Permalänk
Medlem

CSGO Lagg

Spec Intel(R) Core i5-3450 3.10Ghz 8Gig ram windows 7 64bit Nvidia Gefore gtx 550 Ti

Hej har nyss börgat spela csgo och jag upplever en liten smula av lagg när jag spelar. I börgan flyter allt på suveränt men efter ett tag så börgar det små lagga. Har provat allt ställt in datorn på performance och nyaste grafik drivarna tom kört Driver booster 2 för och checka om det var nån gammal drivar uppdatering. har kört Heaven Benchmark 4.0 och fått bra fps och kyllning. Dragit upp performance på Nvidia Experience. Är tacksam om ni har nåt konkret svar på vad fasen det är för problem

Permalänk
Medlem

Vad har du för fps? Kolla hur varm processorn blir. Stockkylaren kan ibland sitta lite löst och därmed inte kyla bra.

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@henkrik92: jag tror inte att det är problemet eftersom jag skruvade isär datorn här om dagen och ren gjorde den. kollade så allt satt som det skulle

Permalänk
Medlem

Kollat så du inte har massa bakgrundsprocesser som käkar upp ditt RAM?

Visa signatur

Main: Corsair 5000D Airflow, HX1200, i9 13900K, Asus TUF OC 3090Ti, 32GB @5600, Z690 Gigabyte Aorus Elite Pro, Kingston KC3000 2TB

Permalänk
Medlem

@SVP: Ja det är inget där som spökar

Permalänk
Medlem

@Metalwar:

Okej, bra.
Har du kollat aktivitetshanteraren samtidigt som du spelar och sedan kollat loggen när det börjar strula för att se att det inte är någon av kärnorna som throttlar?

Sedan skulle du kunna kolla net_graphen medans du kör om du inte redan använt den och uteslutit att det börjar smålagga på grund av att din dator Chokear efter ett tags spelande.

Kan också vara så att när din dator dippar ner från 300fps så känner du av micro lag. och det är något som händer mig på min dator då och då vilket är väldigt irriterande. man känner att spelet tappar respons i en del lägen och börjar fumla med att registrera vad som händer runt omkring i spelet.

Visa signatur

Main: Corsair 5000D Airflow, HX1200, i9 13900K, Asus TUF OC 3090Ti, 32GB @5600, Z690 Gigabyte Aorus Elite Pro, Kingston KC3000 2TB

Permalänk
Medlem

Spelar du på servrar där det är mycket folk? Din dator är ju inte den bästa för att vara ärlig. Men fungerar det ALLTID bra de första minuterna vilken server du än är på? Kan ju vara att gpu eller cpu klockar ner när de når templimit eller liknande.

Off topic: Snälla se över det svenska språket, du kan iaf försöka att stava rätt när du gör en tråd där du ber om hjälp.

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Metalwar:

@henkrik92: jag tror inte att det är problemet eftersom jag skruvade isär datorn här om dagen och ren gjorde den. kollade så allt satt som det skulle

Tryck lite på kylaren ändå? Sedan kanske du har en throttle limit på typ 70c i BIOS på prollen, om du ställer upp den till t.ex 80 istället så kanske du får lite mer spelrum? Bara en teori

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem

@SVP: Exakt micro lag spelet flyter inte riktigt med och som sagt det är väldigt irriterande har kollat kärnorna och där är det inget fel. men som sagt micro lag är det problemet jag har just nu

Permalänk
Medlem

@henkrik92: Ok ska testa det

Permalänk
Medlem

@RasmusC: Ja spelet funkar bra dom första minutrarna när jag spelar sen börgar det micro lagga men fps ligger på stadiga 150-300

Permalänk
99:e percentilen

Vad får du för prestanda om du kör 1280x720 med allt på lägsta i CS?

Kan du ladda ner MSI Afterburner och kolla temps på grafikkortet medan du spelar?

Kolla även load temps (till exempel under IntelBurnTest) på CPU med Real Temp.

Har du andra program igång samtidigt? Jag har haft liknande problem när jag haft igång Chrome i bakgrunden till exempel. Avsluta allt onödigt för att utesluta eller ringa in sådana felkällor.

Och "börja[n]" har inget G i sig!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Det är väldigt många som har problem med detta, jag bland annat innan jag bytte CPU. 300 fps när man joinat sen sjunker fpsen stadigt ända ned till 20-30 i värsta fall.
Kolla net_graph 1 en gång till mär det laggar som mest. Vad är det som felar? Fpsen, pingen, choken eller lossen?? Det ser du direkt.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

@Alling: Tempen ligger på normal nivå när jag spelar den får bra kylning inga onödiga bakgrunds program är igång. körde båda programmen som du rekomenderade

Permalänk
Medlem

@KingCobra: Ok Fpsen inga problem, pingen inga problem, choken eller lossen ska jag kolla upp..

