Invandring i jobb, 25% efter 8år

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lolight:

Orsaken till att Tyskland går så bra, är att de har lurat den andra länderna i Eurozonen.
När de skapade Euron, så bestämdes det att då alla länder har egna skattezoner så kan inte ett land börja kriga med ett annat Euroland genom att sänka sin lokala Eurovaluta lokalt. Exempel tex grekland sänker sitt landskostnader för löner i företagen, så kommer alla länder i EU att köpa sina varor från de grekiska fabrikerna, för det blir billigare.

Då stod det i avtalet om Euron att man inte fick göra så. Dvs sänka löner lokalt i ett Euro land.
Men tror du att Tyskland själva följde den regeln? Nej, när Grekland var snälla och följde alla regler så sänkte tyskarna lönerna för industriarbetarna i Tyskland med följd att den tyska industrin gick som en raket och alla andra länder sjönk. Detta kan normalt inte fortsätta om man inte underhåller obalansen genom banker. Vilket EU också gjorde. De lånade ut från Tyska banker. Något som det också var avtalat att så inte heller skulle ske.

Att Sverige går bra är pga att vi lånar oss till rikedomen. Samt att vi inte är med i Euron. Dessa två fördelar kommer snart att vara krossade. När nästa ekonomiska kris kommer. Kommer husbubblan att ruinera många svenska familjer.

Nej. Att det går bra för Sverige är skattetrycket samtidigt som en hög sysselsättning plus en bra export i form av trä och malm. Att det går bra för Tyskland är samma orsak. Naturresurser och hög sysselsättning plus bra investeringar av dess regering. Att nästa ekonomiska kris kommer att krossa landet har man hört sedan 80-talet. Ungefär lika förlegad oro som att när nästa grupp går i pension så faller samhället i bitar.

Skrivet av lolight:

Aftonbladet är en EN tidning. En av många som har en agenda. Samt vänsterglasögon.
Det finns naturligtvis många fler tidningar, myndigheter och bara saker som Youtube kanaler.
Så ja, det finns larmrapporter, så även i Aftonbladet även om de försöker vinkla även dem. Så nej finns inga motsägelser där.

Någon sa så här. "man kan inte säga att EN enskild invandrare är ett problem. Men man kan säga något om gruppen denna invandrare tillhör". Det tycker jag låter bra. Så nej, man kan visst generalisera och säga något om gruppen tex "ensamkommande från Afghanistan". Hur skulle man annars göra?
Så gör vi ju hela tiden, när vi pratar om "Barnfamiljer" eller "arbetslösa" osv.

Nu finns det regler hur långt man kan gå med generaliserande. Skulle 100 av alla personer från Afghanistan göra hyss och brott så är det fortfarande inte en nog stort antal för att kunna generalisera. Så man kan generalisera men inte på den grund som vissa verkar tro att man kan. Antalet "Barnfamiljer" och "Arbetslösa" är långt över antalet Afghaner som gör brott och beter sig illa så den jämförelsen var väldigt haltande.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Aftonbladet är en EN tidning. En av många som har en agenda. Samt vänsterglasögon.
Det finns naturligtvis många fler tidningar, myndigheter och bara saker som Youtube kanaler.
Så ja, det finns larmrapporter, så även i Aftonbladet även om de försöker vinkla även dem. Så nej finns inga motsägelser där.

Någon sa så här. "man kan inte säga att EN enskild invandrare är ett problem. Men man kan säga något om gruppen denna invandrare tillhör". Det tycker jag låter bra. Så nej, man kan visst generalisera och säga något om gruppen tex "ensamkommande från Afghanistan". Hur skulle man annars göra?
Så gör vi ju hela tiden, när vi pratar om "Barnfamiljer" eller "arbetslösa" osv.

Försök du att blanda korten om du vill Blir lite komedi när du försöker rädda situationen. Är väl bara att erkänna att tidningar uppenbarligen går bra när deras innehåll passar din agenda?

