Permalänk
Medlem

Sätta in min andra SSD

Halloj alla sweclockare!

Nu är det så att jag har köpt en till ssd till Bettan som nu endast har en 250gb crucial ssd men minnet tog snabbt slut så har inhandlat en 500gb samsung 850 Evo ssd

Nu undrar jag hur jag ska göra för att koppla in den, är det bara att plugga in sedan stoppa i medföljande skivan och installera? Instruktionerna säger att jag ska koppla den med usb(???) sedan plugga i skivan och efter detta koppla in den så är mycket osäker på hur jag ska göra

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Du ska alltså byta disk ?

isf är det bara koppla ur 250Gb o koppla i 500Gb, installera, Så e de klart, Sen kan du koppla i 250Gb på sataport 2 och kopiera över sakerna du vill ha kvar..

edit: Medföljande skiva innehåller förmodligen kloningsprogram, Inte installationsmedia för Windows..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToyBoB:

Halloj alla sweclockare!

Nu undrar jag hur jag ska göra för att koppla in den, är det bara att plugga in sedan stoppa i medföljande skivan och installera? Instruktionerna säger att jag ska koppla den med usb(???) sedan plugga i skivan och efter detta koppla in den så är mycket osäker på hur jag ska göra

Tack på förhand!

säker på att detta inte bara är för att kopiera existerande windows installation etc från en vanlig HDD när man uppgraderar till en SSD?

jag skulle bara koppla in den och starta datorn och gå in formatera den bör ju funka?

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nevil:

Du ska alltså byta disk ?

isf är det bara koppla ur 250Gb o koppla i 500Gb, installera, Så e de klart, Sen kan du koppla i 250Gb på sataport 2 och kopiera över sakerna du vill ha kvar..

edit: Medföljande skiva innehåller förmodligen kloningsprogram, Inte installationsmedia för Windows..

Jag ska koppla in så jag har 2 750gb tillsammans alltså

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

säker på att detta inte bara är för att kopiera existerande windows installation etc från en vanlig HDD när man uppgraderar till en SSD?

jag skulle bara koppla in den och starta datorn och gå in formatera den bör ju funka?

Jag vill ju bara ha mer lagring, ska alltså ha kvar min gamla ssd me, så då är det bara att plugga in den nya i datorn?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToyBoB:

Jag ska koppla in så jag har 2 750gb tillsammans alltså

Skickades från m.sweclockers.com

Då föreslår ja att du har 250Gb som system/programdisk, O installerar spel m.m (Större program) på D.. Men då behöver du inte använda skivan, Bara koppla in, starta windows, skapa partition o formatera den, så e de klart..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nevil:

Då föreslår ja att du har 250Gb som system/programdisk, O installerar spel m.m (Större program) på D.. Men då behöver du inte använda skivan, Bara koppla in, starta windows, skapa partition o formatera den, så e de klart..

Tänkte flytta bf4 oså till 500 gb disken, men skapa partition och formatera? Varför ska jag formatera? Och vad är partition?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du kopplar in din nya disk, startar upp datorn. Den kommer troligen säga till dig att den hittat en ny disk och frågar vad du vill göra med den. Formatera och partionera. Den gör detta samtidigt. Om datorn inte föreslår något så gå till start->skriv: diskmgmt.msc makera din nya disk och välj inititiera om den inte är det och sedan högerklicka på den och välja sen hmm skapa partition har ja för mig det hette. Ska bara en basic partition med ntfs. Dubbel kolla bara så att den inte är dynamisk disk när du e klar står på samma ställe du ser övriga info. Isf så högerklicka på den och välj konvertera till basic innan du börjar spara data på den.

Är man lite paranoid som jag ibland så dubbelkolla så att du väljer rätt disk när den formaterar, vilket inte ska vara några problem men ifall. Ibland har man ju flera diskar i eller usbn osv. Du ska inte kunna formatera C: disken så det behöver du inte vara orolig över

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

@ToyBoB: I denna tråd ser du hur man skapar och formaterar en ny partition, och som i Diskhantering heter "Ny enkel volym" http://www.sweclockers.com/forum/trad/1109814-tutorial-kopt-e...

Visa signatur

janee