroller som matar lite mer ström antar jag? Är väl enda skillnaden mellan DDR3 och DDR3L.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

@ArcticFire: det finns inga siffror, raka faktar så länge. plus du glömmer att amd gå över också till SMT istället för CMT. enkelt sagt skulle jag helt enkelt vänta bara för att Zen kanske tvingar intel att sänka sina priser.

Jag vet att Zen kommer att ha SMT.
Jag opponerade mig mest mot att Skylake ger för liten skillnad, vänta på Zen istället då det som AMD hittills sagt tyder på att Zen blir sämre än Haswell/Broadwell/Skylake.
Dock gissar jag på att Zen blir rätt prisvärd (för att ha någon chans mot Intels status) och om den har prestanda i närheten av Intel så är det ju en stor förbättring och CPU:erna duger även till sådant som behöver starkare trådar.
Intel kostade mera än AMD även då AMD var bättre och har hållit liknande prisnivå i evigheter, men förhoppningsvis kommer Zen att göra så att Intel sänker priserna.

Men vi får se vad som händer.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

DX12 kommer förenklat bland annat att innebära minskad belastning på CPU och bättre prestanda med fler trådar. Därför tycker jag att det är viktigt att TS får en annan syn på det.

Givetvis är det hans val och kan vi ge lite olika input blir det enklare för honom att ta ett beslut som passar honom. Jag står dock fast vid att det är en dålig uppgradering om man räknar prestanda per krona.

Låt oss försöka att inte vara så biased i tips och råd så blir det också seriösa sådana, oavsett hur man tycker och tänker.

Förklara gärna hur jag är "biased" för att jag ger råd? Är inte du det också i så fall eftersom du rådar om att han inte skall uppgradera?

Ingen som säger emot att det inte är "värt" i prestanda/krona, men det spelar inte riktigt någon roll, övertygad att TS själv förstod att det kanske inte är det bästa prestanda/krona men han kan ju sälja sitt moderkort och sin cpu också