Sedan handlar det ju om att beskyllda hela folkgrupper för de problemen som finns i Sverige.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Så du tror alltså inte på alla larmrapporter i tidningar och liknande? Varför inte bara göra ett enkelt experiment det kan inte ta mer än 20 minuter. Ta och ring till 10st folktandvård och fråga vad väntetiden hos dem är. Du har hela Jönköingslän att ringa till. Eller varför inte bara 2st? Du kan meddela oss sen vad de sa.

jag ringde folktandvåprden iförrgår, har tid på måndag.

privattandläkaren jag gått till tidigare har ajg fått vänta max en vecka (går en gång i halvåret, gotta keep em fangs clean).

bokade allergitest på vårdcentralen den 25:e februari, fick tid den 7:e mars.

är det fullt på just DIN mottagning så KAN du byta, det är inte så svårt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Väntar på att @Friterad ska komma och begära källor. Om det nu är intressant när det gäller dem man håller med?

Du kan själv söka på "Tysland sänker lönerna i industrin". Att läsa de avancerade dokumenten om Euron blir svårare. Men rent logiskt så fattar man att det måste vara så. För det har faktiskt aldrig funkat att ha en valuta samtidigt som du har flera olika länder, zoner, skatter.
Inte ens US dollarn kanske kan funka i längden. Som det är nu så har federala utjämningsprogram hindrat den från att falla samman. Men det är inte säkert att de kan fungera i framtiden. Kalifornien skulle gynnas kraftigt av att koppla loss sig från dollarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Du kan själv söka på "Tysland sänker lönerna i industrin". Att läsa de avancerade dokumenten om Euron blir svårare. Men rent logiskt så fattar man att det måste vara så. För det har faktiskt aldrig funkat att ha en valuta samtidigt som du har flera olika länder, zoner, skatter.
Inte ens US dollarn kanske kan funka i längden. Som det är nu så har federala utjämningsprogram hindrat den från att falla samman. Men det är inte säkert att de kan fungera i framtiden. Kalifornien skulle gynnas kraftigt av att koppla loss sig från dollarn.

Nej det är du som har bevisbördan när det är du som använder argumenten först.

Sedan håller jag med dig om att Eurosamarbetet är ett otyg, men svaret på varför vissa länder tagit skada av det är inte lika komplext som du vill ge skenet av. Det räcker att tänka en centralbank och olika ekonomiska situationer i olika delar av Europa i kombination med att turistnäring och export mår bra av en låg valuta så har man svaret.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Du är tyvärr själva definitionen av en människa i PK-bubblan. En som går runt med rosa glasögon, tolkar världen efter vad aftonbladet försöker ljuga samman. En som skriver på nätet och säger. "Det du säger, låter märkligt och känns konstigt. Inget jag har upplevt.". En som bor i helvita områden, och aldrig kommer kontakt med baksidorna. Jag har läst så många gånger på nätet om människor som har berättat om hur släktingar har fått känna på hur det är att bli rånade. Eller liknande. Våldtäkter. Först då vaknar de ur den rosa dimman, eller biasen över hur de tror att världen är. Inte så som den verkligen är. Det blir dock allt svårare för dessa PK-människor att förneka sanningen. Och den Kognitiva Dissornansen kommer att närmare. De reagerar då med ilska och vredesmod. För det sista en människa vill erkänna är att den har blivit lurad. Då är det att hålla för öronen. Eller intala sig själva saker som inte stämmer.
"Nej det är inga som kastar stenar på brandbilar" eller liknande. Att du personligen ännu inte är drabbad är bara en tidsfråga innan så sker.

Jag bor på Rosenlund i Jönköping, i ett lägenhetshus med 6 lägenheter.. 4 av mina grannar har utländsk bakgrund och de flesta jag ser på bussen dagligen ser mörkhyade ut så något "helvitt" område är det dock inte.. Finns väl inte ens helvita områden i Sverige för den delen förutom möjligen östermalm?

Vad PK är eller varför det blivit ett skälsord bryr jag mig inte i.. Det jag däremot tycker är lite, eller mycket tråkigt är att folk som kräver fakta istället för känsloargument och "det vet man väl hur det är"-snack blir stämplade som "PK". När fan blev man konstig för att man kräver källor och inte bara sväljer allt som folk trycker I en?

Och aftonbladet?? Verkligen.. Det är ju den största spridaren av elände nuförtiden.. Står ju titt som tätt om brinnande bilar, hedersmord, kvinnovåld och allt vad det är.

