Sid Meier’s Civilization VI

Permalänk

Har alltid varit ett problem, http://awkwardzombie.com/index.php?page=0&comic=090213
Civ delar inte upp trupper så bra, det finns land, båt, eller flygplan. En helikopter är land och inte flygande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Har alltid varit ett problem, http://awkwardzombie.com/index.php?page=0&comic=090213
Civ delar inte upp trupper så bra, det finns land, båt, eller flygplan. En helikopter är land och inte flygande.

Det har nog att göra med att en helikopter inte har så lång räckvidd jämfört med ett flygplan kan jag tänka mig? Dom skulle ju iofs kunnat satt helikopter till att kunna ta sig ut ett visst antal tiles över vattnet.

Permalänk
Medlem

Snacka om störande det var när en civ kom med en mix av religösa muppar, 10 st, och sen kom nästa civ till mig med en hög av dem och sen den föregående igen i galna nummer. Tror man helt enkelt måste deklarera krig på dem och döda dem med sina trupper för att hålla dem borta om de inte går med på att inte sprida sin religion till dig.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Snacka om störande det var när en civ kom med en mix av religösa muppar, 10 st, och sen kom nästa civ till mig med en hög av dem och sen den föregående igen i galna nummer. Tror man helt enkelt måste deklarera krig på dem och döda dem med sina trupper för att hålla dem borta om de inte går med på att inte sprida sin religion till dig.

Har själv inte ens orkat brytt mig om religionen, tycker det är lite konstigt att ha en slags separat armé. Satsar på att eliminera den största religionen så de inte vinner. Har aldrig lyckats få till en enda deal med en AI hittills, de vägrar mest att prata från början och är ledsna konstant.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Knuppe:

Har själv inte ens orkat brytt mig om religionen, tycker det är lite konstigt att ha en slags separat armé. Satsar på att eliminera den största religionen så de inte vinner. Har aldrig lyckats få till en enda deal med en AI hittills, de vägrar mest att prata från början och är ledsna konstant.

Samma här, jag stänger av religious victory och ignorerar det helt. Tycker det funkade okej i femman, men här är det helt trasigt, iaf med AI:n.
Angående trading så vill AI:n konstant ha gåvor från mig, men de vägrar göra någon riktig deal. Spelet skulle nog behövt någon månads testning innan släpp. Många fel är väldigt uppenbara och borde upptäckts.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

@Dunder: @Knuppe:
Slå av religiös vinst vill jag inte göra, jag vill ha utmaningen och lära mig och bekanta mig men det var mycket överraskande när det kom horder av religiösa muppar. Det är lite kul med fler fokusområden tycker jag generellt.

Ang. trading så har jag inte gjort mycket alls av det, ofta vill de inte göra fair trades och då byteshandlar jag inte med dem. Bättre att behålla flera resurser som ska spridas ut jämt och ge +amnity i så fall, om jag inte missat något.

Tänkte på en annan sak också, om man inte har hyfsad militär tidigt så blir man överkörd av barbarer eller AI finns det risk för känner jag och om man då ändå har bra militär tidigt så får man ofta en bra chans att slå ut en närliggande AI helt och hållet så det har jag ofta gjort, hade känts konstigt att inte göra det. På högre svårighetsgrader mot många svåra AI'n så tror jag det som strategi är ett måste.

Sen tycks det också som att en viss settler spamming är bra, inga direkta nackdelar med många städer vad jag lagt märke till så att fylla ut tidigt med många känns strategiskt bra.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Varenda gång jag trycker på en tangent på tangentbordet så blinkar mig skärm lite. För en bråkdels sekund så blir skärmen lite ljusare. Det här är självklart otroligt störande och jag använder därför inte tangentbordet alls.

Någon som vet varför det är så och om det finns en fix?

980 Ti
Windows 10
Razer Blackwidow

Permalänk
Medlem

Är det fortfarande så att rikets gränser utgår från städerna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Är det fortfarande så att rikets gränser utgår från städerna?

Jajemän, eller i alla fall så långt som jag spelat, någonstans i middle game.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anderjo4:

Jajemän, eller i alla fall så långt som jag spelat, någonstans i middle game.

Trist, ger så onaturlig känsla för mig. :/ Lycka till att göra Ryssland i CIV IV liksom.
Kanske en petitess, men har svårt för den verklighetsfrånvända känslan det ger. :/
Originalspelet utgav sig lite för att försöka simulera lite trots begränsad förmåga. Serien har utvecklats bort från detta och det handlar mer om att utveckla en väldigt artificiell spelmekanik oavhängig verkligheten än att försöka göra en civilizationsutvecklingssimulator. Ger ingen känsla av ett rike, vilket är lite det man ska bygga i spelet.

