iOS9 error 53 = förlorad data för alltid!

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

security measure
Noun 1. security measures - measures taken as a precaution against theft or espionage or sabotage etc.; "military security has been stepped up since the recent uprising"
security
precaution, safeguard, guard - a precautionary measure warding off impending danger or damage or injury etc.; "he put an ice pack on the injury as a precaution"; "an insurance policy is a good safeguard"; "we let our guard down"

precaution
prɪˈkɔːʃ(ə)n/
noun
noun: precaution; plural noun: precautions

a measure taken in advance to prevent something dangerous, unpleasant, or inconvenient from happening.
"he had taken the precaution of seeking legal advice"
synonyms: safeguard, preventative/preventive measure, safety measure, insurance, defence, provision; informalbackstop
"have your car regularly serviced as a precaution against mechanical breakdowns"
informal
contraception.
"we never took precautions"

Härligt att du äntligen förstår

security measures - measures taken as a precaution against theft or espionage or sabotage et

precaution - a measure taken in advance to prevent something dangerous, unpleasant,

Åtgärden som gjorts är att "bricka" telefonen. Detta för att skydda användaren mot någonting farligt, så som stöld av fingeravtryck eller hackande för att göra någon bypass mm.. Vem vet vad en hackare kan göra när inte rätt avläsare sitter där som kanske har säkerhetshål.

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ehallq:

Åtgärden som gjorts är att "bricka" telefonen.

Försök häng med här nu då; ja, åtgärden är att bricka telefonen, det är ju trots allt vad hela denna tråden handlar om, det är ju i precis detalj exakt vad vi pratar om, vi vet att det är det som händer. Vad som diskuteras här är vad Apple har SAGT, och dom har INTE sagt att Error 53/brickning av telefonen är en åtgärd, dom har sagt att det är en funktion i systemet. Punkt slut.

Förstår du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Försök häng med här nu då; ja, åtgärden är att bricka telefonen, det är ju trots allt vad hela denna tråden handlar om, det är ju i precis detalj exakt vad vi pratar om, vi vet att det är vad som händer. Vad som diskuteras här är vad Apple har SAGT, och dom har INTE sagt att Error 53/brickning av telefonen är en åtgärd, dom har sagt att det är en funktion i systemet. Punkt slut.

Förstår du?

Det du motsade var att säkerhetsåtgärd inte var security measure, vilket du sen bevisade att det faktiskt var om du ser i mitt förra inlägg

Apple säger INTE att error är en funktion i systemet, de säger såhär:

"Error 53 is the result of security checks designed to protect our customers"
Alltså Error 53 är ett resultat, och inte en funktion. Står hur tydligt som helst!

Error 53 är resultatet av ("Error 53 is the result of") funktioner som gör en säkerhetskoll ("security checks designed to protect our") customers")

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ehallq:

Det du motsade var att säkerhetsåtgärd inte var security measure, vilket du sen bevisade att det faktiskt var om du ser i mitt förra inlägg

Nej. "Precaution" betyder innan, "åtgärd" betyder efter.

Permalänk
Medlem

Ja eller såhär..

"This security measure is necessary to protect your device and prevent a fraudulent Touch ID sensor from being used. If a customer encounters Error 53, we encourage them to contact Apple Support."

Apple is right in stating that the security measure prevents a fraudulent TouchID sensor from being used, but that’s not the only thing that it stops. It stops anything except the original TouchID sensor being used. In effect it says that this part cannot be replaced except by Apple.

The error is due to the paired relationship between the TouchID sensor and the rest of the iPhone hardware. Replacing the part means a new relationship is created, and the check occurs during the update process as it compares the relationship to that held on Apple’s authentication service. If it doesn’t match… Error 53 pops up and the iPhone is bricked.

Läser man fler artiklar så står det ju att Apple kan un-bricka dessa enheter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ehallq:

Alltså Error 53 är ett resultat, och inte en funktion. Står hur tydligt som helst!