Jag lyssnar inte på Aftonbladet och jag lyssnar inte på Fria Tider. Båda vill ha clicks, shares och likes, och ingen av dem är intresserad av en nyanserad bild av verkligheten.

Och om det nu stämmer att "apokalypsen" är på gång så får jag väl flytta om den drabbar mig.. Hr rätt att bosätta mig i USA genom mitt giftemål så då får jag väll köpa något gammalt ruckel och sitta där på verandan och muttra om att det var bättre förr. Det fixsr sig, och jag tror för den delen inte på all skit innan jag ser det själv.

"Salig är den som tror utan att se", står det i bibeln, och jag är ateist.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Nej det är du som har bevisbördan när det är du som använder argumenten först.

Sedan håller jag med dig om att Eurosamarbetet är ett otyg, men svaret på varför vissa länder tagit skada av det är inte lika komplext som du vill ge skenet av. Det räcker att tänka en centralbank och olika ekonomiska situationer i olika delar av Europa i kombination med att turistnäring och export mår bra av en låg valuta så har man svaret.

Till att börja med så hade Grekland en extremt dålig ekonomi innan de gick med i EU. Greklands ekonomi hade varit i fritt fall sedan 1980-talet. Att skylla Greklands trångmål på EU och Tyskland är att gör det för lätt för sig... Bland annat så hade de en statsskuld på över 100% av BNPn redan 1987. EU borde inte ens tillåtit dem gå med i EMU med den ekonomin.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Till att börja med så hade Grekland en extremt dålig ekonomi innan de gick med i EU. Greklands ekonomi hade varit i fritt fall sedan 1980-talet. Att skylla Greklands trångmål på EU och Tyskland är att gör det för lätt för sig... Bland annat så hade de en statsskuld på över 100% av BNPn redan 1987. EU borde inte ens tillåtit dem gå med i EMU med den ekonomin.

Jag skyllde inte Greklands alla problem på Eurosamarbetet, däremot sa jag att de tagit skada av det.

Kan göra det enkelt för vissa i den här tråden och t om hänvisa till en klassisk högerskribent som Ivar Arpi:

http://www.svd.se/euron-forvarrar-den-grekiska-krisen

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Nej. Att det går bra för Sverige är skattetrycket samtidigt som en hög sysselsättning plus en bra export i form av trä och malm. Att det går bra för Tyskland är samma orsak. Naturresurser och hög sysselsättning plus bra investeringar av dess regering. Att nästa ekonomiska kris kommer att krossa landet har man hört sedan 80-talet. Ungefär lika förlegad oro som att när nästa grupp går i pension så faller samhället i bitar.

Jag kan bara förklara den objektiva sanningen. Att dina rosa glasögon, gör att du ser något annat i världen, det fattar vi. Men jag kan kommentera några saker.
På vilket sätt har vi rätt skattetryck? Att vi är rika pga export av naturresurser stämmer dåligt. Många länder som lever på naturresurser är mycket fattiga. Man pratar om naturresursfällan bland ekonomer. Att länder faktiskt kan bli fattigare som har mycket naturresurser.
Exempel finner du många i afrika och öststater. Vår välfärd som inte är äldre än från 1890 talet , bygger på att vi har förädlat vår malm och skog här. Och sedan sålt en färdig produkt. Till det behöver vi avancerad industri. Att bra sälja några träd på export, det ger inga pengar alls.

Att folk inte oroar sig för bubblor och liknande är märkligt. Vi har haft dem förr. Men de blir värre för varje gång. Där vi är nu, har vi aldrig varit. Och därmed kommer vi att vara de som får det jobbigast ekonomiskt när krisen väl kommer. Och den är på väg med stora steg. Så säger alla ekonomer. Men vill man inte lyssna så gör man inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag bor på Rosenlund i Jönköping, i ett lägenhetshus med 6 lägenheter.. 4 av mina grannar har utländsk bakgrund och de flesta jag ser på bussen dagligen ser mörkhyade ut så något "helvitt" område är det dock inte.. Finns väl inte ens helvita områden i Sverige för den delen förutom möjligen östermalm?

Vad PK är eller varför det blivit ett skälsord bryr jag mig inte i.. Det jag däremot tycker är lite, eller mycket tråkigt är att folk som kräver fakta istället för känsloargument och "det vet man väl hur det är"-snack blir stämplade som "PK". När fan blev man konstig för att man kräver källor och inte bara sväljer allt som folk trycker I en?