Förstår ju självklart att man aldrig kan komma så jättenära en trovärdig världssimulator med alla variabler, men det där handlar inte om det, det är något helt annat liksom. Då försvinner känslan av att bygga ett historiskt rike för mig. På den punkten har spel som ursprungliga civlization, colonization och EU-serien lyckats långt bättre.

Permalänk
Medlem

Körde med grekland och stötte på Teddy Roosevelt's, jag hade hoplites och han warrior's. Kan säga att hans warriors var sjukt mycket starkare än min armé hoplites, känndes buggat. Amerikanens +5str för kontinent bonus = 25str warrior, hoplite = 25 str som borde få bonus av hoplites brevid men trotts det hade jag negativ ratio mot Teddy's warriors även när de inte stod på hills men var de på hills var det galet, det gick dock ändå.

Klarade just liret på diety btw med en annan ras, snacka om att datorn spammar cities och får mycket bonus resurser.
Förlorade första gången på diety, stod inte varför men tror det var att jag tog över hans ständer och glömde bort religion och tror jag då hade fler städer av motståndares religion efter ett gäng erövringar vilket ger dem vinst.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Trist, ger så onaturlig känsla för mig. :/ Lycka till att göra Ryssland i CIV IV liksom.
Kanske en petitess, men har svårt för den verklighetsfrånvända känslan det ger. :/
Originalspelet utgav sig lite för att försöka simulera lite trots begränsad förmåga. Serien har utvecklats bort från detta och det handlar mer om att utveckla en väldigt artificiell spelmekanik oavhängig verkligheten än att försöka göra en civilizationsutvecklingssimulator. Ger ingen känsla av ett rike, vilket är lite det man ska bygga i spelet.

Förstår ju självklart att man aldrig kan komma så jättenära en trovärdig världssimulator med alla variabler, men det där handlar inte om det, det är något helt annat liksom. Då försvinner känslan av att bygga ett historiskt rike för mig. På den punkten har spel som ursprungliga civlization, colonization och EU-serien lyckats långt bättre.

Hehe förstår vad du menar, för mig är det dock ingen big deal, skulle precis säga det att du kanske skall testa EU eller CK om du vill ha känslan av att bygga historiskt korrekta riken. Dock skall det ha kommit en mod till CIV VI som är världskartan där skall i alla fall alla civilisationer börja på rätt plats. Krävdes tydligen en monster dator för att dra runt det dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Körde med grekland och stötte på Teddy Roosevelt's, jag hade hoplites och han warrior's. Kan säga att hans warriors var sjukt mycket starkare än min armé hoplites, känndes buggat. Amerikanens +5str för kontinent bonus = 25str warrior, hoplite = 25 str som borde få bonus av hoplites brevid men trotts det hade jag negativ ratio mot Teddy's warriors även när de inte stod på hills men var de på hills var det galet, det gick dock ändå.

Warriors har väl bonus mot anti-cavalry som hoplite är? Precis som att hoplite är bättre mot just cavalry.

Visa signatur

Vivi Orunitia- "How do you prove that you exist...? Maybe we don't exist..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gavelinus:

Warriors har väl bonus mot anti-cavalry som hoplite är? Precis som att hoplite är bättre mot just cavalry.

Japp, sten-sax-påse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anderjo4:

Hehe förstår vad du menar, för mig är det dock ingen big deal, skulle precis säga det att du kanske skall testa EU eller CK om du vill ha känslan av att bygga historiskt korrekta riken. Dock skall det ha kommit en mod till CIV VI som är världskartan där skall i alla fall alla civilisationer börja på rätt plats. Krävdes tydligen en monster dator för att dra runt det dock.

Ja alltså vill ju inte ha historiskt korrekt så. Bara att man bygger ett land och inte en bunt kolonier.
Man kan väl inte få allt man vill i alla spel. Men lite ont om spel där man bygger länder. :/

Permalänk
Medlem

@Aleshi: Dock tycker jag nog ändå det är värt ett köp Enligt mig är det riktigt riktigt bra CIV. men finns ju dom som hävdar annat också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Trist, ger så onaturlig känsla för mig. :/ Lycka till att göra Ryssland i CIV IV liksom.
Kanske en petitess, men har svårt för den verklighetsfrånvända känslan det ger. :/
Originalspelet utgav sig lite för att försöka simulera lite trots begränsad förmåga. Serien har utvecklats bort från detta och det handlar mer om att utveckla en väldigt artificiell spelmekanik oavhängig verkligheten än att försöka göra en civilizationsutvecklingssimulator. Ger ingen känsla av ett rike, vilket är lite det man ska bygga i spelet.

