Alla fyndtips från mellandagsrean

Hjälp med CMD kodning?

Permalänk
Medlem

Hjälp med CMD kodning?

***Lösning***
Stänga av snabbstart i W10
Guide hur man gör

Sorry om den här tråden ligger fel,
Jag har ett problem efter uppgraderingen med Windows 10.
Varje gång jag startar datorn så finns inget internet.
Men så fort jag går in i enhetshanteraren och trycker på "sök efter maskinvaruförändringar" så hoppar internet igång.

Innan jag trycker där så är "Intel(R) 82579V Gigabyte Network Connection" gulmarkerad med en triangel.
Jag har testat att avinstallera och installera om drivisarna men problemet kvarstår.
Och jag har kommit på att det lättaste sättet är att gå in i enhetshanteraren och söka efter maskinvaruförändringar.
Dock så vill min flickvän som kanske inte är så tekniskt lagd bara har en ikon på skrivbordet som man kan trycka på.

Tänkte därför skapa en ".cmd" fil som ska söka automatiskt efter maskinvaruförändringar, som jag senare kan lägga in så att den startar med datorn.

Frågar är bara hur gör jag detta, kanske finns det någon vänlig duktig själ här ute som kan koda det till mig ?

Tack på förhand
//PheriX
//Lisa

Visa signatur

Moderkort: ROG STRIX Z390-F GAMING CPU: Intel Core i9-9900k @ 5.2Ghz
RAM: G.Skill Trident Z 32GB 3200MHz GPU: Gigabyte 2080Ti 11GB Gaming OC
M.2: Samsung EVO 960 M.2 250GB M.2: Samsung 970 EVO 500GB SSD: OCZ TR150 480GB PSU: Seasonic PRIME 1300W Gold
Kylare: ASUS ROG Ryujin 360mm Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL ROG Certified
Skärmar: 2x Asus VN247h | x1 Predator xb1 27

Permalänk
Legendarisk

@PheriX: Det bästa vore om det gick att lösa det underliggande problemet, och du får nog bättre hjälp med det i Windows-forumet. Antar att du har provat den senaste versionen av drivrutinerna? Hittar du något som verkar relevant i Event Viewer eller System Information (msinfo32) > Components > Problem devices? Som direkt svar på din fråga så kanske du kan scanna efter hårdvaruförändringar med hjälp av devcon, det installeras tillsammans med Windows Driver Kit (W10):

devcon -rescan

Hjälper det så kan du lägga det i din autostart eller köra som schemalagd uppgift vid uppstart.

Angående CMD så bör man hellre använda PowerShell nuförtiden.

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Medlem

@Tunnelsork: i Event viewer står det att den inte kunde starta drivrutinerna.
(Beskrivning:
Device PCI\VEN_8086&DEV_1502&SUBSYS_849C1043&REV_05\3&11583659&0&C8 had a problem starting.

Driver Name: net1ic64.inf
Class Guid: {4d36e972-e325-11ce-bfc1-08002be10318}
Service: e1iexpress
Lower Filters:
Upper Filters:
Problem: 0xA
Status: 0x0)

Men jag har prövat detta utan lycka
"devcon -rescan"
fungerade inte
testade även
"devcon -restart *VEN_8086&DEV"

(VEN_8086&DEV) av Maskinvaru-IDn

För det är väl bara att öppna notepad klistra in något av följande och välja | spara som / fil format / alla filer
och döpa den till typ "internet.cmd"
Eller gör jag något tokigt?

Kan även tillägga att om man bara startar om datorn så fungerar internet direkt vilket jag tycker är lika konstigt som om det skulle blomma på asfalten

Visa signatur

M.2: Samsung EVO 960 M.2 250GB M.2: Samsung 970 EVO 500GB SSD: OCZ TR150 480GB PSU: Seasonic PRIME 1300W Gold

Permalänk
Legendarisk

@PheriX: Efter installationen finns det antagligen inte med i din path, märkte du om det kunde köras eller om du fick något felmeddelande? För att testa behöver du dock ingen scriptfil, det räcker att öppna ett terminalfönster och anropa programet därifrån. Hittas det inte så bör det ligga i något liknande C:\Program Files (x86)\Windows Kits\10\Tools\x64\devcon.exe.

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Medlem

@Tunnelsork:
Hittade felet
I Windows 10 är det standard att inställningen "Snabbstart" ska vara på så, det va inte svårare än att stänga av den
Följde denna guide för att hitta dit
Guide för att stänga av Snabbstart

Men tack för all hjälp

Visa signatur