Och aftonbladet?? Verkligen.. Det är ju den största spridaren av elände nuförtiden.. Står ju titt som tätt om brinnande bilar, hedersmord, kvinnovåld och allt vad det är.

Jag lyssnar inte på Aftonbladet och jag lyssnar inte på Fria Tider. Båda vill ha clicks, shares och likes, och ingen av dem är intresserad av en nyanserad bild av verkligheten.

Och om det nu stämmer att "apokalypsen" är på gång så får jag väl flytta om den drabbar mig.. Hr rätt att bosätta mig i USA genom mitt giftemål så då får jag väll köpa något gammalt ruckel och sitta där på verandan och muttra om att det var bättre förr. Det fixsr sig, och jag tror för den delen inte på all skit innan jag ser det själv.

"Salig är den som tror utan att se", står det i bibeln, och jag är ateist.

Glöm inte hagelgeväret om du sitter där på verandan Menar så att du passar in ordentligt

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pokelia:

jag ringde folktandvåprden iförrgår, har tid på måndag.

privattandläkaren jag gått till tidigare har ajg fått vänta max en vecka (går en gång i halvåret, gotta keep em fangs clean).

bokade allergitest på vårdcentralen den 25:e februari, fick tid den 7:e mars.

är det fullt på just DIN mottagning så KAN du byta, det är inte så svårt.

Duger SVT som objektiv källa? http://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/langa-koer-till-ta...
Samt mina egna erfarenheter då. Så de går jag på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Jag kan bara förklara den objektiva sanningen. Att dina rosa glasögon, gör att du ser något annat i världen, det fattar vi. Men jag kan kommentera några saker.
På vilket sätt har vi rätt skattetryck? Att vi är rika pga export av naturresurser stämmer dåligt. Många länder som lever på naturresurser är mycket fattiga. Man pratar om naturresursfällan bland ekonomer. Att länder faktiskt kan bli fattigare som har mycket naturresurser.
Exempel finner du många i afrika och öststater. Vår välfärd som inte är äldre än från 1890 talet , bygger på att vi har förädlat vår malm och skog här. Och sedan sålt en färdig produkt. Till det behöver vi avancerad industri. Att bra sälja några träd på export, det ger inga pengar alls.

Att folk inte oroar sig för bubblor och liknande är märkligt. Vi har haft dem förr. Men de blir värre för varje gång. Där vi är nu, har vi aldrig varit. Och därmed kommer vi att vara de som får det jobbigast ekonomiskt när krisen väl kommer. Och den är på väg med stora steg. Så säger alla ekonomer. Men vill man inte lyssna så gör man inte.

Det är alltså just DU som sitter på "den objektiva sanningen" här i världen?

Då har jag en fundering. Eftersom du sitter på sanningen borde det väl vara tämligen enkelt att vaska fram lite opartiska källor och dylikt för att konfirmera det du påstår?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Jag skyllde inte Greklands alla problem på Eurosamarbetet, däremot sa jag att de tagit skada av det.

Detta är helt fel. Grekland har inte tagit skada av Eurosamarbetet. Grekland har tagit skada av att man fuskat och fejkat siffror under flera år och till slut blev det ohållbart. Hade dem inte varit med i Eurosamarbetet hade inget varit intresserade av att rädda dem och dem hade får mångfaldigt devalvera ner drachmen till ingenting. Som så många gånger förut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Glöm inte hagelgeväret om du sitter där på verandan Menar så att du passar in ordentligt

Ja, och tuggtobak..

Men! Jag fick just en bättre idé...

Folk idag värderar ju inte källkritik alls... Så jag tänkte om man skulle ta och starta "Zombieapokalypspartiet".

Idén är att man skyller precis allt elände (äkta eller fabricerat är inte så noga) på Zombies.. Och snart, snart kommer de att invadera oss om vi inte tar krafttag och.. Ja häller ut vägsalt på gräsmattan eller vad det nu är man gör för att bli av med Zombies...

Folk kommer ju bli livrädda och rösta på partiet eftersom att det låter ju skitläskigt att bli uppkäkad av zombies.. Och så kan jag ju få spons från saltgruvorna, eller något..