Förstår ju självklart att man aldrig kan komma så jättenära en trovärdig världssimulator med alla variabler, men det där handlar inte om det, det är något helt annat liksom. Då försvinner känslan av att bygga ett historiskt rike för mig. På den punkten har spel som ursprungliga civlization, colonization och EU-serien lyckats långt bättre.

En av Rysslands unika egenskaper i Civ 6 är just att deras gränser växer fortare och att varje stad startar med större gränser. Så att göra ett stort Ryssland i Civ 6 kommer vara enklare än någonsin!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Ja alltså vill ju inte ha historiskt korrekt så. Bara att man bygger ett land och inte en bunt kolonier.
Man kan väl inte få allt man vill i alla spel. Men lite ont om spel där man bygger länder. :/

Det blir ju ett land sen när städerna växer till sig, såvida du inte sprider ut städerna alldeles för mycket. Jag brukar tänka på att vissa districts påverkar andra städer så därför håller jag ihop mitt lilla rike för att jag ska kunna hålla folket glatt och produktivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knuppe:

Japp, sten-sax-påse.

Poängen är att hoplite måste forskas fram vid bronze working vilket är en bit bort, och får stryk av warriors, iaf americas som har en bonus på sin kontinent och warriors är en starter enhet. Hoplites får +10 bonus när de är brevid varandra men får stryk ändå, jag tror det är buggat.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av IceDread:

Poängen är att hoplite måste forskas fram vid bronze working vilket är en bit bort, och får stryk av warriors, iaf americas som har en bonus på sin kontinent och warriors är en starter enhet. Hoplites får +10 bonus när de är brevid varandra men får stryk ändå, jag tror det är buggat.

Någon bugg är det mest troligen inte, men de kan ha haft någon mer bonus utöver civilisationens bonus.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Någon bugg är det mest troligen inte, men de kan ha haft någon mer bonus utöver civilisationens bonus.

Poänglös enhet om den inte är buggad och de inte balanserar om då deras bonus inte gäller mot stridskärror heller, endast bra mot ett fåtal civs som tidigt trycker ut hästar.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av IceDread:

Poänglös enhet om den inte är buggad och de inte balanserar om då deras bonus inte gäller mot stridskärror heller, endast bra mot ett fåtal civs som tidigt trycker ut hästar.

Jag vet inte hur du körde, men de var väldigt effektiva när jag spelade som Gorgo (Pericles har jag inte testat än), särskilt med tanke på hur mycket kavalleri det pumpas ut i början (horsemen, knights och heavy chariots).

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Jag vet inte hur du körde, men de var väldigt effektiva när jag spelade som Gorgo (Pericles har jag inte testat än), särskilt med tanke på hur mycket kavalleri det pumpas ut i början (horsemen, knights och heavy chariots).

Vagnar som sagt ska de inte ha bonus mot.
Tidigt kavalleri har jag inte sett till, inte heller på diety ännu och det ligger längre bort i tech trädet så om du inte har ett barb camp nära en häst resurs så kommer du inte möta kavalleri så tidigt om inte någon rushar mot kavalleri.
Rent historiskt var spjututrustade trupper effektiva mot det mesta, inklusive de med yxor/svärd men det är roligare att det är sten stax påse som gäller.

På diety nivå btw så tror jag man får det jobbigt om man inte slår ut en närliggande ai snabbt och jag har inte hästar tillgänliga fören sent i den första kriget mot ai'n eller efter det är klart. Galet hur de tycks ha 5-6 städer extremt tidigt men det går att ta dem med warriors/chariots + slinger + archers.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av IceDread:

Vagnar som sagt ska de inte ha bonus mot.
Tidigt kavalleri har jag inte sett till, inte heller på diety ännu och det ligger längre bort i tech trädet så om du inte har ett barb camp nära en häst resurs så kommer du inte möta kavalleri så tidigt om inte någon rushar mot kavalleri.
Rent historiskt var spjututrustade trupper effektiva mot det mesta, inklusive de med yxor/svärd men det är roligare att det är sten stax påse som gäller.

På diety nivå btw så tror jag man får det jobbigt om man inte slår ut en närliggande ai snabbt och jag har inte hästar tillgänliga fören sent i den första kriget mot ai'n eller efter det är klart. Galet hur de tycks ha 5-6 städer extremt tidigt men det går att ta dem med warriors/chariots + slinger + archers.