Men vad är resultatet av då, att funktionen finns där eller att funktionen inte finns där. Men du är ju lika duktig på att medvetet missförstå allt jag säger som den där andra skribenten.

Vad skall jag kontra med här nu då; 'FEL!!1 Error 53 är inte ett resultat, det är fem bokstäver och två siffror. hahah loloklo'

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Nej. "Precaution" betyder innan, "åtgärd" betyder efter.

Du har missuppfattat åtgärd. Security Measure betyder säkerhetsåtgärd. Kolla translate, measure översätts direkt till "åtgärd". Security measure översätts direkt till säkerhetsåtgärd.

Låt mig översätta det du själv skrev.

security measures - measures taken as a precaution against theft or espionage or sabotage et
säkerhetsåtgärder - återgärder tagna som försiktighetsåtgärder mot stöld eller spionage eller sabotage

precaution - a measure taken in advance to prevent something dangerous, unpleasant,
försiktighetsåtgärd- En åtgärd tagen i förväg för att förhindra någonting farligt eller otrevligt

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Men vad är resultatet av då, att funktionen finns där eller att funktionen inte finns där. Men du är ju lika duktig på att medvetet missförstå allt jag säger som den där andra skribenten.

Vad skall jag kontra med här nu då; 'FEL!!1 Error 53 är inte ett resultat, det är fem bokstäver och två siffror. hahah loloklo'

Jag skrev ju det i inlägget du citerade? Hur kan du ha missat det?

Skrivet av ehallq:

Error 53 är resultatet av ("Error 53 is the result of") funktioner som gör en säkerhetskoll ("security checks designed to protect our") customers")

Resultatet av funktionen som kollar att rätt komponenter sitter i telefonen, aka säkerhetskoll. "Error 53 is the result of security checks designed to protect our customers"

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk
Medlem

Det jag tycker är galet är väl just det att det inte finns speciellt många auktoriserade apple ställen... Jag har full förståelse för att touch id slutar fungera och liknande men varför bricka telefonen om touch id ändå inte fungerar? Om det nu är en säkerhetsåtgärd eller funktion så borde väl denna check göras kontinuerligt och bricka en telefon mer eller mindre direkt om den har fått knappen utbytt? Varför vänta till nästa uppdatering av iOS innan denna säkerhetsfunktion klickar igång? Men men det är mina tankar. Sist kan jag länka till en karta över apple stores vilket borde beskriva problemet.... Folk som inte ens har tillgång till en apple store helt enkelt men telefonens hemknapp går sönder.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ehallq:

försiktighetsåtgärd- En åtgärd tagen i förväg för att förhindra någonting farligt eller otrevligt

Det du pratar om kallas förebyggande åtgärd. Men det är ganska akademiskt eftersom vi vet om att Apple har ändrat/åtgärdat/fixat, vad du än vill kalla det, detta är ett faktum, det skedde i höst i samband med lanseringen av iOS9. Vad Apple inte har gjort är att dom har sagt att man har ändrat/åtgärdat/fixat, hela pressreleasen är formulerad på ett sätt som, om man inte visste bättre, att denna säkerhetsfunktion alltid har funnits där, men det har den inte.

Apple är ju inga idioter, pressreleasen är medvetet utformad så här för att man inte skall förse en eventuell stämning med mer information än nödvändigt och för att man inte öppet skall erkänna att det har funnits kryphål i säkerheten som kräver en sådan drastisk... åtgärd, som brickning av telefoner. Det skulle ju knappast Apple tjäna på.