Sen, när folk i sin okunskap och vettskrämdhet röstat på oss, så kommer vi in i riksdagen, och jag och mina polare i partiet kan få övernattningslägenheter i Stockholms innerstand och riksdagsarvode vi kan festa upp på Stureplan på helgerna, utan att behöva utföra något riktigt jobb... Perfekt! Fast visst fan.. Sverigedemokraterna har ju redan anammat konceptet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OrlMrt:

Detta är helt fel. Grekland har inte tagit skada av Eurosamarbetet. Grekland har tagit skada av att man fuskat och fejkat siffror under flera år och till slut blev det ohållbart. Hade dem inte varit med i Eurosamarbetet hade inget varit intresserade av att rädda dem och dem hade får mångfaldigt devalvera ner drachmen till ingenting. Som så många gånger förut.

Så du menar alltså att det för turistnäringen inte spelar någon roll om man har en svag eller stark valuta? Menar du också att en centralbank som tar beslut stick i stäv med vad en del länder i eurosamarbetet behöver inte skadar just de länderna?

Att det sedan också finns ett antal faktorer som påverkat det ekonomiska förfallet i Grekland är otvivelaktigt. Dock var det inte vad som påverkat mest vi pratade om utan huruvida eurosamarbetet har skadat Greklands ekonomi eller inte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja, och tuggtobak..

Men! Jag fick just en bättre idé...

Folk idag värderar ju inte källkritik alls... Så jag tänkte om man skulle ta och starta "Zombieapokalypspartiet".

Idén är att man skyller precis allt elände (äkta eller fabricerat är inte så noga) på Zombies.. Och snart, snart kommer de att invadera oss om vi inte tar krafttag och.. Ja häller ut vägsalt på gräsmattan eller vad det nu är man gör för att bli av med Zombies...

Folk kommer ju bli livrädda och rösta på partiet eftersom att det låter ju skitläskigt att bli uppkäkad av zombies.. Och så kan jag ju få spons från saltgruvorna, eller något..

Sen, när folk i sin okunskap och vettskrämdhet röstat på oss, så kommer vi in i riksdagen, och jag och mina polare i partiet kan få övernattningslägenheter i Stockholms innerstand och riksdagsarvode vi kan festa upp på Stureplan på helgerna, utan att behöva utföra något riktigt jobb... Perfekt! Fast visst fan.. Sverigedemokraterna har ju redan anammat konceptet.

Hehe med tanke på vad folk sväljer idag så tycker jag att du ska köra på det

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Så du menar alltså att det för turistnäringen inte spelar någon roll om man har en svag eller stark valuta? Menar du också att en centralbank som tar beslut stick i stäv med vad en del länder i eurosamarbetet behöver inte skadar just de länderna?

Att det sedan också finns ett antal faktorer som påverkat det ekonomiska förfallet i Grekland är otvivelaktigt. Dock var det inte vad som påverkat mest vi pratade om utan huruvida eurosamarbetet har skadat Greklands ekonomi eller inte.

Ok, om man som medveten strategi vill driva ett land som ett lågprisalternativ för turister och billig olivolja så kan man ju säga att man förlorat på Euron. Frågan är dock om folket verkligen är med på det. Många Greker har ju blivit ganska vana med den högre levnadsstandard som EU och Euron resulterat i.

Detta är ju orsaken till varför man inte vill gå ur nu.

PS. Har för övrigt bokat semester till Grekland. Vart riktigt billigt, Trots Euron...

Permalänk
Medlem
Skrivet av OrlMrt:

Ok, om man som medveten strategi vill driva ett land som ett lågprisalternativ för turister och billig olivolja så kan man ju säga att man förlorat på Euron. Frågan är dock om folket verkligen är med på det. Många Greker har ju blivit ganska vana med den högre levnadsstandard som EU och Euron resulterat i.

Detta är ju orsaken till varför man inte vill gå ur nu.

Där har du en poäng. Vad folket vill och vad politikerna gör i Grekland verkar ha varit ganska separerat under en lång tid nu. Sedan behöver för den delen inte det betyda att folket eller politikerna har rätt, men det är en annan diskussion.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Det går inte att ta dig på allvar. I ganska direkt anslutning till ditt första inlägg gällande mina obefintliga källor (du har tydligen fortfarande inte läst tråden noggrant) är det en annan medlem som också säger att Sanandaji påstår mycket som inte stämmer, men det sväljer du utan vidare trots att inga källor presenterats.

