Köpråd - högtalare och receiver

Permalänk

Köpråd - högtalare och receiver

Jag är på jakt efter en billig receiver och två billiga högtalare, men jag har absolut ingen koll på något av detta och tänkte be om lite hjälp.
Receivern jag tittat på är en Yamaha RX-V379 och högtalarna jag tittat på är ett par Roth Oli RA1. Duger detta?

Det jag vill göra är att kunna plugga in en skivspelare (som ska köpas senare, men där har jag kollat på en Pro-Ject Essential), spela upp musik över bluetooth, titta på film och, om det tillåter, spela datorspel eller åtminstone styra datorn via TV:n.

Det gör inget om ljudet inte är fantastiskt, men så länge det inte låter helt åt skogen är jag rätt nöjd. Det är väldigt lyhört i lägenheten jag bor i, så det kommer inte spelas särskilt högt.

Jag vill dra en HDMI-sladd på ca 15-20 meter från datorn till denna receiver. Så som jag förstått det bör man ha en aktiv kabel och inte den allra billigaste, men hur funkar det sen i praktiken? Är det laggigt? Och ljudet, får jag med det i HDMI-sladden? Tänkte plugga in den i mitt grafikkort, ett GTX 970.

Jag är tacksam för all hjälp jag kan få!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galen Gurka:

Jag är på jakt efter en billig receiver och två billiga högtalare, men jag har absolut ingen koll på något av detta och tänkte be om lite hjälp.
Receivern jag tittat på är en Yamaha RX-V379 och högtalarna jag tittat på är ett par Roth Oli RA1. Duger detta?

Det jag vill göra är att kunna plugga in en skivspelare (som ska köpas senare, men där har jag kollat på en Pro-Ject Essential), spela upp musik över bluetooth, titta på film och, om det tillåter, spela datorspel eller åtminstone styra datorn via TV:n.

Det gör inget om ljudet inte är fantastiskt, men så länge det inte låter helt åt skogen är jag rätt nöjd. Det är väldigt lyhört i lägenheten jag bor i, så det kommer inte spelas särskilt högt.

Jag vill dra en HDMI-sladd på ca 15-20 meter från datorn till denna receiver. Så som jag förstått det bör man ha en aktiv kabel och inte den allra billigaste, men hur funkar det sen i praktiken? Är det laggigt? Och ljudet, får jag med det i HDMI-sladden? Tänkte plugga in den i mitt grafikkort, ett GTX 970.

Jag är tacksam för all hjälp jag kan få!

Tror inte den förstärkaren har en phono-ingång så du lär behöva ett RIAA-steg i framtiden. Jag ska sälja mitt om du är intresserad!

Jag skulle köpt begagnade grejor om jag var dig. Har du en 12000 kan du får köpa hela min som ska säljas. Nä, men det verkar som du bor i stockholm. Kolla på blocket för guds skull!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Skrivet av heatm:

Tror inte den förstärkaren har en phono-ingång så du lär behöva ett RIAA-steg i framtiden. Jag ska sälja mitt om du är intresserad!

Jag skulle köpt begagnade grejor om jag var dig. Har du en 12000 kan du får köpa hela min som ska säljas. Nä, men det verkar som du bor i stockholm. Kolla på blocket för guds skull!

Tack för tipsen!

Jag är lite skraj för att leta begagnade grejer eftersom jag har så dålig koll, men jag får väl börja spana lite i den änden med!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Galen Gurka: Du kan alltid fråga här.

Hade jag haft tid hade jag kunnat letat upp något. Måste det vara små högtalare eller funkar det med större stativare eller t.o.m. golvhögtalare?

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Begagnat är ju alltid mer prisvärt än nytt, men för mig så tycker jag känslan av något nytt och trygghet med garanti osv gör det värt med nya saker.
Om just vinyl är viktigt så tror jag dock att jag skulle rekommendera begagnat.
Den billigaste hemmabiorecivern med phono kostar 4000 kronor, Onkyo TX-NR646.
Finns dock som fyndvara för 3490:- hos netonnet.
Det är ju en väldigt kompetent och bra förstärkare men lite över din prisklass.

Går ju att lösa på andra sätt men tänker för enkelhetens skull.