Sedan förefaller det snarast ironiskt att Apple-fans argumenterar emot det här då Apple, liksom alla andra företag i samma situation har som praxis att göra precis på det här sättet vilket naturligtvis grundar sig i att man tjänar på det, och är det nått Apple-fans vill så är det väl just, precis det. Så fortsätt argumentera, ni.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fryguy:

Det jag tycker är galet är väl just det att det inte finns speciellt många auktoriserade apple ställen... Jag har full förståelse för att touch id slutar fungera och liknande men varför bricka telefonen om touch id ändå inte fungerar? Om det nu är en säkerhetsåtgärd eller funktion så borde väl denna check göras kontinuerligt och bricka en telefon mer eller mindre direkt om den har fått knappen utbytt? Varför vänta till nästa uppdatering av iOS innan denna säkerhetsfunktion klickar igång? Men men det är mina tankar. Sist kan jag länka till en karta över apple stores vilket borde beskriva problemet.... Folk som inte ens har tillgång till en apple store helt enkelt men telefonens hemknapp går sönder.

http://313e5987718b346aaf83-f5e825270f29a84f7881423410384342.r78.cf1.rackcdn.com/1354886055-applestoremap.jpg

Varför dom ska bricka den är svårt att svara på , men det var väl deras enda lösning att garantera att inget går fel. Det kanske kan skapa en säkerhetslucka om fel sensor är aktiverat även om touch id funktionen är avstängd.

Angående auktoriserade apple ställen så kan man ju skicka saker. Har man råd för en iPhone så borde man ha råd att skicka iväg den. Om någon fått tag i en jättebillig begagnad så kanske de kan köpa en ny jättebillig beagnad

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ehallq:

Varför dom ska bricka den är svårt att svara på , men det var väl deras enda lösning att garantera att inget går fel.

Fast något sådant kan ingen garantera och det skulle ju vara en väldigt konstig 'garanti' då det krävs en uppdatering av systemet för att brickningen ens skall inträffa och uppdatering av systemet är inte obligatoriskt.

Skrivet av ehallq:

Det kanske kan skapa en säkerhetslucka om fel sensor är aktiverat även om touch id funktionen är avstängd.

Det går inte, byter du hemknapp kan du inte längre använda dig av Touch ID eftersom sensorn i knappen är parad med hårdvara i telefonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fryguy:

Det jag tycker är galet är väl just det att det inte finns speciellt många auktoriserade apple ställen...

http://313e5987718b346aaf83-f5e825270f29a84f7881423410384342.r78.cf1.rackcdn.com/1354886055-applestoremap.jpg

Prova igen.
En auktoriserad serviceverkstad är inte bara en Apple-butik.

I Stockholm t.ex. finns 12st, Göteborg 8, Malmö 14 osv..

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Det du pratar om kallas förebyggande åtgärd. Men det är ganska akademiskt eftersom vi vet om att Apple har ändrat/åtgärdat/fixat, vad du än vill kalla det, detta är ett faktum, det skedde i höst i samband med lanseringen av iOS9. Vad Apple inte har gjort är att dom har sagt att man har ändrat/åtgärdat/fixat, hela pressreleasen är formulerad på ett sätt som, om man inte visste bättre, att denna säkerhetsfunktion alltid har funnits där, men det har den inte.

Apple är ju inga idioter, pressreleasen är medvetet utformad så här för att man inte skall förse en eventuell stämning med mer information än nödvändigt och för att man inte öppet skall erkänna att det har funnits kryphål i säkerheten som kräver en sådan drastisk... åtgärd, som brickning av telefoner. Det skulle ju knappast Apple tjäna på.

Sedan förefaller det snarast ironiskt att Apple-fans argumenterar emot det här då Apple, liksom alla andra företag i samma situation har som praxis att göra precis på det här sättet vilket naturligtvis grundar sig i att man tjänar på det, och är det nått Apple-fans vill så är det väl just, precis det. Så fortsätt argumentera, ni.

Jag vet att jag pratar om en förebyggande åtgärd, det är ju precis det dom gjort. Dom förbygger att ett eventuellt säkerhetshål används för att göra någonting med telefonen, genom att "bricka" den.

Det dom gjort är en förebyggande åtgärd, för den förebygger folk från att använda säkerhetshålet.

Det är en tabbe att dom inte gjort detta tidigare, det är helt klart.

Skrivet av VresiBerba:

Fast något sådant kan ingen garantera och det skulle ju vara en väldigt konstig 'garanti' då det krävs en uppdatering av systemet för att brickningen ens skall inträffa och uppdatering av systemet är inte obligatoriskt.