Valiumballong har sagt rakt ut (fortfarande tydligt att du inte läst tråden ordentligt) att det inte är vårt problem var folk tar vägen, bara de inte kommer hit, i sin diskussion med Ozzed. Läs lite i deras inlägg (åter igen, läs ordentligt innan du yttrar dig) så hittar du det.

Dock bra att du för en gångs skull vågar stå för något, att du delar Valiumballongs uppfattningar. Men det är oerhört svårt att respektera dig när du bara spyr galla utan att läsa ordentligt först. Men om jag minns rätt hade vi en diskussion om vem som äger bevisbördan i en tidigare tråd där du fick ganska mycket mothugg från väldigt många gällande din inställning till detta. Så det är som sagt svårt att ta dig på allvar.

Men snälla lilla, hur svårt kan det vara att fatta någonting som jag nämnde 2 gånger i samma inlägg? Det handlar inte bara om att tillbringa källor, det handlar om dubbelmoralen som du har och har haft så länge jag har läst dina inlägg på forumet. Dom flesta tillhör gruppen som inte tillbringar några källor eller i alla fall väldigt få källor, men inte alls lika många som konstant kräver att varenda påstående ska backas upp, när du sällan gör det själv, du undviker att göra det så gott det går verkar det som.

Och det tycker du är främlingsfientlighet? Sluta med stämpeln, speciellt när den inte passar alls. Valiumballong anser här att det inte är vårat ansvar var dom tar vägen, hur är det främlingfientligt? Dumheter.

Jag delar hans uppfattning gällande hur vi ska hjälpa till ja, och det är vad jag sa. Det betyder inte att allting han säger är något som jag står för, precis som att jag inte alltid är emot vad du säger. Att det är svårt att ta mig på allvar kommer ju från rätt person. Nej jag förstår att det är svårt att ta andra på allvar om man själv inte kan tas på allvar.

Vilken diskussion syftar du på? Och hur är det relevant om jag fick mothugg i så fall? Jag får ofta mycket mothugg, tänker inte ducka för det. Bevisbördan ligger uppenbarligen på den som kommer med ett påstående, hur många är det som är emot det? Faktiskt extremt sällan träffat på någon som nekat detta, och inte har jag minne av mothugg i en sådan diskussion. Sen är det ju en strålande logik från dig att man inte kan ta någon på allvar för att dom får "mothugg".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lolight:

Duger SVT som objektiv källa? http://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/langa-koer-till-ta...
Samt mina egna erfarenheter då. Så de går jag på.

Smart. En artikel om att det är lång kö till tandvården på ett enskilt ställe innan den så kallade flyktingkrisen är förstås bevis på att flyktingkrisen förgör våran välfärd...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Men snälla lilla, hur svårt kan det vara att fatta någonting som jag nämnde 2 gånger i samma inlägg? Det handlar inte bara om att tillbringa källor, det handlar om dubbelmoralen som du har och har haft så länge jag har läst dina inlägg på forumet. Dom flesta tillhör gruppen som inte tillbringar några källor eller i alla fall väldigt få källor, men inte alls lika många som konstant kräver att varenda påstående ska backas upp, när du sällan gör det själv, du undviker att göra det så gott det går verkar det som.

Och det tycker du är främlingsfientlighet? Sluta med stämpeln, speciellt när den inte passar alls. Valiumballong anser här att det inte är vårat ansvar var dom tar vägen, hur är det främlingfientligt? Dumheter.

Jag delar hans uppfattning gällande hur vi ska hjälpa till ja, och det är vad jag sa. Det betyder inte att allting han säger är något som jag står för, precis som att jag inte alltid är emot vad du säger. Att det är svårt att ta mig på allvar kommer ju från rätt person. Nej jag förstår att det är svårt att ta andra på allvar om man själv inte kan tas på allvar.

Vilken diskussion syftar du på? Och hur är det relevant om jag fick mothugg i så fall? Jag får ofta mycket mothugg, tänker inte ducka för det. Bevisbördan ligger uppenbarligen på den som kommer med ett påstående, hur många är det som är emot det? Faktiskt extremt sällan träffat på någon som nekat detta, och inte har jag minne av mothugg i en sådan diskussion. Sen är det ju en strålande logik från dig att man inte kan ta någon på allvar för att dom får "mothugg".