Permalänk
Medlem

Kan även vara nätagg som spökar, vad har du för agg?

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem

@henkrik92: GX Bronze 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Metalwar:

@henkrik92: GX Bronze 650W

Ska ju räcka. Dra igång furmark och intel burn test samtidigt och se om datorn hänger sig.

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem

@henkrik92: Den hängde sig inte men den fick jobba duktigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Metalwar:

@henkrik92: Den hängde sig inte men den fick jobba duktigt

Jo det var väl tanken ;). Syns microlaggen på fpsmätaren? alltså droppar fpsen med choken?

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem

@henkrik92: det jag ser just nu Throttling-450MHz mem 2052 temp 97 cpu load 99 mem load 20% fan 100% fps 14 (min:8 max 29 avg 18) speed (gflops) ´85 87 86 time 10.310

Permalänk
Medlem
Skrivet av RasmusC:

Spelar du på servrar där det är mycket folk? Din dator är ju inte den bästa för att vara ärlig. Men fungerar det ALLTID bra de första minuterna vilken server du än är på? Kan ju vara att gpu eller cpu klockar ner när de når templimit eller liknande.

Off topic: Snälla se över det Svenska språket, du kan iaf försöka att stava rätt när du gör en tråd där du ber om hjälp.

Varför skrev du svenska med versal?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

Varför skrev du svenska med versal?

Förlåt, blanda ihop svenska med engelska där man faktiskt skriver alla språk med versal.

Tack för att du påpekade det!

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

@henkrik92: Spelade nyss på en server 40+ spelare och det hände ingenting så jag tror att det är enbart på enstaka servrar. Som kan vara dåligt utformade

Permalänk
Medlem

@Metalwar: Får tacka för alla svar och hjälp Tråden kan låsas

Permalänk

csgo problem

hej har gjort nytt konto men kan int köra nått game för de står hela tiden att förådet inte finns o att servern inte hittas

Permalänk
Skrivet av Metalwar:

Spec Intel(R) Core i5-3450 3.10Ghz 8Gig ram windows 7 64bit Nvidia Gefore gtx 550 Ti

Hej har nyss börgat spela csgo och jag upplever en liten smula av lagg när jag spelar. I börgan flyter allt på suveränt men efter ett tag så börgar det små lagga. Har provat allt ställt in datorn på performance och nyaste grafik drivarna tom kört Driver booster 2 för och checka om det var nån gammal drivar uppdatering. har kört Heaven Benchmark 4.0 och fått bra fps och kyllning. Dragit upp performance på Nvidia Experience. Är tacksam om ni har nåt konkret svar på vad fasen det är för problem

En kompis hade samma problem. Använder du det integrerade ljudkortet? Oftast så är det något antikt med drivrutiner ifrån 2007.
Kolla om du kan uppdatera drivrutiner till ljudkort eller prova med någon alternativ lösning om du har möjlighet. Min kompis växlade mellan integrerat ljudkort och det lilla USB-ljudkortet som följer med Logitech 430 och det gav riktigt stor skillnad.
Prova även att googla detta, det är ett ganska vanligt problem i csgo men som inte så många vet om.

Med integrerat låg han på ca 110-190 fps med en i5 4690k & GTX 970, med logitechs ljudkort låg han på 260-360 fps.

Kan vara värt att prova!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zorfex8400:

En kompis hade samma problem. Använder du det integrerade ljudkortet? Oftast så är det något antikt med drivrutiner ifrån 2007.
Kolla om du kan uppdatera drivrutiner till ljudkort eller prova med någon alternativ lösning om du har möjlighet. Min kompis växlade mellan integrerat ljudkort och det lilla USB-ljudkortet som följer med Logitech 430 och det gav riktigt stor skillnad.
Prova även att googla detta, det är ett ganska vanligt problem i csgo men som inte så många vet om.

Med integrerat låg han på ca 110-190 fps med en i5 4690k & GTX 970, med logitechs ljudkort låg han på 260-360 fps.

Kan vara värt att prova!

Jag ska nog prova detta på riktigt. Känns helt sjukt om det ligger något i detta, men är för desperat för att inte testa haha.

Visa signatur

Main: Corsair 5000D Airflow, HX1200, i9 13900K, Asus TUF OC 3090Ti, 32GB @5600, Z690 Gigabyte Aorus Elite Pro, Kingston KC3000 2TB

Permalänk
Skrivet av SVP:

Jag ska nog prova detta på riktigt. Känns helt sjukt om det ligger något i detta, men är för desperat för att inte testa haha.

Det tycker jag att du ska göra. Blev själv tokig innan jag hittade lösningen. Det är ju inte direkt det första man misstänker vid fps drops..

Hoppas det funkar för dig med