Permalänk
Medlem

Bygga egen bärbar dator? =)

Har funderat.. kanske vore nåt att göra? .. då tänkte jag inte ha en bärbar dator som går på batterier.. utan som man kopplar in till 230V uttaget.... "Chassit" till datorn kan man bygga själv.. kan ju inte vara allt för svårt .. tangentbordet .. -> http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=TB-5 .. sen köper man ett Mini atx kort http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=VIAEPIAM1K typ.. vore ju rätt kul att göra.. enda problemet är skärmen.. hur ska man lösa det? .. jag har hört nånstans här att man kan koppla in LCD till Matrox G220 Mystique ? .. har nämligen ett sånt liggande ..

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

inte bättre att bygga en väskdator och stoppa en slimmad tft i den?

Permalänk
Medlem

mjo det är sant.. .. funderar på att bygga nåt sånt där.. med vad jag har hemma.. har 1 233@266MHz .. med 128mb ram.. o bygga in den i en väska.. vore kul.. blir nog det.. sen kanske jag ger mig på att bygga en egen bärbar datorn.. hmm.. när budgeten tillåter det

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Menar du en sån här?

Celmine 700 @ 1052MHz
ASUS P2B-LS
256Mb SDRAM @ 100MHz cl2
TNT2 32Mb
SB 32
Seagate 9Gb UW SCSI2
24x CD-ROM
Enermax 300W nätdel
12.1" TFT - industriell IBM

Visa signatur

Abit AB9 QuadGT | C2D E6320 | vatten | 2x1GB Kingston PC-9600 | XFX 8600GT XXX | OCZ PowerStream 520W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zarwox
Menar du en sån här?
12.1" TFT - industriell IBM

GAAH! var hittar man en sån?!!.. (billigt) ..

vill ha vill ha!!

Permalänk
Medlem

Grymt bygge

Visa signatur

Keep up the good work

Permalänk
Medlem

Snyggt bygge Zarwox!
jag håller oxå på med en väska men vet inte riktigt var jag skall plasera min hdisk, kan man ha hdisken lite lätt lutad? som du har det för locket är inte helt rakt eller?

Visa signatur

Man ska behandla andra som man själv vill bli behandlad.

Permalänk
Medlem

hur fan kopplade du in skärmen? har en 10 tums svartvit eller färg lcd... skulle tro att den är i färg dock och den kommer från en bärbar. Ligger i min byrå och jag har inte lisstat ut hur man ska kunna koppla in den än.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
hur fan kopplade du in skärmen? har en 10 tums svartvit eller färg lcd... skulle tro att den är i färg dock och den kommer från en bärbar. Ligger i min byrå och jag har inte lisstat ut hur man ska kunna koppla in den än.

har du tänkt på att en skärm från en bärbar använder ett annat gränssnitt.. alltså inte det vanliga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mekme
har du tänkt på att en skärm från en bärbar använder ett annat gränssnitt.. alltså inte det vanliga.

Just därför jag undrar hur han fick in den där? Den är la till en bärbar eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Just därför jag undrar hur han fick in den där? Den är la till en bärbar eller?

"12.1" TFT - industriell IBM"
skulle tippa på att det _inte_ är en rackad sak från bärbar.

Permalänk
Avstängd

ursäkta, men var går gränsen för bärbar? är en bärbar dator en datorn som går att bära? logiskt...

en annan sak är ju en laptop...

Permalänk
Medlem

Som ni redan nämnt så kommer IBM-skärmen i mitt bygge inte från en laptop. Den kommer från en gammal "paneldator". Den har inbyggd A/D-omvandrare så den gick i princip att driva direkt från TNT-kortet. Jag hade inte satt mig och knåpat ihop ett interface. Det är inte värt besväret.

Som du sa action så lutar min disk något efter som den sitter i locket. Jag hittade ingen bättre plats så det fick bli så. Det är säkerligen utanför specifikationerna men den håller så länge den håller.

Kan inte tänka mig att en så pass liten lutning skall påverka livslängden nämnvärt. Den lägger nog inte av förrän den är hoplöst omodern ändå. Sedan är det rent naturligt kortare livslängd på mobila diskar

Visa signatur

Abit AB9 QuadGT | C2D E6320 | vatten | 2x1GB Kingston PC-9600 | XFX 8600GT XXX | OCZ PowerStream 520W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mod_Mannen
ursäkta, men var går gränsen för bärbar? är en bärbar dator en datorn som går att bära? logiskt...

en annan sak är ju en laptop...

Jag skulle nog i det här fallet vilja införa ett nytt uttryck - släpbar

Visa signatur

Abit AB9 QuadGT | C2D E6320 | vatten | 2x1GB Kingston PC-9600 | XFX 8600GT XXX | OCZ PowerStream 520W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zarwox
Jag skulle nog i det här fallet vilja införa ett nytt uttryck - släpbar

Nytt uttryck? Gammalt juh! :DDD

Visa signatur

Om du svarar på nåt jag skrivit, citera mig.
Tack!