Läs tråden. Kom sedan tillbaka och berätta vilka som angivit källor och vilka som inte gjort det. Vill du göra sken, i den här tråden, av att vara vara neutral och källkritisk får du ju vara konsekvent åtminstone. Annars faller det som ett korthus.

Det har presenterats en rad källor i den här tråden. Främst från dem och mig själv som försöker förklara att Domedagen inte är nära. Den andra sidan har konsekvent inte haft några källor alls. Men det är inte första gången du blundar totalt för avsaknaden av källor så länge man inte vill ha in några invandrare i Sverige.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Läs tråden. Kom sedan tillbaka och berätta vilka som angivit källor och vilka som inte gjort det. Vill du göra sken, i den här tråden, av att vara vara neutral och källkritisk får du ju vara konsekvent åtminstone. Annars faller det som ett korthus.

Det har presenterats en rad källor i den här tråden. Främst från dem och mig själv som försöker förklara att Domedagen inte är nära. Den andra sidan har konsekvent inte haft några källor alls. Men det är inte första gången du blundar totalt för avsaknaden av källor så länge man inte vill ha in några invandrare i Sverige.

Ja det är ju komiskt hur du påstår att jag inte läser riktigt när du själv inte fattat varför jag svarar just dig om saken när jag har förklarat det 3 gånger redan. Att du inte klarar en sådan enkel sak påvisar bara att den utav oss som inte läser noggrant i tråden är du.

Men det är hopplöst, det är min slutsats, du blundar hur mycket man än försöker.

Permalänk
Medlem

Om man håller god ton så är det okej att ha detta igång, det handlar bara om att alla tar lite ansvar. Det är inte så jävla svårt egentligen, men kan vara svårt att komma ihåg.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Ja det är ju komiskt hur du påstår att jag inte läser riktigt när du själv inte fattat varför jag svarar just dig om saken när jag har förklarat det 3 gånger redan. Att du inte klarar en sådan enkel sak påvisar bara att den utav oss som inte läser noggrant i tråden är du.

Men det är hopplöst, det är min slutsats, du blundar hur mycket man än försöker.

Nu får du faktiskt ge dig. Jag är en av dem som faktiskt haft källor i den här tråden. Bara för att man svarar på andra påståenden äger man inte bevisbördan, men det verkar vara för svårt för dig att fatta.

Det är även maken till dubbelmoral att påstå att jag har för lite källor när du öppet håller med en person som i stort sett haft en total avsaknad av sådana. Du kan härmed känna dig ignorerad, orkar inte diskutera trams som detta med någon som man inte vet om den trollar eller bara är helt blind.

Ha ett trevligt liv.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Nu får du faktiskt ge dig. Jag är en av dem som faktiskt haft källor i den här tråden. Bara för att man svarar på andra påståenden äger man inte bevisbördan, men det verkar vara för svårt för dig att fatta.

Det är även maken till dubbelmoral att påstå att jag har för lite källor när du öppet håller med en person som i stort sett haft en total avsaknad av sådana. Du kan härmed känna dig ignorerad, orkar inte diskutera trams som detta med någon som man inte vet om den trollar eller bara är helt blind.

Ha ett trevligt liv.

Nej du har många egna påståenden, bara för att dom ibland ingår i ett svar till någon annan så är det inte helt plötsligt så att bevisbördan för det (ditt) påstående ligger på någon annan.

Som sagt får du läsa om, har förklarat nu 3 gånger varför jag skrivit detta till just dig och ingen annan. Verkar nästan som om du försöker undvika att fatta vad jag har att säga.

Hade du lagt en minut på att läsa om min förklaring så hade du säkert fattat. Jag har inte någon somhelst dubbelmoral här och det förstår vemsomhelst som faktiskt tagit sig den lilla stunden till att läsa vad jag skulle vilja påstå är väldigt simpel svenska.

Permalänk
Medlem

Lite off-topic men det är skönt att den sortens diskussioner som fördes här för några år sedan har upphört. Då hade vi varit uppe i 40 sidor med kryptiska hänvisningar till irrelevant statistik och virrig quotemining av pensionerade gränspoliser.

