Permalänk

4690K eller 6600K långsiktigt

Då var det dags för min kära AMD Phenom x4 965 och Asus Crosshair IV formula att tacka för sig.

Har klarat mig på dessa delar sedan 2009 men känner att det är dags att uppgradera mig. Då jag inte alls hängt med i svängarna de senaste åren mer än att jag hört mycket gott om i5 känns det som det är tid för att hoppa på tåget.

Vill bygga en dator som kan hänga med ett par år och köras i princip 24/7.

Tänkt flytta med några delar från den gamla lådan till det nya bygget så som
Nätaggregat, minns inte vad det heter men ett Fractal Design Tror det är NEWTON 600W
SSD
HDD

Kör även med ett Sapphire Radeon R9 290 tri-x oc som köptes innan jul som ska få följa med ett tag till iaf.

Nu till frågorna

Processor
4690K eller 6600K

Moderkort
MSI eller Asus

RAM
Främst intresserad av DDR4
Vilka tillverkare är intressanta

Jag har tänkt mig en budget på ca 6000 kr för delarna och vill gärna följa någon form av estetisk linje i chassit, främst rött eller vitt. (Medveten om att mitt grafikkort är svart/orange men det finns senare planer för den biten)

Tacksam för alla svar som kan leda mig till vilka delar jag ska beställa. (Ej i lager gör inte så mycket då detta inte är en akut uppgradering)

Permalänk
Medlem

Varken 5690K eller 4590K är namn på existerande processorer.

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8451040/2015-02-05

Tror detta bockar i alla dina önskemål

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det finns gott om uppgraderingspaket från diverse web sajter. Där får du ett paket som passar dig för under 6000:-

t ex http://www.inet.se/produkt/v100537/uppgraderingspaket-asus-in...

Visa signatur

¤ Myllox ¤

# NZXT H510 # Corsair RMx 850 # Windows 11 Pro 64bit # i5-13500X # ASUS TUF GAMING B760-PLUS WIFI D4 # 16GB Trident Z Neo @ 3600 # 970 EVO NVMe 500GB # Noctua NH-U12A Chromax Black # Gigabyte RTX3070 Eagle# Acer Predator XB237U 1440p@170hzT # Kuriosabild: RX580 8GB Dual OC [noctua mod]

Permalänk

Ursäkt

@lorgix: Var så klart menat att stå 4690K

Permalänk

Kasta pengar i sjön

Har varit väldigt nöjd med Asus moderkort
Skulle det vara att kasta pengar i sjön att köpa detta kort?
ASUS MAXIMUS VIII GENE Z170 mATX 2349kr hos Inet

Permalänk

@sKRUVARN: Tittat på det moderkortet själv men står och väger mellan Asus och MSI där jag bara har erfarenhet av Asus.

Finns det något som talar för någon av tillverkarna som jag bör ta i åtanke?

Permalänk
Medlem

@dasXzeroX:

Kolla så du får med USB3.1 med en "typ C" iaf, för att vara lite mer framtidssäker. Det är ju de nya vändbara USB-kontakterna.

Det kan vara vettigt att få med en iaf, som på det första ASUS-kortet som länkades. Men det kanske bägge tillverkarna kör med?

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

4690k med ett ASUS..
Som sagt i tråden är ju USB något att hålla en glimt mot samt SLI om det kan intressera i framtiden (brukar inte skilja märkvärdigt i summa)

Permalänk
Medlem

Ska du överklocka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dasXzeroX:

@sKRUVARN: Tittat på det moderkortet själv men står och väger mellan Asus och MSI där jag bara har erfarenhet av Asus.

Finns det något som talar för någon av tillverkarna som jag bör ta i åtanke?

Tycker det har varit en väldigt hög lägsta nivå för typ alla "z"-chipset moderkort de senaste åren från samtliga tillverkare (asrock, gigabyte, asus, msi). Vilket har gjort att det inte spelar någon större roll vad man väljer, ta det som du tycker erbjuder bäst funktioner för sitt pris och som tilltalar dig mest estetiskt (om du tycker det är viktigt). Enda som skiljer sig är ju typ UEFI:n, och där tycker jag ASUS brukar vara vassast. Och att köpa dyra moderkort nu för tiden tycker jag imo är bortkastade pengar om det inte är någon specifik funktion man är ute efter (PLX, extra portar, utseende etc), typ alla "z"-kort i mellanklassen klarar överklockning bra och har det mesta man behöver.

Permalänk
Medlem

Om jag skulle tagit ngt "långsiktigt" hade jag definitivt lagt ut lite mer till antingen i7-6700k, i7-5775C eller i7-5820k.