Alla fyndtips från mellandagsrean
Permalänk
Medlem

Uppgradera speldator 10-15k

Sitter på:

ASRock Fatal1ty Z77 Performance
2TB Seagate Barracuda 7200rpm SATA 6Gbit/s
G.Skill 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz SNIPER
Intel Core i5 3570K 3,4Ghz (Ivy Bridge)
EVGA GeForce GTX 680 2048MB Superclocked
Antec KÜHLER H2O 950
FSP Aurum 750W 80+ Gold Modulär

Jag känner att prestandan droppar i de senaste spelen, och värre kommer det bli med de nya releaserna nu ser det ut som.
Allt sitter monterat i ett Define R3 chassie, så det borde jag kunna ha kvar. Jag antar att jag kan behålla mitt nätagg?

När datorn byggdes hängde jag fortfarande med lite i svängarna. Men nu är det total förvirring.
Intel eller AMD spelar mig ingen roll, har kört båda, fanboyar ingen av dem.

Vad skulle rekommenderas om vi säger en budget på max 10-15k?

Permalänk
Medlem

Överklocka processorn, skaffa en ssd och byt grafikkort till valfritt flaggskepp. Klart. Behövs inga 10-15K för att kunna spela med den riggen.

Visa signatur

-AMD Ryzen 9 5950X - Asus TUF X570 Plus - RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate - Corsair Force MP510 M.2 Nvme 960Gb - Kingston Nvme 1Tb - 32Gb Corsair Vengance 3600Mhz - Fractal Design Ion+ 860W - NZXT H630 - LG Ultragear 27gp850p

Permalänk
Medlem

En 500gb SSD + ett GTX 980/390X/980ti/Fury/Fury X och du är klar.

Processorn du har är fullt kapabel till de flesta spelen idag, du skulle nog bara behöva överklocka den.

Kanske Windows 8/10 om du inte redan har det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisbel:

Överklocka processorn, skaffa en ssd och byt grafikkort till valfritt flaggskepp. Klart. Behövs inga 10-15K för att kunna spela med den riggen.

Skrivet av Santrik:

En 500gb SSD + ett GTX 980/390X/980ti/Fury/Fury X och du är klar.

Processorn du har är fullt kapabel till de flesta spelen idag, du skulle nog bara behöva överklocka den.

Kanske Windows 8/10 om du inte redan har det.

Tack! Spelen ligger redan på SSD och jag lirar på windows 10 (tidigare 8.1).
Minneskapaciteten om 8gb är inget som lider ännu eller? Tycker man ser aldrig mindre än 16 på färdiga riggar längre.

Vilket grafikkort är att rekommendera om man kollar temp, ljud, prestanda?
Brukar läsa sweclockers tester, men kan ärligt säga att jag begriper mindre och mindre för varje år.

Permalänk
Medlem

@Slangfil

Om du bara spelar så räcker 8GB gott och väl.

Det som är så bra är ju att DDR3 minnena bara sjunker i pris nu med nya 1151 plattformen, så det är ett icke-problem för tillfället om du bara spelar.

Om du kikar i senaste grafikkortstestet så finner du ett så kallat prestandaindex. Leta upp den upplösning du spelar i och välj det med högst poäng i din prisklass.

Prestandaindexet är en generalisering av alla tester i olika upplösningar, så se det som ett datablad att gå på. Vill du ha bästa kortet för specifika spel så kan du kika hur korten presterar i de olika speltitlarna.

Nu tog jag med dem här under men så att du vet framöver så finns dem alltid med i grafikkortstesterna här på Swec.

Permalänk
Medlem

Jag följde era råd, till större delen, och klockade CPUn. Köpte aldrig nytt gfx dock.
Nu är det dags igen, han haltar på samtliga nya spel så jag tänkte köra en uppgradering som står sig några år.
Wehallen har black friday rea, så de verkar vara billigast. Är där något jag borde ändra i den här korgen?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Slangfil:

Jag följde era råd, till större delen, och klockade CPUn. Köpte aldrig nytt gfx dock.
Nu är det dags igen, han haltar på samtliga nya spel så jag tänkte köra en uppgradering som står sig några år.
Wehallen har black friday rea, så de verkar vara billigast. Är där något jag borde ändra i den här korgen?
http://i.imgur.com/e7adCns.png

Bortkastade pengar, om du inte är grafisk designer i behov av en kraftfull dator med stor mängd kärnor/trådar.

Akilleshälen i ditt befintliga systemet är ditt grafikkort, det är den komponent du bör uppgradera.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Bortkastade pengar, om du inte är grafisk designer i behov av en kraftfull dator med stor mängd kärnor/trådar.

Akilleshälen i ditt befintliga systemet är ditt grafikkort, det är den komponent du bör uppgradera.

Okej, det skadade ju inte att köpa enbart grafiken först hur eller hur. Så jag provar det i första hand!

En följdfråga;
de tester jag kollat toppas av MSI GeForce GTX 980ti Gaming 6GB och/eller Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB PHOENIX. Där är ju ingen större prisskillnad mellan de båda, vilken (eller om någon annan) bör jag satsa på?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Slangfil:

Okej, det skadade ju inte att köpa enbart grafiken först hur eller hur. Så jag provar det i första hand!

En följdfråga;
de tester jag kollat toppas av MSI GeForce GTX 980ti Gaming 6GB och/eller Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB PHOENIX. Där är ju ingen större prisskillnad mellan de båda, vilken (eller om någon annan) bör jag satsa på?

1. Skall du få ett bra system med ditt befintliga GTX 680 kort, får du helt enkelt köpa ett till och köra SLI.
2. Jag skulle valt ett billigare alternativ, förslagsvis EVGA GTX 980 Ti SC+. Annars är MSI kortet en bättre investering, Gainward kortet är lika långt som ett Gigabyte Gaming G1 på 312mm och ryms inte i alla chassin.

EDIT: Du kan även investera i en SSD förslagsvis 250-512GB modeller.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|