Montage Asus Z170-AR , i7 6700K (Får inte fram något på skärm)

Permalänk
Medlem

Montage Asus Z170-AR , i7 6700K (Får inte fram något på skärm)

Hejsan!

Håller på att bygga ihop en dator.

Chassi:Be Quiet!
Moderkort: Asus Z170-AR
RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz CL16 (2x8)
CPU: Intel Core i7-6700K - 8 trådar / 4,0GHz (4,2 Ghz Turbo) / 8MB / Socket 1151
Nätagg: Cooler Master G750M
SSD: Samsung SSD 850 EVO EVO 500GB

När jag nu har monterat ihop allt lyser det vid MemOk! och får inte fram någon bild på skärmen (testade med DVI samt HDMI från moderkort). Saker jag har provat:

• Är 8 pins kontakten kopplad rätt? Yep.

• Testa olika ram ingångarna (A2/B2 var ju rekommenderat, men har även testat alla andra kombinationer..även med enstaka)

• Fanns inga distanser då man skulle montera moderkortet, så det ligger mot chassit (fast det finns speciellt utbuktningar på chassit som höjer det lika mycket som om distanser skulle vara monterade, det följde ej med några) Kan detta vara något problem?

• Trycka dit RAM minnen med lagom våld , yep. det går inte ner längre.

Har även testat att plocka bort alla komponenter och sätta ihop allt igen. Märkte att någon CPU pinne vid hörnet va lite böjd. Kan ju vara det isåfall.. Men alla fläktar och allt går utan problem. Har läst på flertal forum och även hittat att det kanske är något fel på BIOS som måste uppdateras eller så (men lite svårt då man man inte kan få fram dem på skärm)

Har försökt läsa mig till att lösa detta men efter några timmar misslyckande letar jag hjälp hos er!

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Khenrix:

[li]Fanns inga distanser då man skulle montera moderkortet, så det ligger mot chassit (fast det finns speciellt utbuktningar på chassit som höjer det lika mycket som om distanser skulle vara monterade, det följde ej med några) Kan detta vara något problem?[/li]

Jag häller ut en folköl för ditt grillade moderkort. Sorry men du är nog körd. Hoppas det bara är moderkortet och att inte RAM+CPU dog också...

Alltså verkligen, du har nog grillat något

Distanser brukar följa med chassi, inte moderkort, förresten.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Jahopp. RIP . Något jag kan göra för att bekräfta detta?

Fick inte med några distanser till moderkort eller chassi ..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khenrix:

Bygg ihop datorn utanför lådan. Men vad jag kunde se på bilder på chassit så ser det ut som den redan har upphöjningar så man inte behöver distanser.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

@Snorlena: Precis , det var det jag tänkte med.. och inget annat specifikt stod någonstans så antog precis samma sak Alltså moderkortet ligger inte direkt mot chassit utan det är mellanrum.

Permalänk
Medlem

Kan du ta bilder på den böjda pinnen?

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khenrix:

Fick inte med några distanser till moderkort eller chassi ..

Det ska inte sitta distanser i det chassit, som du nämnde är fästena "utbuktade".

Källa: https://www.techpowerup.com/reviews/beQuiet/Silent_Base_800/4...

Permalänk
Medlem

@Snorlena: Jo det skulle jag kunna göra, känns lite onödigt att plocka bort det igen och riskera att det böjs mer. Men det känns ju verkligen som att det är något annat. Har tittat på en video som kan vara relaterat till mitt problem

https://www.youtube.com/watch?v=0hrMlv2Wg_8

Vill gärna testa andra saker innan jag plockar bort det igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpLar:

Det ska inte sitta distanser i det chassit, som du nämnde är fästena "utbuktade".

Källa: https://www.techpowerup.com/reviews/beQuiet/Silent_Base_800/4...

Tack, då kan vi stryka det

Permalänk

Eftersom MemOK! lyser och du kör med OC minnen, så är det nog där problemet ligger. 2133Mhz är standard på 1151.

Visa signatur

P190 * Gigabyte X58-UD5 * i7 920 * Corsair 6Gb 1333Mhz CL-9 * GTX 560 Ti SLI * Velociraptor 150GB * Seagate 500GB 7200.11 * Plextor PX-810SA * Vista 64 * T220 *

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meller127:

Eftersom MemOK! lyser och du kör med OC minnen, så är det nog där problemet ligger. 2133Mhz är standard på 1151.

Låter väldigt rimligt. Hur löser jag detta på bästa sätt? Försöker få tag i ett 2133MHz minne för att få igång det eller hjälper det med uppdatera bios på något sätt?