Nu har vi bara lite av det ena men inget av det andra, och vi är mycket snällare.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Har själv kollat på att söka asyl i Nya Zeeland, men det verkar jäkligt svårt när man kollar deras kriterier. Plus att kör ju på helt fel sida på vägen!

Och branschen som jag jobbar inom inte kvalificerar sig till förtur i kösystemet eftersom jag tjänar precis under gränsen till förtur, och lönerna där inte inte direkt högre än här inom min bransch. Men har kollat lite och dom jobbar med flertal identiska produkter som vi jobbar med i Sverige, t.o.m. vissa produkter som härstammar från Sverige.

Har faktiskt funderat på samma sak. Lite väl långt bort så jag vet inte om jag faktiskt skulle göra det.
Min bransch verkar vara väldigt attraktiv. Jag skulle få pluspoäng för "Skilled worker" och "Long Term Skill Shortage". Kan dock ta några år efter att jag tagit min examen förrän jag når den där lönegränsen. Lönerna jag hittade passade ganska exakt till min branschs medianlön för 0-30 års arbetserfarenhet så högre lön är det inte.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsingborg/asylboende-stang...

http://www.hemhyra.se/orebro/mogel-loss-och-kackerlackor-i-as...

http://www.helahalsingland.se/halsingland/soderhamn/mogel-dal...

Vill du fortfarande påstå att det allt är drömmen som dessa nyanlända lever i? Och har du varit på nog många asylboenden på nog många platser att du kan garantera att deras boenden är mögelfria? För vad jag ser så verkar du tro att bara för att du sett ett så har du sett alla..

Hur legitima är dom där källorna då?

Bara ett stängs enligt SVT och de andra känns lite halvt påhittade, då det inte finns några källor. Fast sedan är det väl uppenbart att en gammal camping inte har det bästa.. Vem fan campar i det moderna Sverige?
Och vore jag på flykt så hade jag tagit mögel framför explosioner och hållt käften. Man har sitt liv i behåll. Fast dessa lyxflyktingar flyr ju inte.

Och vi har äldreboende som bor bland mögel, får halvdan mat. Men vi hör inte de klaga, elda upp sina boenden, strejka, misshandla eller mörda folk.

För att jag sett flera så har jag sett alla? Det är väl så du gör just nu, "90% är ju mögelklädda och 45% har kackerlackor" Så mycket skitsnack.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothbrok:

Hur legitima är dom där källorna då?

Bara ett stängs enligt SVT och de andra känns lite halvt påhittade, då det inte finns några källor. Fast sedan är det väl uppenbart att en gammal camping inte har det bästa.. Vem fan campar i det moderna Sverige?
Och vore jag på flykt så hade jag tagit mögel framför explosioner och hållt käften. Man har sitt liv i behåll. Fast dessa lyxflyktingar flyr ju inte.

Och vi har äldreboende som bor bland mögel, får halvdan mat. Men vi hör inte de klaga, elda upp sina boenden, strejka, misshandla eller mörda folk.

För att jag sett flera så har jag sett alla? Det är väl så du gör just nu, "90% är ju mögelklädda och 45% har kackerlackor" Så mycket skitsnack.

Vill du argumentera mot källas legitimitet så ska du göra det med andra källor och inte konspiratoriska hänsyftningar.
Att byggnader med tiden drabbas av mögel är oundvikligt. Att kommuner serverar dålig mat på äldreboenden beror inte på ekonomiska problem utan på upphandlingar.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Huzzbutt:

Vill du argumentera mot källas legitimitet så ska du göra det med andra källor och inte konspiratoriska hänsyftningar.
Att byggnader med tiden drabbas av mögel är oundvikligt. Att kommuner serverar dålig mat på äldreboenden beror inte på ekonomiska problem utan på upphandlingar.

Varför drar du in ekonomi? Var väl inte det vi diskuterade? Eller försöker du ta tåget av rälsen?

Känns som att Sweclockers är forumet där alla F! hänger.

Tumnus säger ju att dom får urkass mat på asylboenden.. ingen som kommer ihåg?

På ett asylboende i Älvdalen betalar Migrationsverket 240 000 kronor för maten – per dygn.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/article21909360.ab

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M