Fast det har inget med sammanhanget att göra om uppdateringen är obligatorisk eller ej. Om man inte installerar uppdatering som apple släpper så är det givet att man inte är lika skyddad om man skulle vara om man uppdaterade.

Skrivet av VresiBerba:

Det går inte, byter du hemknapp kan du inte längre använda dig av Touch ID eftersom sensorn i knappen är parad med hårdvara i telefonen.

Jag skrev i det du citerade att det kanske kan skapa en säkerhetslucka även om touch id funktionen är avstängd.

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehallq:

Varför dom ska bricka den är svårt att svara på , men det var väl deras enda lösning att garantera att inget går fel. Det kanske kan skapa en säkerhetslucka om fel sensor är aktiverat även om touch id funktionen är avstängd.

Angående auktoriserade apple ställen så kan man ju skicka saker. Har man råd för en iPhone så borde man ha råd att skicka iväg den. Om någon fått tag i en jättebillig begagnad så kanske de kan köpa en ny jättebillig beagnad

True har man en iPhone borde man ha råd att skicka iväg den. Tycker väl fortfarande att den borde brickas direkt om det är en säkerhetsfunktion. Tar iof ett tag att skicka och få tillbaka så man kan ju tycka att apple borde erbjuda fler platser helt enkelt.

Skrivet av Agile:

Prova igen.
En auktoriserad serviceverkstad är inte bara en Apple-butik.

I Stockholm t.ex. finns 12st, Göteborg 8, Malmö 14 osv..

Fel av mig så klart men det gör ju bara att kartan blir lite mer heltäckande. Har fortfarande svårt att se hur de täcker upp alla platser. Malmö, Göteborg, Stockholm är väl bra men måga har nog fortfarande inget alternativ utöver att skicka in den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fryguy:

Fel av mig så klart men det gör ju bara att kartan blir lite mer heltäckande. Har fortfarande svårt att se hur de täcker upp alla platser. Malmö, Göteborg, Stockholm är väl bra men måga har nog fortfarande inget alternativ utöver att skicka in den.

Äsch, finns över hela Sverige, det är ett icke-problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Ärligt talat, grabbar, skall vi lämna smygrasismen utanför denna diskussionen, eller vad tycker ni, kan det va nått?

Lägg ner moralpaniken va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agile:

Äsch, finns över hela Sverige, det är ett icke-problem.

Fint att du tänker Sverige och jag tänker typ Asien, Afrika, Sydamerika... men ok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fryguy:

Fint att du tänker Sverige och jag tänker typ Asien, Afrika, Sydamerika... men ok.

Fint att du tänker så, du kan ju kolla upp hur det ser ut där istället för att bara gnälla utan att veta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vet inte om folk missat denna men kan ju vara intressant.

http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-3438671/Apple-...

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Vet inte om folk missat denna men kan ju vara intressant.

http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-3438671/Apple-...

Gammal nyhet men ändå.
På vilket sätt? Att några advokater försöker tjäna massa stålar möjligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agile:

Gammal nyhet men ändå.
På vilket sätt? Att några advokater försöker tjäna massa stålar möjligen.

Något OT, men det är så det fungerar i USA.
En advokatfirma samlar ett antal personer i en grupptalan mot ett företag, betalar kostnader och får en stor del av vinsten om de vinner.
Hur tänkte du att det annars skulle fungera? Att de som stämmer Apple står för rättegångskostnaderna? Vad tror du att resultatet av det blir?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agile:

Gammal nyhet men ändå.
På vilket sätt? Att några advokater försöker tjäna massa stålar möjligen.

Nja att det är tveksamt agerande även lagligt sett, sedan finns det dock mer info om eventuella fixar m.m.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Dörrlåset på din Volvo går sönder. Du går till Mekonomen och betalar för att få låset utbytt. Får tillbaka bilen som självklart fungerar precis som innan.

Sen är det dags för service. Du lämnar in bilen på en Volvoverkstad. De ringer upp efter en timme och säger att de upptäckt att du bytt dörrlåset till en ej-original del och därför har fyllt motorn med cement.

Låter det här rimligt? Kan inte bli mer likt med vad Apple gör just nu. Trots det verkar många tycka att det är helt rätt. Varför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Dörrlåset på din Volvo går sönder. Du går till Mekonomen och betalar för att få låset utbytt. Får tillbaka bilen som självklart fungerar precis som innan.

Sen är det dags för service. Du lämnar in bilen på en Volvoverkstad. De ringer upp efter en timme och säger att de upptäckt att du bytt dörrlåset till en ej-original del och därför har fyllt motorn med cement.

Låter det här rimligt? Kan inte bli mer likt med vad Apple gör just nu. Trots det verkar många tycka att det är helt rätt. Varför?

Biljämförelser är alltid lika kul. 😂😂😂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Detta är ju förjävligt
Nu har jag inte drabbats eller bytt några delar men om någon skulle få error 53 och sedan vilja byta ut delarna till orginal hos apple igen så är de kört för att man en gång i tiden satt in en knapp som inte va deras?
De är fan sista telefonen jag köper som är apple tyckte dom okej innan men detta är microsoft metoder

Permalänk
Medlem

Om folk lägger undan error 53 och Touch ID säkerhets åtgärder åt sidan. Det hela handlar om 2 punkter och anledning till mass medians storm.

1. Apple gick inte ut och informerade att vid upptäckt av en fel hemknapp så kommer telefonen att brickas vid iOS9 uppdateringen.

2. Apple kommer inte laga telefonen och all data som finns på telefonen blir förlorad för alltid.

Ta och läs idigital länken om vad "iOS säkerhet expert" säger om saken.
Meanwhile, iOS security researcher Stefan Esser says Apple could easily prevent further issues by changing the Error 53 message to a warning rather than a device-bricking error.

“In next iOS release, Apple should stop bricking devices and put an unauthorized Touch ID hardware warning on the screen” the researcher told Info Security Magazine. “It would definitely make more sense to temporarily disable TouchID than the whole phone.”

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Ta och läs idigital länken om vad "iOS säkerhet
“In next iOS release, Apple should stop bricking devices and put an unauthorized Touch ID hardware warning on the screen” the researcher told Info Security Magazine. “It would definitely make more sense to temporarily disable TouchID than the whole phone.”

Det är ju vad som troligen kommer hända.

Så kan alla påhörnetfirmor förklara för sina kunder att man inte kan lösa det. Får kunden pengarna tillbaka från påhörnetfirman då? Tveksamt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Om folk lägger undan error 53 och Touch ID säkerhets åtgärder åt sidan. Det hela handlar om 2 punkter och anledning till mass medians storm.

1. Apple gick inte ut och informerade att vid upptäckt av en fel hemknapp så kommer telefonen att brickas vid iOS9 uppdateringen.

2. Apple kommer inte laga telefonen och all data som finns på telefonen blir förlorad för alltid.

Ta och läs idigital länken om vad "iOS säkerhet expert" säger om saken.
Meanwhile, iOS security researcher Stefan Esser says Apple could easily prevent further issues by changing the Error 53 message to a warning rather than a device-bricking error.

“In next iOS release, Apple should stop bricking devices and put an unauthorized Touch ID hardware warning on the screen” the researcher told Info Security Magazine. “It would definitely make more sense to temporarily disable TouchID than the whole phone.”

Låter bra, låt oss gå vidare och ha en sansad diskussion

Absolut kunde man ha informerat bättre men frågan är hur och om det hjälp? Var skulle du lägga denna information? I iOS 9 release notes, som knappt någon läser utom de mest intresserade. På sin hemsida? Där har det stått om Error 53 ett bra tag och såklart mer generell info att "oväntade problem" kan uppstå om den inte repareras av en Apple-auktoriserad servicepartner. Kan tycka att firmorna som "ful-lagar" telefonen borde ha koll på det, chansen att en vanlig Svensson får reda på det är rätt liten. Och de vet säker fortfarande inte om det trots att det är en stormig diskussion i vårt lilla glas.