Permalänk

Testa att reseta Bios först, kan ju vara så att kortet misslyckades första gången att sätta korrekt hastighet. Alltid värt ett försök iaf.

Edit: Skall kolla manualen om man kan tvinga kortet på något sätt att köra 2133mhz

Gör så här, starta upp systemet, håll inne MemOk! knappen tills den börjar blinka vänta tills systemet startar om. Håll tummarna

OBS Systemet kommer troligen starta om flertalet gånger. Låt den göra sitt

Visa signatur

P190 * Gigabyte X58-UD5 * i7 920 * Corsair 6Gb 1333Mhz CL-9 * GTX 560 Ti SLI * Velociraptor 150GB * Seagate 500GB 7200.11 * Plextor PX-810SA * Vista 64 * T220 *

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meller127:

Testa att reseta Bios först, kan ju vara så att kortet misslyckades första gången att sätta korrekt hastighet. Alltid värt ett försök iaf.

Edit: Skall kolla manualen om man kan tvinga kortet på något sätt att köra 2133mhz

Gör så här, starta upp systemet, håll inne MemOk! knappen tills den börjar blinka vänta tills systemet startar om. Håll tummarna

Tyvärr. MemOk! knappen var bland det första jag testa , glömde att nämna det :/ men det funkade icke.

Hur resetar jag BIOS på bästa sätt? Clearar CMOS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khenrix:

Hejsan!

Håller på att bygga ihop en dator.

Chassi:Be Quiet!
Moderkort: Asus Z170-AR
RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz CL16 (2x8)
CPU: Intel Core i7-6700K - 8 trådar / 4,0GHz (4,2 Ghz Turbo) / 8MB / Socket 1151
Nätagg: Cooler Master G750M
SSD: Samsung SSD 850 EVO EVO 500GB

När jag nu har monterat ihop allt lyser det vid MemOk! och får inte fram någon bild på skärmen (testade med DVI samt HDMI från moderkort). Saker jag har provat:

• Är 8 pins kontakten kopplad rätt? Yep.

• Testa olika ram ingångarna (A2/B2 var ju rekommenderat, men har även testat alla andra kombinationer..även med enstaka)

• Fanns inga distanser då man skulle montera moderkortet, så det ligger mot chassit (fast det finns speciellt utbuktningar på chassit som höjer det lika mycket som om distanser skulle vara monterade, det följde ej med några) Kan detta vara något problem?

• Trycka dit RAM minnen med lagom våld , yep. det går inte ner längre.

Har även testat att plocka bort alla komponenter och sätta ihop allt igen. Märkte att någon pinne vid hörnet va lite böjd. Kan ju vara det isåfall.. Men alla fläktar och allt går utan problem. Har läst på flertal forum och även hittat att det kanske är något fel på BIOS som måste uppdateras eller så (men lite svårt då man man inte kan få fram dem på skärm)

Har försökt läsa mig till att lösa detta men efter några timmar misslyckande letar jag hjälp hos er!

En böjd pin kan ställa till en mängd olika problem så har du otur så är det ju det som är problemet och det täcks ju tyvärr inte av någon garanti heller :/

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

När du säger att "en pinne på hörnet var lite böjd", pratar du om en cpu pin då? För då är det antagligen det som är fel. Och i så fall är CPUn med stor sannolikhet rökt.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Skrivet av Khenrix:

Tyvärr. MemOk! knappen var bland det första jag testa , glömde att nämna det :/ men det funkade icke.

Hur resetar jag BIOS på bästa sätt? Clearar CMOS?

Ett tryck på MemOk! knappen skall återställa BIOS till default.

Det finns även en Switch som gör att du kan överklocka installerade minnen. Kan ju vara värt att testa, sitter nästan längst ner till höger.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Xyborg: Det stämmer bra det. Men det finns ju två sorters , dem som redan ligger lite på snedden och de som är helt raka. Det är de som ligger lite på snedden som 2 pinnar har böjts till lite på. resten är som de ska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khenrix:

@Xyborg: Det stämmer bra det. Men det finns ju två sorters , dem som redan ligger lite på snedden och de som är helt raka. Det är de som ligger lite på snedden som 2 pinnar har böjts till lite på. resten är som de ska.

Jag hoppas verkligen att pinnarna inte kortslutit mot varandra eller något liknande tråkigt. Hoppas på det bästa dvs att inget gått sönder föutom moderkortet. Du borde inte använda ett trasigt moderkort, seriöst. Montera ned och införskaffa nytt moderkort -.-

Permalänk
Medlem

Här är en bild. Om det går att tyda något från den..