Roth högtalarna skulle jag tro är bra och prisvärda i klassen.

Permalänk
Skrivet av heatm:

@Galen Gurka: Du kan alltid fråga här.

Hade jag haft tid hade jag kunnat letat upp något. Måste det vara små högtalare eller funkar det med större stativare eller t.o.m. golvhögtalare?

Det förstås! Egentligen är jag ute efter några mindre då jag bara har plats för dem i bokhyllan. De jag länkade hade passat kanon så det var ett stort plus med!

Skrivet av Kilroy:

Begagnat är ju alltid mer prisvärt än nytt, men för mig så tycker jag känslan av något nytt och trygghet med garanti osv gör det värt med nya saker.
Om just vinyl är viktigt så tror jag dock att jag skulle rekommendera begagnat.
Den billigaste hemmabiorecivern med phono kostar 4000 kronor, Onkyo TX-NR646.
Finns dock som fyndvara för 3490:- hos netonnet.
Det är ju en väldigt kompetent och bra förstärkare men lite över din prisklass.

Går ju att lösa på andra sätt men tänker för enkelhetens skull.

Roth högtalarna skulle jag tro är bra och prisvärda i klassen.

Det låter toppen! Gillar också att den har Airplay och WiFi. Men 4K-stöd saknades vad det ser ut! Men det känns kanske ändå inte så aktuellt i dagsläget. Stort tack för tipset!

Permalänk
Medlem

Köper du begagnat får du mer för pengarna. Är du orolig för garanti kan du alltid gå till en renodlad hifi butik. Oftast kan man provlyssna om man gillar ljudet och rådfråga om finesserna. Det gjorde jag och kom undan med halva nypris då många byter in sin gamla mot en ny. Ett råd är att kika på hemmabioförstärkare om du vill bygga ut till surround i framtiden

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Kom ihåg att akustiken i rummet är hundra gånger viktigare än själva prylarna i sig. Har du som du säger lyhört hemma så kommer det att låta illa hur bra grejer du än har, så tänk på detta. Skit duger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galen Gurka:

Det låter toppen! Gillar också att den har Airplay och WiFi. Men 4K-stöd saknades vad det ser ut! Men det känns kanske ändå inte så aktuellt i dagsläget. Stort tack för tipset!

Den har 4K så är väldigt framtidssäker på den punkten!

Permalänk
Snusfri

Kika med ljudfokus, de har mycket prisvärd färdiga paket samt att du själv kan plocka ihop om du känner för det.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galen Gurka:

Jag är på jakt efter en billig receiver och två billiga högtalare, men jag har absolut ingen koll på något av detta och tänkte be om lite hjälp.
Receivern jag tittat på är en Yamaha RX-V379 och högtalarna jag tittat på är ett par Roth Oli RA1. Duger detta?

Det jag vill göra är att kunna plugga in en skivspelare (som ska köpas senare, men där har jag kollat på en Pro-Ject Essential), spela upp musik över bluetooth, titta på film och, om det tillåter, spela datorspel eller åtminstone styra datorn via TV:n.

Det gör inget om ljudet inte är fantastiskt, men så länge det inte låter helt åt skogen är jag rätt nöjd. Det är väldigt lyhört i lägenheten jag bor i, så det kommer inte spelas särskilt högt.

Jag vill dra en HDMI-sladd på ca 15-20 meter från datorn till denna receiver. Så som jag förstått det bör man ha en aktiv kabel och inte den allra billigaste, men hur funkar det sen i praktiken? Är det laggigt? Och ljudet, får jag med det i HDMI-sladden? Tänkte plugga in den i mitt grafikkort, ett GTX 970.

Jag är tacksam för all hjälp jag kan få!

Varför skall du ha en 5.1 receiver med bara 2 högtalare. Om du bara tänker ha två högtalare är en stereoreceiver bättre i samma prisklass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

Varför skall du ha en 5.1 receiver med bara 2 högtalare. Om du bara tänker ha två högtalare är en stereoreceiver bättre i samma prisklass.

Bättre på olika saker.
Man får mycket mer för pengarna med en hemmabioreciver om man tänkt uppgradera sitt system senare osv.