Alla fyndtips från mellandagsrean

Rekommenderad avstånd mellan nätagget och botten med fläkten

Permalänk
Medlem

Rekommenderad avstånd mellan nätagget och botten med fläkten

Satt såg på ett klipp

https://www.youtube.com/watch?v=ytpK6nhsfqI

Och de fick mig tagga på skaffa en skit billig dator mest för få tag i delar billigt, sedan slå hål i väggen montera upp moderkortet på väggen, nätagget sedan bygga ut väggen lite så man får in alla delar i själva väggen sedan lägga upp en ny skiva och spackla på väggen och tapetsera över datordelarna i väggen, sedan dra kablarna ut genom ett litet hål mot golvet till och upp till bordet.

Så man har Nätagget, Moderkortet, CPU, fläktar och hela kittet direkt i väggen, och isolera väggen mot temperaturs mässigt.
Så man har i princip en helt inbyggd dator i väggen hur långt avstånd bör man sätta själva nätagget mot väggens yttre kant så den har luftflöde.

Normalt i ett chassi så vikar man ju fläkten neråt om det är i toppen av chassiet, eller upp och ner och ha fläkten uppåt och nätagget monteras i botten, vissa har dock själva fläkten neråt i själva botten mot chassiet med kanske bara 2-3 centimeters avstånd mellan fläkten och golvet.

Jag har alltid valt ha själva fläkten uppåt för ge så stort utrymme som möjligen för luftflöde, man vill ju inte att de ska temperaturen förstöra grejerna i själva väggen så att man behöver slå sönder väggen för komma åt delarna igen.

Detta är för jag ska kunna räkna ut hur mycket utrymme jag bör bygga ut väggen från innerväggen mot ytterväggen, eller bygga upp en temporär vägg för se om de funkar.

Alltid coolt när andra gör något udda att man själv blir sugen på göra något, och vore skit coolt om man bara har en skärm och inget alls folket bara vart är datorn då ))) den är inne i väggen.

Visa signatur

▰ Asus RTX 4080 Super ▰ Intel Core I7 14 700K 3.4Ghz ▰ be quiet! Straight Power 12 Platinum 1500W ▰ MSI Z790 Gaming Plus WiFi ▰ Define R5 ▰ SSD 1: Samsung 980 1TB ▰ SSD 2: Kingston KC3000 4TB ▰ SSD 3: Kingston Fury Renegade 4TB ▰ SSD 4: Kingston Fury Renegade 4TB
▰ Kingston 64GB 2x32GB DDR5 5600MHz ▰ be quiet! BL097 ▰ Alienware AW3225QF

Permalänk
Medlem

Tjesus! Maraton i att säga väggen! Flip och Fredrik skulle gilla detta :).

Men nej! Om jag fattar dig rätt vill du bygga in en dator i väggen..
Bör funka med diverse 120-140mm lufthål med fläktar men en tanke bara.. Vart bor du? Lägenhet eller hus? Vet inte hur försäkringsbolagen ställer sig till om de börjar brinna i isoleringen när man konstaterar att de finns en dator där.

Eller de vet jag. Big NO NO!

Permalänk
Medlem

Vansinne, kapitalförstöring.
För all del montera in i väggen men sen att bygga igen och tapetsera?
Varför inte bara bygga in men endå typ lucka så möjlighet att komma åt sakerna utan att förstöra?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

samma skrivbord som jag har! nu fick man lite idéer

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WEBRUNNER:

Bör funka med diverse 120-140mm lufthål med fläktar men en tanke bara.. Vart bor du? Lägenhet eller hus? Vet inte hur försäkringsbolagen ställer sig till om de börjar brinna i isoleringen när man konstaterar att de finns en dator där.

Man får isolera med brandsäkert material, de är mest för bygga en video i sådan fall och testa för en kortare period se om de lyckas.

Skrivet av [Molotov]:

Vansinne, kapitalförstöring.
För all del montera in i väggen men sen att bygga igen och tapetsera?
Varför inte bara bygga in men endå typ lucka så möjlighet att komma åt sakerna utan att förstöra?

Jo de skulle ju också funka bygga bara en lucka för komma åt delarna, men kommer ändå behöva köpa byggvirke från byggmax för bygga ut avstånden från grunden för få in allt.

Visa signatur

▰ Asus RTX 4080 Super ▰ Intel Core I7 14 700K 3.4Ghz ▰ be quiet! Straight Power 12 Platinum 1500W ▰ MSI Z790 Gaming Plus WiFi ▰ Define R5 ▰ SSD 1: Samsung 980 1TB ▰ SSD 2: Kingston KC3000 4TB ▰ SSD 3: Kingston Fury Renegade 4TB ▰ SSD 4: Kingston Fury Renegade 4TB

Permalänk
Skrivet av WEBRUNNER:

Har man gips och rockwool eller liknande isolering, lär brandproblemet vara det sista man behöver oroa sig för, snarare om man behöver komma åt datorn som det blir problem. Bättre och bygga datorn i en låda man har i garderoben i så fall.

@UMJ det sjuka dock är att många tror att skärmen=datorn vist logiskt på ett sätt, men tycker dom borde reflekterat över varför dom trycket på knappen på burken på golvet (eller stänger dessa bara av skärmen).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

hur ska du rengöra grejerna efter några månader ?? damm du vet ??

Visa signatur

finns det inte ... skapa det!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMJ:

Man får isolera med brandsäkert material, de är mest för bygga en video i sådan fall och testa för en kortare period se om de lyckas.

Jo de skulle ju också funka bygga bara en lucka för komma åt delarna, men kommer ändå behöva köpa byggvirke från byggmax för bygga ut avstånden från grunden för få in allt.