Något speciellt som signalerar att CPU:n är rökt? Dvs. går det att felsöka den på något smidigt sätt?

EDIT: Tog fram förstoringsglas och de ligger iallafall inte mot varandra. Som tur som.

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt vad jag ska ta mig till. Löser jag det får ni en uppdatering Men lär nog troligtvis vara RAM minnena som inte är kompatibla och kommer nog får byta dessa (Om inget annat har pajjat på vägen). Ringer och hör med dem på webhallen. Men tack för hjälpen och god jul på er, har ni några andra förslag så får ni gärna skriva.

Permalänk
Medlem

Du ska nog försöka böja tillbaka pinnarna så dem ligger rätt. Annars kan du nog få prova oändligt med ram

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorlena:

Du ska nog försöka böja tillbaka pinnarna så dem ligger rätt. Annars kan du nog få prova oändligt med ram

Haha det har jag fixat ! Vaska datorkomponenter är ju alltid kul..

Permalänk
Medlem

Jag valde ut 2666MHz minnen till min nya pc men företaget vägrade bygga ihop med dessa minnen så jag fick ändrat till 2133 istället. Svaret jag fick var att det fanns stor risk för ostabilt system + att man skulle troligen behöva uppdatera BIOS för oc minnen.
Så det kan ju bero på det kanske.
Inte så mycket hjälp kanske men tänkte att infon kanske är till någon nytta i alla fall då delarna är väldigt lika, hoppas det löser sig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khenrix:

Här är en bild. Om det går att tyda något från den..

Något speciellt som signalerar att CPU:n är rökt? Dvs. går det att felsöka den på något smidigt sätt?

http://i.imgur.com/StQBkoE.jpg

EDIT: Tog fram förstoringsglas och de ligger iallafall inte mot varandra. Som tur som.

Har du haft CPUn i när det såg ut sådär så kan det nog tyvärr vara så att kortet är dött. Men vi hoppas du får igång det med andra minnen, men jag tror den chansen är väldigt liten!

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Efter lite letande ser jag att fler personer har haft samma problem
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1388422-asus-z170-a-pro...
En kille på slutet som har samma moderkort och RAM minnen (förutom att de ligger på 3000mhz och mina är på 2666mhz)

Det som löste hans problem var att uppdatera BIOS. Frågan är ju hur man gör det om man inte lyckas få fram något skärmen. Nu finns det i stort sett 3 alternativ på hur morgondagen kan se ut.

1. Lyckas uppdatera BIOS och det löser problemet
2. Får byta RAM-minnen och det löser problemet (skumt eftersom liknande tydligen har fungerat för andra personer?)
3. Jag har lyckats förstöra komponenter som måste bytas för att datorn ska fungera.

Haha. har ni inget bättre för er kan ni rösta på vad ni tror kommer ske. Ni får ni reda på det imorgon!

Ha det gott!

Permalänk
Hedersmedlem

@Khenrix: Av din bild att döma är det skador på sockelpinnar på flera andra ställen än bara upptill. Jag ser flera på motsatta sidan av sockeln. Hur gjorde du egentligen vid monteringen? Hursomhelst måste samtliga pinnar vara i rätt position både vertikalt och horisontellt, annars kommer det inte fungera.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

@MultiMan: Klantigt nog så råkade jag skada det när jag skulle ta bort locket, dvs skyddet över sockelpinnarna. Har böjt tillbaka pinnarna till den grad att jag inte kan se någon skillnad mellan dem och de som stod rätt. Inga pinnar är brutna och om CPU:n vore sönder hade väl inte ens fläktarna kommit igång ? Återkommer med uppdatering när jag ringt webhallen

Permalänk
Medlem

@Khenrix: Har du en speaker inkloppat till ditt moderkort? Om du har det och det piper inte bör ditt moderkort vara felet.

Permalänk
Medlem

99% pga böjda CPU pinnar... men om du böjt tillbaka så borde det fungera om det inte gått sönder något pga att de var böjda och du startade datorn

på bilden ser jag 3 st böjda pinnar där nere (en till vänster på bilden) och 3-4 st uppe på bilden

ta gärna nån fler bild nu när du böjt tillbaka så kan vi utesluta det...

Permalänk
Medlem

@Snedvard: Tyvärr så fick jag inte med någon speaker. Vet hur bra den kan vara att felsöka med. Får nog troligtvis försöka fixa fram en sådan.
@Viochee: Yes. laddar upp en bild så fort jag får lite tid över!