Död dator, som egentligen bara vilade lite. Dåligt nätagg?

Permalänk
Medlem

Död dator, som egentligen bara vilade lite. Dåligt nätagg?

Hej!

Jag råkade fippla till strömbrytaren (kanske fram och tillbaka, kommer inte ihåg) på grendosan när datorn höll på att stängas av igår. Idag när jag försöker att starta datorn är den helt tvärdöd. Inte en anspelning till liv. Tänkte att nätagget har gått men testar lite olika kontakter, in och ur med nätaggets sladd, fipplar på nätaggets strömbrytare osv. Fortfarande död.

"Oh well, kanske är dags att köpa nytt ändå."

Plockar lite här hemma och trycker på datorn, mest på skojs skull, en kvart senare. Den startar. Magi?

Borde jag byta nätagg? Tänker att det här kanske inte mår så bra och sprängs när som.

Tack på förhand!

Med vänlig hälsning,
Kristoffer

Visa signatur

En ogrundad optimism. En antirealism.

Permalänk
Medlem

Har gjort sådär flera gånger med min egna dator. Blir likadant. Jag har en grendosa vid fötterna och jag kommer åt knappen ibland av misstag.

Lösningen för mig är att dra ur kabeln ur nätagget, och trycka ur resten av strömmen med hjälp av startknappen på chassit. Låt det stå en minut sen testa igen. Funkar varje gång!

Det känns som att något "buggar" ur om det finns ström kvar i systemet.

Ska tillägga att mitt nätagg är nytt & fräscht och utav bra modell

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem

En hel del nätagg har automatsäkringar som behöver strömfritt en stund för att återställas.
Tex corsair så var det ganska vanligt för ett par år sedan att när den säkringen löste ut så var nätagget helt dött tills du drog ur sladden i ett par minuter.

Och det var då dött tills du drog ur sladden kommer ihåg nån (kommer ej ihåg om det var här dock) som hade datorn istoppat i nån vecka heller två efter den slutade fungera och hade handlat nytt när lönen hade kommit in efter den tiden.
För att sen när han sparkat igång nya burken skrev ett inlägg om den och då tog med att den gammla hade dött och sen var stendöd.

Någon frågade då efter spec på den gammla datorn och efter det var postat skrev att har du provat att göra den strömlös i 15min sen koppla i den igen och prova och vips så hade han två fungerande datorer

Sen om din fråga om du bär byta så behöver du säga vad du har först.
Är det tex ett skräp nätagg som tex corsair CS/CX/GS nbe quite kraft serier ace of sweden och det är mer än 6-12 mån gammalt så är rådet att JA du bör byta då dessa ÄR skräp med väldigt ojämn kvalitet och kan hålla i allt ifrån 6mån till 10år men runt 2-3 år är en väldigt vanlig ålder för dom att dö vid.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keffmode:

Har gjort sådär flera gånger med min egna dator. Blir likadant. Jag har en grendosa vid fötterna och jag kommer åt knappen ibland av misstag.

Lösningen för mig är att dra ur kabeln ur nätagget, och trycka ur resten av strömmen med hjälp av startknappen på chassit. Låt det stå en minut sen testa igen. Funkar varje gång!

Det känns som att något "buggar" ur om det finns ström kvar i systemet.

Ska tillägga att mitt nätagg är nytt & fräscht och utav bra modell

Heh, intressant. Tack för svaret!

Skrivet av grizzly666:

En hel del nätagg har automatsäkringar som behöver strömfritt en stund för att återställas.
Tex corsair så var det ganska vanligt för ett par år sedan att när den säkringen löste ut så var nätagget helt dött tills du drog ur sladden i ett par minuter.

Och det var då dött tills du drog ur sladden kommer ihåg nån (kommer ej ihåg om det var här dock) som hade datorn istoppat i nån vecka heller två efter den slutade fungera och hade handlat nytt när lönen hade kommit in efter den tiden.
För att sen när han sparkat igång nya burken skrev ett inlägg om den och då tog med att den gammla hade dött och sen var stendöd.

Någon frågade då efter spec på den gammla datorn och efter det var postat skrev att har du provat att göra den strömlös i 15min sen koppla i den igen och prova och vips så hade han två fungerande datorer

Sen om din fråga om du bär byta så behöver du säga vad du har först.
Är det tex ett skräp nätagg som tex corsair CS/CX/GS nbe quite kraft serier ace of sweden och det är mer än 6-12 mån gammalt så är rådet att JA du bör byta då dessa ÄR skräp med väldigt ojämn kvalitet och kan hålla i allt ifrån 6mån till 10år men runt 2-3 år är en väldigt vanlig ålder för dom att dö vid.

