Jag tycker du bör kolla på något annat än S7:an. Anledningar? Pris och mjukvara. Priset är för högt och mjukvaran som visserligen blivit bättre är fortfarande inte bra. Ta tex appdrawern, du sorterar i bokstavordning, installerar en app och den lägger sig i bokstavordning? Nej, den läggs sist. Många sådana saker. Sen är ju bloatware är ju ingen höjdare, flertalet emailappar, fotoappar, musikappar, fitness osv.
Småstutters finns fortfarande ibland(Exynosmodellen, vet inte hur snapdragon är). Men uppdateringar är ju något som jag tycker är viktigt, speciellt säkerhetsuppdateringar.
Jag hade också en s2:a(har kvar den fortfarande) och köpte en nexus 5. Denna flyter på lika bra om inte bättre sedan den köptes för 2 år sedan eller nått. Jag var sjukt nöjd med min s2:a. Dock efter använt nexus 5 i två år så är jag 100 gånger nöjdare med denna.
En enkel rekommendation hade ju varit nexus 5x. Även fast 6p är bättre på många punkter så är den nog lite för stor. Tyckte min nexus 5 var ett rejält steg upp i storlek och den är ändå bara 5".
Men som det ser ut just denna dag så är det tveksamt till att rekommendera nexus 5x. Detta enbart pga många haft problem med prestandan efter 1 månad eller mer.
Det har dock kommit en säkerhetsuppdatering för mars som även skulle inkludera prestandafixar för 5x. Så om detta är löst så skulle jag säga att nexus 5x är det du ska ha. Den är ljusår bättre än en s2:a. Gamla nexus 5 likaså.
Angående s7:an så har jag bara testat en s6 edge och fyfan säger jag bara efter man vant sig vid stock android. Man har blivit bortskämd med hur det flyter och hur snabbt allt är.
En annan grej som störde mig på s6 edge som s7 edge också lider av är den kurvade displayen. Denna ser snygg ut men jag störde mig enormt på dessa 2 ränder som gick från toppen till botten på vardera sida där kurvorna är. Reflektion av ljuset. Var som att ha 2 vita ränder där. Nu syns det väl inte hela tiden men då jag testade var dessa synliga och vet flertalet som stört sig på detta också.
Samma sak med glas på baksidan, snyggt, eller snyggt ska jag inte säga för den ser förjävlig ut pga av fingeravtrycken som blir. Det är inte lite heller så en mikrofibertrasa och torka av hela tiden är ett måste om man vill att den ska se bra ut. Och nackdelen är ju att risken att telefonen går sönder då man tappar den ökar ju rätt drastiskt så att säga då båda sidor är av glas.