Det är enkelt att vara självutnämnd expert utan att vara insatt i exakt hur Apple har tänkt här. Innan iOS 9 var det ju precis som han säger (bortsätt från varningsmeddelandet), bara sensorn som slutade fungera när man bytte knapp. Av någon anledning ansåg de uppenbarligen att det inte räckte. Kanske kunde de inte hitta något alternativ just då för att känna sig helt säkra. Kanske kan de lösa det på ett bättre sätt i framtiden. Vem vet, bara spekulationer som sagt.

För jag lovar att från Apples synvinkel skulle det va MYCKET värre att det började skrivas artiklar om hur folk som blivit av med sina telefoner helt plötsligt också blev av med pengar på sina konton p g a att någon kommit på ett sätt att utnyttja en "hackad"-sensor Nu fick de lite "bad will", något som de är vana vid p g a olika "gates". De flesta "vanliga" användare har sannolikt aldrig hört om detta ändå.

Angående punkt 2 så vet vi ju inte vad Apple kommer göra (läser olika saker från olika håll). Kanske kommer de ta in och tillåta byte + parning med en ny senor mot betalning. Vad gäller att bli av med datat så säger jag som tidigare, idag när du inte behöver göra någonting för att få all din data backup:ad automatisk så är du rent ut sagt dum om du inte använder det. Finns många fler och mycket mer troliga skäl att du blir av med data genom andra händelser (som stöld) än att du skall åka på Error 53.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Låter bra, låt oss gå vidare och ha en sansad diskussion

Absolut kunde man ha informerat bättre men frågan är hur och om det hjälp? Var skulle du lägga denna information? I iOS 9 release notes, som knappt någon läser utom de mest intresserade. På sin hemsida? Där har det stått om Error 53 ett bra tag och såklart mer generell info att "oväntade problem" kan uppstå om den inte repareras av en Apple-auktoriserad servicepartner. Kan tycka att firmorna som "ful-lagar" telefonen borde ha koll på det, chansen att en vanlig Svensson får reda på det är rätt liten. Och de vet säker fortfarande inte om det trots att det är en stormig diskussion i vårt lilla glas.

Det är enkelt att vara självutnämnd expert utan att vara insatt i exakt hur Apple har tänkt här. Innan iOS 9 var det ju precis som han säger (bortsätt från varningsmeddelandet), bara sensorn som slutade fungera när man bytte knapp. Av någon anledning ansåg de uppenbarligen att det inte räckte. Kanske kunde de inte hitta något alternativ just då för att känna sig helt säkra. Kanske kan de lösa det på ett bättre sätt i framtiden. Vem vet, bara spekulationer som sagt.

För jag lovar att från Apples synvinkel skulle det va MYCKET värre att det började skrivas artiklar om hur folk som blivit av med sina telefoner helt plötsligt också blev av med pengar på sina konton p g a att någon kommit på ett sätt att utnyttja en "hackad"-sensor Nu fick de lite "bad will", något som de är vana vid p g a olika "gates". De flesta "vanliga" användare har sannolikt aldrig hört om detta ändå.

Angående punkt 2 så vet vi ju inte vad Apple kommer göra (läser olika saker från olika håll). Kanske kommer de ta in och tillåta byte + parning med en ny senor mot betalning. Vad gäller att bli av med datat så säger jag som tidigare, idag när du inte behöver göra någonting för att få all din data backup:ad automatisk så är du rent ut sagt dum om du inte använder det. Finns många fler och mycket mer troliga skäl att du blir av med data genom andra händelser (som stöld) än att du skall åka på Error 53.

Människa, gå och fortsätt lev i din Apple värld. Punkt 1 och 2 är ren fakta och alla fattar vad det handlar om. Förutom du med alla dåliga bort förklaringar. Om du inte har nåt vettigt att säga, så gå nu och lek med din iphone.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|