Hej!

Tack för svaret. Jag har ett Be quiet! Pure Power L8 630W 80+ Bronze (modulärt) som verkar ha fungerat väl sedan incidenten. Funderar fortfarande på att byta ut det dock.. Eller har du koll på om de nätaggen fungerar som Corsairs? Vill verkligen inte gambla med dataförlust och behöver hög tillförlitlighet då jag sköter mitt jobb på burken.

Tankar?

Med vänlig hälsning,
Luap

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Jag har med varit med om liknande mest p.g.a en 2.5-3 årig unge som ser en orange lysande knapp på grendosa som sin livsupgift att klicka på men är som sägs att behöver vara strömlösa ett tag för att hoppa igång igen och har råkat på det flera gånger med olika datorer och det ska inte ha någon inverkan på agget i sig själv och det ska inte ta skada av en sån händelse ...men är omöjligt att sia hur aggets skick i övrigt är men jag skulle säga det är lika lungt att använda som dagen före det hände

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Det agget använder sig av Teapo kondingar som ligger i mitten av kvalitet så inte skräp men inte heller kanon.
Jag skulle nog använda ett sådant nätagg med dessa kondingar i 4-5år och sen byta ut men troligen så skulle det nog hålla i ett tag till men då det inte är riktigt bra kondingar så skulle jag byta ut för säkerheten.

OM du ska köpa nytt, behöver du verkligen 600+ watt?
Gå till http://outervision.com/power-supply-calculator och ratta in vad du har i burken och kanske lägg till 1-2 extra fläktar och några fler usb enheter och se vad din dator faktiskt drar.

Dessa psu räknare räknar dock oftas med en liten marginal och sen lite till för att även skräp nätagg som är över specifierade ska fungera.
Utöver detta så är nätagg oftas som mest effektiva runt 50% belastning men generellt mellan 25-75% är inte så stor skillnad mot 50%.

Så vad jag brukar göra är att ta ett nätagg som kommer liga på runt 50-80% när datorn drar max så tex om datorn drar 300w så ta ett 400-500watts agg.
Planerar man att köra sli/crossfire senare så lägg till det i beräkningen.

Sen skulle jag köpt nåt av dessa som har rätt watt/pris/butik.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=2394421,1377903,2394388,...

Har själv 2st sesonic G-360 som funkar perfekt och är tysta.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Jag har med varit med om liknande mest p.g.a en 2.5-3 årig unge som ser en orange lysande knapp på grendosa som sin livsupgift att klicka på men är som sägs att behöver vara strömlösa ett tag för att hoppa igång igen och har råkat på det flera gånger med olika datorer och det ska inte ha någon inverkan på agget i sig själv och det ska inte ta skada av en sån händelse ...men är omöjligt att sia hur aggets skick i övrigt är men jag skulle säga det är lika lungt att använda som dagen före det hände

Skrivet av grizzly666:

Det agget använder sig av Teapo kondingar som ligger i mitten av kvalitet så inte skräp men inte heller kanon.
Jag skulle nog använda ett sådant nätagg med dessa kondingar i 4-5år och sen byta ut men troligen så skulle det nog hålla i ett tag till men då det inte är riktigt bra kondingar så skulle jag byta ut för säkerheten.

OM du ska köpa nytt, behöver du verkligen 600+ watt?
Gå till http://outervision.com/power-supply-calculator och ratta in vad du har i burken och kanske lägg till 1-2 extra fläktar och några fler usb enheter och se vad din dator faktiskt drar.

Dessa psu räknare räknar dock oftas med en liten marginal och sen lite till för att även skräp nätagg som är över specifierade ska fungera.
Utöver detta så är nätagg oftas som mest effektiva runt 50% belastning men generellt mellan 25-75% är inte så stor skillnad mot 50%.

Så vad jag brukar göra är att ta ett nätagg som kommer liga på runt 50-80% när datorn drar max så tex om datorn drar 300w så ta ett 400-500watts agg.
Planerar man att köra sli/crossfire senare så lägg till det i beräkningen.

Sen skulle jag köpt nåt av dessa som har rätt watt/pris/butik.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=2394421,1377903,2394388,...

Har själv 2st sesonic G-360 som funkar perfekt och är tysta.

Stort tack för svaren! Jag låter nätagget rulla vidare så länge, men satsar på att byta snart i samband med Pascal. De nätaggen jag fick rekommendera hamnar högst upp på research-listan.

Ha en härlig sommar!

Visa signatur