Heavy chariots är cavalry så där ska bonusen gälla.
På diety kom de extra tidigt med knights, så där var hoplites riktigt värdefulla. Man får bygga riktigt många bara, så man kan splittra upp armen i många små grupper.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Heavy chariots är cavalry så där ska bonusen gälla.
På diety kom de extra tidigt med knights, så där var hoplites riktigt värdefulla. Man får bygga riktigt många bara, så man kan splittra upp armen i många små grupper.

Tidigt? De kommer ju med knights först efter att du slagit ut en ai med 4-6 städer.

De tycks ha problem med AI'n och strid, även om de har bra armé så använder de den högst konstigt ibland och vandrar ibland helt skumt med enheterna.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av IceDread:

Tidigt? De kommer ju med knights först efter att du slagit ut en ai med 4-6 städer.

De tycks ha problem med AI'n och strid, även om de har bra armé så använder de den högst konstigt ibland och vandrar ibland helt skumt med enheterna.

Har bara hunnit med en match på diety än så länge och då kom Tyskland med 7 warriors innan jag fått upp min tredje, plus att de hade hunnit få 3 städer. Hur det ens kan vara möjligt vet jag inte, de måste få någon sjuk produktionsbonus.
Sen när jag väl lyckats mota bort dem så dröjde det inte länge innan de hade knights.

För mig så verkar vissa länder attackera städer väldigt aggressivt medan andra ställer sig bredvid en stad utan att attackera tills de dör av stadens försvar. Varför de inte bara tog AI:n från femman är lite konstigt då spelet i stort i princip bara är en halvstor expansion till femman.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Inaktiv

Farligt att följa denna tråd och läsa allt kul ni har. Eller mestadels kul.

Får nog bli ett köp inom kort faktiskt, om inte annat lagom runt jul.

Skrivet av Dunder:

Har bara hunnit med en match på diety än så länge och då kom Tyskland med 7 warriors innan jag fått upp min tredje, plus att de hade hunnit få 3 städer. Hur det ens kan vara möjligt vet jag inte, de måste få någon sjuk produktionsbonus.
Sen när jag väl lyckats mota bort dem så dröjde det inte länge innan de hade knights.

För mig så verkar vissa länder attackera städer väldigt aggressivt medan andra ställer sig bredvid en stad utan att attackera tills de dör av stadens försvar. Varför de inte bara tog AI:n från femman är lite konstigt då spelet i stort i princip bara är en halvstor expansion till femman.

Blitzkrieg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Har bara hunnit med en match på diety än så länge och då kom Tyskland med 7 warriors innan jag fått upp min tredje, plus att de hade hunnit få 3 städer. Hur det ens kan vara möjligt vet jag inte, de måste få någon sjuk produktionsbonus.
Sen när jag väl lyckats mota bort dem så dröjde det inte länge innan de hade knights.

För mig så verkar vissa länder attackera städer väldigt aggressivt medan andra ställer sig bredvid en stad utan att attackera tills de dör av stadens försvar. Varför de inte bara tog AI:n från femman är lite konstigt då spelet i stort i princip bara är en halvstor expansion till femman.

De får bonusresurser i galna mängder tycks det som.

Visst pumpar de ut trupper och de kan ha mer än mig dock får man välja ett vist fokus, vissa kort, sen slänger man in dem och pumpar antika trupper. Min strategi tidigt i liret just nu är en s.k. pre-emptive strike, attack i förebyggande syfte och få ett gäng städer på köpet samt att man har en stor armé kvar efter striden med 0 i underhållskostnad med ett annat kort samt erfarna trupper redo att uppgraderas senare.
Kan tillägga att när jag inleder anfallet mot ai'n har jag 2 städer eller 1+1på gång medan de tycks ha 4-6 st.

Bara kört 3 på diety ännu men fler lär det bli. Dock kommer jag nog köra en hel del på vanlig nivå också för lite lugn och labbande med andra strategier, det är sköj att upptäcka nytt lir. Putsning behövs lite här och där med grundmekaniken känns rolig.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Civ delar inte upp trupper så bra, det finns land, båt, eller flygplan. En helikopter är land och inte flygande.

Beror väl på att helikopterburna förband traditionellt sorterar under kavalleriet och inte under flygvapnet. Coppola hade inte fel när han lät helikoptrar agera moderna valkyriehästar. 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Någon annan som upplever det som om det borde gå att zooma ut mer? Bökigt på större kartor.

Får lite whiplash när man växlar mellan trupper. Vet inte vad det är men det är otrevligt.

Sitter annars fast i Civ-träsket nu.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek