Alla fyndtips från mellandagsrean
Permalänk
Avstängd

finns nog snart vettiga alternativ om man inte åker jätte mycket i.a.f om man vill ha billigare alternativ av elbil och skulle säga att nästa generation som blir 2nd gen av dom som släpps i dag kommer nog alternativen bli bättre och skulle gissa på om 3-5år eller så kanske batterier blivit mer effektiva billigare att göra och utvecklas kanske mot kondingar eller någon nano variant som är mindre lättare och bättre efter en massa år

vätgas känns långt borta då det är svårt att få fram och ser dom mer som rullande vätebomber om man krockar och kommer nog aldrig bli någon hit och ligger nog inte inom våran livstid att köra ut vätgas i mängd som kan hålla fordonsflottan i gång och krävs enormt med el för det med ...fusions kraftverk kanske kan lösa det så 50-100år lösning kanske

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Skrivet av lord_vasagos:

finns nog snart vettiga alternativ om man inte åker jätte mycket i.a.f om man vill ha billigare alternativ av elbil och skulle säga att nästa generation som blir 2nd gen av dom som släpps i dag kommer nog alternativen bli bättre och skulle gissa på om 3-5år eller så kanske batterier blivit mer effektiva billigare att göra och utvecklas kanske mot kondingar eller någon nano variant som är mindre lättare och bättre efter en massa år

vätgas känns långt borta då det är svårt att få fram och ser dom mer som rullande vätebomber om man krockar och kommer nog aldrig bli någon hit och ligger nog inte inom våran livstid att köra ut vätgas i mängd som kan hålla fordonsflottan i gång och krävs enormt med el för det med ...fusions kraftverk kanske kan lösa det så 50-100år lösning kanske

Har för mig östergötland kör sin länstrafik delvis på vätgas iaf i de större innerstaden linköping/norrköping.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Rouge of Darkness:

Har för mig östergötland kör sin länstrafik delvis på vätgas iaf i de större innerstaden linköping/norrköping.

Biogas, ja.
https://www.ostgotatrafiken.se/Om-oss/Regionens-motor/Naturli...

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rouge of Darkness:

Har för mig östergötland kör sin länstrafik delvis på vätgas iaf i de större innerstaden linköping/norrköping.

Det är inte alls omöjligt att så är fallet men att producera enorma mängder kräver mycket el och man kan ju göra vätgas själv så är inte alls tekniskt omöjligt eller svårt men för att bli en hit så tror jag att man lär ha väldigt billig el för att driva en större flotta med fordon för det är inte effektivt att göra det sen tycker jag att det känns som att vätgas inte är så riskfritt bränsle som smäller rätt bra så är skeptiskt till det

där krockade nån 50 mil bort ..;) kanske inte så illa men känns inte riskfritt

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Motorcyklarna börjar bli billiga iaf. Skulle dock inte själv kunna tänka mig att ha en elhoj. Verkar sjukt tråkigt även fast dom har riktigt bra vrid.

https://www.blocket.se/skaraborg/Zero_Streetfighter_FX_ZF6_5_...

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Har för mig östergötland kör sin länstrafik delvis på vätgas iaf i de större innerstaden linköping/norrköping.

I Uddevalla har de hybridbussar i stadstrafiken, de ger en klart annorlunda känsla då de startar ljudlöst och med bra "drag" ungefär som ett tåg.
http://www.bohuslaningen.se/nyheter/uddevalla/tyst-premi%C3%A...
I Trollhättan körs de flesta (om inte alla) stadsbussar på biogas.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Motorcyklarna börjar bli billiga iaf. Skulle dock inte själv kunna tänka mig att ha en elhoj. Verkar sjukt tråkigt även fast dom har riktigt bra vrid.

https://www.blocket.se/skaraborg/Zero_Streetfighter_FX_ZF6_5_...

7-8 mil är ju knappt så jag tar mig till och från stan... Är det en leksak eller vad är det frågan om?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Volvo, det åker man. Saab däremot, det kör man. ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Klicka här om det är Onsdag!

Permalänk
Medlem

@Jaghatai: Du har även den lite kraftigare modellen då kommer du 16mil.

https://www.blocket.se/skaraborg/Zero_Max_Performance_SR_13kW...

Här har du en bra videoreview: https://www.youtube.com/watch?v=ov7uqnMSDPg

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

@lord_vasagos: En nukleär vätebomb går inte på något sätt att jämföra med en tank med vätgas. Det är så svårt att fusera väte att Tsar bomba hade en "vanlig" atombomb som drivkraft, bara för att komma upp i tillräckligt tryck och temperatur.

Men vätgas kommer nog aldrig bli ett alternativ oavsett, verkningsgraden är väldigt låg både vid generering och användning om det ska göras koldioxidfritt. I dagsläget är majoriteten av vätgas att räkna som fossilbränsle då den tillverkas från naturgas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

En sak jag funderat lite på som boende i lägenhet (och som inte aspirerar att bo i hus) är hur väldans lång tid det borde ta innan laddstationer ploppar upp på vanliga P-platser utanfför lägenhetshus?

Nu kanske jag är lite pessimistisk men man ser ju t.e.x väldigt sällan en sådan enkel sak som ett eluttag för motorvärmare på vanliga P-platser man hyr. Hur lång tid kommer det då att ta innan hyresvärdar/bostadsrättsföreningar bestämmer sig för att slå upp laddstationer för elbilar?

Det beror nog till stor del på vilka som sitter i ledningen för företagen/föreningen och deras inställning (och lite ekonomi såklart). Men skulle vissa i den här tråden sitta där så kommer det aldrig ske haha. Kommer troligtvis gå betydligt fortare i BRF då dom boende bestämmer.

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Medlem

@Sisyfos: Behövs det så kommer det. I Lappland har jag inte sett en enda förhyrd P-plats utan motorvärmarstolpe.

Och det är inga avancerade laddstolpar som krävs - med en vanlig motorvärmarstolpe (~2 kW) laddar du i kanske 10 mil över en natt, vilket skulle räcka för de flesta att ta sig till och från jobb och andra ärenden. Har du också en stolpe på jobbet (också otroligt vanligt i Lappland) klarar du ett ganska stort pendlingsavstånd helt utan några snabbladdare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper_83:

Självklart är det inte samma batterier och de håller längre. Jag har en 9 år gammal bil som fungerar felfritt.
Med handen på hjärtat tror du vi får ut mer än 60-70% av vad ett nytt batteri ger då? Ska jag då byta, vad kommer det kosta?
Köpa en ny bil? Får jag sålt min gamla?

Vi får helt enkelt se hur det ser ut om en 8-10 år

Citat:

Det finns dock två stora statistiska undersökningar som har tittat på batteriförsämringen i hundratals elbilar. Plug In America undersökte 126 Tesla Roadsters och kom fram till att de tappar ca 15 procent av batterikapaciteten efter 16 000 mil. Och Holländsk-Belgiska Teslaclubben undersökte 68 Model S och kom fram till att deras batterier tappar ca 6 procent i kapacitet efter 10 000 mil. http://www.elbilen.org/artiklar/elbilsmyter/

Det ända jag har hört är att batterierna i bilarna håller betydligt bättre än förväntat.

Batterierna har även ett värde efter sin tid i elbilar. Dom kan till exempel packas om och användas som batteripack till ett hus.

Priserna på batterier går neråt hela tiden precis som alla annan teknik. 2010 kostade Chevy Volts batterier $500 per kWh. I nya Chevy Bolt kostar dom $145 per kWh.

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk

@NodCommander: Kanske bara var en tillfällighet då att säljaren var engelsk, tyckte att det kändes konstigt att enbart anställa engelsktalande personal på ett så stor företag (:

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk

Tycker det börjar bli mycket hype och lite fakta här i tråden...
Den första frågan man måste ställa sig är egentligen: Varför gå över till elektrisk drivning mha batterier? Jag tror inte att det finns många som är missnöjda med dagens förbränningsmotorteknik i vardagen om man bortser från miljö-, utsläpp- och bränsleaspekter. Men låt oss ändå titta lite närmare på just elektriskt drivna bilar med litiumbatterier och se vad fördelarna och nackdelarna är.

Pris
Är en elbil billig i dagsläget?
En elbil är idag betydligt dyrare än en motsvarande förbränningsmotoriserad bil i inköpspris.

Laddning är nästan gratis men följande bild visar väldigt tydligt att det är värdeminskning som är den absolut största boven vad gäller kostnad. Detta blir ännu mer uppenbart vad gäller elbilar eftersom inköpspriset är högre och bränslekostnaden lägre.
Bränslepriset spelar egentligen inte så stor roll för folk som köper nya bilar, oavsett vad de tycker och tänker själva.

En annan oroväckande trend är att priset på litium är på uppgång. Detta mynnar ut i att litiumbatterier inte kommer att bli särskilt mycket billigare inom en nära framtid, trots att energitätheten ökar.

Kontentan är alltså att en elbil inte kommer att gynna dig ekonomiskt i dagsläget och inte heller inom en nära framtid.

Miljö
Låt oss titta på hur världens elproduktion ser ut i dagsläget:

Ca 70% av energin som produceras kommer från fossila källor, och andelen ökar hela tiden.
I Sverige ser det betydligt bättre ut, men ingen biltillverkare kommer att tillverka en elbil bara för att det är miljömässigt/ekonomiskt gångbart i Sverige. Det är global skala som gäller.
När man tittar på utsläpp behöver man se saker i ett well to wheel perspektiv, dvs hur utsläppen påverkas av tillverkning, användning och återvinning.
På bilden nedan är växthusgaser omräknade till koldioxidekvivalenter.

Både biobränslen som etanol och metanol är bättre än eldrift (I alla fall i Teslas fall) i koldioxidekvivalenter, speciellt i kombination med nya avancerade förbränningskoncept som HCCI och PPC. Synd bara att Sverige sumpade chansen att införa etanol på bred skala. Resten av världen är på väg åt andra hållet. Dessutom är det ju en väldigt lätt förändring att göra på dagens bilar och därmed blir det billigt. Med den tidigare bilden om kostnad och bränslepris i bakhuvudet är det svårt att förstå hur en något högre bränslekostnad (ibland tom samma eller billigare) påverkade folk så pass mycket.

Hybridisering är dock ett väldigt intressant och bra tillskott till dagens förbränningsmotorer. Effektiviteten för en förbränningsmotor är egentligen bara "bra" (ca 40%) vid hög last. Effektiviteten för en elmotor är bra (80-95%) vid alla laster. Genom att använda elmotorn vid låga laster och förbränningsmotorn vid höga laster slipper man en av förbränningsmotorns största akilleshälar och kan minska utsläppen betydligt.
Nedan kommer en bild till som värderar utsläppen för olika tekniker:

Kontentan här är alltså att rena elbilar egentligen inte har mycket att tillföra just nu. Förhoppningsvis blir de bättre i framtiden!

Andra tekniker då?

När det gäller vätgas ser det inte särskilt ljust ut heller. Processen i dagsläget är oftast vatten-->vätgas-->transport/tankning osv-->vatten. Alla steg innebär förluster och det krävs mycket energi för att tillverka vätgas - mer energi än man får tillbaka vid förbränning.
En annan aspekt är kostnaden. I dagsläget är det alldeles för dyrt att producera och distribuera vätgas.

Nå för att mitt inlägg kanske inte är helt optimistiskt, men det är såhär det ser ut i dagsläget. Förbränningsmotorn kommer tyvärr att finnas ett bra tag till. Och när det väl händer att något som verkligen är bättre kommer, då tror jag det kommer att gå ruskigt snabbt. Historiskt sett har det varit så. Hoppas bara det inte dröjer allt för länge.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dagbro:

@lord_vasagos: En nukleär vätebomb går inte på något sätt att jämföra med en tank med vätgas. Det är så svårt att fusera väte att Tsar bomba hade en "vanlig" atombomb som drivkraft, bara för att komma upp i tillräckligt tryck och temperatur.

Men vätgas kommer nog aldrig bli ett alternativ oavsett, verkningsgraden är väldigt låg både vid generering och användning om det ska göras koldioxidfritt. I dagsläget är majoriteten av vätgas att räkna som fossilbränsle då den tillverkas från naturgas.

Nu var jag inte seriös men vätgas är nasty och laddat i en tank kan det smälla bra vid t.e.x en krock och vet inte om dom har nån bra lösning när det gäller säkerhet för vätebilar men känns osäkert då man lär behöva ganska stor mängd som borde kunna ge en rejäl smäll

Men tror framställa det som bränsle inte kommer vara aktuellt för det krävs stora mängder el för att göra elektrolys som jag antar är tillvägagångssätt man skulle använda sig av för sånna mängder från t.e.x vatten ...men mina kunskaper i ämnet kan vara för 1990 och finns smartare sätt idag

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av t0t4l str3:

Synd bara att Sverige sumpade chansen att införa etanol på bred skala. Resten av världen är på väg åt andra hållet. Dessutom är det ju en väldigt lätt förändring att göra på dagens bilar och därmed blir det billigt.

Det är så lätt att jag funderar på att etanolkonvertera bara för att det går, men eftersom jag lever i Sverige blir jag tvungen att fuska, för jag kan inte etanolkonvertera min bil lagligt i Sverige. Så jag kan köra "miljövänligt" hela året, men när det blir tid för besiktning måste jag byta program, och köra ett par tankar bensin.

Skrivet av t0t4l str3:

Med den tidigare bilden om kostnad och bränslepris i bakhuvudet är det svårt att förstå hur en något högre bränslekostnad (ibland tom samma eller billigare) påverkade folk så pass mycket.

Det är däremot inte ett dugg konstigt. Folk köper, och därmed säljer, bil, jäkligt sällan. Tankar gör de däremot ofta. Att man får 30% högre förbrukning, och måste tanka oftare, till nästan samma pris varje gång, gör mycket för hur folk resonerar. En vän och hans fru köpte en Audi A5, eller något, "miljöbil", med flexifuel. Den ÄR billigare att köra på etanol, och går bättre, men frun i huset envisas med att tanka bensin, för att det känns bättre för plånboken att inte tanka lika ofta. Jag är inte ett dugg förvånad.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av t0t4l str3:

Tycker det börjar bli mycket hype och lite fakta här i tråden...
Den första frågan man måste ställa sig är egentligen: Varför gå över till elektrisk drivning mha batterier? Jag tror inte att det finns många som är missnöjda med dagens förbränningsmotorteknik i vardagen om man bortser från miljö-, utsläpp- och bränsleaspekter. Men låt oss ändå titta lite närmare på just elektriskt drivna bilar med litiumbatterier och se vad fördelarna och nackdelarna är.

Pris
Är en elbil billig i dagsläget?
En elbil är idag betydligt dyrare än en motsvarande förbränningsmotoriserad bil i inköpspris.
http://i.imgur.com/6R4oclT.png
Laddning är nästan gratis men följande bild visar väldigt tydligt att det är värdeminskning som är den absolut största boven vad gäller kostnad. Detta blir ännu mer uppenbart vad gäller elbilar eftersom inköpspriset är högre och bränslekostnaden lägre.
Bränslepriset spelar egentligen inte så stor roll för folk som köper nya bilar, oavsett vad de tycker och tänker själva.
http://i.imgur.com/D98M7aN.png

En annan oroväckande trend är att priset på litium är på uppgång. Detta mynnar ut i att litiumbatterier inte kommer att bli särskilt mycket billigare inom en nära framtid, trots att energitätheten ökar.
http://i.imgur.com/PPIDO4x.png

Kontentan är alltså att en elbil inte kommer att gynna dig ekonomiskt i dagsläget och inte heller inom en nära framtid.

Miljö
Låt oss titta på hur världens elproduktion ser ut i dagsläget:
http://i.imgur.com/adbODpj.png
Ca 70% av energin som produceras kommer från fossila källor, och andelen ökar hela tiden.
I Sverige ser det betydligt bättre ut, men ingen biltillverkare kommer att tillverka en elbil bara för att det är miljömässigt/ekonomiskt gångbart i Sverige. Det är global skala som gäller.
När man tittar på utsläpp behöver man se saker i ett well to wheel perspektiv, dvs hur utsläppen påverkas av tillverkning, användning och återvinning.
På bilden nedan är växthusgaser omräknade till koldioxidekvivalenter.
http://i.imgur.com/lq3A9cL.png
Både biobränslen som etanol och metanol är bättre än eldrift (I alla fall i Teslas fall) i koldioxidekvivalenter, speciellt i kombination med nya avancerade förbränningskoncept som HCCI och PPC. Synd bara att Sverige sumpade chansen att införa etanol på bred skala. Resten av världen är på väg åt andra hållet. Dessutom är det ju en väldigt lätt förändring att göra på dagens bilar och därmed blir det billigt. Med den tidigare bilden om kostnad och bränslepris i bakhuvudet är det svårt att förstå hur en något högre bränslekostnad (ibland tom samma eller billigare) påverkade folk så pass mycket.

Hybridisering är dock ett väldigt intressant och bra tillskott till dagens förbränningsmotorer. Effektiviteten för en förbränningsmotor är egentligen bara "bra" (ca 40%) vid hög last. Effektiviteten för en elmotor är bra (80-95%) vid alla laster. Genom att använda elmotorn vid låga laster och förbränningsmotorn vid höga laster slipper man en av förbränningsmotorns största akilleshälar och kan minska utsläppen betydligt.
Nedan kommer en bild till som värderar utsläppen för olika tekniker:
http://i.imgur.com/8Xvclzn.jpg

Kontentan här är alltså att rena elbilar egentligen inte har mycket att tillföra just nu. Förhoppningsvis blir de bättre i framtiden!

Andra tekniker då?

När det gäller vätgas ser det inte särskilt ljust ut heller. Processen i dagsläget är oftast vatten-->vätgas-->transport/tankning osv-->vatten. Alla steg innebär förluster och det krävs mycket energi för att tillverka vätgas - mer energi än man får tillbaka vid förbränning.
En annan aspekt är kostnaden. I dagsläget är det alldeles för dyrt att producera och distribuera vätgas.
http://i.imgur.com/8gwS1vv.png

Nå för att mitt inlägg kanske inte är helt optimistiskt, men det är såhär det ser ut i dagsläget. Förbränningsmotorn kommer tyvärr att finnas ett bra tag till. Och när det väl händer att något som verkligen är bättre kommer, då tror jag det kommer att gå ruskigt snabbt. Historiskt sett har det varit så. Hoppas bara det inte dröjer allt för länge.

Tror det är väldigt många som är trötta på dagens förbränningsmotorer. Tycker att antalet förhandsbokningar av Model 3 säger sitt. Långa köer för att boka en bil, när hände det sist?

En förbränningsmotor är dyr, komplicerad och kräver kontinuerlig service.
Elbilar är mycket rymligare, säkrare, tystare/skönare att åka i och betydligt trevligare(snabbare) att köra på alla sätt.

Klart att en elbil är dyrare, just nu, all ny teknik är dyrare till en början med eller hur.

Konstigt att litiumpriset ökar i takt med att elbilar blir mer populära. Investeringar kommer och det är inte guld vi snackar om. https://www.youtube.com/watch?v=2uTUvPHsjqA&feature=youtu.be&...

Förbränningsmotorer kommer alltid att finnas på olika sätt, dom behövs och kommer behövas i många år till. Har aldrig hört någon säga något annat.

Ny teknik är dyr, ny teknik tar tid. Det borde väl vi tekniknördar fatta?

Vi kommer se en liknande kurva för elbilar, ingenting händer ruskigt snabbt.

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Recall:

Klart att en elbil är dyrare, just nu, all ny teknik är dyrare till en början med eller hur.

Fast sett ur det perspektivet skulle "elbilar" varit billiga. De fanns ju före bensinvarianterna.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd

Det kommer en hel del nya elbilar och elhybrid bilar men förstår inte riktigt hur de tänker. De ska promt trycka in 400 hk och gärna 0-100 på under 4 sekunder. Min tanke med elbilar borde vara att satsa på mindre bilar med små motorer för att köras i stan då det är där elbilen passar absolut bäst. Så länge inte räckvidden blir mer än de 40-60 km som de pratas om på de flesta bilarna. Det är väl idag bara Tesla som tar sig runt 50-60 mil. Då jag själv aldrig provat denna bil så är frågan hur långt den egentligen kommer på en svensk vinterväg i norrland med -10 grader på termometern.

Enligt denna test ca 35-40 mil och då i normal hastighet. Vill man trycka på lite så räcker batteriet i knappt 20mil.
http://www.aftonbladet.se/bil/article20143362.ab

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10