Ja så klart är det så du ska göra.
Tänk vad som hellst kan ju hända och då vore det surt om allt satt inne i väggen utan åtkommst

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Har man gips och rockwool eller liknande isolering, lär brandproblemet vara det sista man behöver oroa sig för, snarare om man behöver komma åt datorn som det blir problem. Bättre och bygga datorn i en låda man har i garderoben i så fall.

@UMJ det sjuka dock är att många tror att skärmen=datorn vist logiskt på ett sätt, men tycker dom borde reflekterat över varför dom trycket på knappen på burken på golvet (eller stänger dessa bara av skärmen).

Har ju skivor du behöver ju inte slå sönder hela väggen för komma åt den räcker med riva en skiva, och sätta upp en ny skiva sedan spakar man i sådan fall just skarven mellan skivorna så man kan lägga nytt lim och ny tappet, men ha en lucka var nog en lösning som var bättre, sedan ställa en dator i garderoben är alldes för vanligt hela poängen är ju göra något helt udda som folk inte bruka bygga, de är ju de hela poängen för folk som bygger över allt att ge folk ider och inspirationer hur man kan bygga, om inte hela resultatet slutar i flopp och inte fungerar, du ska se bygget som picasso.

Skrivet av ostgösta:

hur ska du rengöra grejerna efter några månader ?? damm du vet ??

De blir ju inga problem du isolera de, de är ju inte direkt som att du har ett stort antal yta där damm och annat från annan elektronik kan komma åt detta, du skulle få mer dam i öppet rum än inbyggt i en vägg.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av UMJ:

Har ju skivor du behöver ju inte slå sönder hela väggen för komma åt den räcker med riva en skiva, och sätta upp en ny skiva sedan spakar man i sådan fall just skarven mellan skivorna så man kan lägga nytt lim och ny tappet, men ha en lucka var nog en lösning som var bättre.

De blir ju inga problem du isolera de, de är ju inte direkt som att du har ett stort antal yta där damm och annat från annan elektronik kan komma åt detta, du skulle få mer dam i öppet rum än inbyggt i en vägg.

vet själv att det inte finns något som heter helt tätt i ett hus plus att isoleringen som kommer vara runt komponenterna i vägen innehåller rätt mycket damm... testa skaka en bit isolering och se själv...sååå inte dammet utifrån som blir problemet

är inte den som okar hålla långa diskussioner.. så vi säger att det kommer klara sig

sorry om jag låter stöddig eller så...
vill bara hjälpa

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ostgösta:

vet själv att det inte finns något som heter helt tätt i ett hus plus att isoleringen som kommer vara runt komponenterna i vägen innehåller rätt mycket damm... testa skaka en bit isolering och se själv...sååå inte dammet utifrån som blir problemet

är inte den som okar hålla långa diskussioner.. så vi säger att det kommer klara sig

sorry om jag låter stöddig eller så...
vill bara hjälpa

Först lägger du plast över glasfiber dukarna som isolerar mellan väggarna, sedan lägger du ju brandhärdad material.

Eller monterar man in ett mindre variant av brandsäkert rackskåp vid eldslågor så sprutar de skum, de går lösa beror bara på hur mycket utrymme man behöver bygga ut i väggen i grunden vilket var nog hela poängen med tråden

För mig spelar de ingen roll om hela iden misslyckas, men vore kanon bygga nogot extremt udda och kanske får de att funka, de är ju som sagt bara för se om hela projektet kan fungera.

Så de krävs lite fantasier och ider och sedan försöka hitta lösningar så de funkar, de är snarare om att komma upp med något som är värre än som någon annan redan har gjort så någon annan kommer på något ännu galnare

Vore fett nice bygga ett helt hustak med jätte dator prestanda, allting går lösa vissa saker är bara mer krångligt och kräver mer tänkande än andra saker.

Kul hobby se vad andra kommer up med sedan komma på något helt annat som är ännu mer invecklad, och hoppas på att någon annan försöker komma upp med ännu mer invecklad som man sedan försöker slå

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av UMJ:

Först lägger du plast över glasfiber dukarna som isolerar mellan väggarna, sedan lägger du ju brandhärdad material.

Eller monterar man in ett mindre variant av brandsäkert rackskåp vid eldslågor så sprutar de skum, de går lösa beror bara på hur mycket utrymme man behöver bygga ut i väggen i grunden vilket var nog hela poängen med tråden

För mig spelar de ingen roll om hela iden misslyckas, men vore kanon bygga nogot extremt udda och kanske får de att funka, de är ju som sagt bara för se om hela projektet kan fungera.

Så de krävs lite fantasier och ider och sedan försöka hitta lösningar så de funkar, de är snarare om att komma upp med något som är värre än som någon annan redan har gjort så någon annan kommer på något ännu galnare

Vore fett nice bygga ett helt hustak med jätte dator prestanda, allting går lösa vissa saker är bara mer krångligt och kräver mer tänkande än andra saker.

Kul hobby se vad andra kommer up med sedan komma på något helt annat som är ännu mer invecklad, och hoppas på att någon annan försöker komma upp med ännu mer invecklad som man sedan försöker slå

okej hade väll delvis fel då
du verkar ha funderat ut detta.. så lycka till

måste också säga att jag gillatr ditt tankesätt
uppfinnare??

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ostgösta:

okej hade väll delvis fel då
du verkar ha funderat ut detta.. så lycka till

måste också säga att jag gillatr ditt tankesätt
uppfinnare??

Inte direkt uppfinnare men de är kul och se vad andra kommer upp med, sedan försöka hitta något annat som kan kompa

Allt började väl med den google anställda som gjorde smart spegeln, sedan dess finns de gött om youtube klipp av folk som bygger från allt olika möjliga platser.

Visa signatur